Miksi siivoojia ei arvosteta? Miksi ihmisiä arvostellaan ammatin perusteella?
Olen siivooja nainen ja olen huomannut että ammattinani ei usein arvosteta pätkääkään. On toki ihmisiä jotka pitävät siivoojia tasavertaisina itseään kohtaan mutta hyvin usein siivooja on alempiarvoinen juuri hänen työnsä takia.
Ymmärtävätkö ihmiset miten rankkaa työtä tämä voi olla? Tässä ei heiluta pelkästään mopinvarressa kiinni vaan kannetaan painavia taakkoja monta tuntia peräkkäin. Sen takia olisi kiva että kun kävelen vastaan että tervehdittäisiin eikä mulkoiltaisi kulmien alta luikkien pakoon. Tällaisia ihmisiä on ja se ei tunnu mukavalta. Taitaa olla kyse vaan huonosta käytöksestä.
Se on jännä kun siivoustyön tekee hyvin kukaan ei kehu kuinka siistiä on mutta jos jättää tekemättä niin siitähän kova haloo tulee! Miksi minun pitäisi olla poissa vain siksi kun olen tämän ammatin valinnut? Ja se että asiakkailla on jopa ihan outoja vaatimuksia jotka eivät kuulu työnkuvaani, palvelen siivoojana en ole mikään käskytettävä orjana.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti kertoo paljon ihmisestä. En oikeasti ymmärrä miksi joku haluaa olla siivooja. Surkea palkka, ei arvostusta ja todennäköisesti paikat hajoavat kauan ennen eläkeikää.
Joillekin ihmisille opiskelu ja hyvä palkka ei ole elämässä oleellisin asia. Joitain ihmisiä ei kiinnosta opiskella yleisesti arvostettua ammattia vain siksi, että pääsisi leuhkimaan sillä muille. Joitain ihmisiä kiinnostaa se, että tulevat rahallisesti jotenkin toimeen ja saavat välillä vapaa-aikaa ilman, että olisi koko aika sidottuna töihin. Aika suppea on maailmankuva, jos ei voi ymmärtää miksi joku haluaa olla siivooja.
Miksi tulla rahallisesti jotenkin toimeen, kun voi tulla rahallisesti hyvin toimeen? Ei siivoojan normaali työviikko ole yhtään sen lyhyempi kuin muissa ammateissa.
Ihan sen takia, että siihen hyväpalkkaiseen hommaan valitaan vain yksi niiden 1539 hakijan joukosta, ja sekin sai lemput, koska homaan päätettiinkin ottaa pomon sukulaispoika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksiköhän arvostellaan ammatin perusteella? Olisiko mitään arvausta heittää? Oletko AP ihan saatanan tyhmä? No selitetään sitten, SINUN TYÖSI EI TUOTA. Kyllä siivojia tarvitaan, MUTTA OLETTE SIIVOOJIA, MUUT TEKEVÄT. RAPATESSA ROISKUU JA SINÄ SIIVOAT. YRITÄ NYT YMMÄRTÄÄ. ET TEE TUOTTAVAA TYÖTÄ - SIIVOAT. Tässä idiootille AP:lle tyhjentävä vastaus. Kun AP näkee tämän, ketju voidaan poistaa.
Elämä tulee vielä opettamaan sinua. Yt-neuvotteluita odotellessa. Sitten muuttuu sinunkin ääni kellossa, kun on pakko tehdä jotakin työtä ja tulee karu totuus vastaan.
''Kiitos'' vaan, teen sellaista työtä etten voi saada potkuja, päinvastoin töitä tulee lisää. Joten ei muutu *ääni kellossa* sulla varmaan muuttuu kun tulit aukomaan päätäsi.
Ollakin tuo vanhempien opettama narsismi on aivan huipussaan. Teitä nähnyt monella työpaikalla, äidin lupauksista huolimatta, harva teistä on pärjännyt kauaa.
Miksi arvostaisin, kun ei meitä nuoria miehiäkään arvosteta?
Ja kuinka moni arvostaa meitä palkanlaskijoita? Niinpä! M28
Vierailija kirjoitti:
Miksi arvostaisin, kun ei meitä nuoria miehiäkään arvosteta?
Ja kuinka moni arvostaa meitä palkanlaskijoita? Niinpä! M28
Tämä. Nuoria miehiä vain haukuun äärioikeistolaisiksi naisvihaajiksi, kun ei totella vasemmistolaisia naisia ja tanssita heidän pillin mukaan
Vierailija kirjoitti:
vierailija 27.7.2025
Siivousalan tehtävissä on mahdollisuus kehittää itseään opiskelemalla .Ja ammatissa jokaisen on itse arvostettava
työtään.Ei kannata miettiä mitä muut ajattelee ,oletko siivooja vai myyjä ,tärkeintä on itse viihtyä työssään.
olen itse työskennellyt kerroshoitajana hotellissa,olin neljä vuotta heklsingissä Korkeimmassa Hallinto oikeudessa
oikeustalon toimisto s iivooja.Olin tavaratalo Stokmannilla helsingissä seitsemän vuotta päivystävä siivooja sekä
monissa muissa yhtiöissä,sinulle joka luet tätä tekstiä toivon juma lan siunausta ja kaikkea hyvää.Pirjo
Tässähän se kiteytettynä, miksi ei arvosteta. En arvosta ihmisiä, jotka eivät osaa kirjoittaa.
"Ihan sen takia, että siihen hyväpalkkaiseen hommaan valitaan vain yksi niiden 1539 hakijan joukosta, ja sekin sai lemput, koska homaan päätettiinkin ottaa pomon sukulaispoika."
Näin paljon hakijoita on vain jämäduuneihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että sitä pidetään jonain ohimenevänä työnä, johon kuka vain pääsee jos suostuu. Vähän kuin lähihoitaja. Jos siis joku siitä jotain huonoa ajattelee.
Kyllä ihmiset arvostavat mitä vain työtä, mutta jos ne täytyy asettaa johonkin järjestykseen, niin kyllä siivooja, lähihoitaja, autonrassaaja on siellä alimpien joukossa. Tosin aika harva noita taitaa ajatella arkipäivänä, mut en tiedä miksi minun pitäisi arvostaa siivoojan työtä yhtään sen enempää kesken työpäivän kuin vastaantulevan _jonkun toisen osaston_ päällikköäkään. Silti näitä yhdistää se, että jotenkin pitäisi erityisesti arvostaa sekä siivoojan että lähihoitajan työtä. Joo, kiva että olette löytäneet itsellenne työn, kuinka paljon teitä kiinnostaa meidän muiden työt?
Miksi te arvostatte kela-rottia enemmän kuin bussikuskeja, siivojia, kassoja, talonmiehiä, jne. J
Miten sait vedettyä mukaan kelarotat, kun minä ainakin puhuin ammateista ja töistä? Ja siitä, että JOS pitäisi laittaa järjestykseen. Mutta en minä ilmoita kenellekään, että en arvosta sinua. Sen sijaan toiset työt nyt vain ovat arvostetumpia ja itse en tee tuollaista työtä. En myöskään aliarvostettua enkä siivoojaksi ala, ellei ole pakko.
Kelarotat
"Yhteensä Kela maksaa noin 16 miljardia etuuksia. Viime vuonna Kela maksoi euromääräisesti eniten eli 5 miljardia euroa sairausvakuutusetuuksia, joihin kuuluvat muun muassa lääkekorvaukset, sairaspäivärahat ja vanhempainpäivärahat."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/792280/kela-maksaa-noin-16-miljardia-e…
"Kela maksoi työttömyysturvaa yhteensä 1,91 miljardia euroa vuonna 2024."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/792280/kelan-maksamien-tyottomyystukie…
Vierailija kirjoitti:
https://tietotarjotin.fi/uutinen/792280/kelan-maksamien-tyottomyystukie…
https://tietotarjotin.fi/uutinen/1178571/kelan-maksamien-tyottomyystuki…
Tottakai siivojia arvostetaan, asiasta on keskusteltu varmaan kymmeniä vuosia. Kaiken lisäksi työ on antavaa, kun näkee työnsä tuloksen ihan konkreettisesti.
Tietysti aina on ihmisiä, jotka ei arvosta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vierailija 27.7.2025
Siivousalan tehtävissä on mahdollisuus kehittää itseään opiskelemalla .Ja ammatissa jokaisen on itse arvostettava
työtään.Ei kannata miettiä mitä muut ajattelee ,oletko siivooja vai myyjä ,tärkeintä on itse viihtyä työssään.
olen itse työskennellyt kerroshoitajana hotellissa,olin neljä vuotta heklsingissä Korkeimmassa Hallinto oikeudessa
oikeustalon toimisto s iivooja.Olin tavaratalo Stokmannilla helsingissä seitsemän vuotta päivystävä siivooja sekä
monissa muissa yhtiöissä,sinulle joka luet tätä tekstiä toivon juma lan siunausta ja kaikkea hyvää.Pirjo
Tässähän se kiteytettynä, miksi ei arvosteta. En arvosta ihmisiä, jotka eivät osaa kirjoittaa.
Tämä kommentti naurattaa erityisesti. Se paljastaa sen, millainen stereotyyppinen kuva siivoojasta on: tyhmä, kouluja käymätön, sivistymätön. Tosiasiassa siivousalalla on paljon fiksuja tyyppejä. On lukion käyneitä, jotka viettävät välivuotta, korkeakoulutettuja, joilta on opintotuki päättynyt, jopa tohtorikoulutettavia, joilla ei väliaikaisesti ole apurahoitusta. On myös taiteellisia tyyppejä, joiden on hankittava elanto edes jostain. Toki löytyy myös niitä, jotka ovat vaikkapa saaneet lapsen kovin nuorena ja opinnot ovat jääneet. Moni työpaikalla ei tule ajatelleeksi, kuinka sivistynyt siivooja voi olla. Itseasiassa se siivoojan pikkupomo voi olla ainoa amiksen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vierailija 27.7.2025
Tämä kommentti naurattaa erityisesti. Se paljastaa sen, millainen stereotyyppinen kuva siivoojasta on: tyhmä, kouluja käymätön, sivistymätön. Tosiasiassa siivousalalla on paljon fiksuja tyyppejä. On lukion käyneitä, jotka viettävät välivuotta, korkeakoulutettuja, joilta on opintotuki päättynyt, jopa tohtorikoulutettavia, joilla ei väliaikaisesti ole apurahoitusta. On myös taiteellisia tyyppejä, joiden on hankittava elanto edes jostain. Toki löytyy myös niitä, jotka ovat vaikkapa saaneet lapsen kovin nuorena ja opinnot ovat jääneet. Moni työpaikalla ei tule ajatelleeksi, kuinka sivistynyt siivooja voi olla. Itseasiassa se siivoojan pikkupomo voi olla ainoa amiksen käynyt.
Silti herää kysymys: jos ihmisellä todella on korkeakoulutus ja älykkyyttä, miksei hän hakeudu paremmin palkattuihin töihin esimerkiksi omalle alalleen freelance-pohjaisesti tai yrittäjänä? Koulutettujen ihmisten työkalupakissa on usein enemmän vaihtoehtoja kuin jäädä matalapalkkatyöhön, jos muutosta oikeasti haluaa. Ymmärrän, että elämäntilanteet vaihtelevat, mutta älykkyyteen liittyy myös kyky tehdä pitkän aikavälin ratkaisuja, nähdä mahdollisuuksia ja hyödyntää omia vahvuuksia laajemmin. Luovuus, ongelmanratkaisukyky ja strateginen ajattelu ovat taitoja, joilla älykäs ihminen voisi kehittää itselleen työn tai bisneksen, jossa tienaa enemmän ja tekee mahdollisesti vähemmän. Ei kai ole väärin ihmetellä, miksei sitä potentiaalia hyödynnetä?
Miksi luullaan, että juuri minua ja minun viiteryhmääni ei arvosteta?
Olemme siirtyneet maailmaan, jossa omasta tunteesta on tullut ilmoitusasia, jolla voi ilmoittaa faktan. Siivooja, hoitaja, homo, tumma pimenttinen voi vain ilmoittaa, että minua ei arvosteta. Tästä alkaa sellainen mu ta vyö ry, että lopulta kaikki muut joutuu pyytämään anteeksi. On hienoa, että ihmiset uskaltavat nykyään puhua avoimemmin heikkouksistaan ja vaikeuksistaan. Tästä moni ammattimarisija on tullut harhakäsitykseen, jonka mukaan ihminen, joka jankuttaa joka paikassa, kuinka kaikki aina tuntuu väärältä, olisi mielenkiintoinen. Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siivoojan ammatissa ole mitään erityisen arvostamisen arvoista.
Ihan ihmisiä ne on.
Ei ruumiillisentyön tekemisessä ole mitään glorya.
Ylipäänsä minkään firman työntekijänä ei ole mitään glorya. Olit mikä johtaja tahansa. Muutama tonni kuussa ei tee vielä miljonääriä ;)
On kyllä narsismin huippu, kun moni sinänsä ihan menestynyt henkilö kuvittelee, että heidän menestyksensä olisi jotenkin todella poikkeuksellista ja muissa ihmisissä kunnioitusta herättävää. Todellisuus: ketään ei kiinnosta.
Arvostan todella paljon siivoojia, jotka televät verrattaen raskasta ja todella tärkeää työtä mielummin kuin makoilevat kotona kelatukia nostellen. Itse asiassa, juuri tuosta syystä arvostan siivoojia paljon enemmän kuin ns. hyvin palkatuissa tehtävissä työskenteleviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vierailija 27.7.2025
Silti herää kysymys: jos ihmisellä todella on korkeakoulutus ja älykkyyttä, miksei hän hakeudu paremmin palkattuihin töihin esimerkiksi omalle alalleen freelance-pohjaisesti tai yrittäjänä? Koulutettujen ihmisten työkalupakissa on usein enemmän vaihtoehtoja kuin jäädä matalapalkkatyöhön, jos muutosta oikeasti haluaa. Ymmärrän, että elämäntilanteet vaihtelevat, mutta älykkyyteen liittyy myös kyky tehdä pitkän aikavälin ratkaisuja, nähdä mahdollisuuksia ja hyödyntää omia vahvuuksia laajemmin. Luovuus, ongelmanratkaisukyky ja strateginen ajattelu ovat taitoja, joilla älykäs ihminen voisi kehittää itselleen työn tai bisneksen, jossa tienaa enemmän ja tekee mahdollisesti vähemmän. Ei kai ole väärin ihmetellä, miksei sitä potentiaalia hyödynnetä?
Tämä juuri. Jos koulutettu ihminen ei saa muita kuin siivoojan töitä niin onko hän todella niin älykäs kuin antaa ymmärtää? Ja jos tämän 'älykkään' ihmisen esihenkilö on amiksen käynyt, eikö se ole aika nurinkurista? Eikö älykkyyden pitäisi näkyä juuri siinä, että pystyy hyödyntämään osaamistaan ja koulutustaan niin, ettei päädy tekemään huonommin palkattua työtä kuin joku, jonka pitäisi teoriassa olla vähemmän älykäs?
Siivoojan työ on todella tärkeää mutta huonosti palkattua ja aliarvostettua. HS:n toimittaja siivosi metroaseman wc-tiloja päivän. Kertoi kuinka työntekijät ovat pääosin maahanmuuttajia. Työssä pitää olla varovainen sillä roskiksissa on usein neuloja. Kaiken lisäksi teinipojat häiritsivät siivoojan työtä ivaamalla ja pilkkaamalla tätä. Suomalaiset ovat todella huonokäytöksisiä sikoja.
Japanissa ihmiset eivät roskita vaikka heillä ei ole edes yleisiä roskiksia niin paljon kuin Suomessa. Japanilaiset kantavat omat roskansa mukanaan ja vievät ne roskiin. Jopa urheilukisoissa ulkomailla japanilaiset jättivät pukuhuoneessa todella siistiin kuntoon toisin kuin monet kanssakilpailijansa. Suomalaiset eivät saa edes autolla kuljetettua omia eväsroskiaan kotiin vaan viskovat ne auton ikkunasta ulos.