Mies tienaa enemmän, hänellä silti aina rahat loppu
Olen alkanut epäilemään miestäni. Hän tienaa noin 2000e nettona. Tarkkaa summaa en tiedä, koska ei halua sitä minulle kertoa. Palkka vaihtelee vähän kuukausittain, kun välillä tulee reissupäivistä vähän enemmän rahaa. Omakin palkka vaihtelee, mutta on ollut nyt noin 1100-1300e nettona. Minä maksan meidän asumisen (käytännössä siis asuntolainan lyhennyksen) kokonaan, koska asutaan omistamassani talossa. Mies toki maksaa puolet sähkölaskusta ja tällaisista sekä omat ruokansa ja oman autonsa kulut. Riidellään jatkuvasti rahasta, koska itse joudun kituuttamaan, mitään en voi ikinä ostaa ja esim. ruokakaupassa joudun laskemaan rahojani tosi tarkkaan, minulla menee ruokaan rahaa noin satanen kuussa. Mies ei sen sijaan katso yhtään mitä ruokaa ostelee ja onkin sanonut, että hänellä menisi ruokaan noin tonni kuussa, vaikka sitten myöhemmin korjasi, että ei sentään ihan niin paljon taida kulua. Mies valittaa ja stressaa myös rahasta, kun hänen palkkansa ei meinaa kuulemma riittää laskuihin. Nyt meillä hajosi tiskikone eikä kummallakaan ole rahaa ostaa uutta. Minä olen 100% vastuussa kotitöistä, koska mies tekee niin pitkiä päiviä (yleensä 12h töihin ja matkoihin) ja joudun nyt ilmeisesti jatkossa tiskaamaan käsin, mitä inhoan yli kaiken eikä jaksamistakaan kyllä siihen olisi. Ärsyttää mies enkä ymmärrä miten muka hänen palkkansa ei riitä mihinkään. Hänkään ei siis ostele ikinä mitään vaatteita tai tavaroita. Toki röökiä polttaa ja kaljaa juo (itse saan vähän lisää taskurahaa, kun käyn palauttamassa miehen pullot kauppaan kun hän ei sitä itse kehtaa tehdä).
Olisiko vinkkejä tähän tilanteeseen? Itse en mistään enää pysty tinkimään, käytännössä siis kaikki rahani menee lainanlyhennykseen, ruokaan ja pakollisiin laskuihin, kuten sähkö, vesi, jäte. Mies taas, no hän on aikuinen ihminen enkä häntä pysty määräämään että miten rahansa käyttää. Olen varmaankin pakotettu ottamaan toisen työn vastaan pian...
Kommentit (76)
Ei kukaan toisten lainoja lyhentele. Jos haluat puolison osallistuvan lainanmaksuun niin myyt hänelle puolet kämpästä. Ilmaiseksi ei pidä kenenkään antaa asua. Mies maksaa sopivaksi katsomanne summan asumisestaan sun tilille joka kuukausi, se mihin sinä rahat käytät on sun asia. Mikä on sopiva summa? Riippuu siitä mitä sovitte. Se voisi olla vaikka puolet samnakokoisen asunnon vuokrasta kyseisellä alueella. Ja juoksevat kulut tietenkin puoliksi eli netti, vastike, sähköt, vakuutus.
Taitaa sulla olla sen verran "periaatteen mies" että parempi kun potkaset pihalle etsimään toisen hyväksikäytettävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet itse vastuussa siitä, että olet ilmeisesti ottanut liian ison lainan tuloihisi nähden. Ihmisen pitää ajatella tulonsa niin, että pärjää YKSIN . Sinulla tässä nyt on miettimisen paikka, jos miehesi kerran maksaa kuitenkin puolet asumisen kuluista. Mitäs sitten teet jos mies häipyy ? Sinun kulusi nousee.
Etsimme taloa yhdessä mieheni kanssa ja muutimme tänne yhdessä. Mies ei silloin saanut lainaa, koska oli vielä opiskelija. Itselle tuli täytenä yllätyksenä, että mies ei haluakaan maksaa lainanlyhennystä puoliksi kanssani nyt töitä saatuaan vaan että joudun maksamaan meidän asumiskulut yksin. Mielestäni se on todella epäreilua, koska nyt hän saa siis asua kanssani ilmaiseksi.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet itse vastuussa siitä, että olet ilmeisesti ottanut liian ison lainan tuloihisi nähden. Ihmisen pitää ajatella tulonsa niin, että pärjää YKSIN . Sinulla tässä nyt on miettimisen paikka, jos miehesi kerran maksaa kuitenkin puolet asumisen kuluista. Mitäs sitten teet jos mies häipyy ? Sinun kulusi nousee.
Etsimme taloa yhdessä mieheni kanssa ja muutimme tänne yhdessä. Mies ei silloin saanut lainaa, koska oli vielä opiskelija. Itselle tuli täytenä yllätyksenä, että mies ei haluakaan maksaa lainanlyhennystä puoliksi kanssani nyt töitä saatuaan vaan että joudun maksamaan meidän asumiskulut yksin. Mielestäni se on todella epäreilua, koska nyt hän saa siis asua kanssani ilmaiseksi.
-AP
Se ei ole epäreilua, että sinulle kertyy omaisuutta, mutta miehelle ei? Kun teille tulee se ero talo jää yksin sinulle, joten tuota en lähtisi muuttamaan.[/
Jos olette avioliitossa esim yli viisikin vuotta ja teille tulee sitten ero. Mikäli ei ole avioehtoa niin osituksessa katsotaan ensin mitä kukin omistaa ja varakkaampi aviopuoliso joutuu maksamaan tasinkoa köyhemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin kävisi, en usko omien kulujeni juuri nousevan. Olen mieheeni verrattuna todella säästäväinen. Meillä isoin menoerä on sähkö. Mies jättää aina kaikki valot päälle joka paikkaan. Lisäksi haluaa käyttää lisälämpönä sähköpatteria (kesälläkin), jonka laitan aina pois päältä silloin kun mies ei ole kotona (on esim. työreissulla). Mies vääntää myös lämminvesivaraajan aina täysille, itse napsautan sen pois päältä ja pesen kädet kylmällä vedellä silloin kun mies ei ole kotona. Jne.
-AP
Onko se mies sitten sinulle joku välttämätön asuste, kun noin kelvottoman miehen kanssa pitää elää? Jos jollain ihmeellisellä tavalla nämä viat ja puutteen korjaantuisi löytäisit lisää noita jne puutteita?
Tölli myyntiin ja halvempaan kämppään. Yksinkertaisesti sitä lainaa on liikaa, jos mitään ei jää. Maksaisitko itse toisen lainaa talosta, jota et omista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai sitä miehellä kaikki rahat menee, jos niillä pitää vielä kotona loisiva nainenkin elättää. Lopeta valittaminen ja mene töihin.
Käyn jo töissä. Itse asiassa teen kahtakin työtä. Palkka oli tuolla mainittu, reilu 1000€ nettona kuussa. Nyt harkinnassa ottaa vielä kolmas työ vastaan.
-AP
Ensin kirjoitit, että pitää ottaa varmaan toinen työ. No sitten kirjoitit että itseasiassa teet jo kahtakin työtä. Koeta päättää, mitä satuilet. Et sinä niin kovin pajon niitä työtunteja tee , kun palkka on 1000e kk.
Tiedät taatusti miehen henkilötunnuksen ja näinollen verotoimistosta saat tiedot , pajonko hän on ansainnut ed vuonna. Jotain rajaa, vaikk on tynnyrissä kasvanutkin.
Onko kaikki kerrottava ihan juurta jaksaen? :D Teen kahta työtä tällä hetkellä, mutta on siis samanlaista työtä, kahteen eri yritykseen. Katson sen yhdeksi työksi, kun on siis sitä samaa duunia koko ajan. Nyt harkitsen, että ottaisin kolmannen työn, joka olisi siis ihan eri työtä kuin nyt tekemäni.
Kiitti vinkistä, en tiennyt, että pystyn saamaan toisen ihmimsen tietoja verotoimistosta. Mies tosin oli viime vuonna vielä opiskelija, joten ei nyt auta asiaa...
-AP
Vaikka mies antaisi kaikki rahansa ap käyttöön tilanne olisi edelleenkin jokseenkin sama. Järjen köyhyttä n. 3000 tuloilla asua omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin kävisi, en usko omien kulujeni juuri nousevan. Olen mieheeni verrattuna todella säästäväinen. Meillä isoin menoerä on sähkö. Mies jättää aina kaikki valot päälle joka paikkaan. Lisäksi haluaa käyttää lisälämpönä sähköpatteria (kesälläkin), jonka laitan aina pois päältä silloin kun mies ei ole kotona (on esim. työreissulla). Mies vääntää myös lämminvesivaraajan aina täysille, itse napsautan sen pois päältä ja pesen kädet kylmällä vedellä silloin kun mies ei ole kotona. Jne.
-APOnko se mies sitten sinulle joku välttämätön asuste, kun noin kelvottoman miehen kanssa pitää elää? Jos jollain ihmeellisellä tavalla nämä viat ja puutteen korjaantuisi löytäisit lisää noita jne puutteita?
Tölli myyntiin ja halvempaan kämppään. Yksinkertaisesti sitä lainaa on liikaa, jos mitään ei jää. Maksaisitko itse toisen lainaa talosta, jota et omista?
KYLLÄ! Ennen tätä asuimme miehen omistamassa talossa, jonka lainanlyhennyksen maksoin puoliksi miehen kanssa. Itse en kehtaisi toisen luona asua ilmaiseksi. Sitä ennen asuin eksäni omistamassa talossa ja maksoin samalla tavalla hänelle "vuokraa" (ei siis mitään virallista vaan yhdessä sovittu summa, useampi sata euroa kuussa, jonka maksoin eksälleni pimeästi).
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mies antaisi kaikki rahansa ap käyttöön tilanne olisi edelleenkin jokseenkin sama. Järjen köyhyttä n. 3000 tuloilla asua omakotitalossa.
Avaisitko tätä vähän? Eli onko 3000 nettotulot siis liian vähän? Onko köyhän parempi asua vuokralla kuin yrittää kartuttaa omaisuuttaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-APOnko se mies sitten sinulle joku välttämätön asuste, kun noin kelvottoman miehen kanssa pitää elää? Jos jollain ihmeellisellä tavalla nämä viat ja puutteen korjaantuisi löytäisit lisää noita jne puutteita?
KYLLÄ! Ennen tätä asuimme miehen omistamassa talossa, jonka lainanlyhennyksen maksoin puoliksi miehen kanssa. Itse en kehtaisi toisen luona asua ilmaiseksi. Sitä ennen asuin eksäni omistamassa talossa ja maksoin samalla tavalla hänelle "vuokraa" (ei siis mitään virallista vaan yhdessä sovittu summa, useampi sata euroa kuussa, jonka maksoin eksälleni pimeästi).
-AP
Mihin se miehesi talo hävisi ? Jos se on myyty, niin miksi niitä rahoja ei käytetty ja ostettu yhteinen uusi talo ? Jos sinä oletkin ollut niin tyhmä, että olet kaksi kertaa maksanut jo eri miehille niiden lainoista osan, niin oliskiko korkea aika oppia, että niin ei toimi kukaan täysjärkinen. Sinulle on monta kertaa sanottu, että halvempi kämppä, jonka ostatte ja maksatte YHDESSÄ tai sitten heivaat sen ukon mäelle.
Eihän tuo oikein mene! Mies ei maksa asumisestaan mitään, vain puolet asumisen liitännäiskuluista, asuu siis ilmaiseksi! Tilanne on sama kuin jos asuisitte vuokra -asunnossa ja sinä maksaisit vuokran kokonaan! Jos mies ei halua maksaa osuuttaan lainanlyhennyksistä ( ja kartuttaa omaa omaisuuttaan) hänen tulee maksaa sinulle vuokraa. Vuokran määrän voitte sopia keskenänne, esim. puolet/kolmasosan vastaavan asunnon markkinahintaisesta vuokrasta.
Kai teillä on avioehto? Muuten mies voi eron tullen vaatia osuutensa asunnon arvosta. Jos pääsette sopimukseen osuudesta lainanlyhennykseen asunto on merkittävä molempien nimiin, mutta sinun osuutesi on suurempi, koska olet jo lyhentänyt lainaa.
Teillä ei ilmeisesti ole lapsia? Oletko miettinyt miten kulut jaettaisiin ja miten pärjäisit äitiys - ja perhevapaan ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Mihin se miehesi talo hävisi ? Jos se on myyty, niin miksi niitä rahoja ei käytetty ja ostettu yhteinen uusi talo ? Jos sinä oletkin ollut niin tyhmä, että olet kaksi kertaa maksanut jo eri miehille niiden lainoista osan, niin oliskiko korkea aika oppia, että niin ei toimi kukaan täysjärkinen. Sinulle on monta kertaa sanottu, että halvempi kämppä, jonka ostatte ja maksatte YHDESSÄ tai sitten heivaat sen ukon mäelle.
Valitettavasti talosta sai myytäessä vähemmän kuin mitä mies oli siihen rahaa laittanut. Lainan sai juuri ja juuri maksettua pois myyntihinnalla. Uutta lainaa ei mies enää halua ottaa stressin takia.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo oikein mene! Mies ei maksa asumisestaan mitään, vain puolet asumisen liitännäiskuluista, asuu siis ilmaiseksi! Tilanne on sama kuin jos asuisitte vuokra -asunnossa ja sinä maksaisit vuokran kokonaan! Jos mies ei halua maksaa osuuttaan lainanlyhennyksistä ( ja kartuttaa omaa omaisuuttaan) hänen tulee maksaa sinulle vuokraa. Vuokran määrän voitte sopia keskenänne, esim. puolet/kolmasosan vastaavan asunnon markkinahintaisesta vuokrasta.
Kai teillä on avioehto? Muuten mies voi eron tullen vaatia osuutensa asunnon arvosta. Jos pääsette sopimukseen osuudesta lainanlyhennykseen asunto on merkittävä molempien nimiin, mutta sinun osuutesi on suurempi, koska olet jo lyhentänyt lainaa.
Teillä ei ilmeisesti ole lapsia? Oletko miettinyt miten kulut jaettaisiin ja miten pärjäisit äitiys - ja perhevapaan ajan.
Mistä sinä päättelit, että ovat naimisissa ? kun ei ole ap sellaista sanonut.
Liian suuret elinkustannukset kummallakin. Mielessäni kävi, että olisikohan mies ulosotossa, kun ei osta osuutta talostanne? Kyllä hänen kuuluisi kuitenkin vuokra maksaa, mikäli olette yhdessä valinneet talon. Periaatteessa hän on huijannut sinua, kun ei nyt suostukaan maksamaan asumisesta. Loisen olet saanut.
Tällä hetkellä siis lainanlyhennys on 600€/kk. Mielestäni se ei ole paljon! Aiemmin olen asunut yksiössä, vuokra 450€/kk. Miehellä on niin älyttömästi tavaraa, että ei meinaa mahtua tänne 200 neliöön (+400m2 ulkorakennukset), joten ei ainakaan pienempään voida muuttaa. Ja vuokralle en todellakaan muuta enää, siinä ei ole mitään järkeä.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Jos laina on yksin sinun miksi mies sen maksaisi kun ei saa asunnon omistusta?
Juu ei olla naimisissa eikä ole lapsia. Mutta lasta kyllä yritetään. Olenkin yrittänyt puhua miehelle, että sitten äitiyslomani aikana en pysty maksamaan enää asumista yksin. Että hänen olisi hyvä jo etukäteen katsoa vähän menojaan.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä siis lainanlyhennys on 600€/kk. Mielestäni se ei ole paljon! Aiemmin olen asunut yksiössä, vuokra 450€/kk. Miehellä on niin älyttömästi tavaraa, että ei meinaa mahtua tänne 200 neliöön (+400m2 ulkorakennukset), joten ei ainakaan pienempään voida muuttaa. Ja vuokralle en todellakaan muuta enää, siinä ei ole mitään järkeä.
-AP
Mihin yksi ihminen tarvitsee noin paljon tavaraa? Selvä ongelma, mikäli ei rahaakaan osaa käyttää. Passittaisin miehen terapeutille.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei olla naimisissa eikä ole lapsia. Mutta lasta kyllä yritetään. Olenkin yrittänyt puhua miehelle, että sitten äitiyslomani aikana en pysty maksamaan enää asumista yksin. Että hänen olisi hyvä jo etukäteen katsoa vähän menojaan.
-AP
Ei lasta! Joudut lopulta hoitamaan sekä miehen, että lapsen. Mihin teette tilaa lapselle, jos miehen rojut täyttää talon?
Jos laina on yksin sinun miksi mies sen maksaisi kun ei saa asunnon omistusta?[/quote kirjoitti:
Vaikka siksi, että saa katon päänsä päälle? Oletko kuullut, että asumisesta on tapana maksaa esim. vuokraa?
Vierailija kirjoitti:
-AP
ÄLÄ missään nimessä nyt mitään lapsia ainakaan hanki. Teillä on nyt niin erilaiset käsitykset miehesi kanssa kuluista, että ensin vakava keskustelun paikka miehesi kanssa. Jos hän ei halua osuutta talosta ja sitä myöten osuutta lainanlyhennyksestä, hän alkaa maksamaan sinulle "vuokraa". Sinuna nyt ihan oikeasti mietteisin kaksi kertaa kannattaako moisen kanssa asua.
-AP