Vietetään sukujuhannusta, minkä ikäiset lapset aikuisten pöytään?
Olemme viettämässä sukujuhannusta (meidän perhe, minun vanhempani, minun neljän sisarukseni perheet, viiden serkun perheet ja minun äitini veli puolisoineen (näiden serkkujen vanhemmat siis))
Lapsia on yhteensä 23, ikähaarukka 3-17. Ollaan aina pidetty erikseen aikuisten ja lasten pöytä, mutta viime juhannuksen nurinan ja kiusallisten tilanteiden jälkeen olen alkanut miettimään, pitäisikö lasten pöytään olla joku yläikäraja. Minun mielestäni paras ratkaisu olisi että kaikki alaikäiset pysyvät lasten pöydässä, sillä sipuli. Jos kuitenkin päästää esim. peruskoulunsa jo päättäneet tai jopa yläkoululaiset aikuisten pöytään, alkaa sitä juuri seuraavaksi tulevaa harmittamaan. En jaksaisi enää yhtään kiukuttelua, meidän juhannus on ihana perhejuhla, mutta jostain syystä alaikäiset eivät tunnu ymmärtävän, että lapset tekevät juhlissa eri juttuja kuin aikuiset. Ensin syödään, lapset ruokailevat eri pöydässä kuin aikuiset. Sitten mennään ulos sytyttämään kokko ja nauttimaan illasta. Yhdeksältä menevät lapset mökkiin nukkumaan, ja aikuiset viettävät aikuisten juhannusta. Kun kaikki lapset ovat ns. samanarvoisia, ei epäreiluja tilanteita synny. Pitääkö ruokailusta tehdä niin hirveän hankalaa?
Mitä mieltä olette?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo ne teinit ovat ihan just aikuisia ja saavat tehdä mitä huvittaa. Nyt kun ovat vielä alaikäisiä, he hoitavat alaikäisten velvollisuuksia. Ei enää kauaa. Kyllä ne yhden päivän vuodesta kestää
Tuossa natsisuvussa ei velvollisuudet lopu kun täyttää 18v
Totta
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teinien tehtävä on huolehtia että pienemmät viihtyy. Näin on aina ollut ja tulee olemaan ainakin meidän perheessä. Kyllä aikuisetkin saavat juhannusta viettää, samoin kuin lapset leikkiä.
Kyllä te voitte yrittää pakottaa teininne tuohon, tai jos sattuvat itsekin olemaan samaa mieltä, niin mikäs siinä sitten.
Mutta ei ole mikään yleismaailmallinen teinien velvollisuus valvoa setien ja tätien lapsia, jotta nämä pääsevät viettämään "aikuisten juhannusta". Aikuisella on aikuisen velvollisuudet, oli sitten arki, juhannus tai joulu. Jos on mennyt lapsia hankkimaan, niin heistä huolehtiminen ikätason mukaan kuluu vanhemman velvollisuuksiin, ei lasten serkun. Eikä se estä viettämästä juhlia.
Minäpä olenkin ollut "lastenpöydässä" 40 vuotiaana....kyseessä 90 v juhlat!....mutta tähän aloitukseen: kaikki samaan pöytään, ihan kaikki
Kaikenikäiset lapset ja aikuiset samaan pöytään! Kun pienin taapero alkaa väsymään, hänet viedään nukkumaan ja luetaan iltasatu, juhannuksenakin. Kamala kulttuuri Suomessa, jos aikuisten suusta tulee tai käytös on sensuroitua, miksi sellaiset aikuiset edes lapsia tekivät. Opetelkaa ottamaan lapset mukaan tasa-arvoisena kaikkien juhlien viettoon ja opetelkaa tavoille.
47 henkeä siis? Sisätiloissa? Noutopöytä, olettaisin. Ehdotan että kaikki saa istua ihan missä haluaa. Pienimpiä on pakko auttaa syömisessä, joten he ovat joidenkin aikuisten kanssa. Nuoret on niin hankalia että syökööt missä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki syövät tietenkin samaa ruokaa, pöytäjärjestely nyt vain on tällainen, koska aikuisia on 24 ja lapsia 23. Ap
Eli teillä on kaksi pöytää ja vähän yli 40 henkeä. Onko tullut mieleen, että jaon kahteen voi tehdä jollain muullakin periaatteella kuin aikuisten ja lasten pöytä? Toisessa pöydässä voi olla yhden sukuhaaran edustajat ja toisessa toisen, miten nyt luontevinta on.
Lastenpöydät voivat joskus olla toimiva vaihtoehto, jos serkukset ovat hyvin lähellä iässä toisiaan, mutta ap oli laittamassa samaan pöytään 3- ja 17-vuotiaita. Jos "lasten" ikähaarukka tosiaan on tuo, eiköhän tässä nimenomaisessa tapauksessa jokin muu vaihtoehto olisi parempi.
Meillä ainakin aikuiset juo ruuan kanssa alkoholia, voihan siitä tulla vieressä nököttävälle 17-vuotiaalle ikävää kun itse voi juoda vain mehua, limsaa yms
Jos teidän suvussa on niin viinanhimoisia teinejä ettei ne kestä jos aikuiset juo alkoholia samassa pöydässä, niin voin vannoa ettei se helpota yhtään että joutuu istumaan viereisessä pöydässä vahtimassa ettei Olavi 3 v työnnä perunamuusia tukkaansa.
Tätä ketjua lukiessa on vahvistunut ajatus että onneksi ei tarvi lähteä mökkeilemään tuollaisen ison lössin kanssa. Tai ylipäätään onneksi ei tarvi lähteä mökille. Inhoan alkeellisia oloja ja ötököitä yli kaiken.
Täytyy olla iso pöytä että kaikki mahtuu. Lapset ensin.
Mökillä kun ollaan niin se ei oo niin nokon nuukaa. Ulos vaan pöytiä jonoon.
Meillä teinit on viettäneet jussia ihan aikuisten kanssa aamuyöhön asti. Eli 9 jälkeen eivät saa viettää aikaa muiden kanssa? Aika tylyä.
Vierailija kirjoitti:
Haloo ne teinit ovat ihan just aikuisia ja saavat tehdä mitä huvittaa. Nyt kun ovat vielä alaikäisiä, he hoitavat alaikäisten velvollisuuksia. Ei enää kauaa. Kyllä ne yhden päivän vuodesta kestää
Minä olen kyllä aina ajatellut, että lasten hoitaminen on nimenmaan aikuisten velvollisuus. Lapset ovat siis itse vielä vajavaisia, niin luonnollisesti tarvitsevat aikuisen täydentämään tätä eli käytännössä hoitamaan, auttamaan vaarallisissa tilanteissa sekä vaikkapa rauhoittamaan, jos itse säikähtää jotain
Miten luulet teiniäitien pärjäävän?
Outoa jos pienet lapset eivät halua äitiään tai isäänsä nukuttamaan...tai jos vanhemmat eivät välitä, vaikka haluaisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Siis se että yhdeksältä mennään mökkiin tarkoittaa sitä, että pienimmät menevät silloin nukkumaan, isommat saavat vielä sisällä valvoa ja puuhailla hiljaa omia juttujaan.
Ap
Hahahhh. Kuulostaa kamalalta. Jos juhannusta halutaan viettää noin isolla porukalla, niin miksi osa porukasta pitää eristää. Eikö idea juuri ole viettää yhdessä aikaa, luoda perinteitä ja muistoja.
Mitä selität? Se, että joku tyhjäpäinen pissis saa vahinkolapsen ei tarkoita, että kaikkien lapsettomienkin teinien pitäisi olla jotain ammattilaislapsenhoitajia. Jokainen hoitakoon ihan itse omat pershetelmänsä ja vahinkonsa!
No siis joo, toki olisin teininä(ja nykyään) vahtinut ihan vieraitakin lapsia sen verran, etteivät huku tai jää auton alle, jos vanhemmat ei katso perään, mutta lähinnä yleisestä velvollisuuden tunteesta kuin siksi, että minusta on kivaa kuluttaa oma vapaa-aika vieraiden lasten vahtimiseen. Jokainen istuu missä haluaa ja vanhemmat vahtivat omat lapsensa nukkumaan, teinit voi jeesiä jos haluavat. Useamman vähän vieraamman lapsen nukuttaminen speciaali-iltana muualla kuin kotona on varma epäonnistuminen ja tuntien työ. Lähtökohtaisesti juhannuksena lasten kanssa ei tulisi tapahtua mitään, mitä 3-17-vuotiaat eivät saisi nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet teiniäitien pärjäävän?
Mitä selität? Se, että joku tyhjäpäinen pissis saa vahinkolapsen ei tarkoita, että kaikkien lapsettomienkin teinien pitäisi olla jotain ammattilaislapsenhoitajia. Jokainen hoitakoon ihan itse omat pershetelmänsä ja vahinkonsa!
Minä en olis teininä vahtinut puolituttujen lapsia, en edes sen vertaa etteivät hukkuisi. Kivasti olis Juhannuksesta tullut jännempi, jos olis edes yksi rasittava serkku hukkunut.
Vierailija kirjoitti:
Meidän vanhemmat lapset mielellään hoitavat pienempiä. Heidät kun on hyvin kasvatettu. Perheissä joissa lapset on heitteillä eikä rajoja ole varmasti kapinoivat.
Tiedoksi sulle, että vanhemmat kasvattavat ja hoitavat lapsiaan, eivät vanhempien lapset. Juuri perheissä, joissa vanhemmat eivät ota vastuuta omasta vanhemmuudestaan siirtäen tuoreimmat sikäiset aikaisempisikäisten holhoukselle, pitäisi vanhempien ajaa vanhemmuuden ajokortti. Vanhemmat kasvattavat lapsensa, tutustuvat lasten persoonallisuuksiin, tukevat heitä ja viettävät heidän kanssaan elämäänsä loppuun asti. Lapset eivät ole hyödykkeitä tai jatkeita, vain persoonallisuushäiriöiset vanhemmat tuntevat lapsensa hyötynä, sellaisten vanhempien pitäisi hakeutua terapiaan. Ongelmat todennäköisesti löytyvät vanhempien lapsuudesta, vanhemmista, kasvatuksesta, ne kipeät muistot.
Tuossa natsisuvussa ei velvollisuudet lopu kun täyttää 18v