Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika hylättiin taas ajokokeessa.

Vierailija
11.06.2019 |

Neljäs kerta jo. Alkaa todella olla kärsivällisyys koetuksella. Tammikuusta asti on ajettu opetusluvalla ja mielestäni poikani on jo varsin kelvollinen kuljettaja. Ajokokeessa vaan aina tapahtuu jotain. Ensimmäiset pari kertaa kaatuivat yksisuuntaisiin teihin ja joihinkin vääriin kaistavalintoihin joita ei oltu niin hirveästi harjoiteltu. Kolmas kerta oli todella huono. Siinä lähti kaikki menemään heti alusta asti pieleen ja virheitä tuli paljon. Se siitä kerrasta. Tänään sitten oltiin kokeessa naapuri paikkakunnalla, koska omalla kylällä seuraavat sopivat vapaat ajat oli vasta juhannuksen jälkeen ja pojalle olisi tosi tarkeää saada kortti ennen juhannusta. No ei onnistunut vieläkään. Tasa-arvoisessa risteyksessä jäi oikealta tuleva väistämättä ja sitten vielä yksi kaistan vaihto sulkuviivan yli. Okei ymmärrän periaatteessa nuo virheet mutta kyllä alkaa raivostuttamaan. Jokainen ajokoe maksaa 90 euroa, joten kohta aletaan olla siinä tilanteessa, että autokoulu olisi tullut halvemmaksi. Pojan isä(ollaan erottu jo yli vuosikymmenen sitten) oli alunperin autokoulun kannalla, jos maksamme laskut puoliksi. Lopulta sovittiin, että minä opetan ja isänsä maksaa kaikki viranomaiskulut, pakollisen riskikoulutuksen autokoulussa ja teoria+ajokokeen. Heti alussa teki selväksi, ettei maksa kuin yhden teoria ja yhden ajokokeen. Loput maksaa opettaja eli minä. Teoria menikin(rimaa hipoen tosin) ekalla mutta ajokokeita olen jo useamman maksanut. En tiedä mikä tässä auttaisi. Ei huvittaisi mistään ajotunneista enää tässä kohtaa ruveta maksamaan mutta ei tämä näinkään halvaksi tule. Poikakin sanoi jo tänään, että en osaa opettaa ja että olis pitäny mennä autokouluun. On jotenkin tosi voimaton olo tämän asian kanssa. Parhaani olen yrittänyt.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole tärkeää että poika on hengissä vielä ens vuoden juhannuksenakin eli ajan kanssa opettelee varmaksi kuljettajaksi, ottaa lisätunteja eri opettajalta.

Tottakai se on tärkeintä, että selviää liikenteessä ehjänä. Kiitos kommentista.

Ap

Vierailija
22/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun ajokorttisi hankittu täältä vai onko se ns. nigerialainen vaihtokortti, eli ostettu kympillä jostain ja sitten tänne muutettua käyty vaihtamassa oikeaan ajokorttiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni inssi läpi kun päätin, että suoritan automaattikortin nyt ja myöhemmin sen ns. tavallisen, kun olen tottunut liikenteeseen ja ajaminen on rutiinia. Eli tällä hetkellä saan ajaa vain automaattia, mutta eipä tuo kauheasti haittaa kun pihassa odotti jo valmiiksi automaattivaihteinen autoni.

Sillä kerralla kun meni läpi, oli inssi mukava ja rento mies. Hän ehdotti itse, että juttelee opettajan (jonka itse pyysin mukaan) kanssa jotta minua ei niin jännittäisi.

Hyvinhän se meni kun oli rento tunnelma. Hyväksyttyä koetta edeltävänä kertana minut olisi ihan hyvin voitu päästää läpi, mutta tietenkin keksivät kaikki mahdolliset syyt hylätä.

Fakta on se että vasta ajellessa itsekseen sitä oppii. Kulunut fraasi mutta niin totta. Ei minulla ollut mahdollisuutta ajella ajotuntien välissä. Jokainen ajotunti oli lähes alusta aloittamista, kun oli ollut välissä pitkä kausi ilman yhtäkään ajoa.

Liikennesäännötkin tuntuvat jo peruskauralta, kun olen vihdoin päässyt OIKEASTI opettelemaan ja hankkimaan itsevarmuutta ja kokemusta.

Kaikki kuolleen kulman katsastukset ja oikealle kääntyessä pyörätien tsekkaus tulevat automaattisesti. Sen siitä saa kun saa opetella.

Kyllä usko meinasi loppua kesken. Olin aivan varma etten saa ikinä korttia. Ongelma oli vain se, että tällä hetkellä minulle ei sovi manuaali. Sen aika on sitten, kun ajaminen on rutiinia enkä sekoa vaihteiden vaihdosta.

Vierailija
24/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla autokoulu tulee halvemmaksi? :D Ihan samalla tavalla joka ikinen inssiin menevä maksaa sen 90 euroa, tollo.

Ehkä ap tarkoitti, että jos autokoulun kautta olisi mennyt läpi heti ensimmäisellä kerralla niin ei olisi tarvinnut 5-10 kertaa maksaa tuota 90 euroa. Näin ainakin itse ymmärsin.

Luuletko että ketään päästetään oikeasti ekalla läpi? Ehkä joku kaverin lapsi tai joku josta voi hyötyä vapaa-ajalla. Yleensä inssi hyväksytään kolmannen kerran jälkeen.

Vierailija
25/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole teroittanut mieleen ja iskostanut pojalle oikeita asioita. Hän ei ole sisäistänyt opetustasi. Hän olisi riski liikenteessä itselleen ja muille. Laita suosiolla autokouluun ammattilaisen opetukseen 10-15 tunniksi.

Vierailija
26/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poikasi kova jännittämään? Varmasti jännitys pahentaa tilannetta + nuo aiemmat hylätyt inssit ja pelko uudesta epäonnistumisesta. Voisi tehdä hyvää ottaa ajotunteja autokoulusta, koska siellä on ammattitaitoiset opettajat ja voi olla helpompi opetella vieraan ihmisen kanssa. Tsemppiä pojallesi, kyllä hän vielä saa kortin.

Vierailija
27/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla autokoulu tulee halvemmaksi? :D Ihan samalla tavalla joka ikinen inssiin menevä maksaa sen 90 euroa, tollo.

Ehkä ap tarkoitti, että jos autokoulun kautta olisi mennyt läpi heti ensimmäisellä kerralla niin ei olisi tarvinnut 5-10 kertaa maksaa tuota 90 euroa. Näin ainakin itse ymmärsin.

Luuletko että ketään päästetään oikeasti ekalla läpi? Ehkä joku kaverin lapsi tai joku josta voi hyötyä vapaa-ajalla. Yleensä inssi hyväksytään kolmannen kerran jälkeen.

Olipa erikoinen kommentti. Kyllä meillä on molemmat nuoret saaneet inssin heti ekalla läpi. Saman autokoulun kävivät kumpainenkin. Toinen meni minimi ajoilla ja toinen taisi ajaa pari ylimääräistä tuntia.

Vierailija
28/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole teroittanut mieleen ja iskostanut pojalle oikeita asioita. Hän ei ole sisäistänyt opetustasi. Hän olisi riski liikenteessä itselleen ja muille. Laita suosiolla autokouluun ammattilaisen opetukseen 10-15 tunniksi.

Tottakai tekisin juuri kuten ehdotat, mutta siinä on vaan sellainen ongelma, että se maksaa ihan kamalasti.

Ap

Vierailija
29/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poika muutenkin hidas oppimaan asioita? Vai onko hän esim. hyvä koulussa? Itse olin aikanaan useamman kertaa ajokokeessa.  Oli hirveän vaikea tarkkailla samalla liikennettä miettiä minne kääntyä. Myöhemmin aikuisiällä mulla on todettu ADHD. Kuulemma moni muukin ADHD- ihminen on joutunut käymään useamman kertaa ajokokeessa. Voiko pojalla olla siis tarkkaavaisuudessa jotakin häikkää? 

Vierailija
30/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-ajokortin suorittaminen kustantaa autokoulussa noin 800-1300 € viranomaismaksuineen. Maksan mielelläni tuon summan, että nuori saa (oletettavasti) laadukasta opetusta.

Vierailija
31/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko poikasi kova jännittämään? Varmasti jännitys pahentaa tilannetta + nuo aiemmat hylätyt inssit ja pelko uudesta epäonnistumisesta. Voisi tehdä hyvää ottaa ajotunteja autokoulusta, koska siellä on ammattitaitoiset opettajat ja voi olla helpompi opetella vieraan ihmisen kanssa. Tsemppiä pojallesi, kyllä hän vielä saa kortin.

Jännitys varmasti vielä vaikeuttaa tilannetta ja varmasti pelkää epäonnistumista. Tiedän kyllä, että ajotunnit autokoulussa tekisi varmasti hyvää, mutta jotenkin haluasin selvitä tästä itse, kun tätä on jo näin kauan tehty. Mutta täytyy nyt harkita. On vaan niin arvokkaita ne autokoulun tunnit.

Ap

Vierailija
32/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset kuvittelevat, että osaavat opettaa ties mitä ilman minkäänlaista pedagogiikan koulutusta tai kokemusta. Jos osaat ajaa autoa, niin se ei tarkoita että osaisit opettaa sen taidon muillekin järkevällä tavalla. Muutenhan peruskoulussakin voisi olla opettajana kuka tahansa peruskoulun 6 keskiarvolla läpi päässyt ilman mitään muuta koulutusta.

Käyttäkää suosiolla ammattilaisten palveluita, ellette oikeasti ole varmoja omista opetustaidoistanne. Huom: omat ajotaidot eivät riitä, vaikka olisivat kuinka hyvät, jos opetustaitoja ei ole. Oman lapsen opettaminen on usein vielä vaikeampaa, kun lapsi on juuri aikuisuuden kynnyksellä ja suhde vanhempaan on muuttumassa.

Vierailija
33/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites paljon te olette harjoitelleet ajamista?

Isäni opetti aikoinaan minut ja itselläni oli ennen inssiä tuhansia kilometrejä takana kun ajoin kaikki ajot mitä tuli silloin opetuksen aikana.

Inssikin mainitsi asiasta et huomaa hyvin että kilometrejä on takana paljon.

Vierailija
34/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitkö mitään suunnitelmaa opettamisen tueksi vai lähdittekö vaan ajelemaan? Kannattaisi varmaan katsoa jostain autokoulun kirjasta apua ja kirjoittaa lista kaikista tilanteista, joita pitää harjoitella. Ja pari kertaa ei riitä; liikenteessä ei ole aikaa ruveta arpomaan, että mitä tässä pitikään tehdä, vaan pitää tulla selkärangasta. Siltikään muutama oikean opettajan pitämä tunti ei olisi huono ajatus. Nuoret miehet ovat suurimmassa riskissä joutua liikenteessä onnettomuuteen, ja haluat tietenkin varmistaa, ettei sinun poikasi päädy niihin tilastoihin.

Vierailija
35/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset kuvittelevat, että osaavat opettaa ties mitä ilman minkäänlaista pedagogiikan koulutusta tai kokemusta. Jos osaat ajaa autoa, niin se ei tarkoita että osaisit opettaa sen taidon muillekin järkevällä tavalla. Muutenhan peruskoulussakin voisi olla opettajana kuka tahansa peruskoulun 6 keskiarvolla läpi päässyt ilman mitään muuta koulutusta.

Käyttäkää suosiolla ammattilaisten palveluita, ellette oikeasti ole varmoja omista opetustaidoistanne. Huom: omat ajotaidot eivät riitä, vaikka olisivat kuinka hyvät, jos opetustaitoja ei ole. Oman lapsen opettaminen on usein vielä vaikeampaa, kun lapsi on juuri aikuisuuden kynnyksellä ja suhde vanhempaan on muuttumassa.

Olen monesti miettinyt aivan samaa. Hyvä kommentti.

Vierailija
36/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko tää kuitenkin provo? Vai onko ihmiset oikeesti noin pihalla, ettei jo tossa vaiheessa ymmärtäisi ettei osaa itse opettaa???

Vierailija
37/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko tää kuitenkin provo? Vai onko ihmiset oikeesti noin pihalla, ettei jo tossa vaiheessa ymmärtäisi ettei osaa itse opettaa???

Poika ei opi.

Vierailija
38/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko inssillä joku tarkoituskin? Esimerkiksi varmistaa, että oppilailla on edes alustavat minimivalmiudet toimia liikenteessä. Jotain mitä sun pojalla ei ole.

Vierailija
39/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat lapseni kävivät autokoulun ja pääsivät ekalla kerralla inssistä läpi. Kaverit, joita vanhemmat ovat opettaneet ajamaan, ovat käyneet inssissä 3-5 kertaa.

Vierailija
40/91 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

🚗🚘