Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko teini mennä hautajaisiin mustissa farkuissa?

Vierailija
12.06.2019 |

Jos lisäksi siisti juhlava paita?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei, ei voida vaatia että kaikki ostavat puvun, oli varaa tai ei. Silloin kun minulla ei ollut vielä pukua, menin hautajaisiin mustissa farkuissa ja mustassa kauluksellisessa paidassa.

Vierailija
62/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun suru kolahtaa kohdalle, ei jaksa välittää kenenkään vaatteista.

Juuri siksi onkin vakiintunut etiketti, ettei kenenkään tarvitse pelätä olevansa alipukeutunut tai väärissä vaatteissa sen surun keskellä.

Kaikki tietävät mitä pukea. Ei farkkuja. Kyseessä on tyttö, niin tumma puolihame, sukkahousut ja musta paitapusero ei paljoa maksa. Ne farkut on varmaan kalliimmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi onkin vakiintunut etiketti, ettei kenenkään tarvitse pelätä olevansa alipukeutunut tai väärissä vaatteissa sen surun keskellä.

Kaikki tietävät mitä pukea. Ei farkkuja. Kyseessä on tyttö, niin tumma puolihame, sukkahousut ja musta paitapusero ei paljoa maksa. Ne farkut on varmaan kalliimmat.

Mitä ihmettä... mikä vuosituhat? Siis nykyäänkinkö muka tyttöjen täytyy pukeutua hameeseen (ja siis vielä puolihameeseen? 😖)

Te jotka koette fanit niin pahaksi - mitä ikäluokkaa olette? Itse olen 60-lukulainen ja muistan vielä miten kaupungin ’yökerhoon’ ei ollut pääsyä farkuissa - mitkä tahansa kulahtaneet ja virttyneet teryleeni ’puvunhousut’ kävivät, mutta farkut oli no-no. Se oli sitä samaa aikaa kun joissain paikoissa portsarilla oli kravatteja lainaksi, koska miesten päässyt sisään ilman kravattia - ja moneen paikkaan ei nainen päässyt lainkaan ilman miesseuralaista. - minä luulin tämän farkkukammonkin jo päivittyneen tälle vuosituhannelle?!

Ps. Minun hautajaisiini saa tulla farkuissa tai missä kaavussa tahansa - lupaan olla pöyristymättä siellä pilven päällä stalkkaillessani ;) Tumma hillitty vaatetus joka on ’riittävän peittävä’ on kuitenkin kohtelias ja kunnioittava ele lähiomaisia kohtaan.

Vierailija
64/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

66 jatkaa...

Toivon kuitenkin totisesti, ettei kukaan mitään keinokuituhalpisvaatteita lähde ostamaan vain tuohon tilaisuuteen - ennemmin vaikka lainaa naapurilta jotain edes liki järkevää. Kuolleenakin olen sitä mieltä, että maailma ei kestä kertakäyttökulutusta :)

Vierailija
65/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä... mikä vuosituhat? Siis nykyäänkinkö muka tyttöjen täytyy pukeutua hameeseen (ja siis vielä puolihameeseen? 😖)

Te jotka koette fanit niin pahaksi - mitä ikäluokkaa olette? Itse olen 60-lukulainen ja muistan vielä miten kaupungin ’yökerhoon’ ei ollut pääsyä farkuissa - mitkä tahansa kulahtaneet ja virttyneet teryleeni ’puvunhousut’ kävivät, mutta farkut oli no-no. Se oli sitä samaa aikaa kun joissain paikoissa portsarilla oli kravatteja lainaksi, koska miesten päässyt sisään ilman kravattia - ja moneen paikkaan ei nainen päässyt lainkaan ilman miesseuralaista. - minä luulin tämän farkkukammonkin jo päivittyneen tälle vuosituhannelle?!

Ps. Minun hautajaisiini saa tulla farkuissa tai missä kaavussa tahansa - lupaan olla pöyristymättä siellä pilven päällä stalkkaillessani ;) Tumma hillitty vaatetus joka on ’riittävän peittävä’ on kuitenkin kohtelias ja kunnioittava ele lähiomaisia kohtaan.

Mä oon nelkyt ja sitä mieltä ettei farkuissa ole soveliasta tulla hautajaisiin. Sä voit olla ihan mitä mieltä haluat. Siitähän se keskustelu syntyy.

Vierailija
66/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otaksun että kyseessä poika. Tytöllä pitäisi hautajaisissa olla tumma mekko tai hame ja hillitynvärinen pusero.

Joka tapauksessa, jos poika on 15 v tai yli niin pitää pukeutua hautajaisiin kuin aikuinen mies eli tummien housijen ja valkoisen paiden lisäksi pitää olla musta tai tummansininen pikkutakki + solmio kanssa. Siksi koska sen ikäinen on käynyt rippikoulun ja nykyisin ostetaan jokaiselle pojalle joka menee konfirmaatioon, tumma puku. Tuntuisi aika hassulta jos 15-19 v poika kulkisi hautajaisissa pelkissä farkuissa ja paidassa, myös vaikka poika ei olisi rippikoulua käynyt. Jos tuntuu liian kuumalta kesällä niin voin sanoa että setämiehilläkin pitää olla samat vermeet ja kestää kuumuus. Se on aikuisten miesten  pukeutumisnormi nykyään hautajaisiin.

Vierailija
67/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mummo kuoli, kun poika oli 2-vuotias. Kysyin palstalla, voiko taapero mennä hautajaisiin siisteissä mustissa farkuissa. Kaikki vastasivat, että ei tietenkään voi. 

Taapero voi mennä ja alle 15 vuotias teinikin mutta ei rippikoulun käyneen ikäinen.

Vierailija
68/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voi. Isomummon hautajaisissa pojilla 12 v ja 5 v oli uudet tasaisen mustat farkut ja mustavalkoiset Marimekon kauluspaidat. Todellakaan en ostanut heille yhtä tilaisuutta varten pönäkkää mustaa lapsipukua (liivi ja leveät kulmahousut). Rippikouluikäiselle voi laittaa tumman puvun jota käyttää sitten myös konfirmaatiossa.

Vierailija
69/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoin vanhoja hautajaisluvia ja ihan siistiltä näyttää mustat farkut.

Vierailija
70/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pukeuduttiin vainajan lempiväriin. Arkkukin oli samaa väriä.

Vierailija
71/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan jättää ne rumat tennarit pois, katsoo että nilkat ei ole paljaina ja se paskainen kånken saa myös jäädä kotiin.

Vierailija
72/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, kaikki tietävät mitä pukea.

Meidån mummon hautajaisissa pakkasmittari näytti 37 astetta miinusta ja pohjoistuuli, niin todenmäköisesti sukkahousut olisivat jäätyneet jalkoihin naisilla ja tyttölapsilla, jos olisi ollut puolihame ja sukkahousut.

Joku tolkku pitäisi olla myös pukeutumisessa ja huomioida sääolosuhteet.

Ja yhtä hullua on kesähelteellä pukeutua keinokuituvaatteisiin. Ei ole kaunista katseltavaa, kun ne on ihossa kiinni, jos hikoilee.

Vierailija
73/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Tärkeintä on vainajan muiston kunnioitus. Minulla pistivät sukulaiseni hautajaisissa silmään teinityttöjen mustat minimekot, jotka sopivat paremmin jonnekin muualle.

Yksistä hautajaisista jäi mieleen erään nuoren naisen hamonen, jossa halkio ulottui siihen kohtaan, missä voi olettaa pikkuhousun lahkeen olleen. Vähän erikoinen vaatevalinta, mutta oli toki musta.

Vierailija
74/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otaksun että kyseessä poika. Tytöllä pitäisi hautajaisissa olla tumma mekko tai hame ja hillitynvärinen pusero.

Joka tapauksessa, jos poika on 15 v tai yli niin pitää pukeutua hautajaisiin kuin aikuinen mies eli tummien housijen ja valkoisen paiden lisäksi pitää olla musta tai tummansininen pikkutakki + solmio kanssa. Siksi koska sen ikäinen on käynyt rippikoulun ja nykyisin ostetaan jokaiselle pojalle joka menee konfirmaatioon, tumma puku. Tuntuisi aika hassulta jos 15-19 v poika kulkisi hautajaisissa pelkissä farkuissa ja paidassa, myös vaikka poika ei olisi rippikoulua käynyt. Jos tuntuu liian kuumalta kesällä niin voin sanoa että setämiehilläkin pitää olla samat vermeet ja kestää kuumuus. Se on aikuisten miesten  pukeutumisnormi nykyään hautajaisiin.

Ei ole poika, vaan tyttö. Olen sen aiemmin kertonut. Tytöllä on mustia farkkuja (pikimustia, siistejä) mutta ei tummia hameita.

Vierailija
75/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, kaikki eivät käy rippikoulua. Toiseksi, teini-ikäisillä pojilla on tapana kasvaa isommiksi, eli se rippijuhlapuku on aika monille liian pieni jo vuoden kuluttua, ja kahden vuoden kuluttua jo jokseenkin jokaiselle. Ja jos 16-17 vuotiaana ostetaan puku, se on aika suurella todennäköisyydellä liian pieni ylioppilasjuhlien aikaan.

Vierailija
76/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farkkuja on valmiiksi, ei tarvitse ostaa. Tyttö inhoaa hameita/mekkoja, joten jäisi käyttämättä hautajaisten jälkeen. Ei missään nimessä laita mekkoa tai hametta, jos ei päädytä farkkuihin niin sitten mustat housut. En aio todellakaan pakottaa tyttöä mihinkään puolihameeseen.

Vierailija
77/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hautajaiset ole mikään juhla. Se on muistotilaisuus ja musta on Suomessa suruväri. En ole ikinä ollut hautajaisissa täysin mustassa. Tummaa vaatimatonta ja siistiä. Se riittää.

Vierailija
78/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etiketti elää ja muuttuu ajan mukana. Vielä 70-80-luvulla oli enemmän sääntö, kuin poikkeus naispuolisen lesken ja lähipiirin naisten pukea suruhuntu päähänsä. Nykyään harvemmin sitä näkee edes leskellä, ei edes paremmissa piireissä. Samoin miehet käyttivät surunappia. Samoin valkoisen kaulaliinan käyttö on vähentynyt merkittävästi.

Samoin vainajan pukeminen viimeiselle matkalle, ennen käytettiin teollisesti valmistettuja kaapuja, nyt vainajat puetaan yleisesti heidän eläessään käyttämiin lempivaatteisiin tai läheinen neuloo jopa taivasvillasukat.

Vierailija
79/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tummat siistit vaatteet riittävät. Surevat lähiomaiset eivät näe eivätkä muista mitä kenelläkin on päällä. Suvun vanhat kyylät saattavat katsoa, mutta jos tukehtuvat siihen pullaansa niin sitten tukehtuvat.

Itse en pysty muistamaan isäni tai isoäitini hautajaisista kenenkään vaatetusta. Hyvä kun selvisin tilaisuudesta läpi.

Muiden hautajaisistakaan ei ole jäänyt mitään muistikuvaa onko ollut mustat farkut vai tavalliset housut, naisilla hame vai ei.

Itse olen lähtökohtaisesti mennyt pitkällä mustalla hameella, paitsi isän hautajaisissa mustilla äitiyshousuilla kun olin viimeisilläni raskaana.

Vierailija
80/92 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää yrittää olla siisti. Farkut ok jos muuten on siistiä mustaa tai esim valkoinen tai sininen kauluspaita.

Jos ei pysty käyttäytyyn ja esiintyyn kunnioittavasti, on melkein parempi jäädä kotiin ja keksiä joku tekosyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi