Tyrmistyin kun luin Raamatun ja tajusin
Että kristinusko ei perustukaan Raamattuun, vaan Paavalin tulkintaan Raamatusta.
Kommentit (72)
Näinhän se on, että Raamatusta ei saa mitään irti, jos sen lukee kannesta kanteen, vaikka kuinka avoimin mielin. Olen lukenut sen.
Pietarinkin tulkinta on merkittävä kristillisessä perinteessä. Lisäkseni evankeliumin kirjoittajat, luultavasti edes Johannes, eivät olleet Jeesuksen alkuperäisiä opetuslapsia.
Aika paljon on uskon varassa mutta eikös se ole tarkoituskin? :)
No shit Sherlock! Paavali muuten oli erittäin sopiva kirjanoppinut tulkitsemaan Vanhaa Testamenttia, hän itse esittelee ihan UT:n lehdillä suosituksensa ajoittain vähän paukutellen henkseleitään korkeasta oppineisuudestaan.
Kenen tulkintaa olisit kaivannut? Jonkun lähes lukutaidottoman kalastajan ja katutappelijan (Pietari)? Vai jonkun muun?
Jos epäilyttää, lue evankeliumeja, niissä on riittävästi ihan suoraan siteerattua Jeesuksen puhetta. On muuten ihan linjassa Paavalin kanssa, mutta Paavali laajentaa opetusta tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mites aattelit Paavalin tulkitsevan Raamattua, kun koko opus kirjoitettiin vasta Paavalin kuoltua?
Öö... Paavalilla oli ihan samat VT:n kirjat käytössä kuin meillä. UT:n suhteellinen hän oli hyvin kärryillä, olihan hän itse kirjoittanut noin puolet siitä. Ja tunsi evankeliumit, tunsihan hän niiden kirjoittajatkin henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
No shit Sherlock! Paavali muuten oli erittäin sopiva kirjanoppinut tulkitsemaan Vanhaa Testamenttia, hän itse esittelee ihan UT:n lehdillä suosituksensa ajoittain vähän paukutellen henkseleitään korkeasta oppineisuudestaan.
Kenen tulkintaa olisit kaivannut? Jonkun lähes lukutaidottoman kalastajan ja katutappelijan (Pietari)? Vai jonkun muun?
Jos epäilyttää, lue evankeliumeja, niissä on riittävästi ihan suoraan siteerattua Jeesuksen puhetta. On muuten ihan linjassa Paavalin kanssa, mutta Paavali laajentaa opetusta tarpeen mukaan.
Miten evankeliumeissa voisi olla siteerattua Jeesuksen puhetta kun ne on kirjoitettu kymmeniä-satoja vuosia Jeesuksen jälkeen sellaisten ihmisten toimesta jotka eivät koskaan häntä ole tavanneet?
Kalevala on tietenkin fantasiaa.
Raamattu kirjoitettu kuulopuheita muistellen, käännetty monia kertoja.
Kukaan ei voi tietää mikä siinä on totta, mikä keksittyä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, että Raamatusta ei saa mitään irti, jos sen lukee kannesta kanteen, vaikka kuinka avoimin mielin. Olen lukenut sen.
Minä sain kyllä paljonkin irti, etenkin Vanhasta testamentista. Siellä oli paljon viisautta. Ut:stä oma suosikki oli Jaakobin kirje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites aattelit Paavalin tulkitsevan Raamattua, kun koko opus kirjoitettiin vasta Paavalin kuoltua?
Öö... Paavalilla oli ihan samat VT:n kirjat käytössä kuin meillä. UT:n suhteellinen hän oli hyvin kärryillä, olihan hän itse kirjoittanut noin puolet siitä. Ja tunsi evankeliumit, tunsihan hän niiden kirjoittajatkin henkilökohtaisesti.
Taisi Paavalikin olla jo haudassa kun viimeisiä evankeliumeja kirjoitettiin../
Raamatustakin on paljon plagiaattia. Kannattaa tutustua mm. sumerialaisten teksteihin.
Vierailija kirjoitti:
Pyhä henki onkin se avain, sinun pitää uudestisyntyä - jotta Sana alkaa elää!
Raamattua on kuitenkin innoittanut kirjailijoita suuresti - sen huomaa, kun lukee maailmankirjallisuuden klassikoita.
Raamatussa on sanoitettu kaikki ihmisen tänäänkin tuntemat tunteet laittamattomasti, ne negatiivisetkin esim. Saarnaaja tai, Psalmit, Job.
Kauneinta ja vaikuttavinta, maailman mullistanutta tekstiä - todellista huippulaatua - sitä voi tuottaa vain Jumalan inspiroimana.
Vierailija kirjoitti:
Raamatustakin on paljon plagiaattia. Kannattaa tutustua mm. sumerialaisten teksteihin.
Ei ole, vaan väitteet ovat ateistien epätoivoista vääntelyä.
- ja sitä paitsi juutalaiset vaikuttivat aikanaan koko Lähi-idässä ja ovat vaikuttaneet muuhunkin kirjalliseen tuotantoon sekä kulttuurin hyvin vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi Paavalikin olla jo haudassa kun viimeisiä evankeliumeja kirjoitettiin../
Se ei muuta sitä tosiasiaa että Paavalilla oli niiden sisältö käytettävissään koska hän tunsi henkilökohtaisesti niiden kirjoittajat, taisipa jopa matkustella Luukaksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten evankeliumeissa voisi olla siteerattua Jeesuksen puhetta kun ne on kirjoitettu kymmeniä-satoja vuosia Jeesuksen jälkeen sellaisten ihmisten toimesta jotka eivät koskaan häntä ole tavanneet?
Selvitäpä itsellesi ketkä kirjoittivat evankeliumit. Luukas on ainoa, joka EI ollut Jeesuksen lähipiirissä hänen eläessään. Matteus, Markus, Johannes... he ovat jotakuinkin niin luotettava lähde kuin tuolta ajalta voi olla.
Tyrmistyttävää että aloitus on noin kovasti metsässä.
Kristinusko ei perustu Paavalin tulkintoihin, vaan ne ovat osa kristinuskoa.
Kristinuskon oppi perustuu kaikkiin VTn ja UTn kirjoituksiin, joista osa on Paavalin kirjeitä.
Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
Onhan kirjoitettu:
"Minä hävitän viisasten viisauden,
ja ymmärtäväisten ymmärryksen
minä teen mitättömäksi".
Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullututuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, 22
koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, 23
me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, 24
mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. 25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
26Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, 27
vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, 28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, 29 ettei mikään liha voi kerskata Jumalan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Jumalattomalle Raamattu on ja pysyy lukittuna lähteenä - ainoastaan Jeesus-uskovainen voi sitä ymmärtää, Pyhän Hengen kautta. Muille se jää tylsäksi ja kuolleeksi kirjaimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tyrmistyttävää että aloitus on noin kovasti metsässä.
Kristinusko ei perustu Paavalin tulkintoihin, vaan ne ovat osa kristinuskoa.
Kristinuskon oppi perustuu kaikkiin VTn ja UTn kirjoituksiin, joista osa on Paavalin kirjeitä.[/quote
Niin, siis ei Paavali omaansa kirjoita, vaan kaikki perustuu ennenopittuun Kirjoituksiin ja Jeesuksen Kristuksen opetuksiin, jotka nekin perustuvat ennen kirjoitettuihin Kirjoituksiin sekä tietysti Jeesuksen Kristuksen jumalallisiin opetuksiin, koska Hän itse on Jumala, mutta ne kaikki ovat sopusoinnussa muiden Kirjoitusten kanssa,
Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla.
10 Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. 11
Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.
12
Minä, saarnaaja, olin Israelin kuningas Jerusalemissa. 13
Ja minä käänsin sydämeni viisaudella tutkimaan ja miettimään kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu. Tämä on vaikea työ, jonka Jumala on antanut ihmislapsille, heidän sillä itseään rasittaaksensa.
---
Minä puhuin sydämessäni näin: Minä olen hankkinut suuren viisauden ja sitä yhä lisännyt, jopa yli kaikkien, jotka ovat ennen minua Jerusalemissa hallinneet, ja paljon on sydämeni nähnyt viisautta ja tietoa. 17
Ja minä käänsin sydämeni tutkimaan viisautta ja tietoa, mielettömyyttä ja tyhmyyttä, ja minä tulin tietämään, että sekin oli tuulen tavoittelemista. 18Sillä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää.