Miksi Tyel maksut niin isoja
Melkein yhtä paljon menee kuin veroa. Voi kun tuonkin rahan saisi itse sijoittaa...
Harmittaa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suuret ikäluokat ovat maksaneet minimaaliset eläkemaksut, jääneet aikaisin eläkkeelle ja maksattavat nyt eläkkeensä pienemmillä ikäluokilla (tekivät itse ennätyksellisen vähän lapsia). Eniten ottaa päähän se, että tämä tilanne on ollut nähtävissä jo vuosikymmeniä, mutta sille ei ole tehty mitään. Laskun maksamme etenkin me 60- ja 70-luvuilla syntyneet erittäin korkeiden eläkemaksujen muodossa.
Ime paskaa.
Suuret ikäluokat ovat jo hautusmaalla ja nyt suurin ikäluokka on -63 syntyneet.
Eläkevakuutusyhtiöiden piti mennä suurten ikäluokkien takia konkurssiin, mutta nyt niiden varallisuus on suurempi kuin koskaan.
Millä planeetalla oikein elät, jos 69-74-vuotiaat ovat muka kaikki hautausmaalla? Taitaa järjenjuoksusi olla yhtä heikoissa kantimissa kuin ki
Suuret ikäluokat ovat nyt 79 -74- vuotiaita. Suuri osa on hautuumaalla. Puolikkaan verran on jäljellä.
Tässä asiassa voisi sano että aika korjaa haavat. Vaikka olisi hieman vähäjärkinen ja hidas niin pitäisi tajuta että ei väestöpyramidi ikuisesti seiso kärjellään.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiden eläkkeitä ei tarvinnut avustaa, koska eläkemaksuja nostettiin niin rajusta. Niitä ei aikanaan maksettu tarpeeksi. Parhaimmillaan saa yhdestä maksetusta eurosta seitsemän takaisin, jota ei kyllä yksikään indeksirahasto tee. Eläkeikä nousee sitä tahtia, että
Tästä taas ei voi eläkeläisiä syyttää. Kohdista kaunasi todellisiin syyllisiin, eli päättäjiin. Yrittäjät sen sijaan ovat ennen voineet maksaa minimiä tuloista riippumatta.
Eli heidän rahastonsa tyhjyys ja veroilla autettavuus on ihan oma vikansa. Pummeja kehdosta hautaan.
Mutta ei se nykyisten yrittäjien vika ole, heidän niskoilleen yritetään laittaa niiden nyt eläkkeillä olevien yrittäjien eläkkeiden maksaminen. He ovat se porukka, jotka ovat maksaneet niitä liian pieniä YEL:ekä ja tottakai sellaiset yrittäjät, jotka eivät vielä eläkkeellä, mutta kuitenkin pitkä urana yrittäjänä.
Maksan 4100 euroa YEL:iä vuodessa, sillä minulle kertyy uutta eläkettä aina 20 euroa vuoden aikana. Tällä maksutasolla siis 16 vuodessa saan kerrytettyä noin 320 euroa eläkettä, kun maksan jotain 66 000 euroa eläkemaksuja. Sanomattakin selvää, että mulla yrittäjän vapaaehtoinen eläkevakuutus päälle, johon maksan maksimin 8500 euroa vuodessa ja ne menee minun määrittämiin sijoitusrahastoihin. Kaikki raha kuuluu minulle, perilliset saa, jos delaan!
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat sen takia niin suuria, koska ennen yrittäjät maksoivat liian vähän suhteessa tuloihinsa.
Valtio joutuu sen takia avustamaan yrittäjien ja maatilallisten eläkekassoja verorahoista. Tilanne tasaantuu ajan kanssa.
Työläisten eläkekassoja ei ole koskaan tarvinnut avustaa ja niissä on jo sijoitusomaisuuttakin enemmän, kuin Suomen valtion budjetti on.
Ja sille yhdelle kommentoijalle tiedoksi, että vain osa eläkemaksuista menee eläkkeisiin. Loput rahastoidaan ja sijoitetaan tulevsisuutta varten, jotta sinäkin saat sen eläkkeesi, joka on varmasti suurempi, kuin nykyiset eläkkeet.
Laiha lohtu se eläke ehkä joskus 70v kun puhutaan jo että pitäisi olla 73v mielummin 80vuotiaaksi työssä ennen kuin voi eläköityä. Tässä lisäksi maksetaan niin paljon niitä maksuja , että onhan niille saatava vastinettakin. Lisämaksujakin jo kaavaillaan. Ja nykteläkeläiset vtuilevat ja haukkuvat elättäjiään omalta vuosikymmenien lomaltaan. On sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiden eläkkeitä ei tarvinnut avustaa, koska eläkemaksuja nostettiin niin rajusta. Niitä ei aikanaan maksettu tarpeeksi. Parhaimmillaan saa yhdestä maksetusta eurosta seitsemän takaisin, jota ei kyllä yksikään indeksirahasto tee. Eläkeikä nousee sitä tahtia, että
Tästä taas ei voi eläkeläisiä syyttää. Kohdista kaunasi todellisiin syyllisiin, eli päättäjiin. Yrittäjät sen sijaan ovat ennen voineet maksaa minimiä tuloista riippumatta.
Eli heidän rahastonsa tyhjyys ja veroilla autettavuus on ihan oma vikansa. Pummeja kehdosta hautaan.
Syytän tietenkin. Heidän äänillään nämä asiat päätettiin. Erityisesti tämä vastuunpakoilu, haluttomuus osallistua näihin talkoisiin, vttuilu , omakehu ja kiittämättömyys ei kyllä nosta maksuhalukkuutta ja fiilistä yhteisestä tekemisestä. Mitä hvetin järkeä että tietyt ikäluokat hyötyvät näin räikeästi muiden kustannuksella ja pitkään..luulisi että vanhemmat haluaisivat lapsilleen hyvää mutta sitten onkin tällaista. En minä halua että lapseni joutuvat maksamaan itsensä kipeäksi eläkkeiteni vuoksi ja olemaan töissä vanhuksena. Teille tässä ei ole mitään ongelmaa että itse saitte pitkän eläkkeen ilmaiseksi. Minkälainen paskapää pitää olla että pitää tätä reiluna?
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat sen takia niin suuria, koska ennen yrittäjät maksoivat liian vähän suhteessa tuloihinsa.
Valtio joutuu sen takia avustamaan yrittäjien ja maatilallisten eläkekassoja verorahoista. Tilanne tasaantuu ajan kanssa.
Työläisten eläkekassoja ei ole koskaan tarvinnut avustaa ja niissä on jo sijoitusomaisuuttakin enemmän, kuin Suomen valtion budjetti on.
Ja sille yhdelle kommentoijalle tiedoksi, että vain osa eläkemaksuista menee eläkkeisiin. Loput rahastoidaan ja sijoitetaan tulevsisuutta varten, jotta sinäkin saat sen eläkkeesi, joka on varmasti suurempi, kuin nykyiset eläkkeet.
Ne yrittäjät ja maanviljelijät maksoivat valtaosin sinun eläkkeesi.
Työntekijältä ei ole vielä kovin pitkään peritty senttiäkään eläkemaksuun ja edelleen me maksavat pääasiassa sinun eläkkeesi, joten pidä vaan turpasi kiinni.
Niin ne ovat muissakin maissa joten turha valittaa. Ruotsissa esimerkiksi isommat ja menevät muistaakseni fiftyfifty työntekijän ja työnantajan maksettaviksi.