Oletko NORMAALIpainoinen joka syö ravitsemussuositusten ja/tai lautasmallin mukaan?
Jos niin jaa salaisuutesi miten pysyt normaalipainossa niillä määrillä. Kiitos!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä syön ja olen aina ollut normaalipainoinen. Syön vain vähän leipää, en lähes koskaan ruisleipää, enkä koskaan juo maitoa ja silti mielestäni syömiseni menee ravintosuositus sisään. Määritelmäthän ovat melko väljät niin syötävien ruokien kuin hiilari/proteiini/rasvaosuuksien suhteen.
Alkoholia juon enemmän kuin suositellaan, mutta silti olen 68 kg ja 170 cm.
Olen ollut viime vuosiin asti hoikka. Liikun pari kertaa viikossa ja yritän tarkkailla annoskokoa ja tietysti herkkujen määrää.
Syön usein aamulla puuroa, raejuustoa ja marjoja, viikonloppuisin paistetun munan ja pari leipää. Töissä lounaalla usein salaatin tai kasvisruuan. Kotona syödään esim. täysjyväspagettia ja jauheliha/soijaruohekastiketta, riisiä ja kanalinssicurrya tai tortilloja papu- tai kanatäytteellä.
Painaisin mieluusti viisi kiloa vähemmän, mutta tiedän, että joutuisin pitämään kitudieetin ja sen jälkeen tarkkailemaan ruokamääriä vähän liian tiiviisti.
Aivan, suositusruualla joudut olemaan kitudieetillä, jos haluat hallita painoasi. Tervettäkö?
Olen hoikka normaalipainoinen ja syön ravitsemussuosituksia enemmän. Keskivertosaantisuositus kevyesti liikkuvalle naiselle on 2000 kcal vuorokaudessa, ja itse syön noin 2500-3000 kcal vuorokaudessa (en yleensä laske kaloreita, mutta jokin aika sitten pidin viikon verran ruokapäiväkirjaa ja sain tuollaiset tulokset).
"Salaisuuteni" on luultavasti reipas päivittäinen liikunta. Joka päivä jotain, niin että hiki tulee ja hengästyy. Tiesitkö, että kun teet esim. salilla tunnin lihaskuntojumpan, niin kehosi kalorikulutus on sen jälkeen usean tunnin ajan koholla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä syön ja olen aina ollut normaalipainoinen. Syön vain vähän leipää, en lähes koskaan ruisleipää, enkä koskaan juo maitoa ja silti mielestäni syömiseni menee ravintosuositus sisään. Määritelmäthän ovat melko väljät niin syötävien ruokien kuin hiilari/proteiini/rasvaosuuksien suhteen.
Alkoholia juon enemmän kuin suositellaan, mutta silti olen 68 kg ja 170 cm.
Olen ollut viime vuosiin asti hoikka. Liikun pari kertaa viikossa ja yritän tarkkailla annoskokoa ja tietysti herkkujen määrää.
Syön usein aamulla puuroa, raejuustoa ja marjoja, viikonloppuisin paistetun munan ja pari leipää. Töissä lounaalla usein salaatin tai kasvisruuan. Kotona syödään esim. täysjyväspagettia ja jauheliha/soijaruohekastiketta, riisiä ja kanalinssicurrya tai tortilloja papu- tai kanatäytteellä.
Painaisin mieluusti viisi kiloa vähemmän, mutta tiedän, että joutuisin pitämään kitudieetin ja sen jälkeen tarkkailemaan ruokamääriä vähän liian tiiviisti.
Aivan, suositusruualla joudut olemaan kitudieetillä, jos haluat hallita painoasi. Tervettäkö?
Ilmeisesti luit tekstini, mutta et ihan ymmärtänyt.
Haluaisin siis painaa 5 kg vähemmän, mutta tiputus painoindeksistä 23,5 -> 21,8 tarkoittaisi oman kokemukseni mukaan kitudieettiä tai vaihtoehtoisesti tolkuttoman pitkää laihdutusta. Lisäksi pitäisi luopua alkoholista, enkä ole valmis siihen.
Nyt en ole kitudieetillä, mutta en tietysti syö (tai juo) kaikkea mitä huvittaa, niin paljon kuin huvittaa. Koen tämän silti mielekkäämmäksi, kuin että söisin jotain sellaista mihin en ole tottunut, joka ei ole helposti saatavilla ja jota en halua syödä.
Syömistäni ohjaa muutkin asiat kuin painonhallinta esim. kasvispainotteisuus ja lihan vähentäminen ympäristösyistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka normaalipainoinen ja syön ravitsemussuosituksia enemmän. Keskivertosaantisuositus kevyesti liikkuvalle naiselle on 2000 kcal vuorokaudessa, ja itse syön noin 2500-3000 kcal vuorokaudessa (en yleensä laske kaloreita, mutta jokin aika sitten pidin viikon verran ruokapäiväkirjaa ja sain tuollaiset tulokset).
"Salaisuuteni" on luultavasti reipas päivittäinen liikunta. Joka päivä jotain, niin että hiki tulee ja hengästyy. Tiesitkö, että kun teet esim. salilla tunnin lihaskuntojumpan, niin kehosi kalorikulutus on sen jälkeen usean tunnin ajan koholla?
Miksi painotat kaloreita? Eiköhän ruuan sisältö ole kuitenkin tärkeämpää.
Eihän ravitsemissuosituksissa puhuta määristä mitään kai? Syön suunnilleen sen mukaan, annoskoot pitää pitää järkevinä. 160 cm ja 50 kg.
Syön vain kun on nälkä ja höttöhiilihydraatit ja maitotuotteet ovat minimissä. Ennen aineenvaihdunta oli sen verran aktiivisempi, ettei tyhjistä hiilihydraateista ollut haittaa. Herkkuja olen syönyt aina kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ravitsemissuosituksissa puhuta määristä mitään kai? Syön suunnilleen sen mukaan, annoskoot pitää pitää järkevinä. 160 cm ja 50 kg.
Annoskoot pysyy järkevänä ihan miettimättä, kun syö siten kuin elimistö haluaa.
Jos ei maha normiunien jälkeen kurni, olet syönyt edellisenä päivänä liikaa.
Olin normaalipainossa suositusten mukaan syöden lähes kolmekymppiseksi asti, sitten sain jostain päähäni alkaa laihduttaa ja sitä kadun todella raskaasti. Kokeilin ihmedieettejä ja paino lähti jojoilemaan, lopuksi sitten vielä karppasin pari vuotta ja sen jälkeen riistäytyi käsistä. Aineenvaihdunta vuosia jotenkin sekaisin, en laihtunut vaikka söin kuinka vähän. Nyt taas suositusten mukaan syömistä ja uudelleen opettelua, paino hitaassa mutta tasaisessa laskussa, normaalipainossa toivottavasti vuoden lopussa viimeistään.
Syön lautasmallin mukaan, leipää syön vain aamuisin pari viipaletta, maitoa en juo koskaan. Kasviksia menee runsaasti, normaalipainoinen olen ollut aina.
Olen laihduttanut lautasmallilla Ravitsemusterapeutin avustuksella 30 kg ja paino pysynyt poissa jo 5vuotta, lautasmallilla.Luulin syöväni oikein ja -lautasmalli mukaisesti, mutta mun ravitsemusterapeutti avasi silmäni että näin ei ollut.Siinä auttoi ihan konkretisointi eli valokuvasi kaikki annokseni. Kasviksia söin liian vähän ja annoskoot oli pielessä ja höttöleipää meni liikaa..Lisäksi viikonloput oli yhtä mässäilyä
En vaihtaisi pois.Vaatii sen että ihan oikeasti näkee mitä syö eikö vaan mukamas -lautasmalli mukaisesti
Olen noudattanut suosituksia n. 5 vuotta. Mitat 37v,160 cm ja 46 kg. Ennen paino oli 53 kg ja mielestäni siinä oli vähän liikaa.
Vanhemmillani ja sukulaisilla oli viisikymppisinä valtavasti ylipainoa, sepelvaltimotautia ja aivoverenkiertohäiriöitä,ja muitakin terveysongelmia. Söivät rasvaa ja lihaa paljon,ja suolaakin kului liikaa. Alkoholia tai tupakkaa eivät käyttäneet. Eivätkä kasviksia tai hedelmiä,viljatuotteitakin vähän.
Nuo sairastamiset ja kuolemat nähneenä en halua samalle polulle,ja toivottavasti pysyn kunnossa.
Nyt vähensin vielä lihaa ja verenpaine oli viime viikolla 115/69. Kolesterolit ovat olleet hyvät.
Syön puuroja,marjoja,kasviksia,hedelmiä,pastaa,leipää ja vähärasvaisia maitotuotteita,juustoista tosin vain raejuustoa. Kalaa,munia ja kanaa kerran pari viikossa. Ruuat ovat vähärasvaisia ja sokeria en taida käyttää juuri ollenkaan. Punaista lihaa kerran kahdessa viikossa,nuorempana sitäkin meni lähes joka päivä.
Olo on ihan hyvä ja vihdoin olen siinä kropassa,mikä tuntuu omalle. Itämainen ruoka,pitsa ja grillattu broileri uppoaisi liiankin hyvin. Alkoholia juon kolmesti vuodessa.
Voi kuulostaa tylsältä mutta itse tykkään syödä näin.
Juu.Virsllisten suositusten mukaan.Aina syönyt.Ei koskaan ylipainoa.Leipää syön, mutta vain täysjyvää, puuro aamulla.Kasviksia menee paljon.Maitotuotteet ravattomina, punaista lihaa en syö
Normaalipainoinen. Vimoset 20v. Paino pysynyt samana 53-56kg. Syön tismalleen mitä huvittaa, mutta EN syö light - enkä rasvattomia tuotteita, ja vältän sokeria.
Täyskerma, voi, jauhot, sipsit, ruskeat kastikkeet, salaatit, juustot, grilliruoka, viini, nam kaikki käy.
Mikä lautasmalli?
Kaikki ne 10% on eksynyt tähän ketjuun. Sattumaako? Ehkä kuitenkin valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoinen. Vimoset 20v. Paino pysynyt samana 53-56kg. Syön tismalleen mitä huvittaa, mutta EN syö light - enkä rasvattomia tuotteita, ja vältän sokeria.
Täyskerma, voi, jauhot, sipsit, ruskeat kastikkeet, salaatit, juustot, grilliruoka, viini, nam kaikki käy.
Mikä lautasmalli?
Ainoo rehellinen ja terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi painotat kaloreita? Eiköhän ruuan sisältö ole kuitenkin tärkeämpää.
Ruoan sisällössähän on kyse juuri kaloreista (kevyttä ruokaa voi syödä enemmän jne). Nimenomaan kalorit määräävät sen, tippuuko/nouseeko/pysyykö paikallaan paino, ja normaalipainoisuushan oli ap:n huolenaiheena.
Otsikossa sanotaan "ravitsemussuositusten ja/tai lautasmallin". 2000 kcal saantisuositus on ravitsemussuositus. Eli vastasin ihan siihen mitä ap kysyi.
Olen normaalipainoinen, bmi 19,5, ja syön pääasiassa suositusten mukaan. Lautasmallia noudatan kyllä. Maitoa en juo ollenkaan. Viljoja ja hedelmiä syön suosituksen mukaan. Kala on ehkä se ainoa, jota en syö tarpeeksi usein. Herkkuja syön kuitenkin 1-2 kertaa viikossa, alkoholia pari annosta vuodessa.
Annokset on se mukaisia (eli isoja), että liikun päivittäin paljon.
En tiedä mikä on -lautasmalli, mutta näin syön minä.Tässä tyypillinen päivä:
Aamupala :puuro+marjat+ rasvatonta jogurtti
Välipala:hedelmä
Lounas:perunaa, kasviksia paljon, oliiviöljyä kasvispihvejä, lasi piimää ja ruisleipää +margariinia
Välipala: banaani +pähkinöitä
Päivällinen: keitto tai iso salaatit + oliiviöljyä+ruisleipää+margariinia+lasi piimää
Iltapala:viili+ marjat tai jogurtti+marjat, karjalanpiirakka , kasviksia ja teetä
Näin menee arki ja viikonloppu.Jos tekee mieli pullaa tai suklaata, niin syön, mutta koskaan ei mene
Normaalipainoinen, aina ollut
Tuohan ei onnistu suositusruualla.