Kongossa syntynyt räppäri PastoriPike lataa suoraa tekstiä Suomen musiikkimaailmasta – uskoo ihonvärinsä olevan ongelma
Rapmusiikin juuret ovat afrokulttuurissa, joten Piken kokee sen nurinkuriseksi, että Suomessa tummat räppärit eivät pääse eteenpäin.
– Oon lyönyt himassa nyrkkiä seinään sen vuoksi. Mulla on hyviä biisejä, jotka eivät ole menneet eteenpäin, koska mä olen tumma, hän sanoo.
PastoriPiken tunnetuimmalla hitillä Aito G:llä on Youtubessa lähes miljoona näyttökertaa. Kappale räjähti Suomessa, mutta silti ura ei tuntunut etenevän.
– Aito G:ssä on vahva viesti ja viiden tumman artistin joukko taustalla. Samanlaisen jenkkiporukan musaa tuodaan Suomeen ja soitetaan radiossa, mutta suomalaisten tummaihoisten musaa ei, hän sanoo.
– Jos tummat pääsisivät Suomessa huipulle ja saisivat tilan olla esikuvina, moni kaltaiseni nuori jättäisi rötökset tekemättä.
https://www.is.fi/musiikki/art-2000006140448.html
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Ei kantasuomalaiset tule ikinä ymmärtämään oikeasta elämästä yhtään mitään
Meillä on meidän elämä ja se todellakin on lintukotoa. Ei meidän ole tarviskaan ymmärtää ”oikeaa elämää” vaikka juuri meidän elämä on meille sitä oikeaa , pääasia että eletään omaamme.
Miten niin ei ymmärretä oikeaa elämää? Voisin mäkin tehdä rikoksia, vetää kamaa ja ruveta räppäämään. Ja huutaa sitten kurkku suorana, että porukka on rasistista eikä ymmärrä mun "taidetta".
Tää asenne on jotenkin niin tosi syvältä. Oikeaa elämää on sit se, että ei ole koulutusta eikä töitä, vedetään viinaa, lääkkeitä ja kaikkea, mihin ylettyy, on vino pino huonosti voivia lapsia eri ihmisten kanssa, on pulaa rahasta ja pitkä rikosrekisteri. Eikö kukaan pysähdy miettimään, että eikö toi nyt ole ihan helvetin tyhmää, edesvastuutonta ja idioottispontaania menoa, jossa ei oikeasti ole tasan mitään hienoa? Että on oikeasti hienoa käydä töissä, opiskella ja hoitaa asiansa. Olla ehkä vähän tylsä.
Tulee vain mieleen hauki liperit kaulassa. Ketä kiinnostaa.
ok. tuhlasin tässä nyt puoli tuntia aikaa etsimällä YouTubesta esimerkkejä "congo musique" "congo rap musique". ja ihan näiden musiikkinäytteiden perusteella sanoisin, että kongolaiset tekee, jos mahdollista, vieläkin kehnompaa räppiä kuin suomalaiset. Tuli paikoin myötähäpeää, kun kuunteli ukkojen yrityksiä olla gangstoja.
Suomalaisetkin saavat aikaan sellaista tiukkuutta ja aggressiota mutta nämä Kongon kaverit eivät.
Heidän musiikki on sellaista tyypillistä, tulee mieleen "pehmeä" rennonletkeä karibialainen musiikki ja siinä seassa sitten joku yrittää räpätä, eli mylvii äkäisellä äänellä, ilman sellaista tiukkaa, aggressiivista asennetta. tulee enemmän mieleen joku angstinen kiukkupussi kuin gangsta.
eli kongolaisilla geeneillä ei räppiä synny.
en ymmärrä, miten yhteikuntarauhaa parantaa yhtään, jos framille nostetaan joku kehno räppäri pelkän ihon pigmentin takia.
antaa vain sellaista signaalia, että kannattaa ryhtyä räppäriksi, jos on laiska ja hengailu Ostarilla jengin kanssa, kiinnostaa koulua enemmän. Ei väliä, vaikka olet kuinka puolivillainen surkea räppäri, saat heti famea ja näkyvyyttä, jos ihon pigmentti on "oikea".
jos ura ei urkene, voit aina vetää R-kortin esiin.
En kuuntele suomiräppiä. Ainoa jota voi kuunnella on Eminem
Tässä minun selitykseni, miksi oma työurani on ollut floppi (en kylläkään toimi musiikkibisneksessä) :
- Olen nainen
- Olen ylipainoinen
- Hiukseni ovat maantienharmaat
- Nimeni on tavallinen suomalainen nimi
Sehän ei asiaan liity, että en oikein osaa työtäni. Mutta hyviä syitä nuokin, eikö?
Ja viime kädessä Yhteiskunnan Syytä Kaikki.
Vierailija kirjoitti:
"Parinkymmenen hengen porukka päätyi tappeluihin ja terrorisoi ympäristöään mielivaltaisesti. Kirjassa kuvaillaan, kuinka he kerran marssivat videovuokraamoon ja kantoivat vuorotellen kokonaisia karkkilaatikoita ulos.
–Kyllä me hakattiinkin ihmisiä koko jengillä. Ne oli ihan hirveitä juttuja, Mikael muistelee kirjassa."
Joo, ei jatkoon. Takaisin Kongoon koko kaveri ja kaverit matkaan.
Ei nämä oikeasti edes kadu noita sekoiluja. Kertovat kuin sotajuttuja. Ainoa lääke heille on kova kuri, rajat ja työnteko. Samoin kuin meille tavallisille ihmisillekin.
aivan suuruudenhulluja ja narsistisia puheita tolla jäbällä.
joku realitycheckki olis paikallaan. Noita yhdenhitinihmeitä on Suomi pullollaan. Ei yhden hitin perusteella vielä stadioneja täytetä tai patsaita pystytetä.
Ihan tuksumaisia fantasioita, joissa kaveri elää ja kun menestystä ei tule, on se junttimaisten, kateellisten suomalaisten vika.
Meidän vika, kun emme jaksa kuunnella hänen p*skaa musiikkiaan ja nostaa häntä korokkeelle ja esikuvaksi tummemmille nuorille. Meidän syytä on, että tummat nuoret joutuu rikosten poluille.
Eiköhän tuokin mies aikoinaan ottanut esikuvakseen nuo amerikkalaiset gangstaräppärit ja onnistuikin omimaan heidän arvonsa, moraalinsa ja elämäntapansa. vahinko, ettei sitten lahjat riittäneet muuhun.
tuo mies on jo 30v. ja puheet on kuin jollain 15v. megalomaanisella teinillä???
sanokaa sille joku, että se juna meni jo. kannattais tossa iässä jo kiireesti hankkia itselleen joku ihan oikea ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Kongolaislähtöisen PastoriPiken elämä muuttui, kun poliisi ilmoitti hänelle, että vaihtoehdot ovat nuorisovankila tai karkotus maasta.
Eli valitsi nuorisovankilan? Onko jo istunut tuomionsa? Miten pitkä kakku tuli?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Syy ei ole hänen ihonvärinsä, vaan se, että räppi on PASKAA.
Vierailija kirjoitti:
Tulee vain mieleen hauki liperit kaulassa. Ketä kiinnostaa.
😅
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Paha kapitalistinen musiikkimaailma jättää miljoonat eurot keräämättä koska mies on tumma?
ok
Mä haluaisin tietää, onko istunut tuomiot noista rikoksista. Jos ei ole, Pike ei minusta saisi esittää mitään nuorten isähahmoa ja opettaa elämänviisauksia. Eri asia olisi, jos olisi istunut kakut, opiskellut ammatin ja tekisi nyt normiduunia.
Ihan sama vaikka olisi kotoisin kuusta jos musiikki on huonoa niin en ala kuuntelemaan sitä väkisin.
No pastori voi itse alkaa tuottaa ja promota musaansa. Eikös aikaisemminkin bändit tai artistit laittaneet oman levy-yhtiön pystyyn jos ei päässyt mihinkään. Nykyään on paljon eri kanavia mitä kautta saa tuotoksensa esille.
Tietysti jos tuotos on kuin seiskaluokkalaisen niin eipä se kovin montaa kiinnosta.
Vaikka olisi minkä värinen.
Toihan on nyt siinä uudessa Farmi Suomi -ohjelmassa. Olisi kiva, jos noi tv-tyypit tarkistaisi osallistujien taustat. Eli jos tolla nyt on jotain pahoja rikoksia, jotka istumatta, niin kiitos, ei telkkuun miksikään idoliksi.
Hmmm... tietääkö kukaan montako suomalaista artistinalkua on ruvennut rötöstelemään, kun ei ole heti auennut tie huipulle? Itse en muista kuulleeni yhdestäkään.
Jos tuon PP:n videolla on jo miljoona katsojaa ja se on oikeasti huikean hyvä, niin kai se olisi jo jonkun kansainvälisen levy-yhtiönkin tiedossa.