Tunnetko isän joka ei osallistu lastensa elatukseen?
Jos tunnet, niin mikä syy ettei taloudellisesti osallistu ala-ikäisten elämään?
Tietysti rahattomuus, mutta mikä on siihen taas syynä?
Kommentit (53)
Yllättävän paljon tuntuu olevan nahjuksia jotka eivät huolehdi lapsistaan.
Exäni. On tosi varakas, mutta saita narsisti. Syynä siis saituus ja kiusanteko. Käy huoltokiistaa, muttei maksa elatusta. Merenranta-asunto ja huomattavat perinnöt on.
Kavereideni maamukkaiset miehet. Toiset veronmaksajat maksavat rakkauden hedelmien elatukset.
Vierailija kirjoitti:
Exäni. On tosi varakas, mutta saita narsisti. Syynä siis saituus ja kiusanteko. Käy huoltokiistaa, muttei maksa elatusta. Merenranta-asunto ja huomattavat perinnöt on.
Kaiken huippu vielä, että Kela maksaa elarit, kun tuota merenrantalukaalia ei huomioida maksuissa, koska omassa käytössä. Piilottanut myös muut tulonsa verottajalta ja muita omaisuuksiaan ei lasketa elareissa.
Lasteni isä. Elareiksi sovittu minimi, joka tulee suoraan Kelasta minulle ja Kela perii maksut häneltä. Se vaan, että tämä ihan kantasuomalainen mies muutti aika rivakkaan tahtiin jo ennen eron astumista voimaan toiseen maahan, täysin hänelle vieraaseen ympäristöön, jotta Kela ei pysty perimään häneltä elareita. Tekee hommia alallaan ja somen perusteella on varaa matkustella ja ostella. Etsi vauhdilla uuden emännän höynäytettäväkseen, luullakseni toiveena saada nopeampaan tahtiin uuden maan kansalaisuus. Onneksi ikää jo molemmilla sen verran, että tuskin hankkivat jälkikasvua?
Vierailija kirjoitti:
Exäni..saan elarit Kelasta ja Kela perii niitä isältä..en tiedä maksaako vai eikö..on vakityössä ollut ikänsä, mutta on sitä mieltä, että koska halusin erota ei minulle kuulu penniäkään. Lapset olivat 1 ja 3 kun erottiin ja nyt jo teinejä. Ei ole koskaan ostanut heille mitään..ei edes joulu/synttärilahjoja. Tapaa lapsiaan satunnaisesti ja kyllä hän silloin heille ruuat tarjoaa, mutta missään maksullisessa jutussa eivät ole koskaan käyneet isän kanssa.. eli syy on katkeruus minua kohtaan..
Säikähdin jo, että onko tämä minun kirjoittamani! Eli tismalleen samanlainen tarina on meillä, lasten iätkin täsmäävät melko hyvin. Exä koettanut eron jälkeen sluibailla vastuusta ja maksuista, vaikka hällä oli erotessamme iso tukku rahaa säästössä. Kummasti ne rahat vaan "katosi". Yhteiskunnan silmiin exä tekeytyy köyhäksi, mutta en tiedä ketään kuka esim. olisi matkustellut enemmän ja kauemmas kuin hän. Lapsille ei ole ikinä hankkinut yhtään mitään eikä ole kiinnostunut muksujen asioista. No, niin makaa kuin petaa eli melko yksinäinen vanhuus on tällekin "sankarille" tiedossa. Merkit ovat selvät. Lapset sanovat, että eivät osaa puhua mitään isänsä kanssa kun niin harvoin näkevät, eikä se lusmupaska soittelekaan enää juuri ollenkaan. Ihmekös tuo, jos suhde viilenee. Alkujaan kaikki johtui oletettavasti katkeruudesta minua kohtaan, mutta sittemmin exä on suutahdellut myös lapsille, kun nämä eivät palvo ja kaipaa isäänsä....
Minä olen ihmetellyt vävymme elämäntyyliä, kun muutti tyttäremme perässä toiselle puolelle Suomea ja pienet lapset jäi äidilleen.
Ei kuulema maksa mitään lasten kuluja.
Toivon hartaasti ettei tästä suhteesta tule pitkää eikä syntyisi lapsia.
Tunnen, exäni.
En tiedä mitä diagnooseja häneltä löytyy, mutta elämänhallinta puuttui täysin, ja puuttuneet edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen, exäni.
En tiedä mitä diagnooseja häneltä löytyy, mutta elämänhallinta puuttui täysin, ja puuttuneet edelleen.
Bipo taitaa olla yllättävän usein takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen, exäni.
En tiedä mitä diagnooseja häneltä löytyy, mutta elämänhallinta puuttui täysin, ja puuttuneet edelleen.Bipo taitaa olla yllättävän usein takana.
Kyllä. Osuit naulan kantaan.
Oman lapseni isä ei maksa.Ihan periaatteestaan. Ja nämä henkisen puolen asiat ovat myös syy,että exänä pysyy!
Lasteni isä ei maksa. On piilottanut tulonsa verottajalta ja tekeytyy köyhäksi. Siksi elarit maksaa kela. Hän ei maksa lapsistaan mitään. Tekee töitä pimeästi.
En jaksa ilmiantaa minnekään.
Tunnen. Ystäväni lasten isä.
Hän kuoli, kun lapset olivat vielä pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Oman lapseni isä. Syynä "rahattomuus", eli pimeät työt ja jobbaukset, joista pitää rahat itsellään ja elelee herroiksi samalla kun kela maksaa elaria minulle.
Samon. Jouduin yksin elättämään 4 lasta. Aikuisia ovat ja ammateissa ja töissä. Yksikään ei halua olla isän kanssa missään tekemisissä. Ovat niin katkeria että hän ei osallistunut heidän ruokkimiseen ym. Koulutukseen eikä mihinkään. 🤔🤔🤔🤔
Omien lasten isä nyt ihan yhtäkkiä lopetti maksamisen. Lapset myös ihmeissään eivätkä halua mennä isälle. Kyllä te siellä pärjäätte sanoi isä. Pitänee mennä lastenvalvojalle.
Omien lasteni isä maksoi lapsista sitä hänelle laskettua pientä elatusmaksua. Mitään muuta ei sitten ostanut tai maksanut eikä ottanut lapsia luokseen.
Kun nuorimmasta tarvi enää maksaa niin yhtäkkiä vain lopetti maksamisen. Hain elstustuen sitten Kelasta. Lapset ovat nyt täysikäisiä opiskelijoita eikä isä auta.
Oma isä. Tienasi nykyrahaksi muutettuna noin 6 - 8 000 e/kk, mutta äidin piti kantaa taloudellinen vastuu. Lapsi ei olisi saanut maksaa mitään. Syy: vakava luonnehäiriö.
Vain omani ei noudattanut elatussopimusta vaan jätti maksamatta. Äiti haki elarit oikeusteitse koska sopimus oli, ja isä vinkuu vieläkin, miten "traumatisoitui" siitä ulosottokirjeestä, kun jätti itse noudattamatta sopimuksia. Ilmeisen retardi tyyppi, olen aikuisiällä ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Oman lapseni isä. Syynä "rahattomuus", eli pimeät työt ja jobbaukset, joista pitää rahat itsellään ja elelee herroiksi samalla kun kela maksaa elaria minulle.
Samon. Jouduin yksin elättämään 4 lasta. Aikuisia ovat ja ammateissa ja töissä. Yksikään ei halua olla isän kanssa missään tekemisissä. Ovat niin katkeria että hän ei osallistunut heidän ruokkimiseen ym. Koulutukseen eikä mihinkään. 🤔🤔🤔🤔
Miksi et vaatinut elatusta?
Mitkä exän jättämät velat"?!? Jos olette eronneet, hänen veloistaan ei tule sinun velkojasi.