Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä siinä on ettei ravintola-alan työt kiinnosta?

Vierailija
12.06.2019 |

Aloitin juuri hr-assistentin työt ja vastuullani on mm. ravintola-ala. Olen aivan pulassa usein, kun vuoroja ei saa täytettyä! Ammattilaisia ei kiinnosta ja aloittelevia ei voi kovin moneen paikkaan heti päästää.

Asiakkaat käyvät kuumana, kun työntekijät peruvat sovittuja vuoroja (sairastapaukset erikseen), eivät suostu yhtään joustamaan, eivät suostu menemään kuin tiettyihin paikkoihin, tiettyihin vuoroihin. Vaikeinta on saada ravintoloihin ja liikenneasemille tarjoilijoita tai tiskareita. Puhumattakaan kokeista! Kesän juhliin ja luonnollisesti esim. sunnuntaivuoroihin löytyy kyllä tekijöitä. Tiettyihin paikkoihin taas ei saa ketään ikinä.

Miksi näin, miksi alan työt eivät kiinnosta ammattilaisia?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin nuorempana ravintolassa työssä baarimikkona. Kyllä se oli poikamiehelle ihan unelmahommaa. Lähes joka viikonloppu sai s ksiä nuorilta naisilta, sen kun vain valitsi halukkaiden joukosta omansa.

Jännää miten naiset tulivatkin niin avoimesti tyrkylle siihen tiskille pilkun lähestyessä.

Työajat oli tietysti mitä oli, mutta ei se silloin haitannut.

Meille maksettiin myös ihan hyvät bonukset myynniin mukaan. Ja ainakin silloin sai myös hyvin tippiä asiakkailta.

Itselle jäi ihan hyvät muistot alasta, mutta en nyt enää keski- ikäisenä tuohon ryhtyisi. Enkä varmaan enää pärjäisikään. Aika aikaansa kutakin.

Vierailija
62/67 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska palkka suhteessa työhön.

Olen kerran ollut ravintola-alalla, pizzeriassa. Bruttopalkka 6,90€/tunti. Vajaat tunnit ja paskat työajat, ei välttämättä täysiä työpäiviä vaan jotain 4h päiviä. Ei taukoja, kiire ja kuuma. Ja työsuhde sattumalta loppuu päivää ennen kuin pitäisi korottaa palkkaa.

Nykyään sentään palkka on hieman suurempi, pikaruokaloissa ja huoltsikoilla 10,20€. Mutta puolen vuoden ajan voi maksaa harjoittelijan palkkaa joka on noin 8€/tunti. Jos ei siis ole alan työkokemusta. Ei juuri houkuttele hakeutumaan alalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa hygieniapassitestiin ensi viikolla ja aion hakea alalle. La-su vuoroja pystyn tekemään.

Vierailija
64/67 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keikkatyöläinen vuokrafirmassa. En tosin ravintolapuolella vaan suurtalouskeittiöissä lähinnä. Joskus on muutama vuoro tullut tehtyä myös huoltoasemalla. Koulutukseltani olen suurtalouskokki mutta ikinä en ole kokin töitä tehnyt, koska minua ne eivät suoraan sanottuna kiinnosta ja tiskivuoroon tai johonkin muuhun avustavaan tehtävään (kuten salaattiin, valmisteluun) on helpompi mennä ulkopuolisena kuin kokiksi. Ikäväähän se on jos käyttäjäyrityksen tilauksia ei pysty täyttämään, mutta en pysty muuttumaan tarjoilijaksi tai kassatyöntekijäksi noin vain kun joskus keikat ovat niin lyhyitä, ettei olisi mitään järkeä lähteä minua edes tuollaisiin perehdyttämään. Minulle on ihan sama mitä muut työstäni ajattelevat ja pystyn tulemaan vähällä toimeen mutta kieltämättä joskus tulee mieleen, että palkka voisi olla isompi.

Myönnän, että valikoin paikkoja. Joistain paikoista olen kuullut huonoa enkä niihin mielelläni mene. Jotkut paikat olen itse todennut epämukaviksi ja mielummin otan jotain muuta tai en kovin pitkää pätkää näihin paikkoihin. Sitä ihmettelen kun niin moni täällä on sanonut, että taukoja ei saa pitää. Minä olen lähes aina saanut pitää taukoni ja mielestäni myöskin paikan työntekijät, jos eivät yhtäaikaa niin vuorotellen. Ehkä ravintolat sitten vaan eroaa niin paljon suurkeittiöistä. Itse tykkään enemmän suurkeittiöistä vaikka joskus tuntuu, että niillä on vielä matalampi "status" kuin ravintoloilla.  Minua ei myöskään ole kohdeltu asiattomasti. Uskon toki, että on paikkoja joissa on happamia ihmisiä, mutta ehkä tässäkin oma asenne auttaa pitkälle, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Joskus ihmiset saattavat kiireen takia vaikuttaa ärtyneiltä. Monissa paikoissa on tuntunut, että ollaan jopa kiitollisia tulostani.

Mikä keikkafirma?

Vierailija
65/67 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo ihmiskunnan ahneudesta ja rappiosta kun ravintola-ala on tällaisessa. Syöminen on kuitenkin ihmiselle se oleellisin asia nukkumisen ohella. Yksinkertaisesti säälittävää. Ja kaikki kaupat täällä pohjolassa notkuu 95% joutavaa höttöä. Syömistä ei arvosteta, kun kaikilla on liian hyvät oltavat ja pitkä rauhan aika tekee ihmisistä laiskoja ja lapsellisia.

Vierailija
66/67 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska alan johtokulttuuri on korruptoitunutta. Ei yrittäjiä kiinnosta onko henkilöstö ja asiakkaat tyytyväisiä. Ainoastaan rahat merkitsee. Tällaiselle alalle sitten päätyy usein kaikken lapsellisimmat ja sairaimmat yksilöt, koska eivät kelvanneet minnekkään muualle. Asumisen ja ruoan pitäisi olla tässä maailmassa ilmaista btw kun eletään näin high-tech aikaa muutenkin. Mutta siellä huipulla on liian monta narsistilapsukaista päättämässä asioista.

Vierailija
67/67 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tarjotaan vain nollasopimuksia tai osa-aikaista. Koska vuokrafirmat ovat perseestä ja syvältä! Koska vuokrafirman kirjoilla ollessa ei voi suunnitella mitään omaa elämää vaan pitää olla aina valmis lähtemään.

T: ammattitaitoinen ja kokenut tarjoilija joka tekee tylsää, yksitoikkoista ja yksinkertaista teollisuustyötä koska se on kokoaikaista