Mistä syystä ostat uusia vaatteita kaupasta?
Tekstiilijäte on valtava ongelma ja heti kaupasta kotiin tuodun vaatteen käyttöikä on lyhyt. Erityisesti ketjuliikkeiden, kuten h&m, lindex, jne osalta. Kirpputorit ovat käytettyjä ja hyväkuntoisia vaatteita täynnä. Lisäksi netti on pullollaan vintagea ja designia myyviä second hand- liikkeitä. Ymmärrän esim. kenkien ostamisen kaupasta, sillä niitä on haastavampaa löytää käytettynä mutta mahdotonta sekään ei ole.
Kommentit (86)
En ole mikään viherpiipertäjä, siksi.
Autotkin ostan uutena.
Kenkiä ei pidä ostaa käytettynä, koska lesti mukautuu aina käyttäjänsä jalkaan ja pohja kuluu tietyn askelluksen mukaisesti. Myöskään alusvaatteita ei kai kukaan osta käytettynä (paitsi pervot)?
Kirpputorit ovat nykyään täynnä tavaraa, mikä kuuluisi jätteisiin. Sen lisäksi tuotteet ovat ylihinnoiteltuja.
Ostan kirpparilta minkä voin, mutta esim. sopivia farkkuja en meinaa löytää. Siksi haen ne suosiolla liikkeestä. Käytän vaatteita niin kauan kunnes ne menevät rikki, minkä jälkeen korjaan, vien autotalliin trasseliksi tai teen niistä jotain muuta. Jos on ehjä vaate jota en jostain syystä enää pidä, niin kirppikselle tai keräykseen. Kun vaate on niin kulahtanut tai korjattu, ettei sitä viitsi pitää enää ihmisten ilmoilla, niin se voi käydä vielä pihatöihin ja tallihommiin.
Suurin osa paidoistani on 3-5 vuotta vanhoja, farkkujen käyttöikä tuntuu olevan pari vuotta.
Ei löydy kirppareilta hyväkuntoista, makuun sopivaa ja oikean kokoista. Siksi. On mahdollista että nettikirppareilta löytyisi, mutta niistä nuhjuisista kuvista lattialle levitetyistä vaatteista on liian vaikea sanoa miten ne istuu päälle, mikä on todellinen kunto ja löyhkääkö ne kilometrin päähän röökille tai hajusteille.
En löydä kirppareilta ja torista tarpeeksi vaatteita. Etsin kyllä ja joskus ostankin. Asun pienellä paikkakunnalla, ja täällä kirpparin tarjonta on huonoa. Ihmiset eivät panosta omiin vaatteisiinsa, joten ei kirpparillekaan sitten tule kivoja vaatteita kuin joskus harvoin.
Koska en halua käyttää jonkun haisevan ituhipin vanhoja täisiä rääsyjä.
Vierailija kirjoitti:
Kirpputorit ovat nykyään täynnä tavaraa, mikä kuuluisi jätteisiin. Sen lisäksi tuotteet ovat ylihinnoiteltuja.
Niin on. Ruosteisia nauloja ja puhki kuluneita peltirasioita joiden hinta 10 euroa.
Vien joskus omia vaatteitani kiertoon ja minun mielestä suurin osa kirpparikamasta on roskaa. En tiedä mistä ostatte vaatteenne mutta minulla ei ole kaapissa yhtään ekan pesun jälkeen pilalle mennyttä vaatetta. Ostan vaatteet pääasiassa Hgistä eri kaupoista. On minulla pari henkkamaukankin vaatetta n 10v takaa, niissä ei ole mitään vikaa. Laatu siellä on tosi paljon huonontunut. Tykkään ostella vaatteita ja shoppailla. Minulla on hyvä vaatevarasto joka lähtöön.
Haluan nykyään ostaa laadukkaampia vaatteita, joille jää käyttökertoja ja kirppareilla on tarjolla enemmän h&m-laatua, ikävä kyllä. Toisekseen kirppareiden koluaminen vie aikaa, mitä minulla ei tällä hetkellä ole.
Tiettyjä vaatteita ei vaan välttämättä löydä kirppiksiltä, koska moni tuntuu myyvän huonoja ostoksia. Eli jos esimerkiksi tykkää yksinkertaisista perusvaatteista, kuten vaatteista, joissa selkeät leikkaukset, neutraalit värit, niin noita on kirppislöytöinä varsinkaan oikeaa kokoa vähemmän.
Myös oikeanlaisten housujen löytäminen kirpparilta ei onnistu ja yleensä käytän ihan loppuun ne housut mitä ostan.
Koska mä tarviin uusia vaatteita koko ajna. Mä en halua jonkun vanhaa haisevaa vaatetta kun en tiiä kuka se on ja miltä se on näyttäny. Ymmärrän ilmaston ja mä kannatan sitä mut en voi tossa tehä muuta kun ostaa sen minkä haluun ja tarviin.
Emmy-kirppissivu kuvastaa hyvin kirpputorihomman tilaa: hyväkuntoiset vaatteet on usein ylihinnoiteltuja, moni vaate on vaan sellainen, että se on ollut virheostos eikä siitä voi itsekään innostua (outo väri tai malli tms.), myös huonokuntoiset vaatteet hintapyyntöineen voi olla ihan liikaa. Ja että kirppareilla ei ole sellaisia "perusvaatteita" tyyliin laadukas, yksinkertainen neule tarjolla, koska jos joku sellaisen uutena ostaa niin miksi laittaisi myyntiin. Joskus poikkeuslöytönä, mutta metsästykseen menee paljon aikaa ja vaivaa.
Joo kyllähän kirppareilta löytyy paljon hyväkuntoisia vaatteita jos suostut laittamaan lasten tai naisten vaatteet päälle
M40
Ihme kommentteja täällä. Tein tässä taannoin kirpparikierroksen ja ostin Marimekon hameen hintaan 7e, Zaran maksimekon hintaan 5e ja kimono-tyyppisen takin, missä ei ollut merkkiä, maksoi 10e. Vaatteiden ostopaikkana oli UFF ja Fida. Vaatteet ei todellakaan haise miltään ja pesen käytetyt vaatteet muutenkin ennen käyttöä.
Sen vuoksi, että joskus puuvillaleggingsit (minulle siis kotihousut) maksavat tarjouksessa vähemmän kuin niihin tarvittava kangas. Alusvaatteet ja sukat ostan myös uutena kaupasta. En osta valmisvaatteita ollenkaan, koska olen niihin liian pitkä ja siis myös mittasuhteeni ovat "väärät".
Minä osaan ommella kaiken muun. :)
Ostan kengät, alusvaatteet ja treenikuteet uutena, muuten kaiken kirpparilta. Jollen jotain löydä niin sitten en sitä selkeästi tarvitse.
Itse en löydä kirppikseltä juuri koskaan muuta kuin ketjuliikkeiden vaatteita naurettavilla ylihinnoilla. Jos joskus harvoin tulee joku Marimekon paita vastaan, hinta on heti yli 20€ En jaksa kierrellä kirppiksillä vain käydäkseni läpi sitä samaa ketjuliikevalikoimaa ja ehkä muutaman kerran vuodessa käy tuuri. Mielummin ostan sen ketjuliikkeen vaatteen uutena, jos sen ostaa alesta, hinta on monesti sama kuin kirppiksen käytetyn hm vaatteen.
Joku kirjoitti, että sairaiden tai kuolleiden käyttämistä vaatteista saa huonoja viboja. En myöskään halua käyttää tupakoivien vaatteita, enkä eläinpölyisiä tai koiran-/kissankarvaisia. Ei ole kiva miettiä, onkohan vaate ollut huumeiden käyttäjällä. Juoksen alennus- ja poistomyynneissä, niistä teen löytöjä. Jos en tee, niin sitten odotan ja kiertelen lisää.
Talvella tuli läskiä lisää ja kirpparilta ei enää löydy kivoja, toivottavasti tilanne paranee.
Netti on keksitty en kyllä mene kauppaan kuin joidenkin vaikeiden ostoksien kanssa, takki, jotkut housut.