Mikä olisi sopiva hintaluokka kihlajaissormukselle? 2000€?
Olen mies ja kysyn teiltä arvon naiset mikä olisi sopiva hintaluokka kihlajaissormukselle. Aion kosia avovaimoani ja olen miettinyt että sormuksen tulisi olla hienostunut mutta ei liian kallis.
Onko pari tonnia sopiva hinta?
Kommentit (49)
No minun kihlasormukseni maksoi 20e ja olin oikein tyytyväinen siihen, vihkisormus maksoi 50e ja on mielestäni kaunis. Minulla on kallis maku, mutta olen köyhä, joten olen tottunut muihin vaihtoehtoihin, onneksi nykyään löytyy paljon myös kauniita vaihtoehtoja paljon halvemmalla.
2000€ On hyvä budjetti varteen otettavalle timanttisormukselle Suomessa. Kannattaa mietteiä tarkkaan kelta- vai valkokulta. (Tarkkaile käyttääkö avovaimosi enemmän hopeaa vai kultaa ja valitse tämän mukaan klassinen keltakulta tai valkokulta). Kullan karaatin pitoisuus täällä on yleensä 14 tai 18, mikä on hyvä suhteellisen kestävä pitoisuus (14k on hieman kestävämpi, koska kulta yksinään on hyvin pehmeää).
Timantit tulevat määrittämään aika pitkälle sormuksen hinnan ja hyvää timanttisormusta ei saa Suomesta ainakaan alle 1000€. Kannattaa heti siirtyä katsomaan sormuksia 1500-2000 € hintaluokassa.
Timantin kirkkaus ja koko vaikuttaa hintaan. Kirkkaustaulukko, alkaen IF eli täysin virheetön ja siitä mennään sitten alaspäin:
IF.
VVS1.
VVS2.
VS1.
VS2.
SI1.
SI2.
I1.
Suomessa suuriosa on SI2-VS1 luokkaa. VS1 ja VS2 timantit ovat jo todella kauniita ja kirkkaita.
Nyt timantin karaatin koko nostaa hintaa progressiivisesti. Yksi isompi kokonainen timantti sanotaan 0,4 karaattia on huomattavasti kalliimpi kuin timanttisormus, jossa on 0,4 karaatin edestä paljon pieniä, sanotaan, 0,02 kokoisia karaatteja.
Sitten erittäin tärkeää on tietää mieltyisikö avovaimosi enemmän kulmikkuuteen vai pyöreyteen sormusmallin sekä timanttimallin hionnassa. Kannaattaa myös miettiä käyttääkö hän paljon käsiään päivittäin, jos käyttää niin älä ota liian koholla olevaa timanttisormusta (ettei timantti ole liian korkealla esim. kruunuistutuksella. Esim. jänniteistutetut tai prinsessahiotut ovat monesti matalampia. Prinsessahiotut ovat Suomessa yleensä ylihinnoiteltuja ja jänniteistutetun sormuksen täytyy ehdottomasti olla ostettu laadukkaalta valmistajalta, koska nimensä mukaan timantin pysyvyys sormuksessa nimensä mukaisesti luottaa täysin jännitteeseen, joka on siihen luotu. )
Pidä huoli, että tuotteessa on vaihto- jopa palautusoikeus, jos vielä kosinnan jälkeen haluatte vaihtaa kultaliikettä. Ja kaiverrus tietysti vasta kosinnan jälkeen.
Onnea kosintaan ja sormuksen löytöön!
T: Entinen vihkisormusmyyjä
Jaa. Oma kihlasormukseni oli alle satasen (terästä) ja vihkisormus vähän alle 300 (valkokultaa). Että siinä vertailukohtaa :)
Aviksessa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonni pitäs piisata ihan hyvin. Panosta vihkisormukseen sitten enemmän.
Miksi juuri noin päin?
Moni purkaa vuosittain kihlauksen. Mieluummin satsaisin vihkisormukseen.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Oma kihlasormukseni oli alle satasen (terästä) ja vihkisormus vähän alle 300 (valkokultaa). Että siinä vertailukohtaa :)
Teräs lopulta tulee kuluttamaan valkokultasormuksesi jos pidät niitä päivittäin yhdessä, koska teräs on niin paljon vahvempaa kuin valkokulta. Jos joskus joudut vaihdattamaan niin ota molemmat platinaa, titaniumia tai valkokultaa. Ensimmäinen vahvin ja niin edelleen.
Sormuksen ulkonäkö on toki aina makukysymys. Pelkistetty sormus ilman kiviä voi olla tyylikkäämpi ja arvokkaamman näköinen kuin koreileva timanttisormus. Kivisormukset saattavat myös näyttää välillä epätrendikkäiltä tyyliltään, esim. joku 1990-luvun tyyli näyttää nyt ehkä vähän oudolta ja tekemällä tehdyltä.
2000€ on sopiva summa jos nainen on sen arvoinen. Joillekin sopii 100€ sormus ja joillekin 5000€.
Omalla kohdalla kihlauduimme n. 10 v sitten ja kihlasormus maksoi silloin 600€, vihki sitten muutamaa vuotta myöhemmin 2000€. Jos haluaa yhtään timantteja sormukseen tai kultasepän käsityötä, niin kyllähän siitä vähän saa maksaa. Sormukset olleet joka päivä käytössä siitä lähtien kun olen ne saanut, joten onhan se hyvä, että ovat mieleiset.