Päiväkotiin pyydettiin aurinkorasvat joita nyt sivellään joka päivä ulos mennessä. En tykkää.
Kuulemma tarvii nyt olla jokaisella. En kotonakaan laita lapselle mitään aurinkosuojia kun normaalisti ulkoillaan. Minua huolestuttaa se että lapset nyt altistetaan näille rasvoille joka päivä. Mitä noistakin imeytyy ihon läpi ja vaikuttaa miten.
Onko tarpeen oikeesti.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Miten ne ei meidän lapsuudessa palaneet vaikke mitään rasvoja käytetty.
Oletko kuullut ilmastonmuutoksesta?
Muuten, huolehtikaa että lapsenne oppii rasvaamaan yms itsensä eskari-ikäisenä viineistään. Opettajan tehtävä se ei ole enää koulussa!
Rasvaatteko päivittäin lapsenne kasvot aurinkovoiteilla?? Meidän lapset käyttävät lierihattua/lippistä.
Teillä on sitten hyvät syöpävakuutukset lapsillekin. Itselläni ei AIG korvaa melanoomaa.En tiedä muista vakuutuksista.
Meillä on lapsille lierihattuja, mutta siitä huolimatta kasvot ja kaula saattavat palaa. Lippiksen kanssa myös korvat ja niska. Joten joo, olen laittanut aurinkorasvaa.
Fysikaalinen suojakerroin, se ei imeydy. Apteekista löytyy.
Tottakai pääsääntöisesti lapset voi suojata vaatteilla, mutta vähäisellä fysikaalisen suojan rasvalla voi vielä suojata ne helpoimmin palavat alueet, kuten posket ja käsivarret.
Kaikki kosmetiikka on toki tehty kemikaaleista, mutta luonnonkosmetiikan voide on hyvin usein lähinnä kookosöljyä, karitevoita, kasviöljyjä ja mineraaleja. Nämäkin toki kemikaaleja, mutta jos kemikaalikuorma huolettaa, löytyy taatusti pahempiakin huolenaiheita.
Nykyaikana mielestäni lapset vaan kuuluu suojata. Vaikka ei olisi helposti palava ihokaan, niin säteily on haitallista ilman palamistakin. On huonoa puolustautua, ettei ennenkään suojauduttu, kun ei ennen ole ollut myöskään esim. turvavöitäkään.
http://www.ravintoterveys.net/aurinkorasva.htm
Itsekin olen varovainen aurinkorasvan käytön suhteen enkä todellakaan laita sitä useita kertoja vuodessa. Mietityttää korrelaatio melanooman ja aurinkorasvan käytön lisääntyessä
Vierailija kirjoitti:
Sano että sun lasta ei voidella ja sillä siisti. Viet mukaan ohuita pitkähihaisia ja sanot että käyttävät niitä.
Just näin. Pienet lapset suojataan ennen kaikkea vaatetuksella. Tosin silloin, kun itse laitoin lapselle ohutta pidempää vaatetta sain päiväkodissa käskyn vetää "kesävaatteet" päälle. Tämä sitten johti siihen, että hommasin kiltisti päiväkotiin mekaanisen menetelmän aurinkovoiteet jotka jäävät ihon pinnalle heijastamaan uva:t ja uvb:t eivätkä imeydy elimistöön.
Aurinkorasvaa ei ole tarkoitettu siihen, että sillä pidennetään auringossaoloaikaa. Se ei estä syöpää, sen tarkoituksena on estää vain ihon palaminen. Syöpä voi tulla siitä huolimatta, vaikka iho ei palaisikaan. Ainoa keino vähentää syöpäriskiä on pitkälahkeiset vaatteet, ja kuumimman porotuksen välttely.
Monella on se väärä kuvitelma, että nyr kun lapsi on suojattu päästä varpaisiin rasvalla, niin se voi istua paisteessa tuntitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne ei meidän lapsuudessa palaneet vaikke mitään rasvoja käytetty.
Jännä miten oot välttynyt kuulemasta, että maapallon ja auringon väliltä on tällä välin lähes kokonaan kadonnut sellainen otsoni-niminen hommeli. Että ei puhuta lainkaan samasta asiasta millään mittareilla, pösilö.
Sama logiikka kun niillä, jotka mouhoaa, että ei tarvinnu ennen punkkeja pelätä. No eipä niin, kun niitä oli hiton paljon vähemmän eikä ne kantaneet borrelioosia eikä aivokuumetta. Vähän sama kuin sanois että on se kumma ku 1800-luvulla ei koskaan jääny auton alle eikä joutunu kolariin ja nyt sit pitäis varoa.
AAARGH IHMISTEN TYHMYYS.
Silppu kirjoitti:
En rasvaa enkä erityisemmin suojaa pojan ihoa. Mitä useammin ja pahemmin lapsena paloi niin sitä epäselvää todennäköisemmin palaa aikuisena auringossa
Tätä myyttiä viljeltiin, kun olin lapsi. Täyttä puppua. Jos iho on vaalea ja herkästi palava, se ei muutu iän myötä miksikään. Itse olen pisamainen ja tosi valkoihoinen ihminen. Lapsena paloin usein. Jossain vaiheessa 80-luvulla meille ostettiin aurinkovoiteita ja niiden suojakerroin oli 5-15. Nykyään käytän aurinkoisella säällä 50-kertoimista. Äitini on myös vaaleaihoinen ja nyt 70-vuotiaana hänellä on hoidettu ihomuutoksia kasvoissa. Ei onneksi melanoomaa. Sama varmasti minullakin edessä.
Suojaa lapsesi auringolta. Palaminen on ensinnäkin kivuliasta ja toiseksi haitallista.
No ei kai ne väkisin laita sun lapselle niitä rasvoja, jos sanot että ei saa laittaa ja et vie sitä rasvaa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkoa pitää iholle alkaa keväällä ottaa pikku hiljaa niin että iho tottuu ja ruskettuu vähitellen. Kun sitten iho on normaalisti ruskettunut, ei se se enää helposti pala.
Jos koko ajan laitetaan aurinkosuojia niin iho ei normaalisti opi suojaamaan itseään.
Höpöhöpö, sama kuin "etelän maissa se aurinko on erilaista ja siellä ei pala".
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joku joka EI pue lapselleen pitkähihaista kevyttä paitaa ja pitkälahkeisia housuja kesällä??? Mä en ainakaan luota aurinkorasvoihin vaan laitan lapselle kunnolla päälle.
Ei meidän 4-vuotias tyttö ainakaan suostu pitämään pitkiä vaatteita päällä, kun kaikilla kavereilla on nätit kesämökit. Meillä on kesä niin vähän aikaa, että voiteilla olen suojannut ja antanut lasten pitää kesävaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Jos auringonvalo aiheuttaa automaattisesti syöpää, niin miksi meillä ei kaikilla yli 30v ikäisillä ei ole syöpää, sen verran paljon tuli aikanaan ulkoa oltua.
Ei mikään "automaattisesti" aiheuta mitään. Ei kaikilla tupakoivilla ole keuhkosyöpää eikä kaikilla alkoholia paljon juovilla ole rintasyöpää tai maksakirroosia.
Kyse on siitä, että UV-säteily aiheuttaa ihosyöpää osalle ihmisistä, sitä todennäköisemmin mitä enemmän sille on elämänsä aikana altistunut. Ihosyöpien määrä kasvaa koko ajan. Joka kevät ja kesähän siitä uutisoidaan moneen kertaan. En itse haluaisi lisätä minkään syövän riskiä omilla lapsillani.
Vierailija kirjoitti:
Minä en myöskään anna rasvata. Tekee huonoa sekä lapselle että ympäristölle. Iho suojataan vaatteilla.
Minkälaisen naamarin laitat lapsesi kasvoille? Entäs hanskat?
Aurinkorasvat ovat petrokemian tuotteita ja lobbauksen takia niiden vaikutuksia ihmiseen ei tutkittu ennen sallimista.
Fysikaalinen aurinkosuoja? Ei kuormita luontoa, eikä imeydy myrkkyjä.
En käytä itse, eikä ole lapseni koskaan käyttäneet mitään voiteita. Lippis päähän ja pois suorasta auringonpaahteesta, siinä toimivat keinot ilman voiteita.