Asunto-ostoksilla, kerro mitä EI kannata ostaa!
Ostoslistalla on kerrostalokämppä, mutta kaipaan kokemuksia mitä pitää ottaa huomioon kun suunnittelee ostoa. Kertokaa kokemuksenne, hyvät ja huonot.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön tilinpäätökseen on syytä tutustua.
Sekä osakasluetteloon.
No mitä se nyt kertoo?
Lisäksi osakasluettelo on salattua tietoa, identiteettisuoja.
Eipä muuten olekaan. Osakasluettelon saa nähtäväkseen isännöitsijän tstossa jos haluaa.
Jos on pääkaupunkiseudulta, niin silloin nimenomaan kolmikerroksinen talo jo ON TULOSSA putkiremonttija koskaan ei tule hissiä. Nyt alkaa olla myynnissä paljon 1974 rakennettuja taloja hyvissä lähiöissä. Ihmiset pelkäävät putkiremonttia niin kamalasti, että nyt näitä asuntoja saa halvalla, kaksion jopa alle 100000. Oikeasti asunnon arvo nousee heti remontin jälkeen remontin arvon verran, ja sinulla on halpaa lainaa.
Tämä ei päde pikkukaupunkeihin. Pikkukaupungissa asunnot on halpoja ja osta 80-90 luvun asunto. Tai se aikoja sitten putkiremontoitu (näitä ei tosin oikeastaan ole).
Suosittelisin kyttäämään vaikka "huutokaupat.com" -sivustoa. Siellä on usein ulosmitattuja kerrostaloasuntoja ihan pilkkahintaan.
Vierailija kirjoitti:
Haha, ap ei ymmärrä siitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä osakasluetteloon.
No mitä se nyt kertoo?
Lisäksi osakasluettelo on salattua tietoa, identiteettisuoja.
Mikä on "dentiteettisuoja? Sellaista sanaa ei tunne laki eikä edes google. Osakasluettelon saa isännöitsijältä. Pakko antaa pyydettäessä.
Siitä selviää mm. se, onko talo käytännössä vuokratalo ja ovatko osakkaat yksityisiä ihmisiä, vuokrafirmoja, kolmannen sektorin edustajia ja onko asuntoja kunnan omistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pääkaupunkiseudulta, niin silloin nimenomaan kolmikerroksinen talo jo ON TULOSSA putkiremonttija koskaan ei tule hissiä. Nyt alkaa olla myynnissä paljon 1974 rakennettuja taloja hyvissä lähiöissä. Ihmiset pelkäävät putkiremonttia niin kamalasti, että nyt näitä asuntoja saa halvalla, kaksion jopa alle 100000. Oikeasti asunnon arvo nousee heti remontin jälkeen remontin arvon verran, ja sinulla on halpaa lainaa.
Tämä ei päde pikkukaupunkeihin. Pikkukaupungissa asunnot on halpoja ja osta 80-90 luvun asunto. Tai se aikoja sitten putkiremontoitu (näitä ei tosin oikeastaan ole).
Suosittelisin kyttäämään vaikka "huutokaupat.com" -sivustoa. Siellä on usein ulosmitattuja kerrostaloasuntoja ihan pilkkahintaan.
Mikä sun äidinkieli on :D?
Vierailija kirjoitti:
Hyvät liikenneyhteydet ja kauppa kävelymatkan päässä (max 500 m). Liikuntamahdollisuudet lähellä on plussaa. Vuokratontilla en ostaisi ainakaan Helsingistä. Katsoisin, että suurimmat remontit olisivat tehty. Mikäli suurempia remontteja olisi tulossa se tulee näkyä hinnassa. Itse olen ostanut asunnon, johon oli putkiremontti tulossa pian. Tingin hinnasta puolet putkiremontin hintaa ja sain asunnon edullisesti. Tärkeintä kuitenkin on se, että taloyhtiö on hyvä. Soitto isännöitsijälle.
Minulla samat ajatukset. Länsi-Vantaalla tulossa paljon putkiremontteja. Ihan kohta alkaa myös Itä-Vantaalla saati sitten Helsingissä. Itselläni on putkiremontoitu kolmio, pyynnit yleensä noin 180000. Myynnissä on nyt kaksioita joissa pyynnit putkiremontti tulossa ja hintapyynnöt noin 80-90000. Pääomaa vapautuisi 100000 omaan käyttöön ja siihen "kamalaan" putkiremonttiin saa noin 20 vuotta maksuaikaa ilman vakuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on vain kolme kerrosta, hissi on tuskin tarpeen silloin?
Jälleenmyynti aina vaikeampaa tulevaisuudessa. Lapsiperheet vaunuineen, vanhemmat ihmiset ja muuten liikuntarajoitteiset karsiutuvat heti ostajista. Nuoretkaan eivät halua ehkä raahata kauppakasseja kolmanteen kerrokseen.
Ykköskerros on hyvä jos talo on rauhallisella paikalla. Esim koiran kanssa pääsee nopeasti pihalle.
Kannattaa katsoa onko makuuhuone ja vessa vierekkäin. Joka aamuinen klo 5.00 herätys yläkerran lorotukseen saattaa alkaa käymään hermoille.
- niin ylhäältä kuin mahd
- läpitalon/kulma jos suinkin rahkeet riittää
- varmista ettei ainakaan samassa rapussa ole airbnb-toimintaa / forenom-kämppiä, ts. hotellitoimintaa
- käy katsomassa taloyhtiön tilat, kiertele sisäpihat, talon ympäri, kurkkaa roskiskatokseen jne, siisteystaso antaa vinkkiä siitä minkälaista porukkaa taloyhtiössä asuu
- älä kuuntele välittäjiä, ne on myyjiä, ei niitä tippaakaan kiinnosta onko asunto sulle sopiva ja haluavat vain nopeat kaupat. Eli jos makuuhuone on liian pieni niin se on liian pieni, älä anna välittäjän "kato kyllä kun tähän laittais tämmösen ja tuohon tommosen ja kyllä tämä on yhdelle oikein riittävä, nytkin tässä asunut vaivatta viisi" -lätinöiden hämätä, tiedät kyllä itse onko joku asia ongelma sinulle vai ei ja haittaavatko "persoonalliset ratkaisut"
Jos vain mahdollista, selvitä äänieristyksen laatu.
Ylin kerros voi olla kuuma, jos yläpuolella tosiaan vain katto, eikä vinttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleenmyynti aina vaikeampaa tulevaisuudessa. Lapsiperheet vaunuineen, vanhemmat ihmiset ja muuten liikuntarajoitteiset karsiutuvat heti ostajista. Nuoretkaan eivät halua ehkä raahata kauppakasseja kolmanteen kerrokseen.
Ykköskerros on hyvä jos talo on rauhallisella paikalla. Esim koiran kanssa pääsee nopeasti pihalle.
Itse taas inhoan ykköskerrosta. Kesällä aamukuudelta heräät ruohonleikkuriin ikkunasi alla iltavuoroviikoilla, ikkuna auki kuulet kaiken mitä naapurit puhuvat pihalla, joudut jatkuvasti sulkemaan sälekaihtimia ettei kaikki näe kaikkea, ikkunat likaantuvat nopeammin pölystä ja muusta, parvekkeella et voi ottaa aurinkoa kun olet kaikkien nähtävillä jos nouset seisomaan tuoliltasi, puheesi kuuluu pihalle jne.
Mihin suuntaan ikkunat ja parveke, makuuhuone ei idän suuntaan aamuauringon takia. Parveke länteen. Maisemat muutenkin tärkeät, riittävän väljästi rakennettu alue. Avoin pohja keittiö-olohuone.
Vierailija kirjoitti:
Jos vain mahdollista, selvitä äänieristyksen laatu.
Ylin kerros voi olla kuuma, jos yläpuolella tosiaan vain katto, eikä vinttiä.
Unohtui: ylimmässä kertoksessa harmia voi tulla hissikoneiston äänistä.
Jos on asunut aiemmin rauhallisella paikalla, ei välttämättä ymmärrä, kuinka paljon liikenteen melu voi häiritä. Ei myöskään kannata uskoa siinä asiassa esittelytekstejä/välittäjiä, jotka vakuuttavat, että eihän tänne kahdeksanteen kerroksen kuulu, kyllä se kuuluu vielä paljon ylemmäskin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aina käydä yhtiökokouksissa. Minulla on osake kolmekerroksisessa talossa, ja siihenkin joku halusi hissiä, kun "suunnittelun saisi ilmaiseksi". Minä sanoin sitten kokouksessa että jos pöytäkirjaan tullee että halutaan "suunnitella hissiä" niin sitten se kummittelee siellä aina ja laskee arvoa. Ei alettu "suunnitella".
Kunnan kaavat ja mahdolliset kaavamuutokset. Mitä on talon ympärillä ja mitä on tulossa. Naapuritalot: osaketaloja vai vuokrataloja. Onko kivijalassa tai lähistöllä baareja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aina käydä yhtiökokouksissa. Minulla on osake kolmekerroksisessa talossa, ja siihenkin joku halusi hissiä, kun "suunnittelun saisi ilmaiseksi". Minä sanoin sitten kokouksessa että jos pöytäkirjaan tullee että halutaan "suunnitella hissiä" niin sitten se kummittelee siellä aina ja laskee arvoa. Ei alettu "suunnitella".
Ihan heeeeeeelvetin hyvä oivallus sulla! Oikeesti. Noinhan se menee, että tulevat ostajaehdokkaat helposti takertuu tuohon.
Aaltoja kunnioituksesta ❤
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut ostamaan uuden keittiön tsekkaa Helno.Saat mittatilaustyötä Ikean hinnalla.Mulle suunnittelivat esim. aterilaatikot yläkaapin yhteyteen,että kaikki tarvittava mahtui keittokomeroon.
Jos joudut remontoimaan,kunnioita alkuperäistä ja älä pihtaile lattian materiaalissa.Ei kovaa halpis-laminaattia Bauhausista.
Aterinlaatikot yläkaappeihin? Oletko 2,5m pitkä?
Hyvät liikenneyhteydet ja kauppa kävelymatkan päässä (max 500 m). Liikuntamahdollisuudet lähellä on plussaa. Vuokratontilla en ostaisi ainakaan Helsingistä. Katsoisin, että suurimmat remontit olisivat tehty. Mikäli suurempia remontteja olisi tulossa se tulee näkyä hinnassa. Itse olen ostanut asunnon, johon oli putkiremontti tulossa pian. Tingin hinnasta puolet putkiremontin hintaa ja sain asunnon edullisesti. Tärkeintä kuitenkin on se, että taloyhtiö on hyvä. Soitto isännöitsijälle.