Vietetään sukujuhannusta, minkä ikäiset lapset aikuisten pöytään?
Olemme viettämässä sukujuhannusta (meidän perhe, minun vanhempani, minun neljän sisarukseni perheet, viiden serkun perheet ja minun äitini veli puolisoineen (näiden serkkujen vanhemmat siis))
Lapsia on yhteensä 23, ikähaarukka 3-17. Ollaan aina pidetty erikseen aikuisten ja lasten pöytä, mutta viime juhannuksen nurinan ja kiusallisten tilanteiden jälkeen olen alkanut miettimään, pitäisikö lasten pöytään olla joku yläikäraja. Minun mielestäni paras ratkaisu olisi että kaikki alaikäiset pysyvät lasten pöydässä, sillä sipuli. Jos kuitenkin päästää esim. peruskoulunsa jo päättäneet tai jopa yläkoululaiset aikuisten pöytään, alkaa sitä juuri seuraavaksi tulevaa harmittamaan. En jaksaisi enää yhtään kiukuttelua, meidän juhannus on ihana perhejuhla, mutta jostain syystä alaikäiset eivät tunnu ymmärtävän, että lapset tekevät juhlissa eri juttuja kuin aikuiset. Ensin syödään, lapset ruokailevat eri pöydässä kuin aikuiset. Sitten mennään ulos sytyttämään kokko ja nauttimaan illasta. Yhdeksältä menevät lapset mökkiin nukkumaan, ja aikuiset viettävät aikuisten juhannusta. Kun kaikki lapset ovat ns. samanarvoisia, ei epäreiluja tilanteita synny. Pitääkö ruokailusta tehdä niin hirveän hankalaa?
Mitä mieltä olette?
Kommentit (240)
Ap, elät menneisyydessä. Haluat että juhannusta vietetään niinkun aina, teinit vahtisivat ja leikittäisivät pikkulapset. Oletan että olet aiemmina vuosina hyötynyt tilanteesta ja että sinä et ole teinivanhempi, vaan lapsesi ovat poppoon nuorimmasta päästä.
Nyt vaan on jotenkin hyväksyttävä että ovat melk aikuisina oikeutettuja eri kohteluun.
Monet tossa iässä jo juhlivatkin kavereitten kanssa, mahdollisemman kaukana äidin helmoista.
Ihan tervettä tuo kapina, ihmeen myöhään vaan tosin tulee.
Ap, voisitko myöntää että istuvat siellä lastenpöydässä ihan vaan että syöttävät ja juottavat ja huolehtivat ne pienemmät, jotta te aikuset pääsisitte mahdollisemman helpolla?
Oletan että teinit eivät ole sisaria näille nuoremmille, jotka apua ja vahtimista eniten tarvitsevat.
Onpas hankalaa. Onneksi meillä on pieni suku. Nytkin on helppo juhannus tiedossa, kun mökillä on vaan minä, mun äiti, täti, mummi ja yksi kissa.
Mihin hävisi 3 sivua kommentteja?
Yleensä kun kommentteja poistuu, se näkyy kommenttien numeroissa (esim. Salkkarit-ketjun uusin kommentti on 3585/3029). Tässä kumminkin ihan normaali 224/224.
Kuitenkin eilen illalla menin nukkumaan kun sivuja oli 12, ja nyt jouduin menemään sivulle 11 jatkamaan oikeasta kohdasta. Kummallista.
Jep, välillä oli 15 sivua kommentteja, mutta nyt loppuvatkin jo kahdenteentoista...
Meillä seitsemän lasta. Ikävuodet tuovat lisää vastuuta ja vapautta ja uusia etuja. Ihan sama vaikka pienemmät koittavat nurista, kun isosisko tai veli saavuttaa uuden vapauden. Jokainen kasvaa vuorollaan ja ajallaan.
En teiniä käskisi 9 nukkumaan; naurettavaa.
Tosin meillä ei kukaan ole koskaan kännissä, joka varmaan vaikuttaa kyllä kykyyn olla vastuussa itsestään, turvallisesta ilmapiiristä ja nuorista ja lapsista.
Onko tämä teidän suvun aikuisten mielestä normaali toimintamalli? Ei tulisi mieleenkään vieraassa paikassa antaa vieraan teinin nukuttaa pientä lastani. Kyllä perusturvallisuus kärsii,jos vanhemmat humalassa ja lapset hoitaa lapsia. Mutta provohan tämä varmaan oli.
Osta tarpeeksi iso pöytä, niin kaikki mahtuu. Älytöntä tuo nukkumaanmenoaika. Sitten ihmetellään, miksi teinit eivät viihdy mökillä perheen kanssa... 🤣
Miksi Ap täällä pohtii "pöytäjärjestelyjä", hän on tuskin ainut juhannusjuhlaa järjestävä aikuinen? Eikö noita aikuisia ollut jotain 20... mitähän mieltä muut juhlaan osallistuvat aikuiset ovat. Ap, osaatko kertoa?
Mietin myös, että miksi ap ylipäätään on niin kiinnostunut teinien tekemisistä. Jos apn lapset ovat jo esiteinejä, heille ei tarvitse lapsenlikkaa. Eli tältä kannalta ei ole oma lehmä ojassa. Ehkä apn lapset ovat seuraavana vanhimpana, eli mahdollisesti joutumassa vahtihommiin. Mutta senhän pitäisi olla aplle ok, koska "serkkuporukka on kavereita keskenään"...
Sellainen ajatus tuli vielä mieleen, että ehkä ap itse pelkää joutuvansa lapsenlikaksi jos teinit ei suostu? Koska: ap kovasti oli kuppikuntia vastaan, ehkä hän onkin itse vähän ulkopuolinen? Omat lapset on jo esiteinejä, sellainen vanhempi voisi olla helppo nakittaa vahtimaan pieni, kun muuten ei tarvitse sellaista tehdä.... arvon av-henkilöt, mitä ajattelette?
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen, että teinit eivät ole mitään lastenvahteja. Kaikki serkukset ovat yhtä isoa lapsiporukkaa, jossa isommat katsoo pienempiä. Jos jätätte esim. kolme sisarusta kotiin vaikka kauppareissun ajaksi, ajatteletteko, että isoin kärsii pienempien läsnäolosta, ja että hänelle täytyy maksaa siitä että on pienempien kanssa, koska eihän hän voinut vaikuttaa sisarusten syntymiseen. Tässähän teinit saavat koko illan puuhata muuta, ja vain vähän tarvitsee olla vastuussa. Osaavathan jo vaikka 12-vuotiaat katsoa etteivät 4-vuotiaat tipu laiturilta.
Osaahan 12 vuotias tosiaan katsoa vierestä, jos vahingossa pienempi tippuu laiturilta tai on vaarassa hukkua. Mutta osaako hän elvyttää tai mennä järveen sen hukkuvan noutamaan ja pelastamaan?
AP:ta taitaa hieman harmittaa, että itse on aikanaan suostunut sukulaisten lapsia vahtimaan, mutta nykynuoret eivät samaan enää suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki syövät tietenkin samaa ruokaa, pöytäjärjestely nyt vain on tällainen, koska aikuisia on 24 ja lapsia 23. Ap
Eli teillä on kaksi pöytää ja vähän yli 40 henkeä. Onko tullut mieleen, että jaon kahteen voi tehdä jollain muullakin periaatteella kuin aikuisten ja lasten pöytä? Toisessa pöydässä voi olla yhden sukuhaaran edustajat ja toisessa toisen, miten nyt luontevinta on.
Lastenpöydät voivat joskus olla toimiva vaihtoehto, jos serkukset ovat hyvin lähellä iässä toisiaan, mutta ap oli laittamassa samaan pöytään 3- ja 17-vuotiaita. Jos "lasten" ikähaarukka tosiaan on tuo, eiköhän tässä nimenomaisessa tapauksessa jokin muu vaihtoehto olisi parempi.
Meillä ainakin aikuiset juo ruuan kanssa alkoholia, voihan siitä tulla vieressä nököttävälle 17-vuotiaalle ikävää kun itse voi juoda vain mehua, limsaa yms
Siellä lastenpöydässä nauravia nakkeja pikkulasten ilveillessä popsiessa ei varmaan tulekaan yhtään ikävä olo. Onpa naurettava tekosyy. Eivät kaikki 18 vuotta täyttäneet halua automaattisesti alkoholia ruoan kanssa, ja mitä ihmeellistä siinä olisi, vaikka haluaisivatkin? Vain Suomessa tämäkin voidaan nähdä ongelmana.
Repesin totaalisesti tälle 😂😂😂
"Siellä lastenpöydässä nauravia nakkeja pikkulasten ilveillessä popsiessa ei varmaan tulekaan yhtään ikävä olo. "
Meillä syödään sukupolvittain eli isovanhemmat ja vanhemmat (puolisoineen) ensimmäisessä kattauksessa. Lapset (ja heidän tyttö/poikaystävänsä) toisessa kattauksessa. Eli täysi-ikäisyys ei ratkaise, vaan "sukupolvi".
Nukkumaan kukin menee iän mukaisesti. Eli pienet lapset klo 22 aikoihin (juhannuksen kunniaksi hekin saavat valvoa pidempään), aikuiset ja isommat lapset aamuyön pikkutunneilla.
Teidän klo 21 kuulostaa todella aikaiselta teineille. Ymmärrän hyvin jos/kun protesteoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen, että teinit eivät ole mitään lastenvahteja. Kaikki serkukset ovat yhtä isoa lapsiporukkaa, jossa isommat katsoo pienempiä. Jos jätätte esim. kolme sisarusta kotiin vaikka kauppareissun ajaksi, ajatteletteko, että isoin kärsii pienempien läsnäolosta, ja että hänelle täytyy maksaa siitä että on pienempien kanssa, koska eihän hän voinut vaikuttaa sisarusten syntymiseen. Tässähän teinit saavat koko illan puuhata muuta, ja vain vähän tarvitsee olla vastuussa. Osaavathan jo vaikka 12-vuotiaat katsoa etteivät 4-vuotiaat tipu laiturilta.
Osaahan 12 vuotias tosiaan katsoa vierestä, jos vahingossa pienempi tippuu laiturilta tai on vaarassa hukkua. Mutta osaako hän elvyttää tai mennä järveen sen hukkuvan noutamaan ja pelastamaan?
AP:ta taitaa hieman harmittaa, että itse on aikanaan suostunut sukulaisten lapsia vahtimaan, mutta nykynuoret eivät samaan enää suostu.
Mun lapset on 11 ja 5. Pienempi oppi viime vuonna uimaan mutta ei tietenkään ui vielä pitkiä matkoja. Isompi on erittäin hyvä ja varma uimari ja myös oppinut hengenpelastusta, ja on hyväkuntoinen ja ikäisekseen vahva ja isokokoinen. Ja ovat tosiaan veli ja sisko joten isompi tajuaa herkästi onko pienempi vaikeuksissa vai pulikoiko normaalisti.
Ja En IKINÄ jättäisi heitä kahdestaan rantaan tai laiturille. En ikinä. Ap on provo mutta tuo 12-14v rantavahtina 3-4v serkulle menee jo yli. Ei ole hauskaa.
Ihme pelleilyä. Teillä varmaan kaikki alle täysi-ikäiset lasten pöydässä istuvat syövät kiinteän ruoankin lusikalla ettei vaan tipu pöytäliinalle ja vain aikuisten pöytään katetaan haarukat ja veitset?
Lasten pöytään tietysti muoviliina, joka on helppo puhdistaa. Löytyy barbie-kuvilla tai vaikka traktorikuosilla.
Ite olin superkiltti teini ja tykkäsin sukujuhlista, mutta tämän provon juhlat olisi jäänyt jopa multa väliin :D tai sitten omien vanhempien pelisilmä olisi pelastanut mut jo hyvissä ajoin. Ensinnäkin miksi helkkarissa jotkut selittävät, että aikuiset ansaitsevat vapaapäivän? Eivätkö teinit muka ansaitse? Monet teinit tekevät kesätöitä tai töitä koulun ohessa, heillä saattaa olla vuodessa vähemmän vapaata kuin aikuisilla! Eikö heidän rentoutumisellaan ja juhannuksen juhlimisella muka ole samaa arvoa kuin vuotta vanhemmilla täysi-ikäisillä?
Toisekseen teineillä ei ole minkäänasteista holhousvastuuta toisen ihmisen kupeiden hedelmästä. Kun olet päättänyt muksun tähän maailmaan pullauttaa, niin ole ihan hyvä ja hoida itse jälkikasvusi tai palkkaa lastenvahti. Myös sukujuhlissa.
Ja mikä ihmeen nukkumaanmenoaika on 9 juhannuksena? En itse mennyt edes ala-asteikäisenä niin aikaisin nukkumaan arkisin! Aika masokistisia teinejä jos tollainen työleiri kiinnostaa juhannuksena. Ironista sinänsä, että ap tiedostaa kuinka pa*ka diili on luvassa teineille, mutta silti leusottaa jotain serkusten yhteishengestä ja että aina näin on tehty. Yhteishenki lähes täysi-ikäisen ja 3v kanssa? Siinä on puhdas hoitaja/hoidettava suhde.
Kyllä kuulostaa todella ankealta sukujuhannukselta :D miksi te edes otatte ne alaikäiset mukaan, jos heidät eristetään kuitenkin muista?
Kyseessä pahemman luokan pönötysjuhlat, jos istumapaikat pitää määrittää siksi, ettei kuppikuntia synny :D ihmiset hakeutuu yleensä istumaan sellaiseen seuraan, että juttua tulee luonnollisesti. Jos istuu sellaisten vieressä, kenen kanssa ei ole mitään yhteistä, niin aika jäykkää ja väkinäistä on. Ihme kontrollihullu ap. Ja lapset ei saa kuulua eikä näkyä yhdeksän jälkeen huhhuh.
Meillä oli tälläisiä koko suvun juhannusjuhlia. Ei kukaan miettinyt sitä missä kukakin istuu. Ruoka laitettiin yhdessä ja jokainen otti ruokaa ja istui syömään juuri siihen mihin halusi. Me serkukset ikähaarukassa 8-15 mentiin aina syömään vaikka laiturille aikuisia ja pieniä lapsia pakoon 😂 Kaikki saivat valvoa niin myöhään kuin halusivat. Osa aikuisista otti sitä alkoholiakin, osa ei. Siellä me lapset heidän kanssaa ravattiin puoli yötä saunassa ja uimassa ja oli hauskaa. Oli juhannusdisko autotallissa ja limuboolit lapsille. Mitään varsinaista nukkumajärjestystäkään ei ollut vaan jokainen nukahti mihin nyt sattui nukahtamaan. Ehkä parhaimpia muistoja lapsuudestani.
Ja sitten ne tädin 50 v synttärit mihin me teini-ikäiset ilmoitettiin tarjoilemaan ja siivoomaan ja vahtimaan pieniä lapsia. Syödä saatiin muiden jälkeen. En ihan hirveän hyvissä väleissä ole näiden ihmisten kanssa.