Miksi siivoojia ei arvosteta? Miksi ihmisiä arvostellaan ammatin perusteella?
Olen siivooja nainen ja olen huomannut että ammattinani ei usein arvosteta pätkääkään. On toki ihmisiä jotka pitävät siivoojia tasavertaisina itseään kohtaan mutta hyvin usein siivooja on alempiarvoinen juuri hänen työnsä takia.
Ymmärtävätkö ihmiset miten rankkaa työtä tämä voi olla? Tässä ei heiluta pelkästään mopinvarressa kiinni vaan kannetaan painavia taakkoja monta tuntia peräkkäin. Sen takia olisi kiva että kun kävelen vastaan että tervehdittäisiin eikä mulkoiltaisi kulmien alta luikkien pakoon. Tällaisia ihmisiä on ja se ei tunnu mukavalta. Taitaa olla kyse vaan huonosta käytöksestä.
Se on jännä kun siivoustyön tekee hyvin kukaan ei kehu kuinka siistiä on mutta jos jättää tekemättä niin siitähän kova haloo tulee! Miksi minun pitäisi olla poissa vain siksi kun olen tämän ammatin valinnut? Ja se että asiakkailla on jopa ihan outoja vaatimuksia jotka eivät kuulu työnkuvaani, palvelen siivoojana en ole mikään käskytettävä orjana.
Kommentit (82)
Minä ainakin arvostan ja meidän työpaikan siivooja on ihan yhtäläinen työkaveri kuin kaikki muutkin. Aika ikävää jos jossain muualla on toisin. Tuo työn arvostus nyt varmaan koskee aika montaa muutakin hommaa, niin kauan kun kaikki menee hyvin ja työt on tehty niin ei sitä kukaan huomaa, vasta sitten jos jotain onkin tekemättä. Ei sitä kannata ottaa mitenkään juuri siivoustyöhön kohdistettuna.
Minä ainakin arvostan. Teette upeaa työtä ja ilman teitä hukkuisimme likaan! Älä välitä muiden sanomisista vaan ole ylpeä työstäsi. Maailmaan mahtuu pienisieluisia ihmisiä joidenka kommentit ja käyttäytyminen kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Ei siivoojan ammatissa ole mitään erityisen arvostamisen arvoista.
Ihan ihmisiä ne on.
Ei ruumiillisentyön tekemisessä ole mitään glorya.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihmisiä ne on.
Ylipäänsä minkään firman työntekijänä ei ole mitään glorya. Olit mikä johtaja tahansa. Muutama tonni kuussa ei tee vielä miljonääriä ;)
Millainen koulutustaustasi on? Miksi olet tehnyt tätä raskasta työtä kauan? Onko sinulla ollut muita töitä?
Teitä arvostetaan. Moni tosin ei osoita teoilla, mutta jo päivän sairasloma näkyy toimistolla/tehtaalla heti.
Osa tervehtii aamulla, pyrkii pitämään paikat melko puhtaina omien toimien jälkeen. Mutta sitten nämä palstan mammat, jotka luulevat itsestään liikoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihmisiä ne on.
Ylipäänsä minkään firman työntekijänä ei ole mitään glorya. Olit mikä johtaja tahansa. Muutama tonni kuussa ei tee vielä miljonääriä ;)
Musta teki.
Taas se alkaa. Haluaako siivoojat jotain jalustalle nostoa vai mitä haluaa, kun sama virsi toistuu vuodesta toiseen. Siivooja on ammatti siinä missä muutkin, eikä sitäkään kukaan sen kummemmin väheksy.
Varmaan se, kun siivoustyö ulkoistettiin muualta tilatuksi palveluksi. Ennen he olivat vaikka kouluissa osa henkilökuntaa.
Mimä arvostan ihan kaikkia työtä tekeviä. Yksikään työ ei ole toista tärkeämpää. Joka muuta väittää niin voi mielessään kuvitella jos joku ammattiryhmä puuttuisi niin mitä tapahtuisi.
Ammatti kertoo paljon ihmisestä. En oikeasti ymmärrä miksi joku haluaa olla siivooja. Surkea palkka, ei arvostusta ja todennäköisesti paikat hajoavat kauan ennen eläkeikää.
No sanotaan suoraan: suomalaiset siivoojat ovat jotenkin viallisia. Alkoholisteja, pelkän peruskoulun suorittaneita, ehkä vähän tyhmiä. Nykyään suurin osa siivoojista on ulkomaalaisia, heillä ei ole Suomessa muita vaihtoehtoja kuin siivoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ammatti kertoo paljon ihmisestä. En oikeasti ymmärrä miksi joku haluaa olla siivooja. Surkea palkka, ei arvostusta ja todennäköisesti paikat hajoavat kauan ennen eläkeikää.
Joillekin ihmisille opiskelu ja hyvä palkka ei ole elämässä oleellisin asia. Joitain ihmisiä ei kiinnosta opiskella yleisesti arvostettua ammattia vain siksi, että pääsisi leuhkimaan sillä muille. Joitain ihmisiä kiinnostaa se, että tulevat rahallisesti jotenkin toimeen ja saavat välillä vapaa-aikaa ilman, että olisi koko aika sidottuna töihin. Aika suppea on maailmankuva, jos ei voi ymmärtää miksi joku haluaa olla siivooja.
Siivoojia arvostamattomat ovat hieman luonnehäiriöisiä. Tämä ap on myös sellainen, eikä ole itse siivooja tai mikään muukaan.
Minä arvostan kaikkia mukavia ihmisiä, oli sitten sossupummi tai johtaja.
Julkisella sektorilla on kova hierarkia.
Osa porukasta on niin arvonsa tuntevaa, ettei edes tervehdi mielestään alempiarvoisten ammattiryhmien edustajia. Näin on varsinkin sote-sektorilla.
Myös varhaiskasvatuksessa on tiukka nokkimisjärjestys, kuka on pidemmälle koulutettu.
Outoa, että tällaiset tsaarinaikaiset asenteet on pesiytyneet juuri näille aloille, missä luulisi olevan sosiaalisia ja empaattisia ihmisiä. Ehkä luulo ei ole tiedon väärti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin ihmisille opiskelu ja hyvä palkka ei ole elämässä oleellisin asia. Joitain ihmisiä ei kiinnosta opiskella yleisesti arvostettua ammattia vain siksi, että pääsisi leuhkimaan sillä muille. Joitain ihmisiä kiinnostaa se, että tulevat rahallisesti jotenkin toimeen ja saavat välillä vapaa-aikaa ilman, että olisi koko aika sidottuna töihin. Aika suppea on maailmankuva, jos ei voi ymmärtää miksi joku haluaa olla siivooja.
Aika moni ammatti on helppo. Siivoojilla on surkein palkka, ellei ole joku sairaalan laitoshuoltaja ammattikoulutuksella, ja siinäkin palkka on se pari tonnia.
vierailija 27.7.2025
Siivousalan tehtävissä on mahdollisuus kehittää itseään opiskelemalla .Ja ammatissa jokaisen on itse arvostettava
työtään.Ei kannata miettiä mitä muut ajattelee ,oletko siivooja vai myyjä ,tärkeintä on itse viihtyä työssään.
olen itse työskennellyt kerroshoitajana hotellissa,olin neljä vuotta heklsingissä Korkeimmassa Hallinto oikeudessa
oikeustalon toimisto s iivooja.Olin tavaratalo Stokmannilla helsingissä seitsemän vuotta päivystävä siivooja sekä
monissa muissa yhtiöissä,sinulle joka luet tätä tekstiä toivon juma lan siunausta ja kaikkea hyvää.Pirjo