Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko SINUN PALKKAASI pitäisi korottaa, että voisit enemmän käyttää kotimaisia palveluita, esim. syödä arkisin ravintoloissa?

KIKYn liian kallis hinta
12.06.2019 |

Kun liikkuu ja asuu muualla Euroopassa, ei voi olla huomaamatta kuinka suomalaiset ovat hiljalleen vaipuneet ostovoimassa EU:n häntäpäähän: Täällä ei näy tasokkaita muotiliikkeitä eikä arki-iltoja vietetä ravintoloissa. Ravintoloita suljetaan ja tilalle tulee pitsa- ja hampurilaispaikkoja.

Paljonko palkkaasi pitäisi nostaa, että voisit omalta osaltasi tukea suomalaista elinkeinoelämää?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotuksen tulisi olla merkittavasti halvempaa.

Suomessa 0.4l kalja 8€

Briteissa 0.5l kalja 3.4£

jne

Vierailija
42/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettopalkkani on 2500 ja jos saisin tonnin enemmän, ehkä 100 euroa voisin käyttää palveluihin ja loput menisi sijoituksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi enemmän rahaa käytettävissä niin suunnilleen viimeinen asia mitä haluaisin tehdä on syödä ravintolassa tai käyttää palveluja.

eli käteen joku 10k kuussa ja silti haluaisit tiskailla ja syödä itsemikrotettuja, jauhoisia lihapullia?

asia selvä

Vierailija
44/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. niskahieronnassa voisin käydä, mutta nykyisin ei meinaa malttaa kuin harvoin. Perheellisellä muu elämä maksaa jo paljon.

Vierailija
45/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja teen ohessa henkilökohtaisen avustajan hommia noin kympin tuntipalkalla. Bruttotulot kuussa n. 800 euron luokkaa...veroja ei siitä määrästä kummosia makseta. Opintotuki loppunut, mutta saan pari sataa euroa asumistukea kuussa.

Pari kertaa viikossa syön ulkona ravintolassa ja pidän omalta osaltani talouden pyöriä pyörimässä. Rahaa ei mene pätkääkään alkoholiin, tupakkaan tai autoon. Siinä säästää jo melkoisesti....itse asiassa älyttömästi.

Vierailija
46/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona saa parempaa ruokaa kuin useimmissa ravintoloissa huomattavasti edullisemmin, en usko että se lisääntyisi vaikka palkka nousisi. Tykkäisin kyllä kaydä kampaajalla,  hieronnassa,  kasvohoidoissa sekä viettää hotelliviikonloppuja useammin, luulisin että 500 euroa lisää nettopalkkaan riittäisi.

Vierailija
47/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi enemmän rahaa käytettävissä niin suunnilleen viimeinen asia mitä haluaisin tehdä on syödä ravintolassa tai käyttää palveluja.

No tässä tulikin sitten se kansanluonteellinen syy miksi Suomessa on vähän työpaikkoja ja surkea ostovoima. Vaikka suomalaisella olisi kymppitonnin kuukausiliksa ja omaisuutta kuninkaan lailla, rontattaisi kotiin pelkästään halvinta makaronia sikanautajauhelihalla ja raha makaa tilillä tai menee materiaan. Jostain syystä palveluista ei suostuta maksamaan niin millään, pidetään kiinni siitä "teen itse ja säästän"-ajatuksesta.

Kun tehtaita ja muuta matalan tason tuotantoa siirretään ulkomaille, vaihtoehdoksi jäisi siirtyä palveluyhteiskuntaan ja pyörittää ravintoloita, siivousfirmoja, kuljetusyrityksiä yms. mutta Suomessa tämä ei tunnu onnistuvan niin millään. Ravintoloita pidetään turhana rikkaiden hömpötyksenä kun kotonakin voi syödä sitä itse tehtyä nakkikastiketta ja siivoojathan ne vasta ovatkin pröystäilyä.

Vierailija
48/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä koen, että ostovoima on laskenut. Ennen ei kauaa tarvinnut säästää muutamaa tonnia, mutta nyt tuntuu ettei puolessa vuodessakaan saa mitään säästöön. Tonni lisää, niin helpottaisi kummasti ja käyttäisin todellakin enemmän palveluita. Nytkin pitäisi pesettää 6 karvalankamattoa, muttei siihen ole varaa. On tärkeämpiäkin rahareikiä odottamassa. Pestään ne sitten itse, jos ne menee pilalle niin ollaan sitten ilman. Ennen rahat riitti, nyt ei enää.

Vierailija
49/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli käteen joku 10k kuussa ja silti haluaisit tiskailla ja syödä itsemikrotettuja, jauhoisia lihapullia?

asia selvä

Meidän perheessä kukaan syö todella harvoin eineksiä. Kaikki osaamme valmistaa ruokaa. Ostan laadukasta jauhelihaa ja teemme itse lihapullat ja pakastan osan annoksina.

Vierailija
50/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä tulikin sitten se kansanluonteellinen syy miksi Suomessa on vähän työpaikkoja ja surkea ostovoima. Vaikka suomalaisella olisi kymppitonnin kuukausiliksa ja omaisuutta kuninkaan lailla, rontattaisi kotiin pelkästään halvinta makaronia sikanautajauhelihalla ja raha makaa tilillä tai menee materiaan. Jostain syystä palveluista ei suostuta maksamaan niin millään, pidetään kiinni siitä "teen itse ja säästän"-ajatuksesta.

Kun tehtaita ja muuta matalan tason tuotantoa siirretään ulkomaille, vaihtoehdoksi jäisi siirtyä palveluyhteiskuntaan ja pyörittää ravintoloita, siivousfirmoja, kuljetusyrityksiä yms. mutta Suomessa tämä ei tunnu onnistuvan niin millään. Ravintoloita pidetään turhana rikkaiden hömpötyksenä kun kotonakin voi syödä sitä itse tehtyä nakkikastiketta ja siivoojathan ne vasta ovatkin pröystäilyä.

Tämä varmaan , johtuu osaksi siitä, että Suomi on ollut pitkälle 1900-luvulle saakka köyhä agraarimaa verrattuna esim. Ruotsiin , Tanskaan ja Saksaan. Täällä on tottuttu siihen, että kaikki täytyy tehdä itse, koska ei ole varaa muuhun. Taitavaa työihmistä emäntänä on arvostettu. Täytyy osata itse kasvattaa lampaat ja pellavat, valmistaa itse niistä langat ja kankaat, ommella vaatteet. Leipoa, säilöä , valmistaa makkarat ,juustot sun muut.

Vierailija
51/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Keski-Euroopassa. Joka pikkukylässäkin on joku ravintola, tupa, gasthaus, whatever. Ruoka ja juoma on kohtuullisen hintaista mutta (enimmäkseen) hyvää.

Tänään kävin ystävieni kanssa aamiaisella; klo 7:30 saimme tuoreita sämpylöitä, leikkele- ja juustolautasen + kasviksia, keitettyjä munia, voita ja marmeladia, pienet leivokset, kahvit, tuoremehut ja kuohuviinit. N. €30 kolmelle hengelle.

Tämä yhdessä pikkukaupungin (n. 20000 asukasta) monista kahviloista. Tämä Suomesta vielä puuttuu; yhteisestä ajasta nauttiminen ystävien ja perheen kanssa hyvän ruoan ja juoman äärellä.

Vierailija
52/58 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lainkaan. Tuloni riittävät aika lailla mihin vain, vaikka veroprosentti on toki törkeä.

Vierailija
53/58 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa. Joka pikkukylässäkin on joku ravintola, tupa, gasthaus, whatever. Ruoka ja juoma on kohtuullisen hintaista mutta (enimmäkseen) hyvää.

Tänään kävin ystävieni kanssa aamiaisella; klo 7:30 saimme tuoreita sämpylöitä, leikkele- ja juustolautasen + kasviksia, keitettyjä munia, voita ja marmeladia, pienet leivokset, kahvit, tuoremehut ja kuohuviinit. N. €30 kolmelle hengelle.

Tämä yhdessä pikkukaupungin (n. 20000 asukasta) monista kahviloista. Tämä Suomesta vielä puuttuu; yhteisestä ajasta nauttiminen ystävien ja perheen kanssa hyvän ruoan ja juoman äärellä.

Teinit ja nuoret aikuiset osaavat jo tuon tavan meilläpäin. Menevät orientaalibuffetiin, joka maksaa kympin per nenä limuineen. Tulee kovalle sushinsyöjälle halvemmaksi ja helpommaksi kuin kotona syöminen kun pitää laskea mukaan ruoanlaitto tarvikkeineen, juomat ja siivoaminen aterian jälkeen.

Minulla ei ole ketään muuta kuin puolisoni kenen kanssa käydä ravintolassa syömässä.

Vierailija
54/58 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään 300 e. Sipilän hallitus vei minulta työmoraalin.

Ei kiinnosta tehdä mitään hyvin vaan ainoastaan jotenkuten ja voi kun saisikin potkut. 

Vierailija
55/58 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisellään en raaski syödä edes lounasta ulkona, vaikka käytössä on eazybreak eli maksaisin itse 6e/syöty lounas. Eli kyllä siihen vielä matkaa on useampia satasia kuussa, että vapaa-ajallani lähden ravintolaan. Tällä hetkellä palkkani on nettona 1700 kuussa.

Lisäksi vaikuttaa se, että monissa keskiluokkaisissa ravintoloissa ruoka on lähinnä pettymys: pakkasesta lämmitettyjä lisukkeita, ruokalistan kuvaus ei koskaan vastaa mielikuvaani lopullisesta annoksesta vaan aina tulee sika säkissä, ja muutoinkin osattaisiin itse tehdä kotona paremman makuinen ateria. Toki haetaan miehen kanssa silloin tällöin esimerkiksi pitsaa tai kiinalaista, mutta nämäkään rahat eivät sada kantasuomalaisten yrittäjien laariin kuten AP varmaan tarkoitti.

Vierailija
56/58 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiin nostaa huomattavasti, mutta en silti kuluttaisi yhtään enempää. Pätkätyöt.

Vierailija
57/58 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnin jos saisi käteen lisää, niin kävisin säännöllisesti hierojalla ja joskus fyssarilla. Se pitäisi minut paremmassa työkunnossakin ja ei tarvitisi olla saikulla.

Lisäksi käyttäisin sitä rahaa kotimaisiin kenkiin ja vaatteisiin. Lisäksi kävisin kampaajalla joskus

Mutta kun rahaa ei ole, en käy hierojalla, leikkaan keittiösaksilla hiukseni, ostan vaatteiksi halpis ulkomaisia rytkyjä jostain henkka maukalta

Vierailija
58/58 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en juuri koskaan syö Suomessa ulkona tai käy kampaajalla. En ole vain löytänyt tarpeeksi laadukasta ja ammattitaitoista kampaamoa täällä. Tuntuu kuin asiakas on välttämätön paha, josta yritetään päästä mahdollisimman nopeasti eroon. Tehdään "jotain sinne päin". Tyyliin: sun hiukset ei vois vähempää kiinnostaa..."

Ravintolat täällä ovat hinta/laatu-suhteeltaan naurettavan kalliita. Osaan itsekin kärventää kotona sen kuivan, sitkeän pihvin ja 15 € Sosekeitosta, patonginpalasta ja pienestä kahvista on jotenkin järjellä ajatellen liikaa.

Kun tulen Suomeen aina lomilla, niin pistän verkot vesille ja herkuttelen takuutuoreella siialla ja kuhalla keskellä maailman kauneinta ja puhtainta luontoa kaukana hälinästä. Sitten juhlamokka- kahvia ja mustikkapiirakkaa. Maailman parhaat asiat ovat usein ilmaisia vaikka ihmiset ovatkin valmiita maksamaan naurettavia summia niiden sekunda-kopioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi