Poika hylättiin taas ajokokeessa.
Neljäs kerta jo. Alkaa todella olla kärsivällisyys koetuksella. Tammikuusta asti on ajettu opetusluvalla ja mielestäni poikani on jo varsin kelvollinen kuljettaja. Ajokokeessa vaan aina tapahtuu jotain. Ensimmäiset pari kertaa kaatuivat yksisuuntaisiin teihin ja joihinkin vääriin kaistavalintoihin joita ei oltu niin hirveästi harjoiteltu. Kolmas kerta oli todella huono. Siinä lähti kaikki menemään heti alusta asti pieleen ja virheitä tuli paljon. Se siitä kerrasta. Tänään sitten oltiin kokeessa naapuri paikkakunnalla, koska omalla kylällä seuraavat sopivat vapaat ajat oli vasta juhannuksen jälkeen ja pojalle olisi tosi tarkeää saada kortti ennen juhannusta. No ei onnistunut vieläkään. Tasa-arvoisessa risteyksessä jäi oikealta tuleva väistämättä ja sitten vielä yksi kaistan vaihto sulkuviivan yli. Okei ymmärrän periaatteessa nuo virheet mutta kyllä alkaa raivostuttamaan. Jokainen ajokoe maksaa 90 euroa, joten kohta aletaan olla siinä tilanteessa, että autokoulu olisi tullut halvemmaksi. Pojan isä(ollaan erottu jo yli vuosikymmenen sitten) oli alunperin autokoulun kannalla, jos maksamme laskut puoliksi. Lopulta sovittiin, että minä opetan ja isänsä maksaa kaikki viranomaiskulut, pakollisen riskikoulutuksen autokoulussa ja teoria+ajokokeen. Heti alussa teki selväksi, ettei maksa kuin yhden teoria ja yhden ajokokeen. Loput maksaa opettaja eli minä. Teoria menikin(rimaa hipoen tosin) ekalla mutta ajokokeita olen jo useamman maksanut. En tiedä mikä tässä auttaisi. Ei huvittaisi mistään ajotunneista enää tässä kohtaa ruveta maksamaan mutta ei tämä näinkään halvaksi tule. Poikakin sanoi jo tänään, että en osaa opettaa ja että olis pitäny mennä autokouluun. On jotenkin tosi voimaton olo tämän asian kanssa. Parhaani olen yrittänyt.
Kommentit (91)
Hyvin harva opetusluvilla opetettu pääsee ekalla läpi inssistä. Tämä johtuu siitä, että opetusluvilla opettavalla ei ole taitoa arvioida, milloin oppilaalla on riittävät ajotaidot. Kokenut autokoulun opettaja arvioi oppilaansa ajotaidot, ja suosittelee tarvittaessa lisätunteja. Itsellenikin suositeltiin. Ajoin ne, ja pääsin ekalla inssistä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni autokoulun oppilaista joka kolmas pääsee ensimmäisellä läpi, kotiopetuksella vain joka viides. Eli ei ole se järkevin säästökohde.
Viime heinäkuussa tapahtuneen uudistuksen jälkeen opetuslupaoppilaat läpäisevät todennäköisemmin ajokokeen kuin autokoulun käyneet. Autokoulussa on pakollisia ajotunteja tosi vähän ja opetusluvalla ajetaan yleensä paljon paljon yli minimin.
https://www.traficom.fi/fi/ajo-ja-teoriakoetilastot Tuorein tilasto on toukokuulta.
Olen kuullut, että ne, jotka harjoittelevat suurimmaksi osaksi simulaattorilla, pääsevät huonommin inssistä läpi kuin oikeasti liikenteessä harjoitelleet.
Selvästi pyydetty juoppojen kuskiksi, ei kannata vaikka itse siitä selvisinkin.
Minä uusin muistaakseni kolmesti ajokokeen ja silti päädyin 8,5 vuodeksi taksihommiin, oli vaan huonoa tuuria liikenteen ja reitin suhteen.
Aina pitää väistää jos eiole nuoliliikennevaloa ja silloinkin kevyttä liikennettä tulee väistää vaikka kuinka menisivät punasiin, viivan yli ei ajeta, liian lähelle risteystä ei parkkeerata, suojatietä ennen pitää pysähtyä jos näköeste.
Mikä on ongelma?
MMS85 kirjoitti:
Minä uusin muistaakseni kolmesti ajokokeen ja silti päädyin 8,5 vuodeksi taksihommiin, oli vaan huonoa tuuria liikenteen ja reitin suhteen.
Tämä selittääkin keskiverto taksikuskin ajotaidot.
On tuo kyllä aika surkeasti suoriutunut. Mä olen jopa omasta mielestäni huono kuski ja silti meni ekalla läpi. Ei noissa mainitsemissasi asioissa pitäisi virheitä tehdä. Vai onko kyse siitä, että poika panikoi ja menee lukkoon inssissä ja siksi mokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieras paikkakunta inssissä on kyllä paha varsinkin, jos on joltain pikkupaikkakunnalta lähtöisin.
Vieras paikkakunta on ihan normi juttu inssiajoissa. Vantaalaiset ja espoolaiset ajavat inssin Helsingissä (ajotunnit omassa kaupungissa), vihtiläinen Karkkilassa tai Lohjalla jne.
Meillä ei ole kaupungissa edes liikennevaloja, joten täällå on helppo ajaa inssi. Voisi jäädä Helsingissä kortti saamatta.
Liikennevaloillahan se helpompaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni autokoulun oppilaista joka kolmas pääsee ensimmäisellä läpi, kotiopetuksella vain joka viides. Eli ei ole se järkevin säästökohde.
Viime heinäkuussa tapahtuneen uudistuksen jälkeen opetuslupaoppilaat läpäisevät todennäköisemmin ajokokeen kuin autokoulun käyneet. Autokoulussa on pakollisia ajotunteja tosi vähän ja opetusluvalla ajetaan yleensä paljon paljon yli minimin.
https://www.traficom.fi/fi/ajo-ja-teoriakoetilastot Tuorein tilasto on toukokuulta.
Olen kuullut, että ne, jotka harjoittelevat suurimmaksi osaksi simulaattorilla, pääsevät huonommin inssistä läpi kuin oikeasti liikenteessä harjoitelleet.
Eipä ihme, simulaattori on ihan surkea vehje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain vasta kolmannella inssi ajon läpi. Senkin siksi kun olin viimeisellään raskaana ja silloinen mieheni keskusteli inssin kanssa että tarvitsen kortin kun hän oli pyörätuolissa.
Turhaan alapeukutatte. Paljon olen ajellut. Ei yhtään kolaria eikä sakkoja.
Tuosta miehesi osuudesta tuli alkapeukut ainakin multa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Traagista; ilman ajokorttia poikasi syrjäytyy tyttökuvioista ja sinulta jää lapsenlapset saamatta.
Pikkuveljelleni kävi näin - itse olen syntynyt bensaa suonissa ja ajokortin saatuani (tärkeäkin tärkeämpi virstanpylväs) pesää tuli
ovista ja ikkunoista. Lapsiakin on.
Kaikki eivät ehkä ole syntyneitä WT- miehiksi, joilla on kersa joka pubiruusun kanssa ;-)
Pillunsaanti on tärkein asia nuorelle miehelle. Pillua saava mies on arvostettu ja saa myös parempaa palkkaa kuin ne jotka ei saa/ pysty todistamaan pillun saantia.