Poika hylättiin taas ajokokeessa.
Neljäs kerta jo. Alkaa todella olla kärsivällisyys koetuksella. Tammikuusta asti on ajettu opetusluvalla ja mielestäni poikani on jo varsin kelvollinen kuljettaja. Ajokokeessa vaan aina tapahtuu jotain. Ensimmäiset pari kertaa kaatuivat yksisuuntaisiin teihin ja joihinkin vääriin kaistavalintoihin joita ei oltu niin hirveästi harjoiteltu. Kolmas kerta oli todella huono. Siinä lähti kaikki menemään heti alusta asti pieleen ja virheitä tuli paljon. Se siitä kerrasta. Tänään sitten oltiin kokeessa naapuri paikkakunnalla, koska omalla kylällä seuraavat sopivat vapaat ajat oli vasta juhannuksen jälkeen ja pojalle olisi tosi tarkeää saada kortti ennen juhannusta. No ei onnistunut vieläkään. Tasa-arvoisessa risteyksessä jäi oikealta tuleva väistämättä ja sitten vielä yksi kaistan vaihto sulkuviivan yli. Okei ymmärrän periaatteessa nuo virheet mutta kyllä alkaa raivostuttamaan. Jokainen ajokoe maksaa 90 euroa, joten kohta aletaan olla siinä tilanteessa, että autokoulu olisi tullut halvemmaksi. Pojan isä(ollaan erottu jo yli vuosikymmenen sitten) oli alunperin autokoulun kannalla, jos maksamme laskut puoliksi. Lopulta sovittiin, että minä opetan ja isänsä maksaa kaikki viranomaiskulut, pakollisen riskikoulutuksen autokoulussa ja teoria+ajokokeen. Heti alussa teki selväksi, ettei maksa kuin yhden teoria ja yhden ajokokeen. Loput maksaa opettaja eli minä. Teoria menikin(rimaa hipoen tosin) ekalla mutta ajokokeita olen jo useamman maksanut. En tiedä mikä tässä auttaisi. Ei huvittaisi mistään ajotunneista enää tässä kohtaa ruveta maksamaan mutta ei tämä näinkään halvaksi tule. Poikakin sanoi jo tänään, että en osaa opettaa ja että olis pitäny mennä autokouluun. On jotenkin tosi voimaton olo tämän asian kanssa. Parhaani olen yrittänyt.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Kävin 18-vuotiaana autokoulun kun "kaikilla" piti silloin olla kortti. Sain teoriasta täydet pisteet mutta reputin inssiajon kolme kertaa. Sen jälkeen päätin että minun ei ole tarkoitus ajaa autoa. Enkä enää mennyt kokeeseen. 30 vuotta tuosta aikaa enkä ole ajokorttia kaivannut. Kaikki eivät ole musikaalisesti lahjakkaita, eikä kaikilla ole kykyä ajaa autoa turvallisesti.
Luovutit turhaan, olisit päässyt varmasti läpi. Luovutatko muutenkin helposti?
Muistaakseni autokoulun oppilaista joka kolmas pääsee ensimmäisellä läpi, kotiopetuksella vain joka viides. Eli ei ole se järkevin säästökohde.
Vieras paikkakunta inssissä on kyllä paha varsinkin, jos on joltain pikkupaikkakunnalta lähtöisin.
Vierailija kirjoitti:
Vieras paikkakunta inssissä on kyllä paha varsinkin, jos on joltain pikkupaikkakunnalta lähtöisin.
Vieras paikkakunta on ihan normi juttu inssiajoissa. Vantaalaiset ja espoolaiset ajavat inssin Helsingissä (ajotunnit omassa kaupungissa), vihtiläinen Karkkilassa tai Lohjalla jne.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti opetustaitosi ovat paremmat kuin oikeinkirjoitustaitosi. Yhdyssanavirheitä ja puuttuvia välimerkkejä runsaasti.
Jälkimmäinen virke on virheellinen, sillä siitä puuttuu verbi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieras paikkakunta on ihan normi juttu inssiajoissa. Vantaalaiset ja espoolaiset ajavat inssin Helsingissä (ajotunnit omassa kaupungissa), vihtiläinen Karkkilassa tai Lohjalla jne.
Meillä ei ole kaupungissa edes liikennevaloja, joten täällå on helppo ajaa inssi. Voisi jäädä Helsingissä kortti saamatta.
En lukenut koko ketjua, mutta suosittelisin kyllä maksamaan pojalle pari ajotuntia ihan oikean ajo-opettajan kanssa. Ammattilainen hoksaa piankin, mihin pomppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät varmasti aja.
Itse olin varmaan maailman epämotivoitunein kortin ajaja ( äiti päätti puolestani, että kun pikkuveli - joka kovasti halusi korttia - nyt ajatetaan, niin samoilla opetusluvilla saan minäkin luvan kortin hankkia. Graaah. ) eikä sitten ehkä ihmekään, että vasta kolmannella meni inssi läpi. Eka hylky oli ihan törkeän typerä etuajo-oikeuden töpeksiminen katsastuskonttorin viereisessä _tunnetusti_ hankalassa painajaisristeyksessä, jossa eri arvoisia teitä ja kolmioita vaan vilisee ja joka pitäisi vaan muistaa ja olisin muistanutkin jos olisin vaivautunut ajamaan yhtä paljon kuin veli. Tyhmä minä. Toka hylky tuli mielestäni melkein ilman omaa syytäni - jouduin tekemään hätäjarrutuksen kun pyöräilijä kohelsi suoraan pöpeliköstä eteen, mutta tokihan jokaisen potentiaalisesti ihmisen kätkevän puskan kohdalla pitää hidastaa, eli tilannenopeus oli vaan liian korkea jos joutuu polkaisemaan kytkimen pohjaan.
Mutta kuitenkin, omaan kokemukseeni vedoten katsoisin, että kyllä motivoituneen ajajan nyt viimeistään sillä kolmannella pitäisi läpi päästä, jos evvk-asenteellakin onnistuu?
Kun mieheni hankki mopokorttia, joutui käymään teoriakokeen kaksi vai kolme kertaa, että sai läpi. Hän jännitti sitä aikaa siinä näytöllä niin paljon. Ajokoetta ei ollut, olimme viimeinen vuosimalli, joka sai pelkällä teoriakokeella mopokortin. Itse pääsin ensimmäisellä kerralla läpi.
Ajokorttia ajaessa mieheni sai teoriakokeen ensimmäisellä läpi ja myös inssin. Itse en ole ajanut erinäisten ongelmien takia ajokorttia.
Minulla oli teininä kaveri, joka kävi mopokortin teoriakokeen TODELLA monta kertaa, ennenkuin sai sen läpi. Mielestäni hänen tilanteessaan olisi pitänyt kyllä käydä ajokoekin, kun teoriakokeen sai läpi vasta 18.kerralla. Ajoikin toisena päivänä heti kolarin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla autokoulu tulee halvemmaksi? :D Ihan samalla tavalla joka ikinen inssiin menevä maksaa sen 90 euroa, tollo.
Ehkä ap tarkoitti, että jos autokoulun kautta olisi mennyt läpi heti ensimmäisellä kerralla niin ei olisi tarvinnut 5-10 kertaa maksaa tuota 90 euroa. Näin ainakin itse ymmärsin.
Luuletko että ketään päästetään oikeasti ekalla läpi? Ehkä joku kaverin lapsi tai joku josta voi hyötyä vapaa-ajalla. Yleensä inssi hyväksytään kolmannen kerran jälkeen.
Meillä kaikki muut sukulaiset päässeet ensi kerralla inssistä läpi paitsi miehen siskontyttö, joka ajoi ylinopeutta koko ajokokeen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät varmasti aja.
Ihan varmasti ajaa. Kaikki esimerkit omasta perheestäni. Ollaan asuttu noissa paikoissa ja jokaisessa inssi muualla kuin oman kotikunnan sisällä, vaikka autokoulu käyty kotikunnassa.
Joskus se vaan on, niin että oma läheinen ei pysty saamaan sitä oppia, niin perille, kuin joku ulkopuolinen. Varsinkaan, kun kyse ei ole ammattilaisesta.
Kyllä mä nyt ottaisin muutaman ajotunnin autokoulusta. Jo ihan siksikin, että poika tottuisi siihen, että joku muu, kuin oma äiti istuu siinä vieressä ilman, että tämä on joku koe, josta on päästävä läpi.
Noi virheet kyllä on sitä luokkaa, ettei poika ole vielä valmis rattiin, mutta jos niitä ei kerran esiinny silloin, kun olet itse vieressä, niin saattavat johtua jännittämisestä. Jännittäminen taas voi johtua siitä, että poika ei ole tottunut siihen, että joku muu istuu vieressä ja varmaan jännittää myös, koska on hylätty monta kertaa.
Traagista; ilman ajokorttia poikasi syrjäytyy tyttökuvioista ja sinulta jää lapsenlapset saamatta.
Pikkuveljelleni kävi näin - itse olen syntynyt bensaa suonissa ja ajokortin saatuani (tärkeäkin tärkeämpi virstanpylväs) pesää tuli
ovista ja ikkunoista. Lapsiakin on.
Vierailija kirjoitti:
Traagista; ilman ajokorttia poikasi syrjäytyy tyttökuvioista ja sinulta jää lapsenlapset saamatta.
Pikkuveljelleni kävi näin - itse olen syntynyt bensaa suonissa ja ajokortin saatuani (tärkeäkin tärkeämpi virstanpylväs) pesää tuli
ovista ja ikkunoista. Lapsiakin on.
Kaikki eivät ehkä ole syntyneitä WT- miehiksi, joilla on kersa joka pubiruusun kanssa ;-)
Tuskin ne ajotunnit sen kalliimpia ovat kuin ylimääräiset inssit. Ajattelisi että kaksikin tuntia voisi hyvässä lykyssä riittää, ammattilainen näkisi ne ongelmakohdat ja osaisi harjoituttaa niitä. Sitten voisitte vielä yhdessä niitä harjoitella oikein urakalla, toistoa toiston perään.
Raaka faktahan on, kuten täällä on jo sanottukin, että vaikka osaa itse ajaa autoa niin ei se tarkoita että osaisi välttämättä *opettaa* autolla ajamista. Osaan minäkin lausua jokaisen kirjaimen, mutta ei minusta puheopettajaa tulisi lapselle joka ei osaa vaikka R-kirjainta sanoa.
Toivottavasti poika tästä harjaantuu ja saa vielä kortin!
parempi että epäonnistuu kokeessa kuin kunnolla liikenteessä, siinä on kuitenkin henki kyseessä.
Onko pojan näkö ja silmät tutkittu. Itse koin epävarmaksi ajamisen ja tein virheitä kun silmissäni oli vikaa. Tämän takia lopetim hetkeksi jopa ajamisen. Asiaan auttoi niinkin yksinkertainen asia kuin silmätipat.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että ketään päästetään oikeasti ekalla läpi? Ehkä joku kaverin lapsi tai joku josta voi hyötyä vapaa-ajalla. Yleensä inssi hyväksytään kolmannen kerran jälkeen.
Meillä kaksi lasta on päässyt kahdesti läpi ekasta inssistä (yhteensä siis 4 inssiä). Ensin mopoautoinssit ja sitten henkilöautoinssit. Mopoauto-opetus autokoulussa ja henkilöautoharjoittelu opetusluvalla. Ja B-kortit on saatu 2017 ja 2019.
Traficomin toukokuun tilaston mukaan autokoulun käyneistä läpäisee inssin ekalla kerralla 59 % kokelaista ja opetuslupaoppilaista 68 %.
tsemppiä,muistaakseni työkaveri sai inssin läpi vasta 6. kerralla ja vielä autokoulua käytti...