Kongossa syntynyt räppäri PastoriPike lataa suoraa tekstiä Suomen musiikkimaailmasta – uskoo ihonvärinsä olevan ongelma
Rapmusiikin juuret ovat afrokulttuurissa, joten Piken kokee sen nurinkuriseksi, että Suomessa tummat räppärit eivät pääse eteenpäin.
– Oon lyönyt himassa nyrkkiä seinään sen vuoksi. Mulla on hyviä biisejä, jotka eivät ole menneet eteenpäin, koska mä olen tumma, hän sanoo.
PastoriPiken tunnetuimmalla hitillä Aito G:llä on Youtubessa lähes miljoona näyttökertaa. Kappale räjähti Suomessa, mutta silti ura ei tuntunut etenevän.
– Aito G:ssä on vahva viesti ja viiden tumman artistin joukko taustalla. Samanlaisen jenkkiporukan musaa tuodaan Suomeen ja soitetaan radiossa, mutta suomalaisten tummaihoisten musaa ei, hän sanoo.
– Jos tummat pääsisivät Suomessa huipulle ja saisivat tilan olla esikuvina, moni kaltaiseni nuori jättäisi rötökset tekemättä.
https://www.is.fi/musiikki/art-2000006140448.html
Kommentit (114)
Etenkin nyt tuon Koskelan jälkeen pitäisi todella tarkistaa, millaisia väkivaltarikoksia tuolla Pikellä on tehtynä ja onko rangaistukset niistä kärsitty asianmukaisesti. Tämä on nyt todella tärkeää. Esikuvaksi ei saa missään nimessä nostaa väkivaltarikoksiin syyllistyneitä, jotka on vielä päässeet siitä kuin koira veräjästä.
Jossain haastattelussa katuu, että teki kaverilleen hirveitä juttuja. Upea esikuva.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin nyt tuon Koskelan jälkeen pitäisi todella tarkistaa, millaisia väkivaltarikoksia tuolla Pikellä on tehtynä ja onko rangaistukset niistä kärsitty asianmukaisesti. Tämä on nyt todella tärkeää. Esikuvaksi ei saa missään nimessä nostaa väkivaltarikoksiin syyllistyneitä, jotka on vielä päässeet siitä kuin koira veräjästä.
Jossain haastattelussa katuu, että teki kaverilleen hirveitä juttuja. Upea esikuva.
Neloselle palautetta.
Menen Kongoon laulaamaan iskelmää valkoihoisena, jos ei lyö leiville, lätkin rasismikortteja pöytään. Jo heitä rupeaa kiinnostamaan ja saan mitä ikinä keksin pyytää?
Musiikissa ei ihon väri näy. Ainakaan jos sitä vain kuuntelee.
Jos ei jonkun musiikki kelpaa, niin syy on kyllä yleensä siinä musiikissa.
Mutta joo, ei kyllä esikuvaksi, jos ei ole istunut tuomiotaan. Tai tuomioitaan, eiköhän niitä ole useampi.
Hyvinhän Musta Barbaari veti tummasta ihonväristäön "huolimatta" - kunnes alkoi juopotella.
Joten turha tuon Piken on ulvoa kuin "kylän ainoa homo" Pikku-Britanniassa.
Musiikkirasismia kun tuolla tavalla syrjitään huonoa musiikkia! Kyllä paskojakin levyjä pitää ostaa. Epäreilua kunnella vain hyvää musikkia!
Vierailija kirjoitti:
Musiikkirasismia kun tuolla tavalla syrjitään huonoa musiikkia! Kyllä paskojakin levyjä pitää ostaa. Epäreilua kunnella vain hyvää musikkia!
Intersektionaalisesti pitää antaa näille valtion toimesta rahnua, onnii epäreilua. Tai muuten ne tekee rötöksiä, siinä on meidän vaihtoehdot näiden mukaan, rahat tai terveys. Eli jos eivät saa huudella törkyä ja pelata pikkutyttöjen vuorolla korista tai niiden paskaa musaa ei kukaan halua kuunnella, niin sitten lähtee henki, reilu viidakon meininki.
Siis miten ton menestys auttaa nuoria. Jos noista kavereista yksi onnistuu niin sata muuta ei. Noiden sadan muun pitäisi löytää oikea ammatti. Suomessa pääsee ilmaiseksi kouluun ja opiskelua tuetaan hyvin. Mustalla miehellä tai naisella on koulutettuna todennäköisesti helpompi päästä töihin, kun firmoilta vaaditaan monimuotoisuutta ainakin meillä. Olen myös nähnyt näitä ehkä adoptoituja työelämässä enkä kyllä huomaa mitään eroa valkonokkaan.
Tekisivät aitoa räppiä ja näyttäisivät oikein kuinka sitä tehdään eikä vain kopioisi kehnosti jo valmiiksi kehnoa suomiräppiä. En kuuntele ketään myöskään ihonvärin mukaan vaan sen mukaan missä biisissä musiikin ja laulun kombinaatio kuulostaa omaan korvaan parhaimmalta ja laukaisee huumaavan mielihyvän tunteen.
Mitä tekemistä musiikkimaulla on ihonvärin kanssa? Lempiartisteiheni kuuluu montakin tummaihoista artistia joita kuuntelen, koska heidän musiikkinsa miellyttää ja on monta joita en kuuntele, rappia en koskaan.
Säälittävää uhriutumista, syytetään valkoisia taas, ei uppoo enää toi vale.
Vihervassarit yllyttää uhriutumaan jotta saisivat tuhota valkoisen heteromiehen.
Onko täällä montakin keskustelijaa vai onko vaan yksi ahkera?
Vierailija kirjoitti:
Säälittävää uhriutumista, syytetään valkoisia taas, ei uppoo enää toi vale.
Vihervassarit yllyttää uhriutumaan jotta saisivat tuhota valkoisen heteromiehen.
Miten tää kommentti näyttää siltä että se kertoo susta enemmän kuin siitä mitä kommentoit?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä montakin keskustelijaa vai onko vaan yksi ahkera?
Ei. Sä olet ihan yksin täällä ja kaikki on mielikuvituksen tuotetta.
Piken ihonväri ei ole ongelma, Piken taidot räppärinä ovat.
Suomessa on paljon upeita muusikoita, joista moni ei ole kuullutkaan. Radiot soittavat vain samoja biisejä samoilta artisteilta. Ei anneta muille mahdollisuuksia tulla kuulluksi. Syy?
Ja miksi soittolista täysin sama viikkotolkulla? Laiskuus?
Täällähän rakastetaan kaikkea mustaa. Telkkari on täynnä niitä, mitä ne vinkuvat etteivät työllisty, jokainen mainos on tungettu täyteen mustia.
Tuossa tyypissä on vikaa ei meissä.
Aito gii, aito gii. Mä vihaan finglishii. Ja no räppiä muutenkin.
voit vddu! jos tyyppi olisi ollut ihan pellavapää-suomalainen, niin ei varmasti olisi päässyt kuin korkeintaan sohvaperunoihin.
Sitten tuollaisia tyyppejä, ja heihin samaistuvia pitää "voimaannuttaa"...
Voin kuvitella tuonkin tyypin työkkärissä: " joo... mä olen räppäri ja jos en saa jotain räppi-duunii tai media-alan hommii, niin meikä menee takaisin kadulle ja alkaa maitonaamoille tapahtuu... Mä olen katujen kasvatti jou! " mitä nyt olen elänyt taaperosta asti hyvinvointisuomessa enkä jenkkilän ghetossa..."