Mikä siinä on ettei ravintola-alan työt kiinnosta?
Aloitin juuri hr-assistentin työt ja vastuullani on mm. ravintola-ala. Olen aivan pulassa usein, kun vuoroja ei saa täytettyä! Ammattilaisia ei kiinnosta ja aloittelevia ei voi kovin moneen paikkaan heti päästää.
Asiakkaat käyvät kuumana, kun työntekijät peruvat sovittuja vuoroja (sairastapaukset erikseen), eivät suostu yhtään joustamaan, eivät suostu menemään kuin tiettyihin paikkoihin, tiettyihin vuoroihin. Vaikeinta on saada ravintoloihin ja liikenneasemille tarjoilijoita tai tiskareita. Puhumattakaan kokeista! Kesän juhliin ja luonnollisesti esim. sunnuntaivuoroihin löytyy kyllä tekijöitä. Tiettyihin paikkoihin taas ei saa ketään ikinä.
Miksi näin, miksi alan työt eivät kiinnosta ammattilaisia?
Kommentit (67)
Raskas työ, paska palkka ja töitä keikkaluontoisesti..
Minä supis**malainen opiskelija hain ravintolasta tiskaustyötä pienen lisätienestin toivossa. Enpä saanut. Uskoisin että olen väärän värinen siihen hommaan.
koettakaa nostaa liksat ja eteenkin keikkatyöstä ei kuuluisi koskaan saada alle 40e/h. Sitten jos on saman työpikan 8h/vrk työtä niin pärjää jo jollai 15e/h. Mutta jos pidetään pomppimassa niin pitää ihan oikeasti mksaa enemmän tai ei van kiinnosta.
Nykyääkö maksetan kaikille se jou 9e60cf/h... ihan järkyttävää paskaa.
Koska ravintola-ala on aivan täyttä paskaa. Scheisseä, sontaa, shittiä. Olen aikoinani tehnyt vuokrafirmojen kautta paljon töitä eri ravintoloissa, enimmäkseen plokkausta ja muuta yleishommaa mutta myös tarjoilua.
Esimerkki yhdestä mestasta, ja melkein samanlaista oli jokaisessa muussakin paikassa:
1. Tolkuton kiire joka johtuu aivan törkeästä henkilöstövajauksesta, vaikka kaikki olisivat paikalla. Tolkuttomalla tarkoitan sitä, että vaikka kaikki juoksisivat koko päivän käymättä edes vessassa välillä, asiakkaat joutuvat silti odottamaan liian kauan, tiskivuori kasvaa yms. Jotta homma toimisi, tarvittaisiin väh. 3 henkilöä lisää, eikä siltikään ehdittäisi pitää mitään taukoja.
2. Edellisestä johtuen taukojen puute. 11 h työpäivä 30-asteisessa salissa ja keittiössä, 0 min taukoa. Kun joi vettä, piti kävellä samalla, pysähtyä ei saanut. Ruokatauosta oli turha edes uneksia, sillä "meillä vuokratyöntekijät eivät pidä lounastaukoja" (suora lainaus vuoropäälliköltä). Eivät vakkaritkaan oikein mitään ehtineet syödä.
3. Ylityöt, aina. Ei puhettakaan että pääsisi kotiin sen yhdentoista tunnin jälkeen. Jos lähdet, turha tulla enää takaisin.
4. Kaikesta tästä johtuen paska ilmapiiri, kireät ja stressaantuneet ihmiset ympärillä syövät sen lopunkin motivaation jota vielä jostain syystä oli pieni ripe jäljellä.
Ravintola-ala, ei enää ikinä. Muutan mieluummin sillan alle asumaan.
Etsi tältä palstalta vanhoja keskusteluja aiheesta. Niiden mukaan ravintola-alalla kiire on kova, taukoja ei saa pitää ja kohtelu on huonoa.
No, mä teen keikkaa mm. juuri sen takia, ettei tarvitsisi aina joustaa ja olla yömyöhään pitkää päivää töissä, saan valita milloin, mitä ja millaista työtä teen. Ja vastuu kohdillaan palkkaan nähdrnen, keikkalaisena on silleen huoletonta. Olen siis alan ammattilainen 15 vuoden kokemuksella.
En jaksa enää juosta kieli vyön alla ravintoloissa yömyöhään, joten siksi en niitä töitä ota vastaan. En jaksaisikaan ehkä enää, juhlakeikat ja kokoukset ym. ovat helpompia, kivempia ja niistä saa saman rahan helpommalla. Siksi. Sunnuntaisin toki voin mennä vaikka huoltsikalle tiskaamaan, arkena en todellakaan.
Keikkatöitä tekevät yleensä sellaiset, joiden elämä keskittyy ihan muuhun kuin keikkojen tekemiseen. Opiskelijat, kotona lasten kanssa olevat, eläkeläiset jne. He ottavat työvuoroja sen mukaan kuin heille itselleen sopii. Olen tehnyt äitiyslomalla ja hoitovapaalla keikkaa sairaanhoitajana enkä voinut ottaa vastaan työvuoroja arkipäivinä, koska mulla ei olisi ollut lapsilleni hoitopaikkaa. Sen sijaan sunnuntaisin sain välillä lapset vanhemmilleni, koska he eivät olleet sunnuntaisin töissä. Ja tosiaan minäkin valitsin osastot, joille suostuin menemään. Mukavampaa tehdä keikkavuoroja tutussa paikassa kuin joka kerta opetella kymmenessä minuutissa uuden talon tavat.
Tarvii kortit ja koulutuksen. Lisäksi huono palkka ei houkuttele.
Huono palkka. 11€ h. Sillä hikoilet yli 30 asteisessa keittiössä 8h. En jousta usein ja pidän vapaistani kiinni.
Huutista käsienheiluttelija-rekrytoijalle, jolla ei ole mitään oikeaa käsitystä oikeasta työelämästä
PASKA PALKKA. Just kuulin tutulta, että ABC maksaa ravintola-alan palkkauksen mukaan, vaikka työtehtäviin kuuluu kaupan kassan hommat myös. Kaupan alalla olisi paremmat palkat. Riittää, että työ tehdään huoltoaseman katon alla.
Vierailija kirjoitti:
Etsi tältä palstalta vanhoja keskusteluja aiheesta. Niiden mukaan ravintola-alalla kiire on kova, taukoja ei saa pitää ja kohtelu on huonoa.
Tämän kun yhdistää vielä huonoon palkkaan ja huonoon työnjohtoon ja sen myötä huonoon työilmapiirin. Siivoustyökin on mukavampaa.
Kotona makaamallakin saa hyvät rahat, joten miksi kukaan haluaisi alentua palvelemaan toisia jossain syöttölässä? Varsinkin, kun Instassa on kelattu kyllästymiseen asti menestyjien fantsukuvia, joissa työ on glamourikasta intohimoa.
Vierailija kirjoitti:
PASKA PALKKA. Just kuulin tutulta, että ABC maksaa ravintola-alan palkkauksen mukaan, vaikka työtehtäviin kuuluu kaupan kassan hommat myös. Kaupan alalla olisi paremmat palkat. Riittää, että työ tehdään huoltoaseman katon alla.
Kaupan ala ja ravintola-ala ovat molemmat täyttä p*skaa. Järjettömän tylsää.
Tuet alas niin alkaa työ maistua!
Ihan oikein teille ja kaikkiin muihin pskahommiin rekrytoiville, että jäätte nuolemaan näppejänne. Sitä saa mitä tilaa.
Sama aloitus on täällä ollut aikaisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuet alas niin alkaa työ maistua!
Noup, ihmiset vain ovat vaihtaneet alaa. Sitähän aina käsketään tekemään jos valittaa esim huonoa palkkaa.
Pimeä ravintola voisi kannattaakin.