Sokerirasitus testistä
Olin siellä eilen tasan rv 28 ja tänään sain tulokset jotka olivat normaalit eli 0 tuntia 5, 1 tunti 9.1 ja 2 tunti 8,4. Kysyin sitten että millaisia arvot on jos on koholla, johon hän sanoi että 5.1, 10 ja 8,7. Joten mulla siis siinä ja siinä että jäin normaaliin tilaan. Nyt siis kyselen täältä että onko tietoa että voiko tuo nyt sitten muuttua jos en muuta ruokailutapaani vai onko se sitten tuo loppuun asti. Syön kyllä makeeta (karkkia) melkein päivittäin. Mitään ohjeita terkkari ei antanut koska tulos oli normaali, pitääkö nyt ottaa kumminkin pään vaiva tästä :( ?
Kommentit (5)
vaan verensokeria nostaa kaikki, missä on runsaasti hiilihydraatteja, esim. vaalea vilja, hedelmät, maito.
Minulla oli neljännessä raskaudessa tuo ensimmäinen arvo 5,1. En saanut mitään ruokavalio-ohjeita. Vauva oli sitten syntymäpainoltaan selvästi isompi kuin kolme ensimmäistä (3200-3600), paino tasan 4kg.
Viidennessä raskaudessa oli jälleen paastoarvo koholla, niinpä sitä alettiin seurata neuvolakäynneillä. Samalla sain ohjeistusta oikeaan ruokavalioon. Paastoarvo tippuikin normaalille tasolle 4,3-4,6. Eli minun kokemuksen mukaan tuolla makean syönnillä voi olla vaikutusta tuohon paastoarvoon.
niin syö ne muun ruoan yhteydessä, esim. jälkkäriksi. Ruokailuissa ei kannata pitää pitkiä välejä. Mitä tasaisempana verensokeri pysyy päivänmittaan, sen parempi.
Ja rasvainen ruoka on diabeetikolle pahempaa kuin sokeri.
Mulla oli tuo eka arvo 4,9 ja mä huomasin, että sitä pidettiin diabetesliiton sivuilla sitäkin jopa korkeana...
Näitä " kärähtäneitä" rupesi kai tässä jossain vaiheessa tulemaan aika paljon ja niitä rajoja on nostettu monessa kunnassa. Pääkaupunkiseudulla tuo raja taitaa olla 5,1 ja jossain Oulussakohan se oli, niin oli peräti 5,3, mutta diabetesliiton sivujen mukaan raja olisi peräti 4,8. Neuvolan tätikin sitä harmitteli, että kun arvot ei ylity, niin sitten heidän on pahempi antaa vakuuttavaa ruokavalioneuvontaa odottaville äideille.
En usko, että niin minulla kuin sinullakaan on kauhean suurta riskiä vauvan hyvinvoinnista, mutta ehkä nyt kannattaa katsoa vähän tarkempaa, että mitä syö. Esim. Espoon kaupungin nettisivuilla näkyy hyvin diabetesruokavalio odottavalle äidille, joten sieltä saanee hyvin vinkkiä, että mikä olisi hyvästä.
Aika jännä, miten neuvoloiden tulkinnat eroavat.
Omat arvoni oli 5.1 ja kaksi muuta alle kuuden. Neuvolasta sanoi, että minulla on riski sairastua raskausdiabetekseen, koska paastoarvo on yli rajan (5.0). Alko hössöttää ruokavaliota, tyyliin ei yhtään karkkia tai sokeria, ehkä dietti jäätelön voi syödä...
No omalla järjellä olen ruokavaliota katellu, ja viikonloppusin syöny karkkiakin. Katotaan parin viikon päästä mitä seuraava paastoarvo on. Pitää siis kerta kuussa käydä otattamassa paastoarvokin... Ärsyttää se 12h paasto, kun tulee tosi huono olo. Normaalisti kun joutuu syömään jo sängyssä, ennen kun nousee ylös.
Tulkintoihin toki saattaa vaikuttaa raskauden kesto. Onneksi ruokavalio on vain omaksi ja vauvan hyväksi. Katotaan miten seuraavalla neuvolakerralla hössötetään.
Riitu rv 20+6
jos olisin ollut esim viikon ilman makeisia (tai siis syönyt ainakin vähemmän)?