Kela kyykyttää ihmisiä
Kiitos tästä huonosta kohtelusta taas älkää ihmetelkö ihmisten pahoinvointia
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alennettiin tukea 100€. Papereissa lukee, että etuani on kohtuullistettu. Mitä kohtuullista siinä on, että varat ei riitä laskujen jälkeen ruokaan koko kuukaudeksi?
Tämä tarkoittaa sitä, että asut liian kalliissa asunnossa ja sitä ei makseta sinulle kokonaan vaan kohtuullistetaan kuntakohtaiseen rajaan, koska nähdään, että sinun olisi mahdollista muuttaa myös edullisempaan.
Miten minun on mahdollista muuttaa halvempaan asuntoon kun ei ole vapaita asuntoja saatavilla? Kuka ottaa työttömän ihmisen vuokralaiseksi? Asun pienessä 35 neliön asunnossa.
Eihän se ole Kelan syy, ettei asuntoja ole vapaana. Ja todennäköisesti ei työttömyytesikään ole, ellet sitten ole potkut saanut Kelan täti.
No miten minä voin sitten vaikuttaa asiaan? Mikä järki siinä on että leikataan ja sitten joutuu varastamaan ruokaa ettei joudu olemaan nälkäisenä?
Vierailija kirjoitti:
Haettiin aikuiselle pojalle vammaistukea, kun kelan toimistotädin mielestä meillä edellytykset täyttyivät ilman muuta. Ja kun itsekin tavasin tuen perusteita, niin totta - sen mukaan poikani tulisi saada tukea.
Vaan hylsyhän sieltä tuli. Tein valituksen. Kelasta tuli aikanaan siihen vastaus, että pojalla ei katsota olevan oleellista haittaa, kun osaa pukea itse ja käydä pesulla. Jep jep. Sehän se aikuiselle riittääkin. Valitus lähti sitten johonkin muutoksenhakulautakuntaan tms. vielä, ja siellä se nyt on ollut kaksi vuotta. Lopullista vastausta ei tule varmaan ikinä.
Tämä kertoo kaiken😂
Vierailija kirjoitti:
Tässä sairaslomalla ollessani olen saanut entistä enemmän hermoromahduksia ja hyvin voimakkaita ahdistus/masennuskohtauksia Kelan takia. Lääkärin b-lausunto on toimitettu, kaikki laput on toimitettu, sairasloma laitettiin vuodeksi ja Kela on myöntänyt sairaspäivärahapäätöksiä parin kuukauden pätkissä.
Joka pätkän jälkeen paineessa hoitokokouksia pystyyn hoitajien ja psykiatrin kanssa, että mitä tehdään, voinko sanoa että hankala kuntoutua tällaisessa höykyytyksessä.. :(Ymmärrän kyllä heidän kiireen, mutta välillä ihmettelen tätä heidän tapaa käsitellä hakemuksia ja tehdä päätöksiä.
Sama kokemus. Sairaslomaa on vuoden loppuun (alkoi joulukuussa 2018 ), toimitin toukokuussa uudet B-lausunnot (eli kävin kahden saman lääkärin vastaanotolla toistamiseen) ja ei tietoa, milloin seuraavan kerran maksussa sairauspvraha. Kesäkuu on puolessa välissä ja kohta pitäisi kyetä maksamaan heinäkuun vuokra. Myös lääkkeiden kanssa kummallisia uusia rajoituksia. Yli 20 vuotta olen sairastanut astmaa ja aina ennen olen saanut tietyt suihkeet niin, että ne riittävät kolmeksi kuukaudeksi (= kolme "piippua") maksimiannoksella kevään pahimpaan siitepölyaikaan. Nyt sain niitä vain kahden kuukauden satsin. Eli kävin uudelleen apteekissa aiemmin. Lisäksi samaa lääkettä kuluu ympäri vuoden, jotta hukkaan ei me suihkaustakaan. Itseasiassa, kun on paljon lääkkeitä, jotka kuluvat eri tahtiin, asioin nykyään apteekissa kahden viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alennettiin tukea 100€. Papereissa lukee, että etuani on kohtuullistettu. Mitä kohtuullista siinä on, että varat ei riitä laskujen jälkeen ruokaan koko kuukaudeksi?
Tämä tarkoittaa sitä, että asut liian kalliissa asunnossa ja sitä ei makseta sinulle kokonaan vaan kohtuullistetaan kuntakohtaiseen rajaan, koska nähdään, että sinun olisi mahdollista muuttaa myös edullisempaan.
Miten minun on mahdollista muuttaa halvempaan asuntoon kun ei ole vapaita asuntoja saatavilla? Kuka ottaa työttömän ihmisen vuokralaiseksi? Asun pienessä 35 neliön asunnossa.
Asumismenoja ei kohtuullisteta, jos osoittaa, että on aktiivisesti hakenut edullisempaa asuntoa eikä asuntoa löydy. Sinulle on annettu vähintään kolme kuukautta aikaa etsiä edullisempaa asuntoa ja pyydetty toimittamaan tositteet edullisemman asunnon hakemisesta. Miksi et toimittanut näitä Kelaan?
Ei viime papereissa lukenut mitään mistään asunnon etsimisestä. Kuka ottaa työttömän ihmisen vuokralaiseksi? Ei kukaan. Olen loukussa tässä asunnossa. Leikatkaa leikatkaa, mutta kyllä mä tulen syömään ruokaa se on ihan varma. Hinnalla millä hyvänsä.
Kyllä aika monikin ottaa työttömän vuokralaiseksi. Ja mistä ne edes tietää, että olet työtön?
Kelan kanssa ei ole mikään pakko asioida. Enpä ole ollut sen laitoksen kanssa tekemisissä sen jälkeen kun lopetin opiskelut.
Mulla on ihan samanlaisia kokemuksia ap. Mä valitin sosiaaliturvan muuksenhakulautakunnalle ja ne kumosi Kelan päätöksen. Eli sain takautuvasti rahat tililleni. Kela toimi lain puitteissa mutta niillä ei ole yhtään joustonvaraa niin kuin lautakunnalla. Mulla ei ollut juuri sitä paperia minkä Kela multa halusi vaan mulla oli parikymmentä muuta paperia joissa oli kyllä leimat sun muut. Niiden muiden papereiden perusteella lautakunta päätti että olen oikeutettu saamaan päivärahani.
Vierailija kirjoitti:
Kelan kanssa ei ole mikään pakko asioida. Enpä ole ollut sen laitoksen kanssa tekemisissä sen jälkeen kun lopetin opiskelut.
Kuka vaan voi sairastua tai vammautua. Ehkä tulet sen vielä huomaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Noin etuoikeutettuna en kommentoisi. Monien on pakko asioida Kelan kanssa. Muutakin kuin toimeentulotukea tai työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haettiin aikuiselle pojalle vammaistukea, kun kelan toimistotädin mielestä meillä edellytykset täyttyivät ilman muuta. Ja kun itsekin tavasin tuen perusteita, niin totta - sen mukaan poikani tulisi saada tukea.
Vaan hylsyhän sieltä tuli. Tein valituksen. Kelasta tuli aikanaan siihen vastaus, että pojalla ei katsota olevan oleellista haittaa, kun osaa pukea itse ja käydä pesulla. Jep jep. Sehän se aikuiselle riittääkin. Valitus lähti sitten johonkin muutoksenhakulautakuntaan tms. vielä, ja siellä se nyt on ollut kaksi vuotta. Lopullista vastausta ei tule varmaan ikinä.
Tämä kertoo kaiken😂
Tuleeko mieleen, että ovat kenties tuen tarpeessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole Kelan syy, ettei asuntoja ole vapaana. Ja todennäköisesti ei työttömyytesikään ole, ellet sitten ole potkut saanut Kelan täti.
Noita tapauksia varten Kela on olemassa. Jos silloin ei saa sieltä apua, niin usein se on Kelan syy. Ei sen hakijan.
Ajattelin itse nuorena että hoidan itse itseni ja otin hyvät vakuutuksen. Myös ajattelin, että ammattiliitot ovat dinosaurusaikaa ja omat neuvittelutaidot nykyaikaa. Karvaasti sain todeta, että vakuutusyhtiöt korvaavat hyvin rajoitetusti, muuta kuin perus flunssat yms. Vakuutusyhtiöitä menee konkurssiin ja sairastuneen on vaikea saada uutta vakuutusta. Ja uusi vakuutus sulkee vanhat sairaudet tulkopuolelle ja liittää kaikki uudet kuuluvaksi siihen vanhaan.
Myös työpaikoissa on monenlaisia ja yhden vilpillisen työnantajan tuhot voi olla työntekijälle valtavat. Ja jos sairastut, niin et varmasti ole työmarkkinoilla haluttua tavaraa.
Siksi valtiolla pitää olla kaikille suunnatut tukitoimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse Kelaa vaikka näin kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti kertoo elämänkokemuksen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis asu Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis asu Suomessa?
Kyllä Suomessa asuvallakin voi olla rahaa niin paljon omasta takaa, ettei tarvi hakea tukia. Se on vaan melko harvinaista...
Vierailija kirjoitti:
Millaisiin laskuihin ja millaiseen ruokaan? Tästähän joillakin on erikoinen käsitys.
On myös toisenlaisia kokemuksia. Olen itse todella kiitollinen Kelan tuesta, vuoden sairaspäivärahan jälkeen 7 vuotta kuntoutustukea jonka myötä työkyky on palautunut ja valmistunut korkeakoulusta. Lisäksi opinlaina annettu kokonaan anteeksi. Tästä on hyvä ponnistaa työelämään ja veronmaksajaksi.
Kelan kanssa asioidessa pitää ymmärtää niitä säädöksiä ja muotoseikkoja. Puutteellinen lääkärinlausunto esimerkiksi johtaa hylkyyn. Kirjoitustaitoiset ja taitavasti argumentoivat ovat tässä etuasemassa, mikä luo eriarvoisuutta. Samoin se, että toiset osaavat tehdä taustatyönsä paremmin kuin toiset, ja sanoa lääkärille oikeat asiat, lisäksi vaatia parempia lausuntoja.
Usein kun hakee tukia on todella rankassa tilanteessa, ja oma negatiivinen olo ja vihaisuus voi purkautua Kelaa kohtaan. Kaikki diagnoosit eivät ole peruste kuntoutustukeen, siksi esim työuupumuksen sijaan B-lausuntoon kirjataan usein keskivaikea masennus, vaikkei asia olisi yksiselitteisesti niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten minä voin sitten vaikuttaa asiaan? Mikä järki siinä on että leikataan ja sitten joutuu varastamaan ruokaa ettei joudu olemaan nälkäisenä?
Äänestämällä. Kela toimii lakien mukaan ja lait tulevat eduskunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisiin laskuihin ja millaiseen ruokaan? Tästähän joillakin on erikoinen käsitys.
Sähkö, laajakaista ja puhelinlasku. Tavallista itse tehtyä ruokaa. Kasviksia, lihaa, puuroa, hedelmiä, näkkäriä, kahvia. Kananliha on kallista. En syö nisäkkäitä.
Ei viime papereissa lukenut mitään mistään asunnon etsimisestä. Kuka ottaa työttömän ihmisen vuokralaiseksi? Ei kukaan. Olen loukussa tässä asunnossa. Leikatkaa leikatkaa, mutta kyllä mä tulen syömään ruokaa se on ihan varma. Hinnalla millä hyvänsä.