Tunnetko isän joka ei osallistu lastensa elatukseen?
Jos tunnet, niin mikä syy ettei taloudellisesti osallistu ala-ikäisten elämään?
Tietysti rahattomuus, mutta mikä on siihen taas syynä?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Exäni. On tosi varakas, mutta saita narsisti. Syynä siis saituus ja kiusanteko. Käy huoltokiistaa, muttei maksa elatusta. Merenranta-asunto ja huomattavat perinnöt on.
Aika moni varakas on tehnyt omaisuutensa kiusaamalla, ryöväämällä ja jopa laittomuuksilla. Tätä ei tavis aina tajua, ennen kuin joutuu tuollaisen hullun hampaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Omani. Syy ei ollut rahattomuus vaan henkiset ongelmat.
Samat sanat.
Koska minä minä minä. Olut olut olut. Naiset naiset naiset. Juhla juhla juhla. Minä minä minä.
Mutta en minä ikinä en minä koskaan ei ole mun syy.
Seli seli seli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exäni..saan elarit Kelasta ja Kela perii niitä isältä..en tiedä maksaako vai eikö..on vakityössä ollut ikänsä, mutta on sitä mieltä, että koska halusin erota ei minulle kuulu penniäkään. Lapset olivat 1 ja 3 kun erottiin ja nyt jo teinejä. Ei ole koskaan ostanut heille mitään..ei edes joulu/synttärilahjoja. Tapaa lapsiaan satunnaisesti ja kyllä hän silloin heille ruuat tarjoaa, mutta missään maksullisessa jutussa eivät ole koskaan käyneet isän kanssa.. eli syy on katkeruus minua kohtaan..
Säikähdin jo, että onko tämä minun kirjoittamani! Eli tismalleen samanlainen tarina on meillä, lasten iätkin täsmäävät melko hyvin. Exä koettanut eron jälkeen sluibailla vastuusta ja maksuista, vaikka hällä oli erotessamme iso tukku rahaa säästössä. Kummasti ne rahat vaan "katosi". Yhteiskunnan silmiin exä tekeytyy köyhäksi, mutta en tiedä ketään kuka esim. olisi m
Minulla taas isä syyttää minua, lasta, erosta, koska se johtui ainakin osittain siitä, että äiti piti puoliani. Olen isälle henkisesti kuollut. Ei ole maksanut mitään eikä pidä yhteyttä.
Onko joku päässyt kuolemaan asti, jättävätkö nämä isät lapset myös perinnöttä?
Vierailija kirjoitti:
ystäväni lasten isä.
Pennitön uneksija.
Jätti vain velkaa. Uusi "vaimo" haki sossusta hautausrahat ja yritti maksattaa jälkeenjäänet laskut "isän" lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Exäni..saan elarit Kelasta ja Kela perii niitä isältä..en tiedä maksaako vai eikö..on vakityössä ollut ikänsä, mutta on sitä mieltä, että koska halusin erota ei minulle kuulu penniäkään. Lapset olivat 1 ja 3 kun erottiin ja nyt jo teinejä. Ei ole koskaan ostanut heille mitään..ei edes joulu/synttärilahjoja. Tapaa lapsiaan satunnaisesti ja kyllä hän silloin heille ruuat tarjoaa, mutta missään maksullisessa jutussa eivät ole koskaan käyneet isän kanssa.. eli syy on katkeruus minua kohtaan..
Isolla osalla miehistä ei ole ihan aivorakenteensa vuoksi sellaista empatiakykyä lapsia kohtaan, että nauttisi näiden huvittamisesta. Iso osa miehistä kyllä vie lapsia mukanaa omiin harrastuksiinsa, missä saa itse olla huomion keskipiste ja lapsi on tavallaan hänen egonsa jatke ja mies johtaja ja asiantuntija. Mutta sellainen, että tukisi vaikka lapsen omaa harrastusta tai tekemistä, ei kiinnosta, koska empatiakyky on vajavainen. Ja tämä on ihan biologista siis, nisäkäskoiraat eivät useinkaan osallistu edes lauman "talkoisiin" vaan yksinkertaisesti patsastelevat ja syövät.
Tämän piirteen voi kyllä aistia miehestä ennen lastenkin tekoa. Eli jos miehen sanavarastoon ja harrastuksiin kuuluu esim. tukea vaimon ekemisiä, antaa sellaisia lahjoja mitkä eivät liity mitenkään häneen vaan ainoastaan naiseen, fraasti "miten päiväsi on mennyt", ym. normaali empaattinen käytös. Jos miehen lahjat ovat egoistisia (välineitä omaan harrastukeen), niitä ei ole, jne. niin turha toivo.
Toisaalta on mielestäni vähän turha tällaista odottaa tai vaatiakaan. Mihinkäs koira karvoistaan pääsisi? Sen sijaan kannattaa ehkä suojella itseään ja lapsiaan turhilta ja miehen aivokapasiteetille täysin ylimitoitetuilta odotuksilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ystäväni lasten isä.
Pennitön uneksija.
Jätti vain velkaa. Uusi "vaimo" haki sossusta hautausrahat ja yritti maksattaa jälkeenjäänet laskut "isän" lapsilla.
Joo. Kysymys koski oikeastaan niitä rikkaita isiä eli ohjaavatko perinnön uudelle vaimolle, piilottavat tai antavat ihan mihin tahansa paitsi lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isolla osalla miehistä ei ole ihan aivorakenteensa vuoksi sellaista empatiakykyä lapsia kohtaan, että nauttisi näiden huvittamisesta. Iso osa miehistä kyllä vie lapsia mukanaa omiin harrastuksiinsa, missä saa itse olla huomion keskipiste ja lapsi on tavallaan hänen egonsa jatke ja mies johtaja ja asiantuntija. Mutta sellainen, että tukisi vaikka lapsen omaa harrastusta
= suojella koko mieheltä. Itseään myös.
Tunnen. Liitonkin aikana vaimo maksoi kaiken, asumisen, auton , elämisen. Eron jälkeen nainen ei vaadi mitään lapsen elatukseen.. Mies ei ole saanut koskaan otetta elämiseen. Ei oikein kiinnosta lapsen tapaaminenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En tunne sellaista, joka eivät osallistu lastensa elatukseen. Mutta tunnen monia, jotka osallistuvat ex-vaimonsa elatukseen.
Aikamoista, entiselle puolisolle maksettava elatusapu on sen verran harvinaista että sulla on kyllä sitten todella erikoiset piirit.
Vierailija kirjoitti:
Minä en maksa elatusapua, koska exän jättämät velat ovat niin suuret, etten meinaa selviytyä niistä kokopäivätyöstä huolimatta. Ovat mitoitettu kahden työssäkäyvän mukaan, vaikkei ex töitä suostunut tekemään liitonkaan aikana ja tilini tyhjeni jo silloin. Siispä Kela maksaa elatustuen ja minä elätän lapseni vain kun ovat luonani.
Luonnollisesti en talon arvon romahduksesta johtuen pääsisi myydessä edes veloistani, joten halvemmaksi tulee asua tässä, kuin muuttaa vuokralle. Onpahan lapsilla edes jotain pysyvää.
Exän jättämät velat? Ja kuitenkin ne ovat vain sinun maksettavanasi? Missä vaiheessa nämä velat olivat exäsi ja miten päätyivät sinulle?
Mun edesmennyt miesserkku ei maksanut elareita eikä mitään kuluja lapsensa ensimmäisiin 12 elinvuoteen, kunnes äiti otti yhteyttä lastenvalvojaa. Ja alkoi vaatia elareita. Ilmeisesti serkkuni perusteli maksamattomuuutta sillä, että nainen itse oli halunnut sen lapsen ja hän itse toimi vain siittäjänä.
Saivatko paremman ja huolehtuvamman isän tilalle?