Vapaaehtoisesti lapseton! Mikä on syysi olla haluamatta lapsia?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua, että tietoinen olio joutuu kärsimään minun takiani.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3979567/ketju/olen_antinatalisti_eli_mi…
Hei, tuohan on minun ketjuni viiden vuoden takaa. 😀 Hauskaa, että siitä on ollut hyötyä.
Tietysti siitä on ollut hyötyä. Käytännössä se on merkittävin suomenkielinen keskustelu antinatalismista erään toisen ketjun ohella, johon vastaili 15v poika. Olen kirjoittanut nuo viimeiset pidemmät kommentit ketjuusi ja linkkailen tuota keskustelua aina näille lapsettomuudesta valittajille.
Tavallaan imartelevaa, tavallaan vähän masentavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan tullut sellainen olo, että haluaisin nauttia elämästäni vähemmän.
Kun tällaisia lukee, ei yhtään ihmettele, miksi veloja pidetään omahyväisinä ja typerinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan tullut sellainen olo, että haluaisin nauttia elämästäni vähemmän.
Kun tällaisia lukee, ei yhtään ihmettele, miksi veloja pidetään omahyväisinä ja typerinä.
Mitäs omahyväistä ja typerää tuossa nyt on?
Haluatko sinä nauttia elämästäsi vähemmän, vai mihin ylenkatseesi perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs omahyväistä ja typerää tuossa nyt on?
Haluatko sinä nauttia elämästäsi vähemmän, vai mihin ylenkatseesi perustuu?
Tietysti hän haluaa nauttia elämästä mahdollisimman vähän. Etkö tiennyt, että kärsimykset palkitaan ja elämästä nauttiminen on syntiä! Naama norsunpimpillä syntymästä kuolemaan, niin kyllä taivasten valtakunnassa kiitos seisoo. Varsinkin kun muistaa katsella nenänvarttaa pitkin kaikkia, jotka kehtaavat olla onnellisia.
Syitä on PALJON:
Olen ääniyliherkkä ja tarvitsen rauhallisen elinympäristön. En jaksaisi lasten aiheuttamaa jatkuvaa meteliä.
Tarvitsen myös paljon unta, 8,5 tuntia yössä ja haluan nukkua vähintään klo 9 asti. Lapset yleensä heräävät kuitenkin jo aikaisemmin, eli tästä ei tulisi mitään. Jos en saa nukuttua riittävästi, pääni tulee kipeäksi ja muutun ärtyisäksi. Myös kognitiivinen suoritustasoni kärsii väsymyksestä. Haluan, että aivoni toimivat aina mahdollisimman tehokkaasti, joten unen määrä ja laatu on tärkeää.
En kokisi elämääni ihmisarvoiseksi, jos joutuisin jatkuvasti asettamaan lapset kaiken muun edelle. Haluan pystyä valitsemaan harrastukseni ja käyttää niihin juuri niin paljon aikaa kuin hyvältä tuntuu.
Raskaus ja synnyttäminen olisivat todella suuri riski mielenterveydelleni, koska kehoni saattaisi muuttua ulkoisesti sellaiseksi etten enää pitäisi siitä. Saattaisi tulla peruuttamattomia vaurioita, joiden kanssa pitäisi sitten elää loppuelämä. Ei kiitos.
Seksielämä. Minulle on tärkeää, että pystyn nauttimaan seksistä ja saamaan orgasmeja, sekä se että saan seksiä riittävän paljon ja usein. Synnytys olisi liian iso riski seksielämälleni, koska synnytyksestä voisi jäädä vaurioita jotka voisivat vaikeuttaa seksistä nauttimista ja pahimmillaan poistaa kyvyn saada orgasmeja yhdynnässä. Pelkäisin myös ettei mieheni enää haluaisi seksiä synnytyksen jälkeen, jos kehoni muuttuisi sellaiseksi ettei hän enää haluaisi minua tai jos hän näkisikin minut enää vain äitinä, johon ei voisi kajota.
Seksielämä, osa 2. Lapset olisivat muutenkin riski parisuhteelle ja seksielämälle, koska seksin harrastaminen voisi vaikeutua lasten takia. Lapsiperhearki voisi olla niin väsyttävää, että seksielämä kuihtuisi sen takia. Pelkäisin ettei puolisoni kokisi sopivaksi harrastaa seksiä kun lapset ovat kotona tai hereillä. Mahdollisesti en itsekään pystyisi keskittymään seksiin, jos oven takana olisi lapsia vaatimassa huomiota tai ihan vaikka jos lasten äänet muuten kantautuisivat liikaa makuuhuoneeseen. Arvostan parisuhdetta ja seksielämää niin korkealle, etten halua ottaa riskiä niiden pilaamisesta.
Haluan pitää alapääni sileänä. Miten karvojen höylääminen onnistuisi ison mahan kanssa? Ei mitenkään.
Tärkeä syy siihen miksi en missään tapauksessa halua synnyttää on myöskin se, että synnyttäjää ei välttämättä kuunnella eikä oteta vakavasti ja synnyttäjälle saatetaan tehdä asioita ilman hänen lupaansa. Synnyttäjä saattaa saamansa kohtelun perusteella kokea olevansa kuin poikiva lehmä, jonka nöyryyttäminen on sallittua lääketieteellisin perustein. Vauva saatetaan asettaa synnytyksessä tärkeämpään asemaan kuin synnyttäjä, mikä on mielestäni väärin. Synnyttäjän pitäisi saada valita, pidetäänkö synnytyksessä tärkeämpänä sitä ettei synnyttäjän kehoon ei tule vaurioita vai sitä että pelastetaan vauva.
https://minamyossynnyttajana.fi/kokemukset/
N36. Pidän kyllä muiden lapsista ja ymmärrän että jos oikeasti haluaa lapsia, niin on valmis ottamaan tällaisia riskejä. Itse en tule kantaani muuttamaan. Olen ollut lapsesta asti sitä mieltä etten lapsia hanki.
Synnyttäjän pitäisi saada valita, pidetäänkö synnytyksessä tärkeämpänä sitä ettei synnyttäjän kehoon ei tule vaurioita vai sitä että pelastetaan vauva.
[/quote]
Jos saisi valita, kuinkahan moni kieltäisi esim. välilihan leikkauksen tai hätäsektion ja antaisi vauvan mieluummin kärsiä, jopa kuolla koska keho... joo, mut onneksi sä et lisäännykään ikinä👍
Vierailija kirjoitti:
En koe olevani lapseton vaikka minulla ei ole lapsia. En minä ajattele sitä asiaa koskaan, muita se tuntuu kaivelevan lähennä. En tunne myöskään olevani kissaton, veneetön, moottoripyörätön jne. Ei sellainen elä negaation kautta joka ei ole lapsia koskaan halunnut.
Vau. Kiteytit mun ajatukset!! Kiitos 😙
Syitä on PALJON, tuli mieleen vielä muutama:
Maailmassa on jo liikaa ihmisiä. Ilmastonmuutos kiihtyy. Milloin alkavat suuret kansanvaellukset pakoon kestämättömiä oloja? En halua lisätä lasta tällaiseen maailmaan, jonka tulevaisuus on epävarmaa.
Työelämä raaistuu. Oma toimeentulonikin on epävarmaa, koska tuloni ovat hyvin epäsäännöllisiä. En usko, että pystyisin elättämään yhtäkään lasta. Hyvä kun saan rahat riittämään omiinkaan tarpeisiini.
Yhteiskunta ei auta riittävästi. Lapsilisä on liian pieni. Lastenhoitajan saaminen on yleensä vaikeaa ja kallista, eikä lastenhoitajia ole tuosta vain tarjolla yhteiskunnan puolesta. Myös tavalliset päivähoitomaksut ovat hurjia.
Lastensuojelun yliampuvuus Suomessa. Lapsia huostaanotetaan väärin perustein. Jos olet esimerkiksi joskus ollut päihdeongelmainen, sitä saatetaan käyttää perusteena huostaanotolle vaikket enää olisi vuosiin edes koskenut päihteisiin. Itse en ole ikinä ollut päihdeongelmainen, mutta pidän tällaista toimintaa kohtuuttomana. Maassamme on mahdollista joutua lastensuojelun uhrina kierteeseen, josta on mahdotonta päästä pois muuten kuin lähtemällä maanpakoon.
Minulla on paljon vaalenneita raskausarpia reisissä ja lantiolla, vaikka en ole ollut ikinä edes raskaana. Ne tulivat jo teini-iässä. Vatsani on sentään kaunis. Arvatenkin vatsani tulisi täyteen rumia arpia jos raskautuisin. Ei kiitos.
En pidä omia geenejäni niin hyvinä, että niitä haluaisin periyttää eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
En koe olevani lapseton vaikka minulla ei ole lapsia. En minä ajattele sitä asiaa koskaan, muita se tuntuu kaivelevan lähennä. En tunne myöskään olevani kissaton, veneetön, moottoripyörätön jne. Ei sellainen elä negaation kautta joka ei ole lapsia koskaan halunnut.
Syitä on PALJON jatkaa vielä. Hyvin kiteytetty! Lapseton on vain silloin, jos lapsen oikeasti haluaisi eikä ole lasta vielä saanut. Aivan samaan tapaan kuin olet kaivinkoneeton vain jos kuitenkin haluaisit kaivinkoneen.
Minäkään en koe olevani mitenkään erityisesti lapseton, vaikka pystyin kaivelemaan esiin näin paljon syitä niitä kysyttäessä. En ole koskaan kokenut tarvitsevani minkäänlaista "tukea" siihen, että olen lapseton.
"Vapaaehtoisesti lapseton" tuntuu myös oudolta nimitykseltä, koska se ettei ole lapsia on mielestäni normaali perusolotila. Lasten hankkiminen on muutos tuohon normaaliin olotilaan.
Vierailija kirjoitti:
"Vapaaehtoisesti lapseton" tuntuu myös oudolta nimitykseltä, koska se ettei ole lapsia on mielestäni normaali perusolotila. Lasten hankkiminen on muutos tuohon normaaliin olotilaan.
Tämä on totta vain siinä tapauksessa, että elät aikana ja paikassa, jossa luotettavaa ehkäisyä on helposti saatavilla. 99,9 % ihmiskunnan historiasta ja monille vielä tänäänkin lasten saaminen on vain jotakin, mitä terveille naisille tapahtuu. Naiset eivät ole pystyneet tekemään mitään päätöksiä lisääntymisestä kuinv asta hyvin vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta vain siinä tapauksessa, että elät aikana ja paikassa, jossa luotettavaa ehkäisyä on helposti saatavilla. 99,9 % ihmiskunnan historiasta ja monille vielä tänäänkin lasten saaminen on vain jotakin, mitä terveille naisille tapahtuu. Naiset eivät ole pystyneet tekemään mitään päätöksiä lisääntymisestä kuinv asta hyvin vähän aikaa.
Kyllä se mielestäni on kuitenkin normaali perusolotila ettei ole lapsia, koska kautta aikojen lapsen syntymiseen on tarvittu miehen ja naisen yhtymistä. Normaalissa perusolotilassaan nainen menstruoi eikä siis ole raskaana. Toisin sanoen, normaali perusolotila on vähän niin kuin tehdasasetukset eli tila, jossa nainen on jos naiselle ei ole tehty mitään. Lapsen syntyminen on poikkeama naisen normaaliin perusolotilaan.
En halua tehdä lasta tähän nykyajan maailmaan. Itse olin koko peruskoulun ajan koulukiusattu. Olen myös koulukiusattu jo toisessa polvessa. Some ja netti antavat liian hyvän alustan kiusaamiseen, eikä niitä pääse pakoon mihinkään. Kaikki myös jää nettiin määrittämättömäksi ajaksi. Onneksi minun lapsuudessani ei ollut somea eikä nettiä, olisin varmasti paljon traumatisoituneempi jos niitäkin olisi käytetty kiusaamisessani.
Koulumaailma on raaka ja yhteisön paineet kovat. Ennenkin oli näin, mutta ne asiat mitä kaikilla "piti olla" eivät olleet välttämättä ihan niin kalliita. Nykyään lelujen tilalle on tulleet superkalliit älypuhelimet, tabletit ja kannettavat tietokoneet. Pitää olla aina se uusin malli ja tietysti iPhone, Huaweista kiusataan. Näiden lisäksi tietysti pitää olla merkkivaatteet, kuten ennenkin. Ja sitten jos et näitä kaikkia hanki ja lasta siksi kiusataan, tunnet syyllisyyttä. Joo ei.
Minuakaan ei haluttu. Halu äitiyteen vaatii oman lapsuuden olleen enemmän positiivinen kuin negatiivinen kokemus.
Juuri näin! Minua ei synnytys haittaisi yhtään, raskaus tietysti olisi tympeää varsinkin jos olisi pahoinvointia ym. Mutta kyllä se on nimenomaan kaikki se, mitä synnytyksen jälkeen on odotettavissa, minkä vuoksi itselleni ei ole lapsia tulossa. Jos lasten mukana tulisi 24/7 hoitaja, niin varmaan hankkisinkin niitä. Aikuisena niistä voisi saada mukavaa seuraa.