Kongossa syntynyt räppäri PastoriPike lataa suoraa tekstiä Suomen musiikkimaailmasta – uskoo ihonvärinsä olevan ongelma
Rapmusiikin juuret ovat afrokulttuurissa, joten Piken kokee sen nurinkuriseksi, että Suomessa tummat räppärit eivät pääse eteenpäin.
– Oon lyönyt himassa nyrkkiä seinään sen vuoksi. Mulla on hyviä biisejä, jotka eivät ole menneet eteenpäin, koska mä olen tumma, hän sanoo.
PastoriPiken tunnetuimmalla hitillä Aito G:llä on Youtubessa lähes miljoona näyttökertaa. Kappale räjähti Suomessa, mutta silti ura ei tuntunut etenevän.
– Aito G:ssä on vahva viesti ja viiden tumman artistin joukko taustalla. Samanlaisen jenkkiporukan musaa tuodaan Suomeen ja soitetaan radiossa, mutta suomalaisten tummaihoisten musaa ei, hän sanoo.
– Jos tummat pääsisivät Suomessa huipulle ja saisivat tilan olla esikuvina, moni kaltaiseni nuori jättäisi rötökset tekemättä.
https://www.is.fi/musiikki/art-2000006140448.html
Kommentit (114)
Piken olisi varmaan kannattanut hankkia joku koulutus joka työllistää eikä laittaa kaikki yhden räppistara- kortin varaan. Ihan plääninä kuulostaa jo hiukka ufolta.
"Kuunnelkaa mun musiikkia tai teen rikoksia"
Kyllä musiikin pitää olla myös hyvää! Ei minulle riitä, että muusikko sanoo sen olevan hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole ihonväri vaan musiikki.
Samaa mieltä. Tykkään räpistä, mutta tämä ei kolahda.
Pärjäisikö hän maailmanmusiikin mekassa Lontoossa yhtään sen paremmin vaikka siellä jos missä on monikulttuurinen yhteiskunta. Epäilen, ettei kukaan olisi kiinnostunut senkään vertaa, mitä täällä on nyt saanut hetken julkisuutta.
Kyllä mä ainakin rakentaisin imagon ennemmin bostonilaisuuden kuin espanjalaisuuden varaan? Bostonilainen fiksu, koulutettu luxuslady vetoaa kyllä itseeni enemmän kuin espanjalainen... en ees saa mielikuvasta kiinni?
”kappale räjähti suomessa ... mutta vika on kun suomalaiset ei kuuntele”
vähän on ristiriitaista sanomaa... syytetään ihonväriä, kun loput ”mun hyvät biisit” ei lyö läpi. mitä jos katsoisit peiliin ja miettisiet miksi ne ”sun hyvät biisit” ei ketään kiinnosta? syynä taitaa olla se, että ”sun hyvät biisit” on omassa päässäsi vain hyviä..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin rakentaisin imagon ennemmin bostonilaisuuden kuin espanjalaisuuden varaan? Bostonilainen fiksu, koulutettu luxuslady vetoaa kyllä itseeni enemmän kuin espanjalainen... en ees saa mielikuvasta kiinni?
Oho piti mennä Hilaria-ketjuun xD no ehkä räppärillekin tekis hyvää imagonmuokkaus.
Mä en oikein tajua, miksi tää olis joku esikuva ghettonuorille. Eihän ne kaikki nyt mitenkään voi ruveta räppäämään, eihän tuonkaan musiikki myy. Ne nuoret tarvitsisi esikuvan, joka on opiskellut ammatin, maksaa verot ja elättää perheensä. Ja jos on rikostaustaa, niin on rikoksensa sovittanut. Mun käsittääkseni toi Pike ei ole tehnyt mitään näistä.
Eli syntynyt -87, tehtaillut rikoksia teini-iässä. Uskoon myöhäisteini-iässä, Pastorit perustettu 2009, jolloin oli siis 22 ja ollut jo uskossa jonkun aikaa. Teki rikoksia vielä uskoon tulemisen jälkeenkin. Lapsi vuonna 2012. Ei tuo ole linnassa istunut varmaan päivääkään! Joku tässä ei nyt täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Ihonväri on vähän kuin auton maali ja sitä on turha syyttää jos auto ei kulje kuin ferrari.
Tämä on varsin hyvä toteamus.
Että tämmönen "reissumies" meillä...
Kuuntelemalla ehkäisisit rikoksia. Et kuuntele joten haluat rikoksien jatkuvan: olet siis itsekin rikollinen koska et kuuntele sysipaskaa räppiä.