Vanhempien röyhkeys ja kesälomani
Taas tämä joka kesäinen vääntö alkaa... Eli vanhempani ovat pyrkimässä heinäkuussa erään kesätapahtuma aikaan asunnolleni, kuin hotelliin. En todellakaan suostu, mutta tilanne on jo nyt kärjistynyt riiraksi. Edellisinä kesinä minulla on ollut aviomies, mutta nyt asun yksin, ja heidän mielestään nyt minulla ei ole mitään syytä kieltäytyä. He asuvat muutaman kymmenen kilometrin päässä, ja pääsisivät autolla, mutta tarkoituksen olisi tietenkin ryypätä, ja kulkea mukavasti taksilla minun asunnoltani tai kuskaisin heitä. Itselläni ei tulisi vastaava vaatimus mieleenikään. Heidän käytöksensä on taas se, että tulisivat vaan tänne saunomaan ja rällästämään, aivan kuin asunto olisi heidän. Asun muuten vuokralla, ennen kuin joku ehtii sanoa, että he ovat sen kuitenkin kustantaneet ja on käytännöllisesti heidän.
Kommentit (31)
No en mä nyt toisaalta ymmärrä, mitä hirveätä tuossa on. Miksi ei voisi majoittaa vanhempiaan muutaman päivän? Kyllä minä voisin ja olisin vielä tyytyväinen voidessani olla avuksi ja iloksi. Ja olen tehnyt niin, kun joku veli tai sisko tai vanhemmat on tarvinnut jonkun tapahtuman ajaksi ruokaa, ja ollut vielä lapsenvahtinakin sen aikaa. Enkä koe tätä ollenkaan huonoksi. Kännikuskiksi en ryhdy, mutta usein löytyy joku muu lähellä asuva sukulainen, joka tekee sen, tai sitten voivat tosiaan kulkea taksilla.
Ja oikeesti, jos sun asuntoa pitää 4 päivää siivota, että sinne voi päästää omat vanhemmat vierailulle, se on muutenkin pahasti siivouksen tarpeessa.
Minulla ja useimmilla ystävillänikin on tapana suursiivota koti kesäloman ensimmäisinä päivinä. Mattopyykit ja muut hoidetaan silloin. Mies ja lapset käyvät hakemassa meille torilta kukkia maljakkoon ja niin edespäin. Se on ihana, ihana loman alun rituaali. Valoisana ja lämpimänä vuodenaikana on muutenkin paljon helpompaa tehdä perusteellinen suursiivous kuin vaikka joulun alla.
Sikäli ymmärrän täysin, mitä ap tarkoittaa sillä, että vanhemmat tuhoavat hänen 4 päivän siivouksensa tulokset.
En muutenkaan päästäisi tuolla tavalla käyttäytyviä vanhempia kotiimme. Kylässä ollaan siivosti. Ei normaalit vanhemmat mene ryyppäämään lapsensa asuntoon.
Pidä pintasi, ap.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, ettette tajua että koko juttu on keksitty.
Mene muualle mesoamaan
Miksi et majottaisi? Itse sen kestäisin ja jos en, niin menisin sinne vanhempien asunnolle. En kyllä siivoaisi ja järjestelyt jättäisin vanhempien hoidettavaksi.
Olen aina pitänyt itseäni introverttina, mutta näitä lukiessa taidan olla extrovertti.
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpä toisinpäin. Sinä tarvitsisit majapaikan johonkin kivaan tapahtumaan, minne haluat osallistua. Ja sinun pitäisi siis majoittua vanhempiesi luona. He sanoisivat, että ei käy. Ei mitenkään. Miltäpä tuntuisi? Luultavasti sinä suuttuisit ja ihmettelisit, että miksi ei.
Nyt kyseessä ovat sinun vanhempasi, jotka ovat sinut kasvattaneet, ja luultavasti usempien vanhempien lailla kantaneet vastuun ja siirtäneet omat tarpeensa syrjään. Nyt he pyytävät sinulta vain, että saisivat käyttää asuntoasi lyhyen aikaa jutussa, joka tuo heille paljon iloa. Luultavasti haluavat myös viettää aikaa sinun kanssasi!
Mieti, että kunnioitatko vanhempiasi. Kyse on vain lyhyestä jutusta. Minusta sinun käytöksesi kuulostaa itsekkäältä ja kylmältä. Mieti, miltä sinusta tuntuisi tulla kohdelluksi niin kuin sinä kohtelet omia vanhempiasi juuri nyt?
Yrität olla muka empaattinen asettumalla vanhempien asemaan, mutta tuolla ajatusmallilla uhraat nyt täysin ap:n. Vanhemmat ovat aikuisia ihmisiä jotka osaavat kyllä huolehtia tarpeistaan. Ei lasta kasvateta "lapsi jää kiitollisuudenvelkaan"-hengessä. Ap:lla on kaikki oikeus (ja varmasti myös tarve!) nauttia kesälomastaan häntä miellyttävällä ja mahdollisimman stressittömällä tavalla.
Ap:lle sanoisin, että sano vanhemmillesi että heidän tulonsa ei sovi, koska sinulla on tarve ja halu nauttia rauhassa kesälomastasi. Tai voit valehdella että sulla on luonasi seuraa tuona aikana.
Olisiko tuo asuntojen vaihto ihan huono idea? Saisit lomailla vähän ei ympyröissä ja vanhempasi saisivat osallistua tapahtumaan koko sydämmellään.
Kyllä meidän suvussa on ihan normaalia kyläillä puolin ja toisin ja tuon tapaisessa tilanteessa olis ihan luontevaa sanoa, että sopiihan tulla käymään, kun ollaan kuitenkin tähän tapahtumaan menossa. Toki talossa asutaan talon tavalla eli tapahtuman jälkeen nukkumaan tullaan hiipimällä, jotta isäntäki saa nukkua. Ja tapahtuman ulkopuolla vietetään aikaa isäntäperheen kanssa ja osallistutaan kotitöihin ja ruokakuluihin tulemalla paikalle ison (ruoka/herkku) tuliaiskassin kanssa.
Jos ovat alkoholisteja,ymmärrän.Jos eivät,haittaako että kerran kesässä yöpyvät luonasi?
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpä toisinpäin. Sinä tarvitsisit majapaikan johonkin kivaan tapahtumaan, minne haluat osallistua. Ja sinun pitäisi siis majoittua vanhempiesi luona. He sanoisivat, että ei käy. Ei mitenkään. Miltäpä tuntuisi? Luultavasti sinä suuttuisit ja ihmettelisit, että miksi ei.
Nyt kyseessä ovat sinun vanhempasi, jotka ovat sinut kasvattaneet, ja luultavasti usempien vanhempien lailla kantaneet vastuun ja siirtäneet omat tarpeensa syrjään. Nyt he pyytävät sinulta vain, että saisivat käyttää asuntoasi lyhyen aikaa jutussa, joka tuo heille paljon iloa. Luultavasti haluavat myös viettää aikaa sinun kanssasi!
Mieti, että kunnioitatko vanhempiasi. Kyse on vain lyhyestä jutusta. Minusta sinun käytöksesi kuulostaa itsekkäältä ja kylmältä. Mieti, miltä sinusta tuntuisi tulla kohdelluksi niin kuin sinä kohtelet omia vanhempiasi juuri nyt?
Ja taas pitää muistuttaa, että lapsella ei (aikuisellakaan lapsella!) ole velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan. Jos aloittaja ei halua vanhempiaan moneksi päiväksi luokseen rälläämään, hänellä ei ole mitään velvollisuutta ottaa heitä vastaan.
Mutta kieltäminen voi olla vaikeaa, jos välit kuitenkin ovat ihan hyvät, eikä niitä halua rikkoa. Itse turvautuisin valkoiseen valheeseen niin kuin moni jo on ehdottanut. Jos aloittaja haluaa itsekin osallistua ko. kesätapahtumaan, on parasta sanoa, että pari ystävää on tulossa ko. viikoksi ap:n luo, eikä vanhemmille ole tilaa. Jos ap on suunnitellut muutenkin lähtevänsä reissuun lomalla, sen voi ajoittaa tuon tapahtuman ajaksi ja sanoa, että on jälleen vuokrannut asunnon siksi aikaa jollekin.
Yksi vaihtoehto, yleensä se paras, on sanoa ihan suoraan, ettei sovi. Jos vanhemmat pahoittavat mielensä, sitten käy niin. Elämä on kuitenkin valintoja: onko ap:lle tärkeämpää pitää vanhemmat tyytyväisinä kuin saada viettää lomansa haluamallaan tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Aina tälläisissä ja vastaavissa tapauksissa sanotaan, että sen kun sanot ettei käy ja sillä selvä. Unohdetaan kokonaan, että sosiaaliset suhteet on välillä vähän monimutkaisempia. Noin yleensä toki kannatan rajojen laittamista ylipäätään, muttei se aina onnistu toivotusti pamauttamalla suoraan, että "ei käy".
Itse sanoisin ko. tilanteessa, että kaveri/kaverit on jo tulossa samaan tapahtumaan ja majoittuu luonani, että nyt ei mahdu. Jos ei siis voi syystä tai toisesta suoraan sanoa, miten asia on.
Kyllä se on vain niin yksinkertaista että sanoo vaan ei käy. Välit siitä voi katketa, mutta sehän on näiden rajattomien vanhempien päässä se ongelma jos suuttuvat. Aloittajalla on oikeus kieltäytyä, jos välit menee niin menköön. Ehkei niitä kannata edes säilyttää myrkyllisiin ihmisiin, vaikka olis vanhempia. Ja tuossahan ne voi oppia jos kieltäytyy, että eivät enää ehdota moisia, ja ajan kanssa välit normalisoituu ja oppivat pois myrkyllisyydestä.
Sano, että olet saanut heidän edelliseltä reissulta varoituksen metelöinnin takia, etkä luota, että osaavat käyttäytyä, kun tulevat aamuyöllä humalassa sinun luoksesi. Kenelläkään ei tarvitse hyysätä känniläisiä.