Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kongossa syntynyt räppäri PastoriPike lataa suoraa tekstiä Suomen musiikkimaailmasta – uskoo ihonvärinsä olevan ongelma

Vierailija
12.06.2019 |

Rapmusiikin juuret ovat afrokulttuurissa, joten Piken kokee sen nurinkuriseksi, että Suomessa tummat räppärit eivät pääse eteenpäin.

– Oon lyönyt himassa nyrkkiä seinään sen vuoksi. Mulla on hyviä biisejä, jotka eivät ole menneet eteenpäin, koska mä olen tumma, hän sanoo.

PastoriPiken tunnetuimmalla hitillä Aito G:llä on Youtubessa lähes miljoona näyttökertaa. Kappale räjähti Suomessa, mutta silti ura ei tuntunut etenevän.

– Aito G:ssä on vahva viesti ja viiden tumman artistin joukko taustalla. Samanlaisen jenkkiporukan musaa tuodaan Suomeen ja soitetaan radiossa, mutta suomalaisten tummaihoisten musaa ei, hän sanoo.

– Jos tummat pääsisivät Suomessa huipulle ja saisivat tilan olla esikuvina, moni kaltaiseni nuori jättäisi rötökset tekemättä.
https://www.is.fi/musiikki/art-2000006140448.html

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä sitten estää nuoria ottamasta heitä esikuvakseen? Kuka tahansa voi tehdä musiikkia ja julkaista sen. Ei kai se yleisön vika ole, jos ei heikko esitys innosta. Ja tämä nuorisoko sitten pelastuu ainoastaan kuuntelemalla huonoa räppiä? Tosiasia kuitenkin, että valtaosa niin suomi- kuin usaräpistä on sietämättömän tylsää ja lahjatonta shittiä.

Vierailija
42/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan Kongossa paremmat saumat sitten. Jos menisi vaikka sinne ja ottaisi myös kaltaisensa rötösnuoret mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤦🏽‍♀️ Mitä mä just luin?

Vierailija
44/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma on se, ettei ko. artisti kykene tekemään riittävän hyvää musiikkia jotta se vetoaisi suurempaan yleisöön. Täsmälleen sama ongelma on lukemattomilla kantasuomalaisillakin wannabe-artisteilla.

Vierailija
45/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööööö, en tykkää rapista, enkä rap-kulttuurista. Minulla on ihan eri tyylin levyt, joita kuuntelen. En edes seurustellut rap-hullun kanssa, koska rap on pyllystä :p

Vierailija
46/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttääkö musta pastori tuossa toisessa kuvassa OK-merkkiä, onko musta pastori valkoisen ylivallan kannattaja?!

Vierailija
47/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuunnellut esim. Mahalia Jacksonia, joka oli musta nainen. Gospel laulaja.

Huonoa musiikkia en kuuntele. Ihan sama minkä värinen laulaja.

Enkä räppiä muutenkaan.

Vierailija
48/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hip hop kulttuuria ei koskaan olisi tarvittu suomeen. ihannoi kaikkea negatiivista, jengejä, väkivaltaa, huumeita, naisten halventamista. tämä kulttuuri kuvastaa mustien sosiaalisia ongelmia joiden takia ovat yhteiskunnan pohjalla amerikassa.

Vierailija
49/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, lisää räppiä tai väkivaltaa. Kieltämättä hankala valinta. Mitä jos lähetetään räppärit ja väkivaltailijat pois?

Vierailija
50/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hip hop kulttuuria ei koskaan olisi tarvittu suomeen. ihannoi kaikkea negatiivista, jengejä, väkivaltaa, huumeita, naisten halventamista. tämä kulttuuri kuvastaa mustien sosiaalisia ongelmia joiden takia ovat yhteiskunnan pohjalla amerikassa.

Näin on, enkä vieläkään ymmärrä miksi tasa-arvoisessa maassa saa halventaa naista musiikissa. Ei ne asenteet miksikään muutu kun päivittäin sitä potaskaa kuuntelee ja sellaista ihannoi. Jospa vihapuhelaki etenee ja sen myötä kielletään vihapuhe myös musiikissa.

Vierailija
51/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Byhyy. Mä olen turkulainen, suomenruotsalainen blondi eikä mun musaa soiteta radiossa, hakkaanpa nyrkkiä seinään, nyyh.

Vierailija
52/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se kokeilis laulaa iskelmää tai tangoa?

Vierailija
53/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pahasti se oli tuon mainitsemansa pojan pahoinpidellyt? Henki pois vai vammautuminen?

Vierailija
54/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kongolaislähtöisen PastoriPiken elämä muuttui, kun poliisi ilmoitti hänelle, että vaihtoehdot ovat nuorisovankila tai karkotus maasta.

Mitä se on oikein tehnyt? Pitää olla paljon vakavaa, että uhataan karkotuksella.

Vierailija
55/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menis kongoon vaan takaisin. Turha tulla tänne ulisemaan.

Vierailija
56/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän mm. Erykah Badun, Emelie Sanden ja Angie Stonen musiikista. Paino sanalla musiikista.

Räppi on silkkaa paskaa vaikka sitä esittäisi vasenkätinen, tatuoitu ja lävistetty mongolialainen kääpiöhermafrodiitti. 

Vierailija
57/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On esillä vain ja ainoastaan ihinvärinsä takia niin kuin seksikäs suklaa ja barbaari ja se toinen Afrikan apu joilla oi oma ohjelmansakin TVssä. Juno on myös feilannut räppäri eli näitähän riittää ja ovat esillä lähinnä etnisyytensä takia, ei talentin. 

Vierailija
58/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa aloituksessa ongelmaksi mainittiin se, että yleisöä ei kiinnosta suomalaisten mustien tekemä räppi vaan samaa kamaa tuodaan sitten USA:sta. Onko se samaa vai onko se parempaa? Jos minä ompelen kolttuja ja porukka ostaa mieluummin vaikka jonkun muotitalon luomuksia kuin niitä mun tekemiä, niin alanko syyttää, että valkoisen tekemät vaatteet ei kelpaa? Vai kattoisinko niitä kolttuja ja miettisin, miksei ne mee kaupaksi?

Ongelma on sitten tietysti se, että jos mä en osaa tehdä muuta kuin niitä kolttuja, en halua käydä kouluja, en opiskella itselleni ammattia enkä tehdä mitään ns. paskaduunia, niin mitäs tekisin sitten?

Vierailija
59/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on lusinut nuorisovankilassa, niin sitten asia on ihan ok sen puolesta.

Vierailija
60/114 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Tällä taso on sellainen että ihonväri tässä tapauksessa on etu. 

Uskon kuitenkin että Kongossa josta sanoo olevansa tullut, tai juurien olevan, voisi olla menestyvämpi, ainakin tehdä enemmän rahaa, siellä on enemmän mahdollisuuksia kun asukkaita on kymmeniä miljoonia ja alle 20 vuotiaita puolet. 

Värikortti on aika nolo. Ei toimi, sori.