9.5 keskiarvo ilman opiskelua
Tuttavaperheemme yläkoululainen tyttö sai yli 9.5 keskiarvon ja kokeistaan vain kymppejä ja ysejä vaikkei opiskellut tai lukenut kokeisiinsa juuri lainkaan. Mitäköhän tuollaisesta pitäisi ajatella? Menestyyköhän akateemisessa maailmassa?
Kommentit (32)
Asutko sä tässä tuttavaperheessä kun tiedät ettei ole lukenut juuri lainkaan?
Mä ajattelen, että on helposti oppiva ihminen.
Oma poikanikin (menee ysille) ei juurikaan tee töitä koulun eteen. Läksyihin menee 0-15 min päivässä, kokeisiin joskus kertaa vähän. Ka. 9,6. Mieheni oli samanlainen. Pääsi lukiosta 9,9 keskiarvolla. Hän ainakin menestyi hyvin "akateemisessa maailmassa" (FT).
Nuoremme ylioppiladtodistuksen ka oli 9,5 eikä hän käyttänyt aikaa opiskeluun. Sanoi tunnilla ehtivänsä tehdä tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulussa on todella helppo saada hyvät arvosanat. Ongelmana on että tuollaisissa tapauksissa jää usein se opiskelun opetteleminen välistä, mikä kostautuu myöhemmin. Itse oli peruskoulussa samanlainen, mutta lukio menikin sitten vähän persiilleen kun olisi pitäny oikeasti opiskella, tehdä tehtäviä, oppia uusia asioita.
Meidän poika ainakin ymmärtää opiskelun merkityksen. Kouluasiat on oppinut itsestään, mutta on opiskelemalla opiskellut (koulun ulkopuolella) esim. kieliä, soitinten soittoa, ohjelmointia ja piirtämistä. Näihin käyttää tunteja päivässä ja näkee tuloksia.
T.3
Joiltain onnistuu, toisilta ei. Muistan, kun itse pänttäsin englannin sanakokeisiin varmaan viikon ja sain vitosen. Kaveri vilkaisi sanoja ennen ennen koetta ja sai kympin.
Onneksi se ei välttämättä korreloi menestystä työelämässä.
En ymmärrä miten tuo on mahdollista. Kaikki mun tuntemat hyvien arvosanojen oppilaat lukivat tosi paljon. Toki he saattoivat laiskotella lukion loppupuolella koska olivat tehneet niin kovan pohjatyön ennen sitä.
Ehkä ap:n tapauksessa luokalla on niin hyvä henki että oppiminen onnistuu jo oppituntien aikana?
Jollain tapaa kyllä ärsyttää ihmiset, jotka oppivat kaiken ilman mitään työtä. Kaikki tapahtuu ihan itsestään ja hups, yhtäkkiä ollaan FT koulutukseltaan ja huippupalkoilla. On se helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulussa on todella helppo saada hyvät arvosanat. Ongelmana on että tuollaisissa tapauksissa jää usein se opiskelun opetteleminen välistä, mikä kostautuu myöhemmin. Itse oli peruskoulussa samanlainen, mutta lukio menikin sitten vähän persiilleen kun olisi pitäny oikeasti opiskella, tehdä tehtäviä, oppia uusia asioita.
Hiphei sama täällä. Jos on riittävän hyvä muistikapasiteetti, peruskoulun käy helposti läpi hyvin arvosanoin vaikka ei juuri työtä tekisikään.
Lukiossa sama "opiskelumetodi" ei sitten enää toimikaan. Lukiossa ja siitä eteenpäin pärjäävät ne, jotka ovat oppineet kovan työnteon merkityksen. Opinnoissa on vaikea menestyä ilman työntekoa vaikka aivokapasiteetti olisikin ihan hyvä. Kannattaa siis lapsilleen opettaa työnteon merkitystä jo peruskoulussa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten tuo on mahdollista. Kaikki mun tuntemat hyvien arvosanojen oppilaat lukivat tosi paljon. Toki he saattoivat laiskotella lukion loppupuolella koska olivat tehneet niin kovan pohjatyön ennen sitä.
Ehkä ap:n tapauksessa luokalla on niin hyvä henki että oppiminen onnistuu jo oppituntien aikana?
Kyse oli yläasteelaisesta. Meidän lapset ainakin ihmettelee, miten on edes mahdollista saada alle 8 kun ilman mitään työtä saa vähintään ysin.
Yleensä saa hyvän numeron jos lukee alueen kerran läpi. Toki suurin osa ei tätä tee. Vai tietääkö joku ihmisen, joka oikeasti lukematta saa 10 kokeesta ?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä saa hyvän numeron jos lukee alueen kerran läpi. Toki suurin osa ei tätä tee. Vai tietääkö joku ihmisen, joka oikeasti lukematta saa 10 kokeesta ?
Itse luin peruskoulussa aikoinaan aina pari kertaa koko alueen läpi. Silti tuli 7-8 useimmiten. Ei vaan jää niin hyvin mieleen asiat. Olen kuitenkin menestynyt ihan hyvin työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luin peruskoulussa aikoinaan aina pari kertaa koko alueen läpi. Silti tuli 7-8 useimmiten. Ei vaan jää niin hyvin mieleen asiat. Olen kuitenkin menestynyt ihan hyvin työelämässä.
Luultavasti et keskittynyt lukiessa tai et ymmärtänyt opettajan kysymysten muotoiluja tai opettaja vain inhosi sinua,
Kyllä mulla toimi sama metodi sekä peruskoulussa että lukiossa. 9,5 keskiarvo juuri mitään tekemättä. Pitkä matikka oli ainoa aine, joka olisi vaatinut työtä. En sitten kirjoittanut sitä ollenkaan, mutta kasin sain päästötodistukseen.
Matikanopettaja olisi halunnut mun pyrkivän lukemaan matematiikkaa, kieltenopettajat suosittelivat kieliä, historianopettaja yhteiskuntatieteitä. En lopulta valmistunut yliopistosta ollenkaan, kun työelämä kiinnosti enemmän. Mutta ihan ok on mennyt töissäkin. Ei ole ainakaan burn outin vaaraa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiphei sama täällä. Jos on riittävän hyvä muistikapasiteetti, peruskoulun käy helposti läpi hyvin arvosanoin vaikka ei juuri työtä tekisikään.
Lukiossa sama "opiskelumetodi" ei sitten enää toimikaan. Lukiossa ja siitä eteenpäin pärjäävät ne, jotka ovat oppineet kovan työnteon merkityksen. Opinnoissa on vaikea menestyä ilman työntekoa vaikka aivokapasiteetti olisikin ihan hyvä. Kannattaa siis lapsilleen opettaa työnteon merkitystä jo peruskoulussa.
Muuten totta, mutta lukion ja yliopiston välilläkin on vielä eroa. Kuulun itse siihen porukkaan, jolla lukion ällä- ja kymppirivi vaihtui yliopistossa keskitasoisiin arvosanoihin. Itse asiassa peruskouluakin voi jaotella tässä useampaan osaan, alkaen siitä, miten omalla luokallani "paremmuusjärjestys" vaihtui tokaluokan jälkeen, kun enää ei pärjännytkään vain olemalla huolellinen ja kirjoittamalla siistiä käsialaa.
Työnteon merkityksen oppimisessakin on kaksi puolta. Mulla oli ala-asteella opettaja, joka ei antanut saada kymppiä helpolla, vaan eriytti tehtävissä aika paljonkin. Lopputuloksena käsitys siitä, mitä hyvään arvosanaan vaaditaan, vääristyi. Oli aika järkytys huomata kokeen palautuksessa, että kun oli itse saanut täydet pisteet koko sivun sepustuksesta, oli naapuripulpetissa samasta tehtävästä täydet pisteet lyhyellä luettelomaisella vastauksella. Sekin on ihan hyvä asia oppia, että koko kapasiteettinsa käyttäminen ei ole mikään itseisarvo. Ei työelämässäkään ketään kiinnosta se, kuinka ison osan potentiaalistaan on käyttänyt, vaan se, mitä on saanut aikaiseksi.
Mullakin oli 9,7 yläkoulussa lukematta. No, en oppinut koskaan lukemaankaan kokeisiin ja lukiossa sitten putosi keskiarvo ysiin ja kirjoitukset M ja E, kun en niihinkään lukenut. Kunnolla opin hyvät lukutekniikat pakolla vasta yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti et keskittynyt lukiessa tai et ymmärtänyt opettajan kysymysten muotoiluja tai opettaja vain inhosi sinua,
Ei vaan jäänyt asiat mieleen, vaikka kuinka keskityin. Elokuvatkin unohdan nopeasti. Muistan monesta leffasta, että olen nähnyt sen, mutten muista itse elokuvasta paljoakaan. Ilmeisesti aivoissa jotain häikkää. Paremmin pärjään päättelyyn ja soveltamiseen perustuvissa aineissa.
Onhan se opiskelua kun kuuntelee tunnilla ja on mukana. Kyllä se riittää peruskoulussa ihan hyvin.
Jos pinnaa parisataa tuntia vuodessa ja koulussa istumiset pelaa kännykällä ja siltiki sais 10 joka aineesta, se pistäs ihmetyttään.
Riippuu siitä missä raja tulee vastaan ja miten hyvin osaa sitten myöhemmin oppia opiskelemaan. Minulla lukio meni vielä läpi hyvin arvosanoin vähällä vaivalla, yliopisto olikin sitten melkoinen järkytys kun piti oikeasti tehdä töitä ihan läpipääsynkin suhteen. Monta vuotta meni ennen kun opin opiskelemaan ja näkemään vaivaa ja paljon napsahteli hylättyä tai ykkösiä alkuun. Lopulta valmistuin keskinkertaisin arvosanoin ja työllistyin keskinkertaisesti.
Sitten on niitä joilla raja ei koskaan tule vastaan... Kaverin veli väitteli tohtoriksi asti suurinpiirtein kattoon syljeskellen. Hän on vaan niin fiksu että oppii ja omaksuu kaiken minkä haluaa ihan hetkessä, välillä aika masentavaa seuraa tällaisen tavallisen tallaajan näkökulmasta.
AP:n tuttujen tyttärellä on edessään opiskelemaan opetteleminen. Lukiossa voi vielä pärjätä ilman opiskelua, mutta jatko-opinnoissa on osattava opiskella, silloin ei enää pärjää pelkästään kuuntelemalla.
Tuttu juttu oman lapseni kohdalla.
Peruskoulu ei tarjoa haasteita helposti oppiville, mikä on ihan yhteiskunnankin kannalta harmi.