Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vietetään sukujuhannusta, minkä ikäiset lapset aikuisten pöytään?

Vierailija
18.06.2019 |

Olemme viettämässä sukujuhannusta (meidän perhe, minun vanhempani, minun neljän sisarukseni perheet, viiden serkun perheet ja minun äitini veli puolisoineen (näiden serkkujen vanhemmat siis))
Lapsia on yhteensä 23, ikähaarukka 3-17. Ollaan aina pidetty erikseen aikuisten ja lasten pöytä, mutta viime juhannuksen nurinan ja kiusallisten tilanteiden jälkeen olen alkanut miettimään, pitäisikö lasten pöytään olla joku yläikäraja. Minun mielestäni paras ratkaisu olisi että kaikki alaikäiset pysyvät lasten pöydässä, sillä sipuli. Jos kuitenkin päästää esim. peruskoulunsa jo päättäneet tai jopa yläkoululaiset aikuisten pöytään, alkaa sitä juuri seuraavaksi tulevaa harmittamaan. En jaksaisi enää yhtään kiukuttelua, meidän juhannus on ihana perhejuhla, mutta jostain syystä alaikäiset eivät tunnu ymmärtävän, että lapset tekevät juhlissa eri juttuja kuin aikuiset. Ensin syödään, lapset ruokailevat eri pöydässä kuin aikuiset. Sitten mennään ulos sytyttämään kokko ja nauttimaan illasta. Yhdeksältä menevät lapset mökkiin nukkumaan, ja aikuiset viettävät aikuisten juhannusta. Kun kaikki lapset ovat ns. samanarvoisia, ei epäreiluja tilanteita synny. Pitääkö ruokailusta tehdä niin hirveän hankalaa?
Mitä mieltä olette?

Kommentit (240)

Vierailija
181/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätään vielä että tuo alaikäisten nukkumaanmeno aika on ihan naurettava. Eihän moni nukahda yhdeksältä edes kouluaikana saatika että pitäisi kesälomalla mennä mökkiin yhdeksältä että vanhemmat voi ryypätä pihalla.

Kesälomalla koululaiset voivat valvoa minun puolestani vaikka koko yön, sitähän se loma on. Jos tuolla mökillä ei ole muille kuin aikuisille tekemistä niin tarviiko sinne oikeasti raahata vasten tahtoa koko suvun kersat kärsimään?

Takuuvarma katkeruuden aiheuttaja on tiukkapipot jotka määräävät kaikesta ja pitävät lapsia "tyhminä". Omat kakarat saavat valvoa minun puolesta milloin haluavat jos ovat hiljaa oli loma tai koulu, mutta vain jos se homma toimii. Jos aamuyöhön pelataan eikä jakseta koulua, niin se kone lentää ikkunasta pihalle ja toistaiseksi hyvä yhteisymmärrys on ollut vaikka vielä yölläkin saattavat touhuta.

Ei tulisi kyllä mieleenkään lomilla ja varsinkaan juhannuksena tuollaisia kellonaikoja alkaa määräileen. Itse olen ainakin lapsesta saakka viihtynyt hereillä yöllä kun on niin seesteistä ja uskon että moni muukin voi yhtyä tähän ajatukseen. Enpä haluaisi lapsilta kieltää tuollaisia fiilistelyitä.

Vierailija
182/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma tässä ovat nämä 2 17-vuotiasta ja 3 16-vuotiasta. 15-vuotiaita ei ole. 2 14-vuotiasta ovat vielä ihan mielellään pienempien kanssa, ovat oikein tehokaksikko. Näiltä viideltä isoimmalta ei odoteta juhannuksena mitään muuta, kuin että katsoisivat pöydässä vähän pienempiä ja katsoisivat ne yhdeksältä nukkumaan. Muuten saavat tehdä mitä huvittaa. Tämä tuntuu olevan ylitsepääsemätöntä. Paino sillä, että muuten saavat olla täysin keskenään.

Ap

Toivottavasti laittavat tänäkin juhannuksena hanttiin eivätkä suostu moiseen paskaan! Jos eivät sitten jättäydy kokonaan pois tänä vuonna oppien viime vuodesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä me serkukset syömme ns lastenpöydässä, ikähaarukka 13-27v, vanhemmat sukupolvet "vanhustenpöydässä". Samaa ruokaa syömme ja illanvietostamme ei päätä joku yksittäinen sukulaistäti.

Provoksi tosin epäilen aloitusta, kun ap ei jaksanut sen enempää osallistua

Vierailija
184/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun osaa istua niin pääsee aikuisten pöytään

Vierailija
185/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vanhemmat hoitaa lapsensa ja teinit sitten omat aikanaan

Vierailija
186/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5 ja 7 vuotias saa valvoa niin pitkään kuin jaksaa

Vierailija
187/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseen pöytään perheet joiden lapset on yli 16 v ja toiseen perheet joiden lapset on alle 16 v. Ikäraja voi olla myös 12, 13, 14 tai 15 v riippuen nyt perheiden ja pöytien koosta. Jos perheessä lasten ikähaitari on iso perhe voi jakaantua, toinen vanhempi pienempien kanssa ja toinen isompien. Jos on yh niin menee nuoremman kanssa ja vanhemmat lapset toiseen pöytään. Isovanhemmat sinne pöytään minne haluavat.

Vierailija
188/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma tässä ovat nämä 2 17-vuotiasta ja 3 16-vuotiasta. 15-vuotiaita ei ole. 2 14-vuotiasta ovat vielä ihan mielellään pienempien kanssa, ovat oikein tehokaksikko. Näiltä viideltä isoimmalta ei odoteta juhannuksena mitään muuta, kuin että katsoisivat pöydässä vähän pienempiä ja katsoisivat ne yhdeksältä nukkumaan. Muuten saavat tehdä mitä huvittaa. Tämä tuntuu olevan ylitsepääsemätöntä. Paino sillä, että muuten saavat olla täysin keskenään.

Ap

Tämä on juuri niin ylitsepääsemätön juttu, että kun saavuttavat täysi-ikäisyyden, järjestävät juhannukseksi jotain muuta tekemistä, eikä suvun mökkijuhannus kiinnosta pätkääkään.

Vierailija
189/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin viette lastenpöydän eri huoneeseen ja tarjoatte vähän huonompaa ruokaakin. Oppivatpahan odottamaan aikuisuutta kunnioituksella

Vierailija
190/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähettäpä linkki tästä ketjusta näille teineille niin ehtivät vielä järjestää itselleen hauskan juhannuksen :)

Vierailija
191/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennen isommat ainakin huolehti pienemmistä, se oli oikeastaan itsestäänselvyys. Ei minulle tulisi ainakaan mieleen jättää 3-7 vuotiaita oman onnensa nojaan.

Vierailija
192/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, jossain maalla 1800-luvulla. Teineillä on oma elämä, ollut jo kauan.

Vierailija
193/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen tämä oli täysin normaalia, ei asiasta edes kysytty, mutta kun nykyään tehdään kaikesta ongelma. Teinien on opittava, että tämä on heidän velvollisuutensa, ja että myös aikuiset tekivät samaa ollessaan saman ikäisiä. Muistan itsekin vahtineeni teininä pienempiä. Onhan se ärsyttävää, mutta kun on ikätovereita vielä mukana, ja tieto siitä, että kohta ollaan aikuisia ja tämän yläpuolella.

Ei ap

Ei ne teinit ole niitä lapsia tehneet. Eli ei ole heidän velvollisuutensa.

Lapsista ovat vastuussa niiden vanhemmat. Apua voi pyytää, mutta ei vaatia. Auttaminen on tietysti ystävällistä ja kohteliasta, mutta vapaaehtoista.

Teinilläkin toki voi olla jotain velvollisuuksia. Esim. liittyen vaikka ruuanlaittoon/siivoamiseen/puiden tai veden kantamiseen/saunan lämmitykseen... Tai johonkin muuhun sellaiseen. Kun on yhteinen juhla, niin on kohtuullista olettaa, että jokainen osallistuja tekee osansa yhteisistä järjestelyistä sen lisäksi, että hoitaa omat henk. koht. velvollisuutensa.

Se, mitä jotkut aiemmat sukupolvet ovat puuhanneet, ei kuulu asiaan mitenkään. Kyllä on joo tiedossa, että ennen 5 v. vahti, ettei 3 v. huku järveen samalla kun hiihti kouluun kesät talvet.

Vierailija
194/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ennen isommat ainakin huolehti pienemmistä, se oli oikeastaan itsestäänselvyys. Ei minulle tulisi ainakaan mieleen jättää 3-7 vuotiaita oman onnensa nojaan.

Jos vanhempi olettaa, että mä voin nyt tässä ryypätä ja unohtaa, että mulla on lapsia, kun onhan tuolla noita teinejä, niin kyllä se on vanhempi, joka jättää 3-7 vuotiaan oman onnensa nojaan.

Vierailija
195/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teinien tehtävä on huolehtia että pienemmät viihtyy. Näin on aina ollut ja tulee olemaan ainakin meidän perheessä. Kyllä aikuisetkin saavat juhannusta viettää, samoin kuin lapset leikkiä.

Vierailija
196/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhemmat lapset mielellään hoitavat pienempiä. Heidät kun on hyvin kasvatettu. Perheissä joissa lapset on heitteillä eikä rajoja ole varmasti kapinoivat.

Vierailija
197/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yli 12v teinitytöt keittiöhommiin ja tarjoilemaan ja passaamaan syövät sitten pöydät siivottuaan jämiä keittiössä.

Vierailija
198/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buffetti, kukaan ei istu vaan syö seisaaltaan jos kykenee. Jos ei kykene niin nukkumaan.

Vierailija
199/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yli 12v teinitytöt keittiöhommiin ja tarjoilemaan ja passaamaan syövät sitten pöydät siivottuaan jämiä keittiössä.

Kaikki miespuoliset metsästämään itse eväänsä ansalangoilla. Ei saalista, ei ruokaa. Viinaa saa ruuan kanssa, muuten voi juoda lammikosta vettä tai omaa virtsaa.

Vierailija
200/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo ne teinit ovat ihan just aikuisia ja saavat tehdä mitä huvittaa. Nyt kun ovat vielä alaikäisiä, he hoitavat alaikäisten velvollisuuksia. Ei enää kauaa. Kyllä ne yhden päivän vuodesta kestää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi