Saako vanhemmat kassahenkilöt jotain tyydytystä, kun kyselevät henkkareita selvästi aikuiselta?
Ja oikein tarkkaan täytyy sihdata. Tätä olen huoimannut usein. Onko jokin pätemisen tarve, kun ei ole koskaan elämässään päässyt olemaan auktoriteettina missään, niin kassalla sitä on hyvä harrastaa?
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan loukkaantuisi papereiden kysymisestä?
No minulla on jäänyt juomat Alkoon papereiden puuttumisen takia 43-vuotiaana. En tosiaan kokenut asiaa yhtään hauskana tai imartelevana tms. Myyjääkin tuntui hieman nolottavan, kun kuitenkin olen ihan selkeästi aikuinen mutta tietenkään hän ei sitten voinut kysymystään enää perua kun kerran oli sen jostain ihmeen syystä tullut kysyneeksi eikä minulla ollutkaan papereita. Aika iso lasti juhlajuomia jäi sitten kassalle ja minulle koitui huomattava ylimääräinen vaiva.
Minulla ei ole mitään tarvetta näyttää nuoremmalta kuin olen, koska 43 on mielestäni täysin hyvä ikä, paljon parempi kuin esimerkiksi 18 tai 20.
Vierailija kirjoitti:
Miten kaupoissa seurataan kuka kysyy ja kuinka monelta?
Jos kassalla ei käy yhtään alle 30v näköistä niin sittenkö on pakko kysellä vaikka 70 vuotiaalta.
Kassakoneesta painetaan salaista nappia kysymisen merkiksi. Asiaa myös seurataan mysteerishoppaajilla.
Galjaa ja sidukkaa menee niin paljon, että kyllä jokaiselle kassalle pidemmällä aikavälillä pitäisi tulla suunnilleen sama määrä kysyttäviä.
Työnantajan määräyksiä pitää noudattaa. Kyllä se teillekin selviää, kun siirrytte työelämään.
Toisten ihmisten ikään on todella vaikeaa ottaa kantaa. Töissä on 18-vuotias mies, joka näyttää vähintään 10 vuotta ikäänsä vanhemmalta ja naisia, joiden iästä kukaan ei ota selvää.
Minulta ei ole koskaan kysytty henkkareita, koska en osta kaljaa tai tupakkaa. Sinullekin kätevä ratkaisu: raittius ja tupakoimattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että saavat. Minulle kerran tällainen elämäänsä kyrpiintynyt kassamamma huusi että "tämä ajokortti menee sitten vanhaksi parin kuukauden päästä, sen jälkeen en enää myy sinulle!!" Olin ihan hämmästynyt, miksi minä nyt vanhoilla papereilla menisinkään mitään ostamaan.
Monet naiset siinä 50 ikävuoden korvilla kyrpiintyvät elämään ja munan puutteeseen, joten sitten sitä pahaa oloa puretaan virkaintoisuuden nimissä kassalla, asiakaspalvelussa tai ties missä.
Ostan usein vähän olutta ja tänäkin vuonna on kymmeniä kertoja kysytty paperit. Täytän tänä vuonna 42. Typerä menettelytapa, mutta ei kai se kassamyyjien vika ole.
Mullakin on niin vanha ajokortti 80 luvulta, että nämä kassat ei sitä edes tunnista. Ja kuitenkin sitä on pyydetty. Tekisi mieli sanoa, että olit vielä isäsi pusseissa, kun jo sain ostaa väkeviä.
Ainakin meillä jokainen on velvollinen tekemään omavalvontalomakkeeseen päivittäin merkinnän, moneltako on iän tarkistanut. Jonain päivinä ei tarvitse kysyä keneltäkään, saa siis käyttää omaa harkintaa, mutta silloin pitää merkitä, ettei ole kysynyt henkkareita yhdeltäkään asiakkaalta.
Meillä on tavoite/velvoite että 90% alle 30-vuotiaista on kysytty paperit. Jos ei ole niin kysellään missä vika. Jos jättää kysymättä, voi tulla pahimmassa tapauksessa potkut.
Tyydyttynyt kassa-akka kirjoitti:
Jos ohjeistus on se, että alle 30v näköisiltä kysytään, niin silloin kysytään.
Työnantaja seuraa sitä taajuutta, jos et kysy riittävän usein, niin varoitus tulee että heilahtaa.Näin meillä.
Mitä sitten jos ei tule alle 30v näköisiä? Ja miten sitä seurataan? Kyttääkö työnantaja jostain kamerasta kassaa?
Ässäläinen kirjoitti:
Meillä on tavoite/velvoite että 90% alle 30-vuotiaista on kysytty paperit. Jos ei ole niin kysellään missä vika. Jos jättää kysymättä, voi tulla pahimmassa tapauksessa potkut.
No mistä kukaan tietää, onko 90% alle 30-vuotiaista kysytty ne paperit vai ei ja montako alle 30-vuotiasta on edes käynyt kyseisessä kaupassa sinä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä kysytäänkö niitä asiallisesti, vai tuleeko sellainen tiuskaisu tyyliin "paperit!!!"
No mulla jäi just juomat kassalle ja ikää 35v. Mutta ei nyt onneks ollu niin kova viinan himo, että olisin ajanut 10km hakemaan niitä, yleensä kun kannan niitä aina kännykän kuoressa... mutta tiedostan kyllä sen, että alle 30v näyttäviltä pitää kysyä ja myös sen, että näytön edelleen melko kakaralta. En kylläkään miltään 20-25v... Mut joo, myyjät tekee vaan työtään.
Vierailija kirjoitti:
Toisten ihmisten ikään on todella vaikeaa ottaa kantaa. Töissä on 18-vuotias mies, joka näyttää vähintään 10 vuotta ikäänsä vanhemmalta ja naisia, joiden iästä kukaan ei ota selvää.
Minulta ei ole koskaan kysytty henkkareita, koska en osta kaljaa tai tupakkaa. Sinullekin kätevä ratkaisu: raittius ja tupakoimattomuus.
Kannatan kaikkien teidän juoppojen röökaajien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa se menee vit... ilun puolelle. Ymmärrät sen kyllä kun ikää alkaa olla lähes 50v.
Mutta täällähän aina toitotetaan, että kukaan ei ainakaan näytä päivääkään ikäänsä nuoremmalta. Onko kaikki henkkarin kysymiset siis pelkkää v*ttuilua?
Vasta pari viikoa sitten kävi niin, että myyjä kysyi paperit (valitettavasti en todellakaan näytä ikäistäni nuoremmalta) vaikka selkeästi ostin viikon tarpeet lapsiperheelle, mukana myös vaippoja ja muuta tarpeellista, ja minulta oli sitten sattumalta juuri silloin jäänyt ajokortti poikkeuksellisesti matkasta. Sain silti saunaoluet ostettu, tiedä sitten olisko esimieheltä tullut sanomista jos olisi kiinni jäänyt, olen kuitenkin selkeästi yli 30. Sitä, miksi kysyi ne paperit alunperinkään, en myöskäämän tiedä, niiden olemassa ololla ei tässä tapauksessa selvästikään ollut merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Tyydyttynyt kassa-akka kirjoitti:
Jos ohjeistus on se, että alle 30v näköisiltä kysytään, niin silloin kysytään.
Työnantaja seuraa sitä taajuutta, jos et kysy riittävän usein, niin varoitus tulee että heilahtaa.Näin meillä.
Höpsistä! Vain kommarit noudattavat tiukasti sääntöjä vaikka säännöt olisivat kuinka typeriä. Kannattaa käyttää sitä maailaisjärkeä ja soveltaa. On typerää kysellä henkkareita täysi-ikäisiltä yli 18 v täyttäneiltä tuollaisella säännöllä " jos henkilö näyttää alle 30 v, kysy aina henkkarit". Asiakaskunnasta suuri osa on alle 30 vuotiaita, joten saat olla jatkuvasti kyselemässä typeriä.
Sepä se, mutta pakko kysyä. Kuuluu työnkuvaan.
Kun itse olin myyjänä niin olihan se kivaa kysellä, varsinkin jos itsellänikin oli huono päivä. :D
Ehkä se on ainoa hetki heidän elämässään kun heillä on hiukan valtaa muihin ihmisiin.