Miten puuttuisitte 14-vuotiaan alkoholi ja tupakkakokeiluihin?
Mitä siis konkreettisesti tekisitte?
Keskustelun lisäksi.
Kommentit (24)
on niin voimaton ja epätietoinen olo.
Nuori ei ole juonut kännejä, maistellut kyllä. En olisi huomannut käytöksestä, että on juonut, ellei olisi itse kertonut.
Alkoholin ja tupakan vaaroista olemme puhuneet paljon, jo pienestä pitäen. En tarkoita mitään saarnaamista, vaan asennekasvatusta ja keskustelua.
Vaan kaipa nuoren pitää tehdä itse omat erheensä..
pelottaa vaan, että miksi jo nyt?
miksei vaikka parin vuoden päästä!
Me otimme yhteyden myös nuorisoasemalle, menemme käymään asian tiimoilta siellä. Ammattilaisten puhe ehkä tehoaa äidin höpinöitä tehokkaammin..
ap
onko kenelläkään kokemuksia nuorisoasemien toiminnasta?
ja etenkin tuossa 15-16 v. iässä tuli enemmänkin viinan kanssa läträttyä viikonloppuisin, vanhemmilta salaa tieysti. Silti valmistuin 6 laudaturin ylioppilaaksi ja myöhemmin yliopistosta erinomaisin arvosanoin. Sama juttu parilla nuoruusaikaisella kaverilla, ovat päässeet pitkälle elämässään railakkaista nuoruuden kokeiluista huolimatta. Ihan panikoida ei mielestäni ap:n kannata siis, jos lapsella muuten asiat ok koulun ja muun suhteen. Toki itse vielä helppo sanoa, kun omat lapsemme ovat vielä alle kouluikäisiä.
Meillä on keskusteltu juomisesta, tupakoinnista ym. jo useampien vuosien ajan. Lapset tietävät, ettemme hyväksy lapsilta ko. käytöstä. Ollaan kerrottu em. aineiden vaikutuksista ihmiseen ja terveyteen. Kotiintuloajat ja vähäinen käyttöraha ehkäisevät myös jonkin verran. Asennekasvatus on mielestäni tärkeää. Ei tietysti tuputtaminen, mutta luonnollisissa yhteyksissä kun tulee puhuttua asioista.