Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain lääkäriltä tuomion että pitäisi laihduttaa!

Vierailija
10.06.2019 |

Ei vaan riitä voimat nyt siihen. Ylipainoa noin 10kg (178/85).
En kaiken tämän muun p****n lisäksi jaksa miettiä mitä syödä ja mitä ei. Liikkua en jaksa ollenkaan muuta kuin pakolliset työmatkat (osan työmatkasta kävelen 1,2km x 2).

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita urheiluharrastus. Netistä löytyy valmiita kunto-ohjelmia sohvaperunoille, lähtee ihan nollasta. Itse sain viime kesänä juoksukipinän ja onnistuin lähtemään sohvalta, kesän lopuksi juoksin 10 km lenkin.

Sitten ruokailu kuntoon. Jos on ylipainoa, niin jossakin on vikaa eli kaloreita tulee kulutusta enemmän. Alkoholi on helppo jättää pois. Korvaa hikiliikunnalla, niin saat endorfiineja tilalle. Itselleni on kertynyt talven aikana liikakiloja karkin syönnillä, vaikka muuten ruokavalio on ihan kunnossa. Eli yksikin pieni pahe voi pilata koko jutun.

Vierailija
42/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja aloittaa siitä ruokavaliosta pienin askelin, eikä sen lenkinlään tarvitse olla 15-20min. [/quote]

Kyllä vain, pienin muutoksin aloittaa ruokavalionkin kanssa!

Muutenkin tuollaisen lääkärin hoksautuksen voi tuomion sijaan ottaa mahdollisuutena, pienenä tuuppauksena ja onnenpotkuna kohti parempaa. Miksi sen pitäisi olla tuomio?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketoa nyt kovasti kohistaan, mutta toisaalta kardiologini suosittelee joka-aamuista kaurapuuroa sydämen terveyden kannalta. Minulla ei ole mitään varsinaista ”sydäntautia”, mutta kylläkin sähköinen johtumishäiriö, joka sinänsä ei ole vaarallinen. Mutta sukurasite on kova.

Sitäpaitsi kaurapuuro sopii vatsalleni, koko päivä alkaa loistavasti, kun juon lasillisen vettä, jotta on sitruunamehua, lautasellisen puuroa marjoilla ja manteleilla/pähkinöillä ja kahvia kauramaidolla.

Vierailija
44/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap menee uupumusoireiden vuoksi lääkäriin, ei ole asiallista alkaa esittää laihduttamista. Jokainen tietää, ettei uupuneelle pidä lykätä yhtään lisää syyllisyyttä tuottavaa päivittäistä tehtävää.

Kerrankin lääkäri toimi oikein, eikä määrännyt automaattisesti sairaslomaa. Ruokavalio, liikunta ja lepo kuntoon. Ei näistä asioista pääse eroon lässyttämällä ja päätä silittämällä. Nehän tähän ongelmaan on johtaneetkin. Koko ajan pitäisi olla kivaa ja kaiken hyvän tulla ilman todellista vastuuta. Vähän, kun joutuu ponnistelmaan uuvutaan. Ei näitä asioita ratkaista samoilla lääkkeillä, jotka ne on aiheuttanutkin. 

Uupuneena saa harrastaa vain pitkiä ja rauhallisia kävelylenkkejä, pilatesta ja venyttelytyyppistä joogaa. Kovempi liikunta on pahaksi. Kaikelle on aikansa ja paikkansa ja ihan ensisijaista on hoitaa uupumus ja vasta sitten kuntoa/ mittoja.

Vierailija
45/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkärillä on velvollisuus mainita ylipaino ja sen vaikutus terveyteen, vaikka minkä syyn takia menisi lääkäriin. Sitä kutsutaan ennaltaehkäisyksi. Vai luuletteko, että sitten vasta saa asiasta puhua, kun ylipaino on jo aiheuttanut fyysisen sairauden?

Vierailija
46/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on myös about 10kg ylipainoa vielä ja en todellakaan aio antaa painon enää tästä nousta, muutenkin sysipaskat polviparkani ovat kovilla.

Vierailija
47/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle suositeltiin vähintään 3kg painonpudotusta, sokeriarvoni ovat koholla, mutta rajojen sisällä vielä. olen 170cm ja painoin 73kg.

Pienensin ruoka-annoksia, jätin enimmät herkut pois, lisäsin kasvisten syöntiä ja liikun noin 5krt viikossa 45min, niin että hengästyn ja hikoilen.

Maaliskuusta painoa on pudonnut 7kg ja sen kyllä tuntee.

En todellakaan halua sairastua 2-tyypin Diabetekseen, joten teen kaikkeni.

Vierailija
48/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ylipainoiseksi sanoo. Viimeksi sanoi gynekologi. Mulla 50kg ylipainoa.

Gynekologi parka. Aika vittumaisia nakkeja niillekin tulee.

Yhtä vittumaisia kuin miehellenikin joka mua panee.

Mitähän tekemistä näillä on keskenään o_O Mies lienee tekee tuota ihan omasta nautinnostaan eikä ole kovin vaikea homma saada reikään tungettua tavaraa. Gynekologin täytyy saada sieltä esim. kondunnapukka löydettyä, joka on ylipainoisilla vaikeaa, koska sitä ylimäärästä rasvaa tursuilee myös siellä alapäässä. Kyllä, siellä sisällä.

Vierailija
49/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiksumiini kirjoitti:

Minulle suositeltiin vähintään 3kg painonpudotusta, sokeriarvoni ovat koholla, mutta rajojen sisällä vielä. olen 170cm ja painoin 73kg.

Pienensin ruoka-annoksia, jätin enimmät herkut pois, lisäsin kasvisten syöntiä ja liikun noin 5krt viikossa 45min, niin että hengästyn ja hikoilen.

Maaliskuusta painoa on pudonnut 7kg ja sen kyllä tuntee.

En todellakaan halua sairastua 2-tyypin Diabetekseen, joten teen kaikkeni.

Hienoa, kunhan vielä muistat, että hoikkuus ei estä sairastumista, tärkein on ravinnon sisältö. Tsemppiä!

Vierailija
50/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koko päivä alkaa loistavasti, kun juon lasillisen vettä, jotta on sitruunamehua, lautasellisen puuroa marjoilla ja manteleilla/pähkinöillä ja kahvia kauramaidolla.

Ei kuulosta herkulliselta vesilasilliselta. Puuro puurona ja vesi vetenä.

Vierailija
51/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap menee uupumusoireiden vuoksi lääkäriin, ei ole asiallista alkaa esittää laihduttamista. Jokainen tietää, ettei uupuneelle pidä lykätä yhtään lisää syyllisyyttä tuottavaa päivittäistä tehtävää.

Kerrankin lääkäri toimi oikein, eikä määrännyt automaattisesti sairaslomaa. Ruokavalio, liikunta ja lepo kuntoon. Ei näistä asioista pääse eroon lässyttämällä ja päätä silittämällä. Nehän tähän ongelmaan on johtaneetkin. Koko ajan pitäisi olla kivaa ja kaiken hyvän tulla ilman todellista vastuuta. Vähän, kun joutuu ponnistelmaan uuvutaan. Ei näitä asioita ratkaista samoilla lääkkeillä, jotka ne on aiheuttanutkin. 

Työuupumus ei johdu ylipainosta, typerää väittää sellaista.

Vierailija
52/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työuupumus ei johdu ylipainosta, typerää väittää sellaista.

Mutta huono ravinto kyllä vaikuttaa.

Vierailija
53/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi jännää, täällä on monta jotka kirjoittavat että ylipainoa on, muttei lääkäri ole vielä huomauttanut asiasta. Aivan kuin asia olisi joten hyvä ja homma hoidossa kun lääkäri ei ole siitä maininnut. Ylipaino on kuitenkin ylipainoa, ylimääräinen taakka jota kehossaan kantaa ja itsekin jokainen näistä kirjoittelijoista on sen kehossaan huomannut.

Ensi kerralla kun menen hammaslääkärin särkevän hampaan kanssa ja lääkäri huomaa reiän muttei huomata siitä niin mietin että hyvä juttu, lääkäri ei maininnut mitään reiästä. Loogista?

Vierailija
54/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi jännää, täällä on monta jotka kirjoittavat että ylipainoa on, muttei lääkäri ole vielä huomauttanut asiasta. Aivan kuin asia olisi joten hyvä ja homma hoidossa kun lääkäri ei ole siitä maininnut. Ylipaino on kuitenkin ylipainoa, ylimääräinen taakka jota kehossaan kantaa ja itsekin jokainen näistä kirjoittelijoista on sen kehossaan huomannut.

Ensi kerralla kun menen hammaslääkärin särkevän hampaan kanssa ja lääkäri huomaa reiän muttei huomata siitä niin mietin että hyvä juttu, lääkäri ei maininnut mitään reiästä. Loogista?

No kuulosti siltä, että lääkäri ei antanut mitään huomiota akuutille ongelmalle. Uupuneen on todella vaikea selvitä päivästä läpi. Ihan käsittämätöntä ajatella, että ainoaksi hoidoksi antaisi lisästressin kaloreista ja liikunnasta. Uupunut ei saa harrastaa kovaa liikuntaa, koska keho ei kestä sitä. Siinä vaiheessa kun jaksaa, ei ole enää uupunut.

Vierailija
55/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuulosti siltä, että lääkäri ei antanut mitään huomiota akuutille ongelmalle. Uupuneen on todella vaikea selvitä päivästä läpi. Ihan käsittämätöntä ajatella, että ainoaksi hoidoksi antaisi lisästressin kaloreista ja liikunnasta. Uupunut ei saa harrastaa kovaa liikuntaa, koska keho ei kestä sitä. Siinä vaiheessa kun jaksaa, ei ole enää uupunut.

Laihtumiseen ei tarvita kovaa liikuntaa, vaan oikea syöminen. Eikä oikeaan syömiseen tarvita kaloreitten laskemisen stressiä.

Vierailija
56/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos on lievää ylipainoa ja on kysynyt, tarvitseeko laiduttaa ja lääkäri/hoitaja on sanonut että ei tarvitse? Varmaan pitäisi olla uskomatta lääkäriä ja mieluummin kuunnella palstapostailijaa, joka on "lukenut blogeja aiheesta".

Vierailija
57/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lääkärien sanomiset ovat joskus hassuja. Valitin lääkärille kerran selkäsärkyä. Käski laihduttaa, niin selkä paranee. Bmi oli silloin 21. Ei parantunut selkä laihduttamisella, vaikka muutaman kilon siitä vielä karsin pois.

No elämässä tuli monenlaista eteen ja kiloja karttui ja lihoin parikymmentä kiloa (siis ihan oma vika, kun pahaa oloani paransin herkuilla). Menin työterveystarkastukseen ja sanoin heti, että ongelmana on ylipaino. Lääkäri hyssytteli, että voi voi, ei sitä nyt kai niin paljoa ole, kun ei näy päälle päin ja ei kannata ottaa siitä stressiä.

No varsin hyvin tiedän, että olen tällä hetkellä läski ja kun elämäntilanteeni on helpottanut, tiputan niitä kiloja pois, vaikka lääkärin mielestä ei olisi ollut tarpeellista, kun kaikki arvot olivat hyviä.

Vierailija
58/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos on lievää ylipainoa ja on kysynyt, tarvitseeko laiduttaa ja lääkäri/hoitaja on sanonut että ei tarvitse? Varmaan pitäisi olla uskomatta lääkäriä ja mieluummin kuunnella palstapostailijaa, joka on "lukenut blogeja aiheesta".

Tai sitten ajatella ihan itse.

Vierailija
59/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä noita lääkäreitä on?

Mä olen odottanut sellaista kohdallani, että jos saisin itseäni sitten niskasta kiinni. Mulla on verenpainetta ja kakkosdiabetes, ja sain lappusia käteeni. Ei kukaan ottanut painoa puheeksi.  Ei tullut palopuheita tai ehdotuksia hoitomuodoista. Ei mitään.

Tossa on iltalukemista ja niissä sitten oli ohjeet kuinka verenpainetta itse mitataan. Toisessa kerrottiin diabeteksesta ja sokereiden mittaamisesta - esimerkkinä kuinka ylipaino SAATTAA olla yksi aiheuttava tekijä. Siinä se.

123 kg

Vierailija
60/69 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ajatella ihan itse.

No minua tuo lievä 5 kilon ylipaino ei haittaa esteettisesti, eikä se estä minua liikkumasta tai nauttimasta elämästä. Miten tässä pitäisi sitten tulla johtopäätökseen, että minun pitäisi laihduttaa, jos hyvinvointini ja elämänlaatuni on hyvää eikä terveysalan ammattilaisen mielestä laihduttamiselle ole tarvetta? Ihan itse ajattelemalla pitäisi siis tulla johtopäätökseen, että ei mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi