Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko SINUN PALKKAASI pitäisi korottaa, että voisit enemmän käyttää kotimaisia palveluita, esim. syödä arkisin ravintoloissa?

KIKYn liian kallis hinta
12.06.2019 |

Kun liikkuu ja asuu muualla Euroopassa, ei voi olla huomaamatta kuinka suomalaiset ovat hiljalleen vaipuneet ostovoimassa EU:n häntäpäähän: Täällä ei näy tasokkaita muotiliikkeitä eikä arki-iltoja vietetä ravintoloissa. Ravintoloita suljetaan ja tilalle tulee pitsa- ja hampurilaispaikkoja.

Paljonko palkkaasi pitäisi nostaa, että voisit omalta osaltasi tukea suomalaista elinkeinoelämää?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palkkaa tarvi ostaa vaan veroja ja veroluonteisia maksuja alentaa. Paljon.

Vierailija
2/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi enemmän rahaa käytettävissä niin suunnilleen viimeinen asia mitä haluaisin tehdä on syödä ravintolassa tai käyttää palveluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika reippaasti. Nyt jää verojen jälkeen 1400e ja mies opiskelee. Jos tonnilla nostettaisiin, niin voisi aika huolettomasti olla ja mennä.

Vierailija
4/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka nousee, asumistuki laskee. Eli periaatteessa palkkaani täytyisi korottaa enemmän kuin 400 e, jotta rahaa olisi enemmän käytettävissä. Mutta jos rahaa olisi enemmän käytettävissä, niin käyttäisin sitä tärkeämpiin asioihin enkä ravintoloissa syömiseen. En osaa sanoa, kuinka paljon palkkaani pitäisi korottaa, jotta ravintoloissa syömiseenkin riittäisi rahaa.

Vierailija
5/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon! Nyt jää käteen noin 1900€, mistä iso osa elämiseen kuusihenkisessä uusperheessä. Miehellä jää käteen elarien jälkeen vieläkin vähemmän. Meillä ei todellakaan jää rahaa kuluttaa ravintolaan tai muuhunkaan vastaavaan..

Vierailija
6/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei edes halua käyttää rahojaan tuollaiseen.

Vierailija
7/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 e/kk kun nousisi niin ei tarvitsisi joka senttiä laskea. Tosin siinäkin tapauksessa laittaisin mieluummin rahaa isomman kodin hankintaan tai kävisin joskus ulkomaanmatkalla. 2000e/kk lisää niin sitten voisi kuluttaa turhuuksiin kuten kampaajalle, hierojalle, ravintolaan.

Vierailija
8/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos niitä ravintoloita olisi kodin lähellä ettei tarvi autoilla ja juoda vettä....

Palkka riittäisi mutta työaika pitäisi puolittaa (samalla palkalla tietysti), että ehtisi sitten muutakin kuin käydä työssä ja istua ravintolassa.

Vierailija
9/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsisi nostaa yhtään, että kävisin ravintoloissa. Käyn niissä usein, jos tiedän saavani mukavassa ympäristössä erinomaista ruokaa. Autoni korjautan myös ammattilaisella, koska itselläni menisi hirveästi aikaa siihen.

En ymmärrä, mitä muita palveluita pitäisi käyttää. En halua tehdä kahta tuntia asiantuntijatyötä maksaakseni sillä verojen jälkeen siivoojalle tai puutarhurille tunnin työstä. Mieluummin pitäisin kaksi tuntia vapaata töistä ja käyttäisin yhden tunnin siivoamiseen ja toisen johonkin muuhun. Tämä ei voi koskaan muuttua, koska ensin minun palkastani menee verot, mutta nettopalkallani joudun kustantamaan siivoojan bruttopalkan ja vielä kaikki muut kulut siihen päälle.

Vierailija
10/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi enemmän rahaa käytettävissä niin suunnilleen viimeinen asia mitä haluaisin tehdä on syödä ravintolassa tai käyttää palveluja.

Avaatko vähän ajatuksesi juoksua?

Itsellä ainakin on välteltävä palveluita ja ravintoloita, kun ei ole yltäkylläisesti rahaa. Mutta ai että kun olisi extra rahaa, niin mikäs siinä nauttia palveluita kuten hierontoja ja hienoja pihviravintoloita.

Sinäkö nautit hieronnoista ja hienoista ravintoloista vaikkei ole paljoa rahaa? Ja sitten et, kun on paljon rahaa?

???

Vierailija
11/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin tuhat euroa puhtaana käteen - se summa menisi aika lailla kotimaisen työn suosimiseen esimerkiksi palveluiden ja tuotteiden käytössä. Haluaisin teettää siivouksen silloin tällöin, käyttää talonmiespalveluita, käydä kampaamossa ja kosmeteologilla, kynsihuollossa jne. edes muutaman kuukauden välein, mutta tällä hetkellä noihin ei ole varaa. Saati ostaa laadukkaita, kotimaisia design-vaatteita.

Vierailija
12/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin tuhat euroa puhtaana käteen - se summa menisi aika lailla kotimaisen työn suosimiseen esimerkiksi palveluiden ja tuotteiden käytössä. Haluaisin teettää siivouksen silloin tällöin, käyttää talonmiespalveluita, käydä kampaamossa ja kosmeteologilla, kynsihuollossa jne. edes muutaman kuukauden välein, mutta tällä hetkellä noihin ei ole varaa. Saati ostaa laadukkaita, kotimaisia design-vaatteita.

No niin, iski näppäälyvihree. Kosmeteologi olisi varmasti aivan uudenlainen uskonnollinen kokemus, mutta kyllä minä tarkoitin ihan maallista kosmetologia, joka saisi virkistää naamani ihoa ja hemmotella :D

Vierailija
13/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vois kepeästi 10-kertaistaa tulot, että pääsisin verotuksen ja pakollisten menojen jälkeen vielä huvittelemaankin. Mielelläni menisin.

Pienipalkkainen

Vierailija
14/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ainakin on välteltävä palveluita ja ravintoloita, kun ei ole yltäkylläisesti rahaa. Mutta ai että kun olisi extra rahaa, niin mikäs siinä nauttia palveluita kuten hierontoja ja hienoja pihviravintoloita.

Sinäkö nautit hieronnoista ja hienoista ravintoloista vaikkei ole paljoa rahaa? Ja sitten et, kun on paljon rahaa?

???

Onko ymmärryksessä vikaa? Selkeästi totesin että vaikka olisi enemmän rahaa käytettävissä en käyttäisi sitä ravintoloissa syömiseen ja palveluihin. Ei kiinnosta, enkä arvosta. Periaatteessa nytkin tulot riittäisivät ko aktiviteetteihin, mutta en tuhlaa rahojani niihin, vaan käytän itselleni mielekkäämpiin asioihin ja säästän ylimäärän. Se mitä haluaisin enemmän on vapaa-aika.

Vierailija
15/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa ei tarvitsisi nosta, jos siitä saisi säällisen osan pitää itsellään.

Vierailija
16/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävisin kampaajalla, ravintoloissa syömässä, ostaisin siivouspalvelua, teettäisin remontteja ja ostaisin kotimaisia käyttötavaroita, huonekaluja ja vaatteita. Nyt näihin ei ole varaa. 

Vierailija
17/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

???

Onko ymmärryksessä vikaa? Selkeästi totesin että vaikka olisi enemmän rahaa käytettävissä en käyttäisi sitä ravintoloissa syömiseen ja palveluihin. Ei kiinnosta, enkä arvosta. Periaatteessa nytkin tulot riittäisivät ko aktiviteetteihin, mutta en tuhlaa rahojani niihin, vaan käytän itselleni mielekkäämpiin asioihin ja säästän ylimäärän. Se mitä haluaisin enemmän on vapaa-aika.

Tässä kiteytyy hyvin yhteiskuntamme ongelma. Varakkaat hautovat rahojaan, eivätkä laita niitä kiertoon, mikä olisi erittäin tärkeää yhteiskunnan kannalta. Pienituloiset haluaisivat kuluttaa enemmän, mutta heillä ei ole varaa siihen. Näin katoaa hyvinvointiyhteiskuntamme.

Muodikas downshiftaaminen on mahdollista ja mielestä vain varakkaille. Pienituloiset joutuvat köyhäilemään pakon edessä ja silloin siinä ei ole mitää kivaa, kun kituuttaminen ei ole vapaaehtoista.

Vierailija
18/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh.

Mun nettotulot on 5400€/kk, sisältäen kohta parikymmentä vuotta laina/yritysriskiä (aloitin nuorena). Nettotuloni tipahti just vuoden sisällä tonnin kun bisnes ei vedä.

Mutta: oon satsannu rahat hyvään asumiseen, käyn ulkomailla joka vuosi ja syömme ravintoloissa.

Olen vaan katsonut, että kolmihenkinen perhe satsaa noin 35€ kerralla. Joko syömme 11€ sushibuffeet tms rai sit käymme vain 2 hlöä kerralla 17€ annokset. Sisällytän tän 600€/kk ruokabudjettiin (myös muutaman kahvilakäynnin). Arkiruoat Lidlistä.

On vara käydä (edullisissa) ravintoloissa muutaman kerran kuussa.

Vierailija
19/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolat ovat turhia. Osan itsekkin kokata. Samoin muoti ein kiinnosta ollenkaan, en halua olla ksi massasta. mikään ei ole sen pelottavampaa kuin hukatab itsenäisyyteni ja arvoni yksilönä. Tosin käsityönä tehtävät mittatilausvaattet ovat melko kalliita...

Mutta joo 16.000e/kk nettopalkalla voiin varmaan elää ja maksella paremmin suomihintoja. Niinhän tää demari ja entinen ylen pomo mikä lie virnistelijä totesiksi. Tosin tais olla 10v sitten ja 8000e/kk joten tuplaaminen on kohdallaan koska 7% kuluttajainflaatio.

Vierailija
20/58 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palkkaani tarvitsisi nostaa käytännössä yhtään.

Minua ei tällä hetkellä nimittäin edes kiinnosta esimerkiksi ravintoloissa käynti arkisin, hierontaan en ole kokenut tarvetta, hiustenleikkuun jaksan maksaa itse, kosmetologin palveluja en käytä, siivouspalveluun ei ole tarvetta, remontti- ja autonhuolto- ym. palvelut jaksan maksaa nykyisellä palkallakin. Muotivaatteita en juuri ostele, huonekaluja ja muuta tavaraa on talo jo täynnä, harrastusvälineisiin ei uppoa rahaa.

Jos saisin lisää palkkaa, menisi ylimääräinen tulo mitä todennäköisimmin sijoituksiin.

Pitäisikö tienattua rahaa siis väen väkisin sännätä kuluttamaan, jos ei koe sille mitään tarvetta?

Minusta ap:n kysymyksenasettelu on outo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi