Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Just Women Iron 25 mg kokemuksia - ja muutakin asiaa liittyen rauta-arvojen nostoon

Vierailija
10.06.2019 |

Onko kokemuksia tuosta kielen alle laitettavasta tabletista, joka sulaa suuhun ja raudan väitetään imeytyvän suun limakalvoilta elimistön käyttöön. Oletteko mitanneet ferritiinin ennen ja jälkeen eli nouseeko ferritiini todella noin pienellä annostuksella ja imeytyykö rauta tosiaan suun limakalvoilta? Tuliko haittavaikutuksia?

Entä mitäs se sitten on, kun Obsidanissa väitetään raudan imeytyvän vasta ohutsuolesta ja siksi se kapseli avautuu vasta siellä?

Eli mistä se rauta imeytyy elimistöön oikeasti?

Ja sitten sellainen on ihmetyttänyt, että mikä määrä rautaa per vuorokausi riittää nostamaan raudanpuutteisen rauta-arvoja?
Mehiläisen sivuilla sanotaan, että uusimmat tutkimukset kertovat, että joka toinen päivä 100 mg riittää.

Jossain väitetään, että liika rauta eli 100-300 mg per päivä laittaa elimistön vastaanottojutut kiinni ja rauta ei imeydy ja rasittaa vain suolistoa. Toisaalla taas luen, että vasta 200 mg rautaa per päivä nosti ferritiinin.

Itsellä tilanne, että nyt vatsa ei kestä enää Obsidan 100 mg per päivä, pari kuukautta ehdin vetää ja ferritiini nousi noin 5 yksikköä per kuukausi. Yhä ollaan vaikeasti raudanpuutteisia.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tuota. Aluksi ferritiini 15 ja nousi hitaasti ja apteekkiraudan kanssa ongelmia vatsalle.

Tuon avulla nousi ja pysyy tasolla 70-150. Käyttänyt 2 vuotta. Edullistakin.

Vierailija
2/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka hitaasti siis nousi? Käytitkö ihan joka päivä? Ja käytät siis yhä?

Tuliko mitään haittavaikutuksia? Onko lääkärit kommentoineet ko. tuotetta? On näköjään Jenkeissä valmistettu rautavalmiste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko siis, että Just Women Ironin kanssa ei kannata käyttää muita rautavalmisteita? Täytyykö tuossa olla tarkkana ruuan kanssa, vaikka imeytyykin suusta? Pitääkö vältellä siis maitoa, kahvia pari tuntia ennen ja jälkeen jne.?

Vierailija
4/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän Ferrodan 100 mg joka toinen päivä. Lääkäri sanoi samaa juuri tuosta että liian paljon rautaa liian lyhyessä ajassa voi olla jopa vaarallista. Rautatiputukset on asia erikseen koska siinä rauta menee suoraan suonee, eikä suoliston ja maksan kautta. 

Vierailija
5/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei ole kommentoinut mitään, koska hänen mielestä ferritiini 15 on viitealueella ja näin ollen ei ole syy ongelmiini.

Otan yleensä c-vitamiinin yhtä aikaa mikroimeytyvänkin kanssa.

Olen käynyt verimikroskopistilla. Aluksi veri oli aika onnetonta. Punasolut pienehköjä, keskenään eri kokoisia ja niitä oli aika vähän eivätkä liikkuneet. Myöhemmin määrä ja koko parantunut ja ovat alkaneet liikkua näytteessä kuten pitääkin.

Vierailija
6/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei ole kommentoinut mitään, koska hänen mielestä ferritiini 15 on viitealueella ja näin ollen ei ole syy ongelmiini.

Olen käynyt verimikroskopistilla. Aluksi veri oli aika onnetonta. Punasolut pienehköjä, keskenään eri kokoisia ja niitä oli aika vähän eivätkä liikkuneet. Myöhemmin määrä ja koko parantunut ja ovat alkaneet liikkua näytteessä kuten pitääkin.

Huokaus. Asiaan vihkiytyneet urheilulääkärit ja endokrinologit pitäisivät 15 arvoa huolestuttavan alhaisena!

Vierailija
7/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääkäri ei ole kommentoinut mitään, koska hänen mielestä ferritiini 15 on viitealueella ja näin ollen ei ole syy ongelmiini."

Oh hoh!

Mulle taas yli 30 vuotta alalla ollut sisätautilääkäri sanoi, että ferritiini 21 tarkoittaa sitä, että olen vaikeasti raudanpuutteinen ja ehdottomasti käytettävä nyt rautaa pitkään, sillä oireitakin on lähes kaikki mitä vain voi olla. Esim. kilpirauhaseni käy vajaalla. Otti kaikki kilpirauhaskokeet - eikä autoimmuuniperäistä, vaan raudanpuutteesta johtuvaa. Vasta lähemmäs arvolla ferritiini 100 kilpirauhanen ja kroppa toimii oikein.

Vierailija
8/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse käytän Ferrodan 100 mg joka toinen päivä. Lääkäri sanoi samaa juuri tuosta että liian paljon rautaa liian lyhyessä ajassa voi olla jopa vaarallista"

Eli mikä määrä vaarallista?

Vierailija
9/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan liian matala vieläkin. Tk lääkärit ei näistä välitä. Tarviit infuusion tai pitkän rautakuurin uudestaan.

Vierailija
10/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautaa kannattaa tosiaan ottaa tuo 100 mg joka toinen päivä, niin se imeytyy paremmin. Kun rautaa ottaa, se nostaa myös hepsidiinitasoa, joka estää sen imeytymistä. Hepsidiinivaikutus on pienempi harvemmin annostellessa.

Itse olen käsittänyt, että rauta imeytyy vasta suolistossa, mutta jos jollain arvot nousevat suusuihkeella, se kai puhuu sitä vastaan?

Oma ferritiiniarvoni oli juuri ja juuri viitearvoissa, en muista tarkkaa lukemaa, mutta jotain vajaa 20 kai. Ei lääkärin mukaan syytä huoleen, kun kerran viitearvoissa on... Samoin hb 117 oli kuulemma ok (juuri viitearvon rajalla). 

No toisaalta myös B 12 -vitamiiniarvoni oli alle viitearvon ja lääkärin mukaan sen korjaamiseksi riittää purkillinen Beroccaa. 

Vierailija
12/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lääkärin mielestä arvosi ferritiini 20 ja hemppa 117 = vaikea raudanpuute.

Mulla nimittäin ferritiini 20 ja hemppa 130 on hänen mukaansa vaikea raudanpuute. Kaikki raudanpuutteen oireet löytyy.

Vierailija
13/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
15/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 15 ilman anemiaa on normaali arvo terveelle ihmiselle. WHO:n suosituksen raja-arvo on 15.

Raudanpuute ilman anemiaa on muoti-ilmiö eikä sairaus.

Terv. asiantuntija

Vierailija
16/17 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt Sanasol purutabletti 14 mg rautaa ja Bethover B12 imeskellyt suussa aina rautapitoisen lounaan jälkeen. Lounaalla maksalaatikkoa, paprikaa, lindströmin pihvejä ja mandariineja ja tomaattia. Tuo yhdistelmä on virkistänyt ihan selvästi, en ole mittauttanut ihan äskettäin arvoja. Oli 15 alunperin.

Vierailija
17/17 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta tablettia otit päivässä?

Kuinka kauan meni että ferritiini nousi 70?

Kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi