Miten puuttuisitte 14-vuotiaan alkoholi ja tupakkakokeiluihin?
Mitä siis konkreettisesti tekisitte?
Keskustelun lisäksi.
Kommentit (24)
voisi hetken ajan rajoittaa, eli jos ei toimi vastuullisesti, ei tule vapauttakaan, aikaisemmat kotiintuloajat, ei rahaa käyttöön.
Me otimme kännykän pois, ei pääse ulos kuin pihalle, kavereita saa kyllä tulla meille.
Jokin aika sitten annoin luvan tavata kavereita läheisessä puistossa- ja olikin mennyt kaupunkiin. itse tunnusti. Tuli samantien kotiin.
Vaikea rakentaa luottamusta, kun nuori toimii noin. En voi loppuikää pitää vankina.
Kuukausirahan menetti myös, olemme kyllä yhdessä hakeneet kaupoista tarvitsemiaan asoita, mutta omaa rahaa ei saa.
Mitä tässä pitäisi tehdä?
yrittäisin pitää erossa tupakoivista ja juopottelevista kavereista. Pitää olla aika hyvä itsetunto lapsella että pystyy kieltäytymään kun kaverit tarjoavat ja kokeilevat.
Korostan että tämä on mun mielipide, mutta tupakoininin ja juopottelun aikaisella aloituksella on vaikutusta koulumenestykseen ja motivaatioon käydä koulua.
Pitää kutinsa. Aikaisemmat kotiintuloajat heti jos kärähtää. Voit minun mielestäni ottaa yhteyttä lapsesi tupakoivien kaverien vanhempiin, koska kaikki eivät huomaa lapsensa polttavan.
juomiseen kolmen lapseni kohdalla. kukaan heistä ei ole ollut "ongelma" nuori. Tupakat otit aina taskusta jos löysin ja kotiaresti. Yksi kolmesta tupakoi nyt aikuisena.
yrittäisin pitää erossa tupakoivista ja juopottelevista kavereista. Pitää olla aika hyvä itsetunto lapsella että pystyy kieltäytymään kun kaverit tarjoavat ja kokeilevat.
Korostan että tämä on mun mielipide, mutta tupakoininin ja juopottelun aikaisella aloituksella on vaikutusta koulumenestykseen ja motivaatioon käydä koulua.
koittaisin pitää hyvät välit lapseen, ettei alkais pitään mua minään itseään vartioivana tyrannilta. kertoisin hyvin tarkkaan oman mielipiteeni päihteistä, ja luottaisin lapseen et tekee omat valintansa järkevästi.
Mutta kotiintuloajan aientaminen, rahan käytön tarkempi valvonta esim. menoista kirjanpito lapselle --> kuitit ostoksista, ei selittämättömiä ostoksia tai evätään rahantulo (viikkoraha tms.)
Kysehän on nimenomaan kokeilusta. Olisi eri asia, jos poliisi/sosiaalityöntekijä olisi saattanut nuoren kotiin tai olisimme nähneet hänet ympäripäissään. Mutta me näimme hänet auttamassa ympäripäissään olevaa kaveria oksentamaan. Itse hän ei vaikuttanut olevan juurikaan humalassa. Emme ole koskaan huomanneet hänen esim. haisevan viinalta tai tupakalta.
Kokeilu on normaalia ja eri asia kuin tavaksi tullut päihteiden viihdekäyttö.
Meillä on tapana käydä iltakävelyllä nuorten suosimilla alueilla ja tietenkin pidämme samalla silmällä omaa jälkikasvua. Nuori tietää tämän.
aikainen aloitus: Jos aikainen aloitus jää vain kokeiluksi niin hyvä, mutta jos jatkuu, niin seuraukset ovat usein nähtävissä myöhemmin.
-huono koulumenstys ei tarkoita 'ongelma' nuorta vaan vain huonoa todistusta.
Arkisin klo 20 (aikaisemminkin, riippuen missä on) ja viikonloppuisin klo 21 mennessä.
kaupungilla ei tietenkään illalla ole hilluttu ennenkään.
Vaikea kuule sanoa kavereista ketkä ovat kokeilleet tupakkaa! Mukavia nuoria kaikki, ei mitään "ongelma tapauksia". Samoin alkoholin kanssa, moni ikätoveri on kokeillut, en voi lähteä puhalluttamaan kaikkia!
Aina jos on yökyläilyjä, sovimme ne aikuisten kesken.
Ja olemme nuoren kanssa puhuneet, puhuneet ja puhuneet asiasta, ennen tätä ja nyt vielä lisää.
Siitä tämä kotiaresti on ollut hyvä, että olemme lähentyneet kovasti, tehneet yhdessä asioita. ja onneksi nuori itse kertoi ja tunnusti kokeilunsa (tupakasta tosin kaunisteli ensin asioita).
Nuori on hyvä koulussa, hänellä on säännölliset harrastukset ja rajat kotona.
Minäkin luulin, että voisin luottaa nuoren harkintakykyyn ja puoli vuotta sitten olisinkin! Murrosiässä arvot muuttuvat ja kokeilunhalu on suuri.
Olen ihmeissäni ja pettynyt.
ap
Tulee aika, jolloin kotiarestikaan ei saa kullannuppuasi enää avautumaan sinulle. Nuori ottaa etäisyyttä vanhempiinsa, ennemmin tai myöhemmin, ja niin hänen pitääkin, jotta saa alun itsenäiselle elämälleen. Moni 16-vuotias asuu jo omillaan, vaikka minusta tuskin kukaan voi vielä olla siihen riittävän kypsä silloin. Meidän 16-v. on ottanut selvän hajuraon muuhun perheeseen yksinkertaisesti vaihtamalla vuorokausirytmiä. Työssäkäyvä aikuinen ei enää juuri näe häntä hereillä, joten valvonta on lähes mahdotonta. No, onneksi pian alkaa taas koulu.
Näin "kentän laidalta" on helppo jakaa neuvoja (oma esikoinen vasta 8v.), mutta:
- minusta on hoopoa pelätä sitä, että vaikuttaa tyrannimaiselta vanhemmalta. Ei teini-ikäisen lapsen kanssa pidäkään olla "kaveri" (siis ensisijassa), vaan rajat on syytä vetää aika jämäkästi. Tietenkin puheyhteys pitää säilyttää, mutta antaa sen teinin rauhassa harmistua ja suuttua vaan... Se vaan ON niin, että alkoholin ja tupakan vetely on 14-vuotiaalle totaalisen haitallista ja jopa laitonta.
Yleensä aivan ylenpalttinen rankaiseminen aiheuttaa vastarintaa. Jos kyseessä on vasta kokeilu, meillä on siinä tilanteessa keskusteltu alkoholin vaikutuksista elimistöön ja myös niistä lieve ilmiöistä mihin voi joutua jos juo itsensä siihen kuntoon ettei kykene huolehtimaan itsestään. Toki jos kokeilu on toistuvaa niin ei auta kun istuttaa kotona jonkin aikaa ainakin iltamenot pois ja rahat vähiin. Jos on isosta kaveriporukasta niin kuin meillä tuo 17v esikoispoika niin ei auttanut rahojen takavarikointi, kun sai sitten kavereiltaan juomaa. Meillä kokeilut alkoi onneksi vasta16 vuotiaana, mutta aika lievänä, tuli kotiin kyllä klo 23 kuten sovittu, mutta muutaman kerran haistoin että on juonut jotain vettä väkevämpää nyt 17-vuotiaana ollut enemmän ottaneena ja useammin. Nyt on hankalampi puuttua kun käy töissä ja saa omaa rahaa. humalassa en ole nähnyt kertaakaan.
Nuorempi nyt 15-vuotias tuli kerran humalassa kotiin. Silloin pidettiin viikkorahat kuukauden ajan pois ja tiukka puhuttelu. Pääsi harjoituksiinsa ja kavereillekin, mutta kotona piti olla joka päivä klo 19 tai isä taikka äiti kävi hakemassa kotiin. Hyvin tehosi, toista kertaa ei vielä ole tullut eteen. Tämä poika tosin on selkeästi isoveljeään kiltimpi, muutenkin hyppää vähemmän ja on aina totellut paremmin.
Molemmat onneksi urheilevat niin ovat tupakan jättäneet välistä. Isompi on sanonut joskus kokeilleensa, mutta sitten hengitys kulkee niin raaskaasti, että jätti siihen
Miettinyt olen siksi, että on minun luonteinen ja itse aloitin 13-vuotiaana tupakoinnin ja alkoholin salakäytön.
Aikaahan siihen toki on vielä runsaasti, mutta haluan jotenkin kasvatuksessa ottaa jo huomioon tulevaisuuden ongelmat. Eli haluan luoda lapseeni sellaisen yhteyden, että hyvällä tuurilla ennaltaehkäisisin tämän tilanteen.
Itselleni ei kotiaresti olisi auttanut tippaakaan. Vaikken silloin olisi myöntänytkään sitä, tupakoin vain kaverien vuoksi. Eli se tupakkapaikalle välitunnilla karkaaminen oli sosiaalinen juttu. Jos en olisi polttanut ei olisi ollut syytä mennä sinne muiden mukana.
Itse varmaan yrittäisin vielä kiinnijäämisen yhteydessä näyttää mitä tupakointi todellisuudessa tekee keuhkoille. Soittaisin sairaalaan ja kysyisin saako tulla käymään jollain keuhkotautisten osastolla tms.
Alkoholista taas puhuisin vakavasti ja selittäisin että se on todellakin viisasten juoma ja liika käyttö on todellakin hengenvaarallista nuorilla varsinkin, jotka eivät tunne rajojaan.
Alkoholin suhteen ei paljon oikein voi tehdä, sitä on vielä vaikeampi välttää kuin tupakointia. Voi vain toivoa että nuori kuuntelee edes osan vanhempien saarnasta :/ Aresti ei tule tehoamaan ja viikkorahan menetykset yms rangaistukset saavat vaan aivot raksuttamaan ja tekemään touhun entistä salaisemmin. Esim siten että sanotaan että mennään kaverille yöksi ja sitten lopulta ollaan yötä jossain bilepaikalla.
Vaikea tilanne kieltämättä.
mutta eihän kasvatus koskaan sormia napsauttamalla käy. Eli koita vaan jaksaa olla johdonmukainen, ja kun lapsesi on 40 ja hänellä on omia murrosikäisiä, hän kiittää sinua vähintäänkin mielessään, että jaksoit olla hyvä vamhempi :)
oli aikoinaan kotiaresti.Toimi hyvin. Nuorimmat lapset ovat nyt 11v-14v, eivät ole koskaan olleet kotiarestissa. Nykyajan hömpötykset ovat tehonneet meihin vanhempiin ja se näkyy noissa lapsissa. Myötätuntoni on opettajilla, joutuvat katsomaan oppilaita joita vanhemmat eivät ole kasvattaneet!
ihan putkeen. Tulee sen verran kurja olo ettei takuu varmasti enää polta.
Esikoinen vasta seitsemän vuotta.
Viimeisimmässä kaksplussassa oli jotain tähän liittyvää. En vain ole ehtinyt lukea lehteä kunnolla vielä.
konkreettisesti varmaan pitäis jokin rangaistus määritellä. Aresti/viikkorahanmenetys/tietokonekielto?
Jotain joka sovitaan lapsen kanssa yhdessä ja joka tuntuu.