Miksi siivoojia ei arvosteta? Miksi ihmisiä arvostellaan ammatin perusteella?
Olen siivooja nainen ja olen huomannut että ammattinani ei usein arvosteta pätkääkään. On toki ihmisiä jotka pitävät siivoojia tasavertaisina itseään kohtaan mutta hyvin usein siivooja on alempiarvoinen juuri hänen työnsä takia.
Ymmärtävätkö ihmiset miten rankkaa työtä tämä voi olla? Tässä ei heiluta pelkästään mopinvarressa kiinni vaan kannetaan painavia taakkoja monta tuntia peräkkäin. Sen takia olisi kiva että kun kävelen vastaan että tervehdittäisiin eikä mulkoiltaisi kulmien alta luikkien pakoon. Tällaisia ihmisiä on ja se ei tunnu mukavalta. Taitaa olla kyse vaan huonosta käytöksestä.
Se on jännä kun siivoustyön tekee hyvin kukaan ei kehu kuinka siistiä on mutta jos jättää tekemättä niin siitähän kova haloo tulee! Miksi minun pitäisi olla poissa vain siksi kun olen tämän ammatin valinnut? Ja se että asiakkailla on jopa ihan outoja vaatimuksia jotka eivät kuulu työnkuvaani, palvelen siivoojana en ole mikään käskytettävä orjana.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan suuresti, maailma hukkuisi paskaan jos teitä ei olisi.
Ääh. Ei maailma mihinkään tämän enempää hukkuisi: eihän siivoojat paskaa maailmasta poista, kunhan siirtelevät sitä eri paikkaan.
Yksittäiset ihmiset ja paikat toki voisivat hukkua, muttei maailma sentään. Tai jos maailma hukkuu, se ei johdu siivoojien puutteesta, vaan sotkijoiden puuttumattomuudesta
Mietin, että pakkosterilisaatio olisi joskus tarpeen, saataisiin sukutrutsaus loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
No miksiköhän arvostellaan ammatin perusteella? Olisiko mitään arvausta heittää? Oletko AP ihan saatanan tyhmä? No selitetään sitten, SINUN TYÖSI EI TUOTA. Kyllä siivojia tarvitaan, MUTTA OLETTE SIIVOOJIA, MUUT TEKEVÄT. RAPATESSA ROISKUU JA SINÄ SIIVOAT. YRITÄ NYT YMMÄRTÄÄ. ET TEE TUOTTAVAA TYÖTÄ - SIIVOAT. Tässä idiootille AP:lle tyhjentävä vastaus. Kun AP näkee tämän, ketju voidaan poistaa.
Mä oon sairaalahuoltaja ja ilman mua ja kollegoita ei voitais paljoa tehdä turvallisesti ja aseptisesti leikkauksia, sektioita, synnytyksiä.. En tarvi sun kaltasten arvostusta, tiedän itse että mun työ on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Taas se alkaa. Haluaako siivoojat jotain jalustalle nostoa vai mitä haluaa, kun sama virsi toistuu vuodesta toiseen. Siivooja on ammatti siinä missä muutkin, eikä sitäkään kukaan sen kummemmin väheksy.
Väheksythän sinäkin kommentillasi.
Kysymys on pikemminkin, että miksi ketään (ammatista riippumatta) ei arvosteta tässä maailmassa?
Jos työ tuntuu raskaalta eikä siitä saa arvostusta, niin miksi et hakeudu muihin töihin? Toki se ei oikeuta sitä, että siivoojia kohdellaan huonosti, mutta ihmettelen, miksi ihmiset pysyvät vapaaehtoisesti töissä, joissa olosuhteet ovat huonot, vaikka muitakin vaihtoehtoja on. Arvosta itseäsi enemmän ja pyri löytämään työ, jossa sinua kohdellaan paremmin.
Varmaan siksi, että sitä pidetään jonain ohimenevänä työnä, johon kuka vain pääsee jos suostuu. Vähän kuin lähihoitaja. Jos siis joku siitä jotain huonoa ajattelee.
Kyllä ihmiset arvostavat mitä vain työtä, mutta jos ne täytyy asettaa johonkin järjestykseen, niin kyllä siivooja, lähihoitaja, autonrassaaja on siellä alimpien joukossa. Tosin aika harva noita taitaa ajatella arkipäivänä, mut en tiedä miksi minun pitäisi arvostaa siivoojan työtä yhtään sen enempää kesken työpäivän kuin vastaantulevan _jonkun toisen osaston_ päällikköäkään. Silti näitä yhdistää se, että jotenkin pitäisi erityisesti arvostaa sekä siivoojan että lähihoitajan työtä. Joo, kiva että olette löytäneet itsellenne työn, kuinka paljon teitä kiinnostaa meidän muiden työt?
Kun suurin osa ihmisistä jäi kotiinsa etätöihin välttelemään koronaa niin siivoustyötä ei voinut tehdä etänä. Esim sairaalassa erittäin tärkeää siivota hyvin. Silti vain hoitajia ja lääkäreitä kiiteltiin. Moni siivooja sairasti monta kertaa koronan koska ei voinut eristäytyä
Koska se on kirjaimellisesti usein paskaduunia, huonosti palkattua ja siinä työskennellään samalla alalla kuin esim. kehitysmaista tulevat ihmiset.
Ei tuommoinen ala ole koskaan oikeasti ole arvostettua, vaikka julkisesti ihmiset voivat sanoa, että "kaikki työ on yhtä tärkeää" ja "mitä tuosta ja tästäkin tulisi ilman siivoojia".
Paskaduunia, mutta juuri ja juuri sen verran vaativaa, ettei siihenkään kaikki sovi tai sitä osaa tehdä kunnolla.
t. opiskeluaikoina useita vuosia siivoillut
Kuuluu itselläni niihin ammatteihin, joita välttelen kuin ruttoa. Haluan tehdä itse jotain muuta.
En ajattele siivoojasta mitään sen kummempaa kuin muistakaan työpäivän aikana vastaantulevista työntekijöistä. Mutta jos itse saan valita niin ei käy mielessäkään siivota toisten vessoja päivät pitkät ja jos joku vaatii minua erikseen arvostamaan yhtä tiettyä ryhmää niin hieman erikoinen olohan siitä tulee. Sellainen, että työpaikalla pitäisi erikseen taputtaa siivoojan päätä, että onpa hienosti siivottu. Miksi pitäisi, se on luultavasti teillä vaan omassa päässänne, että ihmiset mulkoilevat tai sitten olet töissä sairaalassa jossa hoitsut pönkittävät omaa itsetuntoaan ja samalla odottavat suurta arvostusta kaikilta muilta. Itsekkäitä olette, suurin osa töistä on nykyään raskasta eri tavoin eikä henkisesti raskas työ sen kevyempää ole, varsinkin jos ei ehdi liikkua työpäivän aikana ja on ihan hajonnut iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti kertoo paljon ihmisestä. En oikeasti ymmärrä miksi joku haluaa olla siivooja. Surkea palkka, ei arvostusta ja todennäköisesti paikat hajoavat kauan ennen eläkeikää.
Joillekin ihmisille opiskelu ja hyvä palkka ei ole elämässä oleellisin asia. Joitain ihmisiä ei kiinnosta opiskella yleisesti arvostettua ammattia vain siksi, että pääsisi leuhkimaan sillä muille. Joitain ihmisiä kiinnostaa se, että tulevat rahallisesti jotenkin toimeen ja saavat välillä vapaa-aikaa ilman, että olisi koko aika sidottuna töihin. Aika suppea on maailmankuva, jos ei voi ymmärtää miksi joku haluaa olla siivooja.
Aika moni ammatti on helppo. Siivoojilla on surkein palkka, ellei ole joku sairaalan laitoshuoltaja ammattikoulutuksella, ja siinäkin palkka on se pari tonnia.&nb
Joku on voinut aloittaa jo nuoresta tekemään esim. kesätöitä siivoojana ja saanut kerrytettyä kokemusta siivoustyöstä. Ei ole viitsinyt hakea muihin töihin. Sukulaiseni on sanonut syyksi, ettei saisi muita töitä ja ettei itseluottamus riitä hakemaan muita töitä. Syitä on monia.
Niin, kyllä ihmisen pitää jossain kohtaa ottaa itse vastuuta omasta työtyytyväisyydestään. Jos vuodesta toiseen tekee töitä, joissa ei viihdy, mutta ei laita tikkua ristiin sen eteen, että tilanne muuttuisi, niin silloin voi kyllä syyttää ihan itseään passiivisuus ei vie mihinkään. Itseluottamus kasvaa ja mahdollisuudet saada muuta työtä paranevat, kun toimii aktiivisesti ja alkaa ottaa askelia eteenpäin. Usein uudelleenkouluttautuminen on paras tapa päästä elämässä eteenpäin ja ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on kirjaimellisesti usein paskaduunia, huonosti palkattua ja siinä työskennellään samalla alalla kuin esim. kehitysmaista tulevat ihmiset.
Ei tuommoinen ala ole koskaan oikeasti ole arvostettua, vaikka julkisesti ihmiset voivat sanoa, että "kaikki työ on yhtä tärkeää" ja "mitä tuosta ja tästäkin tulisi ilman siivoojia".
Paskaduunia, mutta juuri ja juuri sen verran vaativaa, ettei siihenkään kaikki sovi tai sitä osaa tehdä kunnolla.
t. opiskeluaikoina useita vuosia siivoillut
Sanoisin näin, että suurin osa ihmisistä pitää siivoojien työtä tärkeänä ja arvokkaana ja ihan syystä. Silti harva haluaisi itse olla siivooja, ja sekin on täysin ymmärrettävää. On ihan ok, ettei halua tehdä fyysisesti raskasta työtä minimipalkalla. Arvostus ja oma halu tehdä tiettyä työtä eivät aina kulje käsi kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti kertoo paljon ihmisestä. En oikeasti ymmärrä miksi joku haluaa olla siivooja. Surkea palkka, ei arvostusta ja todennäköisesti paikat hajoavat kauan ennen eläkeikää.
Joillekin ihmisille opiskelu ja hyvä palkka ei ole elämässä oleellisin asia. Joitain ihmisiä ei kiinnosta opiskella yleisesti arvostettua ammattia vain siksi, että pääsisi leuhkimaan sillä muille. Joitain ihmisiä kiinnostaa se, että tulevat rahallisesti jotenkin toimeen ja saavat välillä vapaa-aikaa ilman, että olisi koko aika sidottuna töihin. Aika suppea on maailmankuva, jos ei voi ymmärtää miksi joku haluaa olla siivooja.
Aika moni ammatti on helppo. Siivoojilla on surkein palkka, ellei ole joku sairaalan laitoshuoltaja ammattikoulutuksella, ja siinäkin palkka on se pari tonnia.
Mä olen ammattiin koulutettu sairaalahuoltaja. Meidän peruspalkka on nykyään liki 2300, ja siihen päälle tulee kokemusvuosi-, vuoro- ja henkilökohtaiset lisät. Koska tehdään päöosin kaksivuoroa ja ollaan ainaisessa työvoimapulassa, tulee listoille myös paljon työvuoron muutoskorvauksia, paikallisesti sovittu rajoittamattomasti 120 euroa/kpl. Kyllä sillä konkari keskipalkoille pääsee, asuntolainan maksoi, perheen elätti ja nykyään pitää puolikkaallakin kaikki kesät omina lomina. Hilsen til hjem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ammatti on helppo. Siivoojilla on surkein palkka, ellei ole joku sairaalan laitoshuoltaja ammattikoulutuksella, ja siinäkin palkka on se pari tonnia.&nb
53 lisää vielä, että työnkuvaa on ruuvattu takaisin kohti alkuperäistä, lähinnä emännän roolia vuodeosastoilla. Priot ovat osastokeittiön työt, petaukset ja vasta kolmantena siivous, siitäkin tehdään lähinnä eristyssiivoukset. Muuhun ei ole resursseja.
Ihimiset käyttäytyvät huonosti sinua kohtaan kun olet pohjalla.
Ne samat ihmiset nuolisivat sinun persettä jos olisit johtaja.
Niin se vaan menee.
Työskentelen laitoshuoltajana sairaalassa. Ihan sama arvostaako joku vai ei. Teen työt ja ok korvauksen saan siitä. Sairaalassa lääkärit eivät tervehdi eikä osa hoitajista mutta samapa tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näkin palkka on se pari tonnia.
Mä olen ammattiin koulutettu sairaalahuoltaja. Meidän peruspalkka on nykyään liki 2300, ja siihen päälle tulee kokemusvuosi-, vuoro- ja henkilökohtaiset lisät. Koska tehdään päöosin kaksivuoroa ja ollaan ainaisessa työvoimapulassa, tulee listoille myös paljon työvuoron muutoskorvauksia, paikallisesti sovittu rajoittamattomasti 120 euroa/kpl. Kyllä sillä konkari keskipalkoille pääsee, asuntolainan maksoi, perheen elätti ja nykyään pitää puolikkaallakin kaikki kesät omina lomina. Hilsen til hjem.
Ne lisät, joista usein puhutaan, eivät ole ilmaista extraa vaan seurausta siitä, että työntekijän on pakko tehdä huonoja työaikoja, pitkiä päiviä ja uhrata vapaa-aikaansa eli käytännössä huono työ- ja yksityiselämän tasapaino on arkipäivää. Hyväksi siivoojan palkkaa ei voi koskaan sanoa, vaikka saisi kaikki mahdolliset lisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi joku haluaisi elää itseriittoisen kus.pään kanssa, joka luulee itsestään liikoja. Maaila pysähtyisi ilman siivojia, roskakuskeja, kaupan kassoja, leipureita. Mutta osa on jäänyt lapsen tasolle.
Mitä sitten? Ei tämä vastaa siihen miksi henkilö x valitsee pienipalkkaisen työn, jossa rikkoo itsensä.
Arvostan AP:ta enemmän kuin sinua. Mitä tämä kertoneekaan sinusta? Ehkä äitisi mielestä olet älykäs, mutta todellisuus, sinulle nauretaan selkäsi takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksiköhän arvostellaan ammatin perusteella? Olisiko mitään arvausta heittää? Oletko AP ihan saatanan tyhmä? No selitetään sitten, SINUN TYÖSI EI TUOTA. Kyllä siivojia tarvitaan, MUTTA OLETTE SIIVOOJIA, MUUT TEKEVÄT. RAPATESSA ROISKUU JA SINÄ SIIVOAT. YRITÄ NYT YMMÄRTÄÄ. ET TEE TUOTTAVAA TYÖTÄ - SIIVOAT. Tässä idiootille AP:lle tyhjentävä vastaus. Kun AP näkee tämän, ketju voidaan poistaa.
Elämä tulee vielä opettamaan sinua. Yt-neuvotteluita odotellessa. Sitten muuttuu sinunkin ääni kellossa, kun on pakko tehdä jotakin työtä ja tulee karu totuus vastaan.
''Kiitos'' vaan, teen sellaista työtä etten voi saada potkuja, päinvastoin töitä tulee lisää. Joten ei muutu *ääni kellossa* sulla varmaan muuttuu kun tulit aukomaan päätäsi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että sitä pidetään jonain ohimenevänä työnä, johon kuka vain pääsee jos suostuu. Vähän kuin lähihoitaja. Jos siis joku siitä jotain huonoa ajattelee.
Kyllä ihmiset arvostavat mitä vain työtä, mutta jos ne täytyy asettaa johonkin järjestykseen, niin kyllä siivooja, lähihoitaja, autonrassaaja on siellä alimpien joukossa. Tosin aika harva noita taitaa ajatella arkipäivänä, mut en tiedä miksi minun pitäisi arvostaa siivoojan työtä yhtään sen enempää kesken työpäivän kuin vastaantulevan _jonkun toisen osaston_ päällikköäkään. Silti näitä yhdistää se, että jotenkin pitäisi erityisesti arvostaa sekä siivoojan että lähihoitajan työtä. Joo, kiva että olette löytäneet itsellenne työn, kuinka paljon teitä kiinnostaa meidän muiden työt?
Miksi te arvostatte kela-rottia enemmän kuin bussikuskeja, siivojia, kassoja, talonmiehiä, jne. Jokainen työssä käyvä on arvostuksen arvoinen, kelan tuilla ilman pätevää syytä viihtyvät ohövat pahnan pohjinta.
Tosin vasemmistolainen ajatuksesi, Kelan uutuudesta selittää idiotismisi.
Itätrolleja ei kannata ruokkia.