Poika hylättiin taas ajokokeessa.
Neljäs kerta jo. Alkaa todella olla kärsivällisyys koetuksella. Tammikuusta asti on ajettu opetusluvalla ja mielestäni poikani on jo varsin kelvollinen kuljettaja. Ajokokeessa vaan aina tapahtuu jotain. Ensimmäiset pari kertaa kaatuivat yksisuuntaisiin teihin ja joihinkin vääriin kaistavalintoihin joita ei oltu niin hirveästi harjoiteltu. Kolmas kerta oli todella huono. Siinä lähti kaikki menemään heti alusta asti pieleen ja virheitä tuli paljon. Se siitä kerrasta. Tänään sitten oltiin kokeessa naapuri paikkakunnalla, koska omalla kylällä seuraavat sopivat vapaat ajat oli vasta juhannuksen jälkeen ja pojalle olisi tosi tarkeää saada kortti ennen juhannusta. No ei onnistunut vieläkään. Tasa-arvoisessa risteyksessä jäi oikealta tuleva väistämättä ja sitten vielä yksi kaistan vaihto sulkuviivan yli. Okei ymmärrän periaatteessa nuo virheet mutta kyllä alkaa raivostuttamaan. Jokainen ajokoe maksaa 90 euroa, joten kohta aletaan olla siinä tilanteessa, että autokoulu olisi tullut halvemmaksi. Pojan isä(ollaan erottu jo yli vuosikymmenen sitten) oli alunperin autokoulun kannalla, jos maksamme laskut puoliksi. Lopulta sovittiin, että minä opetan ja isänsä maksaa kaikki viranomaiskulut, pakollisen riskikoulutuksen autokoulussa ja teoria+ajokokeen. Heti alussa teki selväksi, ettei maksa kuin yhden teoria ja yhden ajokokeen. Loput maksaa opettaja eli minä. Teoria menikin(rimaa hipoen tosin) ekalla mutta ajokokeita olen jo useamman maksanut. En tiedä mikä tässä auttaisi. Ei huvittaisi mistään ajotunneista enää tässä kohtaa ruveta maksamaan mutta ei tämä näinkään halvaksi tule. Poikakin sanoi jo tänään, että en osaa opettaa ja että olis pitäny mennä autokouluun. On jotenkin tosi voimaton olo tämän asian kanssa. Parhaani olen yrittänyt.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla autokoulu tulee halvemmaksi? :D Ihan samalla tavalla joka ikinen inssiin menevä maksaa sen 90 euroa, tollo.
Ehkä ap tarkoitti, että jos autokoulun kautta olisi mennyt läpi heti ensimmäisellä kerralla niin ei olisi tarvinnut 5-10 kertaa maksaa tuota 90 euroa. Näin ainakin itse ymmärsin.
Luuletko että ketään päästetään oikeasti ekalla läpi? Ehkä joku kaverin lapsi tai joku josta voi hyötyä vapaa-ajalla. Yleensä inssi hyväksytään kolmannen kerran jälkeen.
Paranoid much? Kyllä minulla ainakin meni kerralla läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla autokoulu tulee halvemmaksi? :D Ihan samalla tavalla joka ikinen inssiin menevä maksaa sen 90 euroa, tollo.
Ehkä ap tarkoitti, että jos autokoulun kautta olisi mennyt läpi heti ensimmäisellä kerralla niin ei olisi tarvinnut 5-10 kertaa maksaa tuota 90 euroa. Näin ainakin itse ymmärsin.
Luuletko että ketään päästetään oikeasti ekalla läpi? Ehkä joku kaverin lapsi tai joku josta voi hyötyä vapaa-ajalla. Yleensä inssi hyväksytään kolmannen kerran jälkeen.
No, itse ainakin pääsin läpi ekalla kerralla sekä moottoripyöräinssin, että auton inssin. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Kun ei nykyään enää voi ajaa ilman korttia ja harjoitella missään alaikäisenä. Itse aikoinaan ajoin 15-v. lähtien mökkiteitä isän istuessa vieressä, samoin talvella jäällä. Kuorma-autokortti läpi ekalla inssillä ja ajo-opettaja vielä kehui, että auton käsittely taitaa olla jo tuttua... Mies olen, reilusti yli 40 v.
Omat lapset päässeet helsingissä molemmat ekalla läpi molemmista, autokoulun kävivät, minimitunnit. Nyt on joko opetuksessa tai asenteessa vikaa. Poika ei ota oppia vastaan äidiltään?
Tiedättekö mitä. Mulla meni inssi läpi 1/2 ajokerrallalla. Ähähääää 😛
Joidenkin pitäisi jättää ajohommat kokonaan väliin. Jos inssiä ei läpäise VIIMEISTÄÄN toisella kerralla, pitäisi siirtyä bussin käyttäjäksi. Liikenteessä on ihan liikaa surkeita kuskeja, en ymmärrä miten he ovat kortin saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta meni inssi ensimmäisellä kerralla läpi, ainoa rike oli liikenneympyrästä lähtiessä pois jäi vilkku päälle, mutta huomasin sen ja poistin sen vähän ennen seuraavaa risteystä. Samoin meni kirjallinenkin ekalla kerralla, kortti suoritettu autokoulussa ja en ollut ollut auton ratissa kertaakaan edes peltoajossa kun ensimmäiselle tunnille menin.
Vierailija kirjoitti:
*ajokerralla
Apua, ei noilla taidoilla ole vielä valmis ajokorttiin. Tuollaisia virheitä kun ei saa sattua. Itse pääsin inssin ensimmäisellä, ainoa virhe joka tuli oli vilkun vähän liian myöhään näyttäminen kun olin kääntymässä.
Vierailija kirjoitti:
Milä ihmeen puolikas ajokerta? Ajoit vaan puolet inssisstä kun inssi käski pysäyttää auton ja tunki sinulle ilohuudoin ”hyvä kuski!” ajokortin käteen?
Älä sure, poika saa varmasti ajokortin. Nykyään todella monet käyvät useamman kerran inssissä.
Kävin 18-vuotiaana autokoulun kun "kaikilla" piti silloin olla kortti. Sain teoriasta täydet pisteet mutta reputin inssiajon kolme kertaa. Sen jälkeen päätin että minun ei ole tarkoitus ajaa autoa. Enkä enää mennyt kokeeseen. 30 vuotta tuosta aikaa enkä ole ajokorttia kaivannut. Kaikki eivät ole musikaalisesti lahjakkaita, eikä kaikilla ole kykyä ajaa autoa turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milä ihmeen puolikas ajokerta? Ajoit vaan puolet inssisstä kun inssi käski pysäyttää auton ja tunki sinulle ilohuudoin ”hyvä kuski!” ajokortin käteen?
Satiiri ja ironia
Reputin ajokokeen aikoinaan neljä kertaa, vaikka teoriakokeesta tuli täydet pisteet. Kärsin paniikkihäiriöstä ja koin tilanteen muutenkin äärimmäisen stressaavana. Muutama lisäajotunti ja teorian kertaamista niin kyllä se siitä, ei inssin pomppaaminen ole mitenkään tavatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itse ainakin pääsin läpi ekalla kerralla sekä moottoripyöräinssin, että auton inssin. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Aika moni (varmasti suurin osa) saa inssin läpi ekalla kerralla. Omasta kaveriporukasta ei kukaan joutunut uusimaan inssiä, eikä inssisetä ollut tuttu, joka olisi meistä mitenkään hyötynyt vapaa-ajalla.
Ei se inssi sitä varten ole, että sillä turhaan rahastettaisiin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen seuraamaan liikennettä vielä vuosia pelkääjän paikalta. Monestikko minutkin on ajettu omalta kaistalta pientareelle, kun ei viitsitä edes päätä kääntää vaikka kylkikyljessä ajetaan.
Kenenkään kuolleeseen kulmaan ei koskaan kannata jäädä. Joko höllätään hieman kaasujalkaa tai sit painetaan kaasua.
Kylkikyljessä ei ole sama kuin kuollut kulma.
Minulla hylättiin inssi sen takia että auto pääsi mäkilähdössä luisumaan 20cm taaksepäin. Takana ei ollut ketään.
Toisella ajokerralla hylky tuli siitä että joku pakettiauto oli pysäköity noin 5m päähän suojatiestä ja minä hidastin ryömimisvauhtiin, mutten PYSÄHTYNYT. Näin että suojatiellä ei ole ketään ja näin myös sen että se 5m turvaväli oli suojatien ja ajoneuvon välissä. Kuulemma matka olisi riittänyt jos kyseessä olisi ollut henkilöauto. Mutta kun se oli pakettiauto niin olisi pitänyt pysähtyä koska en kuulemma mitenkään pystynyt nähdä suojatielle. Hänhän sen tiesi, pelkääjän paikalta, mitä näen ja mitä en.
On ne tiukkiksia
Kuulostaa lähinnä että teoria unohtuu käytännössä, joka on ihan yleistä, pänttäisin teoriaa ja jos kokeeseen saa takapenkille ottaa jonkun tutun kyytiin niin saattas auttaa jännitykseen. Ens kerralla menee läpi.
Autokouluun se lapsi. Siellä on ammattitaitoiset opettajat, jotka osaa harjoituttaa erityisesti niitä asioita, joissa on hankaluuksia.