Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko NORMAALIpainoinen joka syö ravitsemussuositusten ja/tai lautasmallin mukaan?

Vierailija
16.06.2019 |

Jos niin jaa salaisuutesi miten pysyt normaalipainossa niillä määrillä. Kiitos!

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysy kuosissa suositusruoalla, mutta lchf:llä kyllä.

En pysty syömään niin paljon hiilihydraattia ja niin vähän rasvaa, mitä suositus on. Enkä niin montaa ateriaa kuin suositellaan. Siemenöljyt ja gluteeni kiusaa niveliä. Vilja turvottaa mahani "raskausmahaksi". Hiivatulehduskierrekin tulee suositusten mukaisesta ruoasta. Sokeritkin heittelee. Ja on ihan tk:n ravitsemusterapeutin kanssa kokeiltu.

Vierailija
42/49 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 40v enkä ole koskaan syönyt lautasmallin mukaan. Suunnilleen puolet siitä määrästä. Ei jauhoja, ei maitotuotteita. Olen 168cm ja 52kg ja terve liikunnallinen ihminen. Syön kaksi kertaa päivässä ja joskus satunnaisen kolmannen aterian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoikka normaalipainoinen ja syön ravitsemussuosituksia enemmän. Keskivertosaantisuositus kevyesti liikkuvalle naiselle on 2000 kcal vuorokaudessa, ja itse syön noin 2500-3000 kcal vuorokaudessa (en yleensä laske kaloreita, mutta jokin aika sitten pidin viikon verran ruokapäiväkirjaa ja sain tuollaiset tulokset).

"Salaisuuteni" on luultavasti reipas päivittäinen liikunta. Joka päivä jotain, niin että hiki tulee ja hengästyy. Tiesitkö, että kun teet esim. salilla tunnin lihaskuntojumpan, niin kehosi kalorikulutus on sen jälkeen usean tunnin ajan koholla?

Miksi painotat kaloreita?  Eiköhän ruuan sisältö ole kuitenkin tärkeämpää.

Ruoan sisällössähän on kyse juuri kaloreista (kevyttä ruokaa voi syödä enemmän jne). Nimenomaan kalorit määräävät sen, tippuuko/nouseeko/pysyykö paikallaan paino, ja normaalipainoisuushan oli ap:n huolenaiheena.

Otsikossa sanotaan "ravitsemussuositusten ja/tai lautasmallin". 2000 kcal saantisuositus on ravitsemussuositus. Eli vastasin ihan siihen mitä ap kysyi.

Holtiton mässäily on suomalaisten suurin ongelma. Jotain on pahasti vialla ruokailutavoissa, jos juhlapyhinä ja lomilla onnistuu nostamaan painoaan useilla kiloilla.

Vierailija
44/49 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatan lautasmallia. Jos sen mukaan syö, niin vaikea on lihoa - taitaa lautasmallia enemmän vaikuttaa sipsit, karkit, limsat, makkarat, alkoholi jne.

Vierailija
45/49 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen 165 cm 61 kg ja tavoittelen noin 5 kg painonpudotusta. Syön lautasmallin mukaan ja mahdollisimman puhtaasti, tosin en syö pastaa tai riisiä ollenkaan. Olen pudottanut näin syömällä nyt 4 kg, aikaisemmin ruokailuni oli ihan pielessä koostuen lähinnä eineksistä.

Viimeiset 5 kg tuntuu kyllä olevan tiukassa, ruokapäiväkirjan mukaan syön noin 1100 kcal päivässä ja teen vähintään joka toinen päivä 300-600 kcal treenin.

Vierailija
46/49 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemussuosituksen mukaan syöminen johtaa monella holtittomaan mässäilyyn. Miksi? Koska vaikka söisi mahan täyteen, ei ole silti kylläinen. Heti kohta aterian jälkeen tulee sellainen "vielä tekis jotain mieli" -olo. Sitten alkaa puputtaa kaikkea tyhmää ravitsemussuositusten vastaista. Eli repsahtaa.

Vierailija
47/49 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

167/54, 50+ nainen. Suunnilleen sama paino lukiosta saakka.

Syön suunnilleen suositusten mukaisesti, mutta kasviksia ja vihanneksia paljon vähemmän, koska vatsa ei kestä.

En usko suosituksiin, vaan siihen että kaikki ovat yksilöitä. Joku voi hyvin ketodieetillä, toinen perunalla ja leivällä.

Vierailija
48/49 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Ainoa salaisuus on se, että todellakin syön ravitsemusuositusten ja kulutukseni mukaan. Ravitsemussuositus ei määrittele pakollista energiamäärää, suosituksissa vain kerrotaan, että ihmisen tulee saada ravinnosta energiaa kulutuksensa mukaan. Se ei myöskään määrittele pakollista leipäpalojen määrää, pakota ketään syömään puuroa tai väitä, että ilman perunaa maailma joutuu kadotukseen, vaikka moni ravitsemussuosituksista netissä mesova niin väittää tai kuvittelee. Jos et pysy normaalipainoisena tekemättä hirveästi töitä sen eteen, et syö ravitsemussuositusten mukaan. 

Pienenä vinkkinä: tutkimusten mukaan oikeasti ravitsemussuositusten mukaan syö vain hieman yli 10 % suomalaisista. Valtaosalla homma kosahtaa jo siihen, ettei kasviksia syödä tarpeeksi. Vain 22 % naisista ja 14 % miehistä syö riittävästi kasviksia. Ja päin honkia menee aika monella muullakin osa-alueella. Sillä, mitä valtaosa kuvittelee ravitsemussuositusten sisältävän nettikirjoittelujen ja ravintogurujen juttujen perusteella, on hyvin vähän tekemistä sen kanssa, mitä niissä ravitsemussuosituksissa oikeasti sanotaan. Eli lukekaa ihmiset ne suositukset oikeasti ja kommentoikaa vasta sitten - älkää luoko mielipidettä sen pohjalta, että joku omia palveluitaan ja tuotteitaan markkinoiva ja myyvä ihminen väittää asioiden olevan jotenkin tai vauvapalstallakin joku on jotain sanonut.

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/harva-suomalainen-syo-ravint…

Vierailija
49/49 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Ainoa salaisuus on se, että todellakin syön ravitsemusuositusten ja kulutukseni mukaan. Ravitsemussuositus ei määrittele pakollista energiamäärää, suosituksissa vain kerrotaan, että ihmisen tulee saada ravinnosta energiaa kulutuksensa mukaan. Se ei myöskään määrittele pakollista leipäpalojen määrää, pakota ketään syömään puuroa tai väitä, että ilman perunaa maailma joutuu kadotukseen, vaikka moni ravitsemussuosituksista netissä mesova niin väittää tai kuvittelee. Jos et pysy normaalipainoisena tekemättä hirveästi töitä sen eteen, et syö ravitsemussuositusten mukaan. 

Pienenä vinkkinä: tutkimusten mukaan oikeasti ravitsemussuositusten mukaan syö vain hieman yli 10 % suomalaisista. Valtaosalla homma kosahtaa jo siihen, ettei kasviksia syödä tarpeeksi. Vain 22 % naisista ja 14 % miehistä syö riittävästi kasviksia. Ja päin honkia menee aika monella muullakin osa-alueella. Sillä, mitä valtaosa kuvittelee ravitsemussuositusten sisältävän nettikirjoittelujen ja ravintogurujen juttujen perusteella, on hyvin vähän tekemistä sen kanssa, mitä niissä ravitsemussuosituksissa oikeasti sanotaan. Eli lukekaa ihmiset ne suositukset oikeasti ja kommentoikaa vasta sitten - älkää luoko mielipidettä sen pohjalta, että joku omia palveluitaan ja tuotteitaan markkinoiva ja myyvä ihminen väittää asioiden olevan jotenkin tai vauvapalstallakin joku on jotain sanonut.

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/harva-suomalainen-syo-ravint…

Suositukset olen hyvinkin tarkkaan lukenut ja mielipiteeni ole muodostanut omien kokemusteni perusteella, en tarvitse ulkopuolista kertomaan, mikä on mulle hyväksi.