Mikä siinä on ettei ravintola-alan työt kiinnosta?
Aloitin juuri hr-assistentin työt ja vastuullani on mm. ravintola-ala. Olen aivan pulassa usein, kun vuoroja ei saa täytettyä! Ammattilaisia ei kiinnosta ja aloittelevia ei voi kovin moneen paikkaan heti päästää.
Asiakkaat käyvät kuumana, kun työntekijät peruvat sovittuja vuoroja (sairastapaukset erikseen), eivät suostu yhtään joustamaan, eivät suostu menemään kuin tiettyihin paikkoihin, tiettyihin vuoroihin. Vaikeinta on saada ravintoloihin ja liikenneasemille tarjoilijoita tai tiskareita. Puhumattakaan kokeista! Kesän juhliin ja luonnollisesti esim. sunnuntaivuoroihin löytyy kyllä tekijöitä. Tiettyihin paikkoihin taas ei saa ketään ikinä.
Miksi näin, miksi alan työt eivät kiinnosta ammattilaisia?
Kommentit (67)
En tiedä menisinkö edes 20€/h. Ei vaan kiinnosta paskahommat. Jo pelkästään se leima minkä noista saa ja siitä on hankala päästä eroon.
Jos olisin esim. baarissa töissä, niin lappu tiskille "olen ruokatunnilla 30 min", vaikka olisin ainoa työntekijä ja talo ihan täynnä.
Ammattilaiset lienee kunnon hommissa, ettei tarvitse tyytyä sijaisuuksiin. Itsekin sanoit, ettei aloittelijoita voi päästää (näistä muuten ajan saatossa tulee rautaisia ammattilaisia jos pääsevät töihin) töihin eikä niitä vissiin kukaan edes halua, kun työkokemus on puutteellista.
Itselläni on elintarvikealan perustutkinto, olisin periaatteessa pätevä tekemään ravintola-alan hommia. Kävi vaan niin, ettei mua halunnut kukaan palkata 5v sitten kun olin vastavalmistunut. Nyt ongelmana onkin se viiden vuoden aukko cv:ssä 😂😂😂
Aloitan pian rekrykoulutuksen alalle jolla on huutava työvoimapula. Lähinnä työskentelyä yrityksessä ja sen jälkeen työpaikka sieltä.
Vauva palstan vassareiden mukaan tiskaajankin pitäisi saada vähintään 2500€/kk, niin mikäs ihme se on jos ei tekijöitä löydy..
Työ on keittiöalalla raskasta ja kesällä on kuuma ja kiire.
Taukoja ei ehdi kunnolla pitämään ja välillä pitäisi pystyä tekemään montaa erilaista hommaa samaan aikaan kun henkilökuntaa on vähän ja asiakkaita on paljon.
Palkka on huono ja iltalisät pienet.
Jossakin paikoissa työilmapiiri on huono ja kireä minkä aistii ja henkilökunta käyttäytyy ikävästi keikkatyötä tekevää kohden.
Sana huonoista paikoista leviää nopeasti ja niihin ei kukaan halua mennä.
Nykyään ihmisillä on paljon menoja viikonloppuisin varsinkin kesällä, ettei työt silloin kiinnosta.
Tuntuu että työt valikoidaan nykyään tarkemmin kuin joskus.
Jossainhan on vika, jos ei saada tekijöitä töihin. Maksaisivat paremmin, niin työvoimapula poistuisi. Ainiin, eihän pulaa ollutkaan kuin niistä tekijöistä, jotka suostuvat työskentelemään minimipalkalla.
Pitää raataa, että julkkiskokki voi esitellä lehdessä uutta ulkomaan-kotiaan ja reissata ympäri maailmaa.
Itse olen lounaskokki. Vakituinen duuni. Lounaaseen saakka on kiirusta ja iltapäivä kuluu rauhaksiin missauksissa. 30 vuotta alalla, palkka ok. Tauotkin kerkee pitää ja asiakkaiden kanssa juttelemaan.
Poika (18v) on kolmatta vuotta töissä yhdessä Helsingin suosituimmista ravintoloista. Töitä on riittänyt, lomat ja viikonloput koulun ohella. Palkka alkuun minimi, mutta nyt nostettu ihan kivasti.. nolla sopimus, kuitenkin.
Viime viikolla heillä jäi 4 työntekijää saikulle. Sen jälkeen muut ovat tehneet 10 tuntisia päiviä, parilla veskitauolla.
kiire on älytön. Noi jopa maksaa pikkasen paremmin ja työpäivään kuuluu myös se viiminen siivoustunti. Harvinainen paikka.
Palkkoja ja mukavuuksia ei hirveesti voi lisää lupailla, sitten näkys hinnoissa. Asiakkaat eivät taas palvelusta halua maksaa..
Tarvittais jotain kunnon ravistelua alalle, että ktsyntä ja tarjonta kohtais.
Tätä olen ihmetellyt itsekin. Haen juuri töitä, ja näköjään kokeille olisi tarvetta. Joka paikassa haetaan kokkeja, pikkukaupungeissakin useita paikkoja auki.
Vierailija kirjoitti:
Tuet alas niin alkaa työ maistua!
Eipä tukien nauttijalla tekis ravintola-alalla mitään. Tarvitaan reippaita ja aloitekykyisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitusta alapeukutetaan?
Koska ap:lla ei ole käsitystäkään mistä puhuu.
Huono palkka ja onnettomat työskentelyolosuhteet. Pätkätöitä, kiire ilman taukoja, surkea johto, huono ilmapiiri. Maine huonoista työpaikoista leviää ihmisten keskuudessa ja kukaan ei halua hakea niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitusta alapeukutetaan?
Koska ap:lla ei ole käsitystäkään mistä puhuu.
Ei olekaan työvoimapulaa? Jo pelkästään "a la carte kokki" tuo molin sivuilta 117 hakutulosta.
Huono palkka on yksi syy, mutta ei perimmäinen syy. Kukaan ei arvosta alaa on toinen syy ja kolmas se, että vuoratyövoimaa käytetään ihan liikaa.
Jokainen voi kuvitella millaista on olla työpaikalla jos sinua ei arvosteta, koulutusta ja osaamista ei arvosteta. Työpaikalla on joka viikko uusia ihmisiä ja oman työn ohessa lähes päivittäin perehdytät uusia, työ on paikasta riippuen hyvin paljon tiimityötä jossa pyörii viikottain uutta porukkaa. Vakiporukkaa menee ja tulee jatkuvasti, vuokraporukaa menee ja tulee jatkuvasti tästä seuraa totaalinen kaaos ja työn suorittamiseen hitsautuu monenlaista tapaa ja tyyliä. Tällaiseen sekamelskaan on vaikea tulla varsinkin kun se palkka on vielä heikko.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele ettei työntekijöitä kiinnosta.
Olin järkyttynyt kun kaverini kertoi palkkansa 11.20e/h. Kokin koulutus ja 10v ollut alalla.
Itse olen kouluttamaton siivooja, alalla 3v ja palkka 11.80e/h.
Säännöllinen työaika ja tauot ehtii pitämään ajallaan.
Jaa, minäkin kouluttamaton siivooja (muuta koulutusta sitä enemmän), alalla 17 vuotta ja palkka 11,20. Teetkö jotain erikoissiivousta kun noinkin "hyvin" tienaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin järkyttynyt kun kaverini kertoi palkkansa 11.20e/h. Kokin koulutus ja 10v ollut alalla.
Säännöllinen työaika ja tauot ehtii pitämään ajallaan.Jaa, minäkin kouluttamaton siivooja (muuta koulutusta sitä enemmän), alalla 17 vuotta ja palkka 11,20. Teetkö jotain erikoissiivousta kun noinkin "hyvin" tienaat?
Mitä väliä onko 11.20 vai 11.80🤣🤣🤣🤣🤣 ei mitään eroa tuloissa.
Olen keikkatyöläinen vuokrafirmassa. En tosin ravintolapuolella vaan suurtalouskeittiöissä lähinnä. Joskus on muutama vuoro tullut tehtyä myös huoltoasemalla. Koulutukseltani olen suurtalouskokki mutta ikinä en ole kokin töitä tehnyt, koska minua ne eivät suoraan sanottuna kiinnosta ja tiskivuoroon tai johonkin muuhun avustavaan tehtävään (kuten salaattiin, valmisteluun) on helpompi mennä ulkopuolisena kuin kokiksi. Ikäväähän se on jos käyttäjäyrityksen tilauksia ei pysty täyttämään, mutta en pysty muuttumaan tarjoilijaksi tai kassatyöntekijäksi noin vain kun joskus keikat ovat niin lyhyitä, ettei olisi mitään järkeä lähteä minua edes tuollaisiin perehdyttämään. Minulle on ihan sama mitä muut työstäni ajattelevat ja pystyn tulemaan vähällä toimeen mutta kieltämättä joskus tulee mieleen, että palkka voisi olla isompi.
Myönnän, että valikoin paikkoja. Joistain paikoista olen kuullut huonoa enkä niihin mielelläni mene. Jotkut paikat olen itse todennut epämukaviksi ja mielummin otan jotain muuta tai en kovin pitkää pätkää näihin paikkoihin. Sitä ihmettelen kun niin moni täällä on sanonut, että taukoja ei saa pitää. Minä olen lähes aina saanut pitää taukoni ja mielestäni myöskin paikan työntekijät, jos eivät yhtäaikaa niin vuorotellen. Ehkä ravintolat sitten vaan eroaa niin paljon suurkeittiöistä. Itse tykkään enemmän suurkeittiöistä vaikka joskus tuntuu, että niillä on vielä matalampi "status" kuin ravintoloilla. Minua ei myöskään ole kohdeltu asiattomasti. Uskon toki, että on paikkoja joissa on happamia ihmisiä, mutta ehkä tässäkin oma asenne auttaa pitkälle, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Joskus ihmiset saattavat kiireen takia vaikuttaa ärtyneiltä. Monissa paikoissa on tuntunut, että ollaan jopa kiitollisia tulostani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllinen työaika ja tauot ehtii pitämään ajallaan.Jaa, minäkin kouluttamaton siivooja (muuta koulutusta sitä enemmän), alalla 17 vuotta ja palkka 11,20. Teetkö jotain erikoissiivousta kun noinkin "hyvin" tienaat?
Mitä väliä onko 11.20 vai 11.80🤣🤣🤣🤣🤣 ei mitään eroa tuloissa.
Pointti olikin siinä varmasti siinä että toisella on koulutus ja pitkä työkokemus ja toisella ei koulutusta ja melko lyhyt kokemus ja silti palkka on hitusen jopa parempi. Molemmat lisäksi pamin tessin alaisia aloja.
Säännöllinen työaika ja tauot ehtii pitämään ajallaan.