Oletko NORMAALIpainoinen joka syö ravitsemussuositusten ja/tai lautasmallin mukaan?
Jos niin jaa salaisuutesi miten pysyt normaalipainossa niillä määrillä. Kiitos!
Kommentit (49)
Joo! 165cm ja 57kg.
Salaisuutta ei ole. Laihdutin itse asiassa ihan ravitsemussuosituksilla aikoinaan -30kg ja paino on pysynyt poissa kohta viisi vuotta. Kun urakka oli ohi niin vaan lisäsin sitä samaa ruokaa mitä jo söin. Yksinkertaista.
Tärkeimpänä onnistumisen kriteerinä pidän säännöllisyyttä. En repsahtele. Usein lukee erilaisista dieeteistä (keto etenkin) ja kuinka se toimii mutta ihmiset repsahtelee jatkuvasti ja saavat takapakkia. Eihän se dieetti silloin toimi jos se ei ole sellainen mitä pystyy noudattamaan.
Syön herkkujakin viikoittain. Eilen meni jälkkäriksi lettuja hillolla ja kermavaahdolla, illalla leffaa katsoessa suklaata.
Tasapaino. Säännöllisyys. Kun elämä ei ole mitään kahdeksan viikon dieettejä repsahduksineen, jojoilulla ryssittyjä aineenvaihduntoja ja autossa ahmittuja mäkkiaterioita niin sitä tavallista ruokaa saa vetää ihan kiitettävästi ilman että se näkyy vyötäröllä.
MTK:n propagandaa kirjoitti:
Ravitsemussuositukset ja lautasmalli on aina perustunut maatalouspolitiikaan eikä terveyden edistämiseen.
Aika heikosti menee kun alle 10% suomalaisista noudattaa ravitsemussuosituksia.
On kyllä totta, että maatalouspolitiikalla on jonkin verran näppejään pelissä mutta jos sitä pitää koko totuutena niin foliohattua vaan päähän.
Terkuin, kansanterveystieteen opiskelija
En ole. Olen lievästi alipainoinen, enkä syö ravitsemussuositusten mukaan. En syö niin paljon hiilareita kuin virallisterveelisessä on, enkä juo maitoa. Rasvaa ja täysrasvaisia maitotuotteita käytän luultavasti enemmän kuin suositus on.
Ravintosuosituksissa määrä ei ole huono, vaan ruoka. Suositaan keinotekoista vähärasvaista ruokaa. Rasvanlähteenä ihmiselle sopimaton margariini ja siemenöljyt.
185cm/70kg syön ravitsemussuositusten mukaan. Olen terve ja olo tuntuu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemussuositukset ja lautasmalli on aina perustunut maatalouspolitiikaan eikä terveyden edistämiseen.
On kyllä totta, että maatalouspolitiikalla on jonkin verran näppejään pelissä mutta jos sitä pitää koko totuutena niin foliohattua vaan päähän.
Miksiköhän sitä ei noudateta? Olisko jotain vikaa?
Olen syönyt koko ikäni suositusten mukaan, nykyään viimeiset pari vuotta täysin kasvisruokavaliolla mutta edelleen lautasmalli on käytössä.
Pituutta 168cm ja paino heittelee 52-54kg välillä. Ikä 37vuotta jos sillä merkitystä.
Täysin terve, suvussa rasitteena mm. korkea verenpaine ja kolesteroli mutta niiltäkin välttynyt.
Liikun kohtuullisesti pari kolme tuntia viikossa.
Naurattaa kun kaikki aina voivottelee miten ei saa syödä. Itse syön aamupalan, kaksi lämmintä ja iltapalan sekä satunnaisesti välipaloja.
Vierailija kirjoitti:
Ravintosuosituksissa määrä ei ole huono, vaan ruoka. Suositaan keinotekoista vähärasvaista ruokaa. Rasvanlähteenä ihmiselle sopimaton margariini ja siemenöljyt.
Ihmetyttää väitteet että Suomessa tuputetaan lihaa, kovia rasvoja ja maitoa. Ok ehkä 80-luvulla viimeksi. Ainakin koko oman elinaikani kasviksia on painotettu. Lautasmallin vastaisesti äitini tuputtaa mulle yhä maitoa ruokajuomaksi kun olen käymässä.
- vm. 1990
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi ihmiset ryyppää liikaa, syö prosessoitua roskaruokaa, vetää karkkia ja pullaa, ei syö tarpeeksi hedelmiä ja kasviksia, puputtaa lihajalosteita ja juustoa niin että suolet kovettuu nelikymppisinä ja kuolee ennenaikaisesti sydän- ja verisuonisairauksiin? Sen takia kun ravitsemussuosituksissa on vikaa? :D
Siksikö ihmiset ei myöskään liiku riittävästi kun liikuntasuosituksissa on vikaa?
Tosin mitä mä selitän. Jos älykkyyden taso on tuota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää väitteet että Suomessa tuputetaan lihaa, kovia rasvoja ja maitoa. Ok ehkä 80-luvulla viimeksi. Ainakin koko oman elinaikani kasviksia on painotettu. Lautasmallin vastaisesti äitini tuputtaa mulle yhä maitoa ruokajuomaksi kun olen käymässä.
- vm. 1990
Tuo maidon tuputus tulee siitä, että ennen liha oli harvinaista herkkua ja protskut ja kalsium hankittiin maidosta. Nykyajan kuusikymppiset juo vieläkin maitoa ruoan kanssa, ei ole minusta junttia vaan näitä sukupolvieroja. Omat vanhempani(molemmat 59 v.) eivät edes syö lihaa kuin aniharvoin, ruokavaliossa korostuvat kasvikset, kala ja maitotuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt koko ikäni suositusten mukaan, nykyään viimeiset pari vuotta täysin kasvisruokavaliolla mutta edelleen lautasmalli on käytössä.
Pituutta 168cm ja paino heittelee 52-54kg välillä. Ikä 37vuotta jos sillä merkitystä.
Täysin terve, suvussa rasitteena mm. korkea verenpaine ja kolesteroli mutta niiltäkin välttynyt.
Liikun kohtuullisesti pari kolme tuntia viikossa.
Naurattaa kun kaikki aina voivottelee miten ei saa syödä. Itse syön aamupalan, kaksi lämmintä ja iltapalan sekä satunnaisesti välipaloja.
Sulle aterioiden nimet tuntuu olevan tärkeimmät kuin ruuan sisältö.
Minä. Nainen 52v en ole ikinä ollut ylipainoinen. Syön virallisten suositusten mukaan pääsääntöisesti. Tai no, ehkä liikaa tulee ajoittain herkuteltua ja paino on noussut muutaman kilon sitten nuoruusvuosien. Liikun aktiivisesti.
Ihmettelen näitä muotiruokavalioita; vähähiilihydraattisia, voin ja rasvan suosimista ym, ym, Tuntuu, että toisille ruokavalio on tämän päivän uskonto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi ihmiset ryyppää liikaa, syö prosessoitua roskaruokaa, vetää karkkia ja pullaa, ei syö tarpeeksi hedelmiä ja kasviksia, puputtaa lihajalosteita ja juustoa niin että suolet kovettuu nelikymppisinä ja kuolee ennenaikaisesti sydän- ja verisuonisairauksiin? Sen takia kun ravitsemussuosituksissa on vikaa? :D
Siksikö ihmiset ei myöskään liiku riittävästi kun liikuntasuosituksissa on vikaa?
Tosin mitä mä selitän. Jos älykkyyden taso on tuota luokkaa.
Ekan kerran sinun sanomana kuulen, että suolet kovettuu. No, saattaa näin käydäkin kun syödään liikaa sokeria ja margariinia ja rypsiöljyä. Hiljaisen tulehduksen ainakin elimistöön saa.
Niillä määrillä? Jos lautasesta puolet pitää olla kasviksia, 1 dl pastaa ja loput proteiinia ja 2 dl rasvatonta maitotuottetta niin ei kai sillä mitenkään pääse lihomaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä. Nainen 52v en ole ikinä ollut ylipainoinen. Syön virallisten suositusten mukaan pääsääntöisesti. Tai no, ehkä liikaa tulee ajoittain herkuteltua ja paino on noussut muutaman kilon sitten nuoruusvuosien. Liikun aktiivisesti.
Ihmettelen näitä muotiruokavalioita; vähähiilihydraattisia, voin ja rasvan suosimista ym, ym, Tuntuu, että toisille ruokavalio on tämän päivän uskonto.
Ehkä et ymmärrä.
Jep, olen. Käyn salilla ja olen lihaksikas. Moni ihmettelee, miten olen saanut näin paljon lihasta. Lihaksethan tykkää tuosta säännöllisestä ateriarytmistä, jossa tulee tasapainoisesti protskua ja hiilaria. Ei se pelkkä treeni, vaan myös ravinto, josta saa rakennusaineita ja jonka avulla palautuu.
Kyllä syön ja olen aina ollut normaalipainoinen. Syön vain vähän leipää, en lähes koskaan ruisleipää, enkä koskaan juo maitoa ja silti mielestäni syömiseni menee ravintosuositus sisään. Määritelmäthän ovat melko väljät niin syötävien ruokien kuin hiilari/proteiini/rasvaosuuksien suhteen.
Alkoholia juon enemmän kuin suositellaan, mutta silti olen 68 kg ja 170 cm.
Olen ollut viime vuosiin asti hoikka. Liikun pari kertaa viikossa ja yritän tarkkailla annoskokoa ja tietysti herkkujen määrää.
Syön usein aamulla puuroa, raejuustoa ja marjoja, viikonloppuisin paistetun munan ja pari leipää. Töissä lounaalla usein salaatin tai kasvisruuan. Kotona syödään esim. täysjyväspagettia ja jauheliha/soijaruohekastiketta, riisiä ja kanalinssicurrya tai tortilloja papu- tai kanatäytteellä.
Painaisin mieluusti viisi kiloa vähemmän, mutta tiedän, että joutuisin pitämään kitudieetin ja sen jälkeen tarkkailemaan ruokamääriä vähän liian tiiviisti.
Vierailija kirjoitti:
Niillä määrillä? Jos lautasesta puolet pitää olla kasviksia, 1 dl pastaa ja loput proteiinia ja 2 dl rasvatonta maitotuottetta niin ei kai sillä mitenkään pääse lihomaan?
Helposti, elimistö ei saa ravintoa ja energiaa tarpeeksi, joka johtaa välipalojen syöntiin.
Eihän maidossa edes ole proteiinia juuri lainkaan.