Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alapään suonikohjuista? Apua vaivaan?

24.05.2006 |

Mulla on nyt toinen raskaus meneillään, viikolla 26. Alapäässä on jo kunnon kohjut häpyhuulien sisällä ja nivustaipeessakin suonet pullottaa. Paineen tunne alapäässä on ihan karsea pystyssä ollessa, todellakin sattuu. Vatsa on tosi iso jo nyt ja kun itse olen tosi pieni, niin ei ihme, että verenkierron huononnuttua nivusalueella painetta syntyy. Esikoista odottaessa oli sama vaiva, muttei alkanut vielä tässä vaiheessa raskautta näin vaivaamaan.

Kärsiikö kukaan muu samaisesta vaivasta?

Käytän tukivyötä töissä, tukisukkia, suihkuttelen alapäätä viileällä vedellä jne... Löytyisikö muita keinoja helpottamaan tätä tuskaa?

-frodo rv 25+1-

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama vaiva täällä. toista myös odottelen, nyt jo viikkoja 36. Esikoista odottaessa ei suonikohjuja tullut. Kiinnostais vaan tietää häviävätkö itsestään vai tarviiko leikata, ja ennenkaikkea: miten synnytyksestä selviää kohjujen kanssa!

Vierailija
2/10 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei vaivanneet mitenkään synnytyksessä noi kohjut, paineen tunnetta oli muutenkin sen verran alapäässä ;) Synnytyksen jälkeen kohjut alapäästä hävisivät kokonaan, onneksi! Ei ole meinaan mitään kovin kaunista katseltavaa. Alapää oli aikamoisesti turvonnut ennen synnytystä muutenkin ja ihan ihmettelin synnytyksen jälkeen, että miten alapään ulkonäkö muuttui entiselleen hyvinkin nopeasti =)

Kiva kuulla, että muillakin on tätä vaivaa, vaikken soisi sitä kellekään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi oli kiva kuulla! Juu ei tosiaan mitään kivan näköistä katseltavaa, säälin tulevaa kätilöäni jo etukäteen =)

Mitään helpotusta vaivaan en miekään ole keksinyt, silloin kun kun kohjut alkoi pullistella ja olivat kipeitä, yritin vaan välttää seisomista. Ajan myötä kipu on hellittänyt, liekö siihen sitten tottunut vai mistä johtunee..

Vierailija
4/10 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen kai ole oikein mitään muuta apua, kun maata kyljellään, että suonissa pääsee veri kunnolla virtaamaan lantion läpi eikä pakkaudu sinne. Näin mulle ainakin lääkärit sanoi viime raskaudessa. Istuminenkaan ei kuulemma auta, kun ne suonet on samalla lailla " tukossa" istuissa.

Synnytyksestä ei ole kokemusta, kun tuli sektio, mutta siitäkin lääkärini sanoi, että yleensä ei haittaa, tosin puhkeamisvaara on olemassa. Näin kyllä jo ennen synnytystä. Eli sanoi, että jos puhkeaa, niin jollain isolla pyyhkeellä tms. painetta vaan siihen kohjuun, ja äkkiä sairaalaan.

Niin, ja vielä siitä, että synnytyksen jälkeen meni ihan heti pois kaikki se pullotus, ja palautui paikat normaaliksi ilman mitään toimenpiteitä. Ei ollut vaavi enää painamassa suoniin, siitä kai se vaan on kiinni.

Tsemppiä teille...tiedän, että on kamala ongelma! Toiveissa on, ettei uusiutuisi, mutta toisaalta en oikeen jaksa uskoa etteikö uusisi. :o(

um 12+4

Vierailija
5/10 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuttu vaiva- esikoisen odotuksessa puhkesi yksi kohju jo varmaan viikolla 25, nyt sama juttu. Mutta onneksi: ne kyllä häviävät synnytyksen myötä:)!

Ainoa, mikä auttaa, on siis vähentää turvotusta ja painetta alapäässä ja se on se tukivyön käyttö. Vyö kannettelee kohtua painamasta sinne alas liikaa ja näin siis turvotuksenkin määrä pienenee. Jalkoja kannattaa pitää myös ylhäällä aina kun mahdollista. Veri ja kudosneste pitäisi saada pois sieltä alapäästä.

Eilen tein ' kauhulöydöksen' ilapesuilla pöntöllä istuessani- puolikas pingispallo oli ilmaantunut ' sinne' - eli siis siltä se tuntui. Turvotus on ihan järkkyä.

Että sellaista täällä. Toivotaan tosiaan, etteivät mene ja puhkea. Karsea vaiva, mutta onneksi mua ei VIELÄ satu esim. kävellessä...tosin, nyt vasta onkin rv 33+..

sitruska rv 33+4

Vierailija
6/10 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitä kohtalon tovereitä kyllä löyty,mä oon tehny niin että makoilen jalat ylhäällä,ja oon tunnustellu niin se muhkurat häviää samalla kun on jalat ylöspäin.. paineen tunnetta on kävellessä.

k.h.p ja tärppi 26+4

Vierailija
7/10 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaiva paheni kun olin sairaslomalla ja paljon makuuasenossa.nyt kun on liikkunut enemmän niin mielestäni suonikohjutkin hieman pienentyneet? eli itse suosin liikkumista ja paljon juomista...

saar@ 36+

Vierailija
8/10 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Olen itse kärsinyt samaisesta vaivasta muutaman viikon. Nyt rv 25. Ekassa raskaudessa ei ongelmia ollut. Kysyin asiaa gyneltä, jonka luona yksityisellä lääkäriasemalla käyn. Hän sanoi, ettei liikunnasta, tukisukista, peräpukamavoiteista ym. ole apua. Ainoa mistä apua voisi yrittää löytää, oli hänen mukaansa tukialushousut (en ole itse käyttänyt, enkä oikein tiedä millaiset ovat tai mikä niiden virallinen nimi on), mutta ne ilmeisesti puristavat oikeasta kohdasta, joka näin vähentäisi painetta suonessa. Tukisukat auttavat vain jalkoihin.

Vaiva on tosi inhottava. Välillä alapää on tosi kipeä pakotuksesta ja usein aamuyöstä pissaaminen tekee kipeää pullottavien suonien takia. Toivon tosiaan, että vaiva häviää synnytyksen jälkeen.

Kirkonrotta

Vierailija
9/10 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertakaikkiaan pysty olemaan töissä enää tämän kivun takia. Supisteleekin tosi usein, joten luulen että alkaa olla sairasloman paikka... Työskentelen sairaanhoitajana kiireisellä osastolla, jossa paljon mm.halvaantuneita ja muuten raskashoitoisia potilaita.

Onko teillä muilla kohjut alapäässä haitanneet työntekoa, oletteko jääneet ko vaivan takia pois töistä?

Vierailija
10/10 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin jäämään tosi pahojen alapääsuonikohjujen vuoksi sairaslomalle jo vkolla 30. En pystynyt olemaan töissä ravintolassa, kun pakotti niin ja supisteli myös. Välillä ne on pahemmat, mut toisinaan ne ei taas vaivaa niin. Kylkimakuu-asento auttaa ja makuulla ei tunnukaan sellaisia " muhkuroita" . Mutta ei tässä enää kuin korkeintaan 3 vkoa, niin ne toivottavasti on poissa.

Äippäliini ja pikkumonster-vauva 39+1