Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pienituloinen työtön ja asun vuokralla kaupungin vuokrakämpässä. Olenko tosiaan muka köyhempi kuin he, joilla on talo-/asuntovelat, autolainat yms. niskassaan?

Vierailija
14.06.2019 |

Kaiken huipuksi nuo lainat, joilla noustaan "vähän paremmiksi ihmisiksi" ovat orjuuttavia toimintoja. Olenko siis myös vapaampi ihminen? Mielestäni olen.

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut luultavasti melko ahtaasti, voit kulkea vain julkisilla kulkuvälineillä... Köyhempää elämäsi on, tietysti.

Vierailija
2/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mulla, onneksi ei ahdista niin paljon yt-neuvottelut yms kun ei ole velkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tietysti köyhempi kuin joku jolla on maksettua asuntovelkaa ja asunto johon laina on otettu. Nykyään lainaa ei edes saa jos on persaukinen. 

Paremmuuteenhan tämä ei liity mitenkään eikä vapauteenkaan. Voin koska tahansa laittaa nykyisen asuntoni vuokralle ja muuttaa muualle. Oikeastaan olen ehkä vapaampi siinä mielessä, että minulla on kolme asuntoa eri kaupungeissa ja voin vapaasti valita missä niistä asun. 

Vierailija
4/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis minähän omistusasujana aika pitkälti voin itse päättää paljonko lyhennän milloinkin lainaa. Voitko sinä määritellä oman vuokrasi?

Vierailija
5/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama mulla, onneksi ei ahdista niin paljon yt-neuvottelut yms kun ei ole velkaa.

Minulla on lainassa vakuutus. Pankki maksaa lyhennykset vuoden ajan jos oen työtön. Saattaa jäädä jopa enemmän käteen kuin nyt :D 

Vierailija
6/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisella työttömällä on käytännössä saman verran rahaa käytössä kuin n.2400€ bruttona tienaavalla. Tästä faktasta suurinosa Suomen taloudellisista ongelmista johtuu. Aika hauska kun koet itsesi "vapaaksi" vaikka koko elämäsi perustuu muiden maksamiin avustuksiin, kerjäläinen olet :)

Vierailija
7/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti, tänä päivänä, minä vuokra-asujana olen rikkaampi ilman velkaa kuin asuntovelallinen sadantonnin lainan kanssa.

Sitten kun laina on maksettu, hän on rikkaampi.

Tässä maassa on niin paljon velkaa milloin mihinkin, että ihan taatusti velaton vuokra-asuja on jotakin ihmistä rikkaampi koko ajan.

Vierailija
8/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos helpottaa, Suomessa köyhän ihmisen elämä on aikamoista luksusta verrattuna moniin muihin maihin ja suomalainen köyhä elää paremmin kuin rikkaat joitakin kymmeniä vuosia sitten. Kaikilla on älypuhelimet, kaikilla on mahdollisuus liikkua rajattomasti (julkinen liikenne), kaikilla on tietokoneet ja muut kodinkoneet. Ja ajatus siitä, että valtio tarjoaisi jokaiselle toimeentulon on aivan utopiaa valtaosassa maailmaa.

Silti aina löytyy marinaa. Ymmärrän, että kaikki haluaa parantaa sosioekonomista asemaansa, mutta se ei ikävä kyllä ole kaikilla mahdollista. Meidän yhteiskuntarakenne on sellainen, että jokaiselle luokalle on oma kiintiönsä. Raha on arvokasta, koska sitä on rajoitetusti, yms.

Vierailija
9/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olet köyhempi. Maksaessaan lainaeriä, velalliset kartuttavat omaa omaisuuttaan. Maksamalla vuokraa, kerrytät jonkun muun tiliä. Monesti lainanlyhennys+asumiskulut ovat suunnilleen samaa hintatasoa kuin vuokra+asumiskulut, eli periaatteessa samaölla tulotasolla olavalla velallisella omistusasujalla ja velattomalla vuokra-asujalla jää käyttörahaa asumiskulujen jälkeen suunnilleen yhtä paljon.

Ja 10-25v päästä velallinen maksaa viimeisen lainaeränsä ja hänellä on asunnon (ja tontin) verran omaisuutta. Vuokralaisena omaisuutta ei ole kertynyt, kun vuokrarahat ovat menneet muille. Toki säästää voi, kumpikin.

Vierailija
10/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti, tänä päivänä, minä vuokra-asujana olen rikkaampi ilman velkaa kuin asuntovelallinen sadantonnin lainan kanssa.

Tässä maassa on niin paljon velkaa milloin mihinkin, että ihan taatusti velaton vuokra-asuja on jotakin ihmistä rikkaampi koko ajan.

Minulla on velkaa 40.000e mutta asunnon arvo noin 300.000. Jos myisin asuntoni nyt, käteen jäisi 260.000e. Veikkaisin siis olevani sinua rikkaampi vaikka velkaa minulla onkin.

Vierailija
11/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulli-santeri kirjoitti:

Suomalaisella työttömällä on käytännössä saman verran rahaa käytössä kuin n.2400€ bruttona tienaavalla. Tästä faktasta suurinosa Suomen taloudellisista ongelmista johtuu. Aika hauska kun koet itsesi "vapaaksi" vaikka koko elämäsi perustuu muiden maksamiin avustuksiin, kerjäläinen olet :)

Voisiko 2400€ bruttoa tienaava selittää, miten jää käteen vain n. muutama sataa kuussa? Sen verran työttömälle jää käteen, kun on aivan pakolliset menot maksettu.

Enemmän olisin huolissani 2400€ tienaavan rahanhallintakyvyistä kuin työttömyystukea saaasta fiksusta kuluttajasta.

Vierailija
12/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuutta ei kartu ellet samalla säästä jollain muulla tavalla. Meidän nelihenkisen perheen omistusrivariin menee alle 700e/kk lainan lyhennyksen + yhtiövastikkeeseen. Vuokraan saattaisi mennä enemmän. Vuokra myös menee hukkaan kun omistusasujana saat osan maksamastasi takaisin siinä vaiheessa kun myyt asunnon. Mitään tukia meidän perhe ei asumiseen kuitenkaan saisi joten omistusasuminen tulee edullisemmaksi.

Vierailija
13/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainat orjuuttavat ihmisiä, mutta koska tuosta orjuuttamisesta on tehty normaalia, niin he eivät edes ajattele asiaa sen kummemmin. He vain elävät kuten heidän odotetaan elävän.

Vierailija
14/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin asunnon noin 200 000 eurolla. Nyt lainaa on jäljellä 100 000 euroa, mutta asunnon arvon lähes 400 000 euroa. Ja kysyntä on todella kova tällä alueella. 

Vierailija
15/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä asuntolainaa kova maksaa mutta mielummin sitä kuin vuokraa. Nyt koen olevani oikeasti vapaa kun on velaton koti. Tällä vastikkeella ei saisi edes yksiötä vuokrattua ja meillä on neliö ja hyvä sijainti.

Tämän saa aina myytyä tai vuokrattua niin ei ressaa sekään että tässä olisi pakko asua loppuikä. Ei ole pakko jos ei halua mutta nyt ainakin vielä halutaan. Helppo elämä.

Vierailija
16/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina on omaisuutta, eli olet köyhä vaikka tienaisit kuinka hyvin.

Kannattaa ostaa oma yksiö heti kun täyttää 18, tai viimeistään 20-vuotiaana. Vuokrat ovat aivan järjettömiä, samaten vuokralla asuvat. 

Vierailija
17/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma? Se asuntovelallinen kun voi myydä sen asuntonsa myös ennen kuin koko laina on maksettu. Jos myyt 300 000 € asunnon, niin vaikka ensin maksaisit sillä kauppasummalle sen 100 000 € velkaa, niin sillä käteen jäävällä melkein 200 000 € makselee vuokria aikas kauan. Vai etkö kokisi itseäsi tämänhetkistä rikkaammaksi, jos tietäisit, että sinulla olisi hyvinkin helposti käytettävissäsi esim. 175 000 €, verrattuna nykyisen rahatilanteeseesi? Sillä asuntovelallisella ja autollisella on tällä hetkellä omaisuutta esim. 320 000 € (asunnon ja auton arvo) ja velkaa 105 000 € (asunto ja autolaina) - erotuksena tuosta jää 215 000 €. Mitä sinulla on? Bussikortti ja pankkitilisi sisältö.

Vierailija
18/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, vaikea sanoa. Minulla on 566 neliötä asunto-omaisuutta. Rahassa useampi miljoona. Velkaa on alle 100.000 ja velan panttina pörssiosakkeita.

Voin vapaasti valita missä maassa ja miten asun. Voi vapaasti valita minkälaisella autolla ajan. Voin vapaasti valita mitä teen vai teenkö mitään.  Voin vapaasti valita lääkärin tai mennä vastaanotolle per heti. 

Olenko Sinua vapaampi?

Vierailija
19/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NäinMeillä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on velkaa 40.000e mutta asunnon arvo noin 300.000. Jos myisin asuntoni nyt, käteen jäisi 260.000e. Veikkaisin siis olevani sinua rikkaampi vaikka velkaa minulla onkin.

Pistä myyntiin. Sulla on ne rahat vasta silloin kun saat kämpän myytyä. Alueesta riippuen myyntiajat ovat jopa puoli vuotta tai pidempiä. Voi mennä hetkessäkin. Ei voi tietää.

Velkaa vai ei velkaa, siinä se kysymys.

Vierailija
20/121 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme maksaneet asuntomme hinnasta jo vähän yli 3/4. Tiukoille on ottanut, tiukemmalle kuin vuokralla asuessamme.

Kuitenkin koen itsemme vapaammaksi ja vauraammaksi. Voimme koska tahansa laittaa asunnon myyntiin, ja kauppojen jälkeen voisimme edelleen mennä asumaan vaikka vuokra-asuntoon, jos haluaisimme.

Ainoastaan sillä erolla vuokralla aina asuneeseen, että meillä olisi omistusasunnon myynnin jälkeen muutakin kahisevaa kuin tuulipuvut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä