3 teiniä kotona koko kesän - helvetti valloillaan
Isommat eivät saaneet kesätöitä, nuorin liian nuorikin vielä töihin. Jatkuvaa riitelyä ja narinaa ja valitusta. Kunpa koulu jo alkaisi!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kumma jos ees netin keskustelupalstoilla ei saa anonyymisti sanoo mikä ärsyttää? Varmaan parempi et AP purkaa tunteitaan tänne eikä mee raivoomaan lapsillensa? Varmasti tälläset tuntemukset ja tilanteet on palstan muille supermammoille ihan utopisia, sillä omat lapset on enkeleistä seuraavia.
On se kumma, että pitää omista valinnoista valittaa. Suomi on valittajien luvattu maa. Täällä ilmanpilaajien selkään vaan taputetaan.
Moni varmasti ottaisi kolme lasta, jos vain olis saanut.
laittakaa teinit kielikursseille, interreilaamaan yms.
Onhan nuita juttuja mitä ne voi tehdä vaikka koko kesän, ja olla poissa kotoa.
Viime kesästä viisastuneena, mä tein näille (4 teiniä) listat kotitöistä per viikko, mitä kunkin pitää tehdä.
Nyt olen taannut sen, että meillä on ruoka kolmesti viikossa valmiina. Koti siivottu joka viikko. Toistaiseksi toiminut. Viikkoraha on katkolla tällä hetkellä. Jos ovat tehneet työnsä, niin rahaa saa enemmän.
18 vuotias käy töissä, että hän ei ole täällä tappelemassa. 16 vuotiaat on töissä kaksi viikkoa kerrallaan eri aikaan, että sekin vähän rauhoittaa. Sitten 13 v ei töitä, mutta kotitöitä kyllä.
Eli ihan joka päivä ei tarvii kotitöitä tehdä. Siivoukset, ruokakaupat, nurtsin leikkuut, pyykkäys jne pitää olla tehnyt kello 15.30, kun töistä himaan tulen. Ruoka vuorossa olevan pitää olla valmis kello 18.00, saa olla aiemminkin, mutta säilytys asianmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ymmärrän aloittajaa. Lasten kanssa oleminen on aika vaativaa. Omat lapseni ovat jo nuoria aikuisia, mutta kun he ovat käyneet viikonloppuna kyläilemässä, olen sunnuntai-iltana aivan poikki. Koko kesä heidän kanssaan olisi aivan liikaa minulle, vaikka lapset ovat rauhallisia ja mukavia. Luulisi suomalaisten ymmärtävän hyvinkin sen, että joku väsyy, kun ympärillä on äkkiä useita ihmisiä ympäri vuorokauden, vaikka he olisivatkin omaa perhettä.
Mä en olisi ikinä hankkinut lapsia, jos en kestäisi heidän seuraa -myös aikuisena. En ihan vilpittömästi vaan ymmärrä tällaisia ihmisiä, jotka kokevat näin ja hankkivat (sullakin vielä usempia) lapsia. En sano ilkeydellä.
Ihmiset ovat erilaisia, Joku voi kokea niin, että lasten kanssa oleminen ei väsytä ja tällaisen ihmisen voi olla vaikea ymmärtää, että joku toinen voi väsyä ihmisjoukon keskellä. Minusta on kuitenkin täysin ymmärrettävää haluta lapsia enemmänkin kuin vain yksi, vaikka välillä tarvitseekin latautumisaikaa. Eivät lapset ole ekstroverteille tarkoitettu etuoikeus.
En koe asiaa niin, ettenkö kestäisi lasteni seuraa. Minusta on ihanaa kun lapset käyvät ja odotan sitä aina innolla. Kun lapset tulevat, yhdessäolomme intensiivistä, sillä haluamme tietenkin kaikki ottaa yhteisestä ajasta kaiken irti. Niinpä juttelemme pitkään ja hartaasti ja olemme yhdessä ympäri vuorokauden tiiviisti keskittyen toisiimme. Se on ihanaa ja lapseni ovat ihania, mutta olen myös introvertti, joten viikonlopun jälkeen olen kyllä hyvin väsynyt. Se ei tarkoita, että en kestäisi lasteni seuraa. Tarvitsen vain latautumisaikaa ja sen jälkeen rupean taas innolla odottamaan, koska lapseni taas tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Meidän teinit töissä koko kesän, työt alkoivat heti maanantaina kun koulut loppuivat ja ovat siitä yhtä soittoa koulun alkuun saakka. Ovat suivaantuneita kun eivät ehdi ulkomaille kun pitää tehdä töitä. Jokaisella ongelmansa.
Se, että nuori työntekijä työskentelee koko kesäloman, on laitonta.
Tiedän tunteen. Itsellä kaksi teiniä ja onneksi mies tekee töitä myös kotona joten vastaa heistä nyt kesällä. Lähden mielellään klo 6.30 töihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ymmärrän aloittajaa. Lasten kanssa oleminen on aika vaativaa. Omat lapseni ovat jo nuoria aikuisia, mutta kun he ovat käyneet viikonloppuna kyläilemässä, olen sunnuntai-iltana aivan poikki. Koko kesä heidän kanssaan olisi aivan liikaa minulle, vaikka lapset ovat rauhallisia ja mukavia. Luulisi suomalaisten ymmärtävän hyvinkin sen, että joku väsyy, kun ympärillä on äkkiä useita ihmisiä ympäri vuorokauden, vaikka he olisivatkin omaa perhettä.
Mä en olisi ikinä hankkinut lapsia, jos en kestäisi heidän seuraa -myös aikuisena. En ihan vilpittömästi vaan ymmärrä tällaisia ihmisiä, jotka kokevat näin ja hankkivat (sullakin vielä usempia) lapsia. En sano ilkeydellä.
Säkö ihan vakavissas selität, ettei sulla ole koskaan mennyt hermo lastesi kanssa?
Nyt on täydellinen ihminen palstalla! Ihan Saa tanan täydellinen!
Minä olen työttömänä kotona kolmen teinin kanssa. Tai nyt on viisi kun kahdella on kaverit kylässä.
Kieltämättä joskus kiristää hermoja mutta harvoin, minua on auttanut nämä asiat
- nuorten tulee kertoa minulle mitä toiveita heillä on kesälle, jos haluaa käydä festareilla kannattaa tehdä ahkerasti töitä lipun ja kyydin eteen eli ei tule tilannetta että äidin pitäisi yllättäen maksaa liput festareille koska asioita suunnitellaan ajoissa ja niihin voidaan varautua
- nuorilta voi vaatia tiettyä perussiisteyttä ja kotitöitä eli laita kotityölista pöydälle ja hommat tulee olla tehtynä
- jos kotitöitä ei ole tehty ei tule huvituksiakaan tai esim puhelimesta heikennetään nettiä tai mikä nyt kullekkin onkaan sopiva rangaistus.
- jos kinataan ja kiusataan toisiaan niin sitten kysyn onko näin että ette osaa olla sovussa. Jos näin niin jokainen teistä viettää jatkossa vuorollaan päivän mummolassa ellei pystytä olla kolmestaan kotona.
Lisäksi sitä tekemistä eli oma nuoreni lähti juuri katselemaan hautausmaalle papan haudalle kukat, palkka jätski. Ja tekemistä, kuntoilua ja yksi työ pois minun työlistaltani. Nuoret leikkaa nurmikkoa, istuttaa kasveja, haravoi, kantaa polttopuita, siivoavat sisällä, leipoivat, leikkaavat mummonkin nurmikon jne.
Vierailija kirjoitti:
laittakaa teinit kielikursseille, interreilaamaan yms.
Onhan nuita juttuja mitä ne voi tehdä vaikka koko kesän, ja olla poissa kotoa.
Saa teini tehdä töitä, että saa rahaa noihin huvituksiin. En mä niille reissuja ihan ilmaiseksikaan jakele.
Huvittaa ikuisesti ja aina nämä vanhemmat, jotka tekevät lapsia ja sitten valittavat. Juuri netin chatissakin niin moni puhui ruuanlaitosta miten ei jaksaisi laittaa hyvää ruokaa aina ja lapset on nirsoja. Ei jessus, miksi teette niitä lapsia jos ette vaivaudu heille sitten tekemään asioita hyvin ja vielä valitatte!
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa ikuisesti ja aina nämä vanhemmat, jotka tekevät lapsia ja sitten valittavat. Juuri netin chatissakin niin moni puhui ruuanlaitosta miten ei jaksaisi laittaa hyvää ruokaa aina ja lapset on nirsoja. Ei jessus, miksi teette niitä lapsia jos ette vaivaudu heille sitten tekemään asioita hyvin ja vielä valitatte!
Mä jopa ymmärrän nämä valittajat, jotka lapsistaan valittaa. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia ja välillä se kuorma vaan kaatuu. Ihminen ei ole kone.
Säistä valittajia mä en ymmärrä, koska säälle ei voi mitään.
Valittajista valittajia pidän pikkasen tyhmänä, koska eivät pysty käsittelemään kuin paria näkökulmaa elämässään kerrallaan.
Ei tullut iät selville. Onko isää taloudessa? Nyt on hyvä viimeistään opettaa tekemään kotihommia.
Ei tietenkään joudu sellaista kuunteleen. Päinvastoin: kerron ainokaiselleni usein, kuinka rakastan häntä ja kuinka olen hänestä onnellinen. Minulla on aikaa ja voimavaroja tämän yhden kanssa. Nautin hänen seurastaan ja yhdessä tekemisestä ja olemisesta. Silti ajattelen, että luojan kiitos on vain yksi lapsi. En usko, että voimavarani riittäisi olemaan AIDOSTI kiinnostunut lapselle tärkeistä ja elämää mullistavista asioista. Tottakai varmasti kaksi tai kolmekin hoitaisin "kunnialla", mutta tälläistä äitiyden paloa en varmasti voisi useamman lapsen kanssa toteuttaa. Kun intensiivisesti hänen kanssaan olen päivän, niin illasta saan hyvillä mielin levähtää iltasatujen jälkeen. Jos lapsia olisi enemmän, olisi heidän huoliensa, murheidensa ja asioiden järjestelyyn mentävä myös enemmän aikaa ja omia voimiani... näin on hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Kakara tuli vaatimaan hyvää ruokaa, kun hernari ei innosta.
Sorry, hernekeitto on herkkua! Jos ei maistu, olet ilman.
Kuitenkin olet vanhempi muksu, kun osaat jo kirjoittaa. Eli olet aivan pätevä myös tekemään ruokaa, hyvää ruokaa. Ole hyvä, mars kauppaan ostamaan hyviä raaka-aineita hyviin ruokiin ja eikun kokkaamaan.
Eiköhän ne 2 kohta lähde omaan elämään. Yritä kestää.
Meillä on mennyt nyt kivasti, onneksi molemmilla (18v ja 19v) on töitä tänä kesänä. Sekään ei ole itsestäänselvyys täällä pk-seudulla, hakijoita on satoja. Nuorin (14v) urputtaa välillä, mutta kyllä sen ikäinen saa myös viihdyttää itseään. Jos ei halua leireille ja kaverit on jossain niin..no can do!
Mut joo..tsemppiä ap:lle..
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään joudu sellaista kuunteleen. Päinvastoin: kerron ainokaiselleni usein, kuinka rakastan häntä ja kuinka olen hänestä onnellinen. Minulla on aikaa ja voimavaroja tämän yhden kanssa. Nautin hänen seurastaan ja yhdessä tekemisestä ja olemisesta. Silti ajattelen, että luojan kiitos on vain yksi lapsi. En usko, että voimavarani riittäisi olemaan AIDOSTI kiinnostunut lapselle tärkeistä ja elämää mullistavista asioista. Tottakai varmasti kaksi tai kolmekin hoitaisin "kunnialla", mutta tälläistä äitiyden paloa en varmasti voisi useamman lapsen kanssa toteuttaa. Kun intensiivisesti hänen kanssaan olen päivän, niin illasta saan hyvillä mielin levähtää iltasatujen jälkeen. Jos lapsia olisi enemmän, olisi heidän huoliensa, murheidensa ja asioiden järjestelyyn mentävä myös enemmän aikaa ja omia voimiani... näin on hyvä!
Ööö..ok. Meillä kyllä on ollut lapsista paljon seuraa toisilleen, nyt jo isoja (19v,18v,14v) .
Eipä oo äidin tarvinnut leikittää kun kaveri on ollut aina saatavilla. Ite oon ollut ainut lapsi niin ehdottomasti halusin enemmän kuin yhden.
Eikö niille teineille voi sanoa että saat ana nyt loppuu tuo tappelu, komentaa huoneisiinsa siksi aikaa että oppivat olemaan? Tai jättää keskenään kotiin tappelemaan ja lähteä itse muualle, ei niitä teinejä vahtia ja hoitaa tarvitse koko päivää.
Ihania kommentteja. Kiitos! Sain monta hyvää vinkkiä ja ajattelemisen aihetta omaankin toimintaan. Kaikki lapseni 17v, 15v ja 13v ovat ihan tarkoituksella hankittuja, rakastettuja lapsia, mutta joskus keittää minullakin yli. Ehkä se on tarpeellista lastenkin nähdä aina välillä, missä rajat menevät. Toivotan kaikille hyvää kesää, myös niille täydellisille äipille, joilla ei koskaan ole huonoja päiviä.
Ap.
Tämäkin ketju sen näyttää taas, että empatiakyky on vähenemään päin. Koko ajan vähenee kannustavat puheet niin mediassa, somessa kuin oikeassa elämässäkin. Sen tilalta yritetään saada toinen hiljaiseksi ilkeydellä.
Yhä useammalla ihmisellä on sisäisesti oikeasti paha olla, paha olo siirtyy seuraavalle näillä inhottavilla ja kylmillä kommenteilla ja pian kaikkia ahdistaa kun ympärillä on pelkkää negatiivisuutta.
En usko että luonto "pettää" ensin, vaan ihmisen kyynisyys, mielen sairaudet ja ilkeys lisääntyvät siinä määrin että sodat ym. tulevat lopettamaan tämän kaiken jossain kohtaa.
Harvassa enää ovat ne joilla on myötätuntoa toisia kohtaan.