Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hautajaiset

Vierailija
25.05.2006 |

Ottaisitteko hautajaisiin alle viisivuotiaan lapsen? Ajattelin, että en vie lastani sinne. Päätin säästää lastani siltäkin kokemukselta. Mitäs muut äidit ajattelette?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties veisin. Riippuu vähän kenen hautajaiset. Osa elämää sekin puoli.

Vierailija
2/7 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut pieneen mieleenkään, ettei heitä voisi viedä, mutta tätä palstaa lukiessa olen ruvennut miettimään, että vainajaparat ovat varmaan kääntyneet arkussa, kun ovat häiriintyneet pienten kirahduksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on kovin vilkas, niin saattaa häiritä muitten " hartautta" . Tiedän kyllä että äänet kuuluu elämään ja lapset on lapsia, mutta silti.

Toisaalta jos lapsi on kovin herkkä, niin saattaa pohtia pitkäänkin kuolemakysymyksiä. Jaksaako niihin sitten vastailla parikin viikkoa?

Jotkut lapset kokevat aikuisten surun ja itkun ahdistavana, varsinkin jos asiasta ei puhuta kunnolla ja kuolema tapahtumana jätetään " ilmaan leijumaan" .

Vierailija
4/7 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi jonkun kaukaisen sukulaisen tai sellaisen jota lapsi ei tunne, mutta läheisemmän ihmisen hautajaisiin ilman muuta. Mielestäni lapsen on hyvä kohdata erilaisia tunteita - myös surua. Hautajaiset on osa kulttuuriamme. Hautajaisissa lapsi voi surra ja jättää hyvästit tai hän voi kohdata äidin, isän tai mummin surun. Hautajaisissakin lasten äänet ovat sallittuja (kohtuudella) ja ainahan lapsen kanssa voi poistua ja mennä vaikka kävelemään hautasmaalle ja puhua aiheesta. Lapsen suhtautuminen asioihin on avoin. Asia on meille vanhemmille usein se vaikeampi.

Meidän 3 ja 5 vuotiaat olivat isopapan hautajaisissa - tottakai, saimme hyvästellä hänet yhdessä.

Vierailija
5/7 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö sitten sinun hautajaisiin? Mutta sitten sinä et kyllä ole enää kertomassa mitä on tapahtunut.

Itse kyllä veisin, jos on läheinen. Esim. mummo, pappa, setä, täti jne.

Meillä lapsille oli hommattu omat pienet kukkakimput, jotka saivat sitten heittää mummon arkun päälle. Näkivät konkreettisesti, mihin se mummon ruumis meni. Jonkin verran tuli kysymyksiä jälkeenkin päin, ja niihin vastattiin. Sen vuoksi en jättäisi viemättä, että en kestäisi kysymyksiä.

Vierailija
6/7 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä! Ne olivat kyllä kannustavia kaikinpuolin. Saitte minut ajattelemaan, että jos sittenkin ottaisin lapseni mukaan... Hän on hyvin rauhallinen joten sen puolesta ei ole ongelmia. Itse olen ollut pienestä pitäen hautajaisissa mukana, jotenkin niistä jäi jotenkin kamala mieli, ja ajattelin, että olisiko parempi jättää viemättä... Kiva, että vastasitte.

Vierailija
7/7 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu täysin onko vainaja läheinen vai ei!