Päiväkotiin pyydettiin aurinkorasvat joita nyt sivellään joka päivä ulos mennessä. En tykkää.
Kuulemma tarvii nyt olla jokaisella. En kotonakaan laita lapselle mitään aurinkosuojia kun normaalisti ulkoillaan. Minua huolestuttaa se että lapset nyt altistetaan näille rasvoille joka päivä. Mitä noistakin imeytyy ihon läpi ja vaikuttaa miten.
Onko tarpeen oikeesti.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Aurinkorasvat ovat itsessään karsinogeenejä. Onhan uv-säteilykin, mutta sitä voi välttää ilman aurinkorasvaakin. Pyhä syöpää torjuva lehmää omaa kylläkin tuottavan teollisuuden, joten luultavasti tämäkin kommentin trollit alapeukuttavat ja jättävät vastaamatta.
Minun suvussani on kolme aurinkorasvoja käyttävää sairastunut ihosyöpään, mutta ilman aurinkoa ottavista ei ole kukaan sairastunut.
Lapsiparat kun helteelläkin vanhemmat pukee pitkälahkeisiin vaatteisiin. Muistakaa sitten huolehtia penskojen juomisesta, äkkiä on nestehukka jos koko päivän hikoilee tukalissa vaatteissa. Moni täällä on maininnut kevyet pitkähihaiset ym, mutta onko ne todellisuudessa niin kevyet? Luultavasti teillä on skidit farkuissa ja trikoopaidoissa vaikka itse pukeudutte shortseihin ja t-paitoihin. Vaatekerrokset estävät myös d-vitamiinin saantia auringosta.
On täällä taas junteilla ongelmat. Laittakaa vaateita päälle jotka hengittävät niin on hyvä olla helteessä ilman rasvaa. Vähäinen vaatetus ei ole sama kuin hengittävä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiparat kun helteelläkin vanhemmat pukee pitkälahkeisiin vaatteisiin. Muistakaa sitten huolehtia penskojen juomisesta, äkkiä on nestehukka jos koko päivän hikoilee tukalissa vaatteissa. Moni täällä on maininnut kevyet pitkähihaiset ym, mutta onko ne todellisuudessa niin kevyet? Luultavasti teillä on skidit farkuissa ja trikoopaidoissa vaikka itse pukeudutte shortseihin ja t-paitoihin. Vaatekerrokset estävät myös d-vitamiinin saantia auringosta.
Hengittävät vaatteet vähentävät hikoilua enemmän kuin mahdollisimman paljon paljasta pintaa näyttävät. Katso millaisiin aavikolla asuvat pukeutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengittävät vaatteet vähentävät hikoilua enemmän kuin mahdollisimman paljon paljasta pintaa näyttävät. Katso millaisiin aavikolla asuvat pukeutuvat.
Enpä ole tähän päivään mennessä nähnyt pahimmillakaan helteillä suomalaislapsilla mitään niin väljää kuin aavikkovaatetus on. Ehkä tyttöjen maksimekot, mutta sellaisessa on aika hankala leikkiä, ja nekin jättävät usein kädet paljaaksi.
Lämpimissä maissa pukeutumiseen vaikuttaa myös uskonnolliset ja sosiaaliset säännöt. Joissain paahdemaissa ihmiset kekkuloivat puolialasti, toisissa taas verhotaan koko kroppa nenänpäätä myöten.
Minä taapersin 90-luvulla ulkona muitten seurassa pikkuisena. Ei meillä päin oltu aurinkorasvoista edes kuultukaan... Mitä näistä nykyajan mössöistä kasvaa kun kaikelta pitää suojella, eikä mitään todellista asiaa maailmasta saa enää sanoa tai kertoa?
Tosi kova helle kun varjossa 13+ tälläkin hetkellä...
Vierailija kirjoitti:
Myös aurinkorasva estää d-vitamiinin saannin kokonaan.
Aurinkorasvat on vaaraksi vesistöille
Leikkipaikkojen ylle on rakennettava katokset. Sadekaan ei haittaisi.
No osta fysikaalisen suojan sis. aurinkorasvaa/ uv suoj. vaatteita ja lippis lapselles. Päiväkodinko nuo pitäs maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Miten ne ei meidän lapsuudessa palaneet vaikke mitään rasvoja käytetty.
Otsonikerros oli paksumpi.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkoa pitää iholle alkaa keväällä ottaa pikku hiljaa niin että iho tottuu ja ruskettuu vähitellen. Kun sitten iho on normaalisti ruskettunut, ei se se enää helposti pala.
Jos koko ajan laitetaan aurinkosuojia niin iho ei normaalisti opi suojaamaan itseään.
Osa ihotyypeistä ei rusketu ollenkaan, vaan palaa.
Rusketusvastaa suojakerrointa 4. Rusketus on tavallaan eräänlaista palamista myös.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne ei meidän lapsuudessa palaneet vaikke mitään rasvoja käytetty.
No kyllä ennenkin ihmiset paloi jos tarpeeksi kauan oltiin auringossa. Se mikä on muuttunut niin nykyään palaa helpommin koska UV säteily on voimakkaampaa kuin ennen.
Käytä fysikaalisia rasvoja, niin ei imeydy mitään kemikaaleja. Ne pitää vaan pestä kunnolla illalla. Vaatetushan on paras suoja, muttei se kasvoja suojaa. Aurinkorasva on vähemmän haitallista kuin ihosyöpä.
Vierailija kirjoitti:
No toinen vaihtoehto on sitten se, että suojaat lapsesi ihon vaatteilla. Tosin kasvot pitää silti suojata rasvalla. Todellakin on tarpeen, päiväkodissa kuitenkin ollaan ulkona silloin, kun uv-säteily on voimakkaimmillaan.
Missä sellainen päiväkoti? Täällä yleensä nukutaan päiväunia siihen aikaan, lounaan jälkeen. Hullua hommaa varsinkin talvella, kun silloin on ulkona päivän ainoa valoisa hetki.
Tavalllisen suomalaisen iho tottuu aurinkoon, ruskettuu ja tuottaa D-vitamiinia. Näin tietenkin kohtuullisesti auringossa ollessa, mutta ei kai missään suomalaisessa päiväkodissa olla koko päivää ulkona niin että oikeasti palaa.
Vai onko joku kuullut tai nähnyt, että päivähoidossa olleen lapsen iho olisi palanut auringossa? Kieltämättä aurinkoisimpina päivinä varsinkin alkukesästä voide voi olla tarpeen, mutta ei todellakaan joka päivä, eikä jokaisella lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Vaate on itseasiassa siinä mielessä parempi suoja, ettei se menetä tehoaan. Kuulemma tumma puuvilla on paras. Vaatteethan on löysiä.
D-vitamiinin imeytymiseen riittää 15min kasvot ja kädet paljaana muutaman kerran viikossa huhti-syyskuussa.
Vierailija kirjoitti:
hauska että aurinkorasvan kemikaalit huolettaa mutta uv-säteily ei. Lapsuudessa saatu uv-säteily nostaa ihosyöpäriskiä moninkertaisesti verrattuna aikuisuudessa saatuun säteilyyn.
No eihän se sitä tarkoita, etteikö olisi huolissaan siitä säteilystä. Pikemminkin päinvastoin. Mä olen alkanut käyttää aurinkorasvaa vasta aikuisiällä. Itseäni ainakin eniten mietityttää nimenomaan se säteilyn ja kemikaalin yhdistelmä, tai oikeastaan lämmön. Paistaako just aurinko ne kemikaalit siihen ihoon? Eli lisääkö se sitä riskiä? Ei se ite kemikaali siin iholla vaan se kun sä menet sen kanssa aurinkoon?
Tää on alkanut epäilyttää mua varsinkin ton (parisen vuotta nyt) rasvaamisen aloituksen jälkeen, koska on ilmestynyt luomia tai pisamia muuttunut luomiksi.. siis semmoisia pisamia jotka on olleet iät ja ajat pisamina varmaan parhaimmillaan lapsesta asti. Ennen rasvausta en huomannut mitään uusia luomia varmaan vuosiin. Todellakin olen mietinyt, ovatko seurausta aurinkorasvoista.
Jokatapauksessa kunkin aikakauden parhaimmalla saatavalla tiedolla mennään. Koska tiedetään että suurin osa säteilystä saadaan lapsena, rasvaisin kyllä lapset, mutta välttäisin muutenkin ulkoilua suurella UV-indeksillä.
Yksi mikä tuli lisääntyneistä tilastoista mieleen on se, pidentävätkö ihmiset auringossaoloaikaa luullessaan aurinkorasvojen suojaavan? Eli toimiiko osalla rasvaaminen jopa päinvastoin. Iho ei ehkä pala, mutta saa säteilyä enemmän kuin ilman rasvausta? En tiedä. Itse en kyllä ole oleskeluaikaa pidentänyt.
Aurinkorasvat ovat itsessään karsinogeenejä. Onhan uv-säteilykin, mutta sitä voi välttää ilman aurinkorasvaakin. Pyhä syöpää torjuva lehmää omaa kylläkin tuottavan teollisuuden, joten luultavasti tämäkin kommentin trollit alapeukuttavat ja jättävät vastaamatta.