Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Alaselän ja takapuolen koskettelu ei kuitenkaan ole sellasiat teoista, jotka ovat omiaan loukkaamaan asianomistajien seksuaalista itsemääräämisoikeutta "

Vierailija
07.06.2019 |

Alaselän ja takapuolen koskettelua voidaan oikeuden mukaan pitää lähtökohtaisesti seksuaalisina tekoina. Muu koskettelu ei oikeuden mukaan ollut rikoslaissa määritellyllä tavalla seksuaalista.

Tuomion mukaan kyse ei kuitenkaan ollut sellaisista teoista, jotka ovat omiaan loukkaamaan asianomistajien seksuaalista itsemääräämisoikeutta ja siten täyttävät rikoslaissa määritellyn seksuaalisen ahdistelun tunnusmerkistön.

Terv. Käräjäoikeus

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea päätös.

Nykyajan kiss and tell-julkisuus, tarkoituksena jonkun julkkiksen häpäiseminen on mennyt aivan liian pitkälle.

Kerroin tämän jo toisessa ketjussa, mutta kerronpa uudelleen.

Olin itsekin 17-vuotiaana kavereiden kanssa baarissa ja suhteellisen kännissä. Joukko hyvin tunnettuja julkkismiehiä liittyi seuraamme ja yksi heistä jopa suuteli minua. Maanittelivat lähtemään jonkun asunnolle, muttemme menneet. Pointti se että 17-vuotiaat, humalaiset tytöt tasan tarkkaan tietävät mikä taka-ajatus aamuyöstä seuraan liittyvällä, kotiinsa kutsuvalla julkkismiehellä on. Seksi siinä on mielessä, ei mikään mehun juonti tai sarjakuvien lukeminen. Joten yllätyksenä tuo Hirviniemen koskettelu ei missään nimessä tytöille tullut, mutta kuvittelivat vain hyötyvänsä siitä jollain tavalla.

Ja korostan etten seksuaalista hyväksikäyttöä hyväksy missään nimessä, mutta siitähän alaselän/pepun silittelyssä ei ole kyse.

Pepun silittely on seksuaalista hyväksikäyttöä, joten hyväksyt seksuaalisen hyväksikäytön. Erikoista, että vierität hyväksikäytöstä vastuun uhrille, etkä tekijälle. Aku on vastuussa teoistaan, ei tytöt Akun teosta.

Asunnolle meneminen ei oikeuta millekään teolle Akun tai muiden miesten/naisten puolelta tehtävälle teolle. Sulle uutta, mutta ihmisellä on oikeus kesken seksin sanoa ei ja jos toinen siitä huolimatta jatkaa, muuttuu teko raiskaukseksi. Vaikka olisi "antanut ymmärtää" ei oikeuta ottamaan.

Se, että sinä tiesit tai kuvittelit tietäväsi 17-vuotiaana, ei tarkoita, että muut tietävät. Monissa jatkoissa tehdään ihan muuta kuin harrastetaan seksiä.

Eli tytöillä ei ole yhtään mitään vastuuta asiasta?

Alaikäisenä on ihan fine olla yöllä liikenteensä (kenties vielä alkoa nauttineena) ja lähteä vanhemman, humalaisen miehen kotiin. Viattomuuden raja menee ilmeisesti tässä, sillä nämä jutut ollaan valmiita alaikäisiltä tytöiltä hyväksymään, mutta kovasti täällä nyt kirjoitetaan että tuon ikäiset tytöt eivät mitään seksistä ja sen harrastamisesta vielä tietäisi tai aavistelisi. Käsi pystyyn jos 17-vuotiaana ei ollut kuullut vielä noista touhuista.

Jos tuo Hirviniemi kiinnosti vain fanitapaamisen muodossa niin miksi ihmeessä antoivat koskettelun jatkua eivätkä sännänneet ensimmäisen hipaisun jälkeen ovesta ulos?

Vierailija
82/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikea päätls, joku raja tuossakin. Kyllähän nyt paritansseissakin aika lähekkäin ollaan ja kosketaan sinne alaselkään ja on sellainen paritteluriitti muutenkin. Pitäisi sekin kieltää

Minua pelottaa, että näissä keskusteluissa on jatkuvasti kommentteja, jotka paljastavat kirjoittajan pitävän suostumusta täysin merkityksettömänä asiana ahdistelun kannalta. Miten kukaan voi edes verrata vapaaehtoista tanssimista ei-toivottuun kosketteluun?

Sanoppa muuta. Lisänä vielä se, että houkutellaan humalaisia alaikäisiä asuntoon ja kouritaan heitä. Kyllä saisi sekä tekijä että oikeus hävetä. Tästedes en katso mitään produktiota jossa kykeinen ahdistelija on mukana.

Houkutellaan humalaisia? Syytetyhän oli itsekin humalassa, joten ihan tasa-arvoisessa kunnossa kummatkin osapuolet.

Ikä ja elämänkokemus ei tainnut olla ihan tasa-arvoista osapuolten välillä kuitenkaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luen ihan silmät pyöreinä näitä "kyllä 17-vuotias tietää mitä varten miehen luo mennään jatkoille". Ihan oikeasti, ihmiset eivät ole ajatustenlukijoita ja meitä, jotka menemme jatkoille juttelemaan ja juomaan on vaikka kuinka paljon myös. Itse olen käynyt 16-vuotiaasta asti baareissa ja lähtenyt myös jatkoille, milloin mihinkin. Olen lähtenyt tuntemattomien nuorten miesten ja naisten luo, ja aikuisten miesten ja naisten luo ja porukoiden luo ja julkkisten luo ja vaikka minne. IKINÄ en ole ajatellut, että nyt sitten harrastan seksiä ja tällä hetkellä noita satoja nuoruuden iltoja muistellessa muistan YHDET jatkot joilla olen sitä harrastanut. Mutta ilmeisesti minulla on myös ollut onnea, koska kukaan noista ihmisistä ei ole ahdistellut minua vaan jatkoilla on harrastettu juuri sitä mitä varten niille on mentykin: juotu alkoholia ja jatkettu baarissa alkanutta juttua valomerkin jälkeen. On kuunneltu levyjä ja poltettu tupakkaa, katsottu mummojen ja pappojen valokuvia, soitettu banjoa ja haitaria, kokattu hämmentäviä ruokia, laulettu, luettu saksalaisia filosofeja, saunottu, oltu vaahtokylvyssä, luettu nuoruuden päiväkirjoja, maalattu seinää, nukuttu samassa sängyssäkin. Mutta seksi ei ole ollut koskaan se juttu minkä takia olen mennyt jonkun tuntemattomien luo. Onneksi ei ole ollut noillekaan tapaamilleni jatkoseuralaisille. Kauhea ajatuskin, että jollakulla noista olisi muka ollut oikeus kosketella minua vastoin tahtoani koska "olenhan tiennyt mitä varten olen mennyt jatkoille".

Aika suuri ero siinä, että lähdetkö jatkoille baarissa tapaamasi Jarkon kanssa, jonka kanssa olet keskustellut jo pari tuntia haitarin soitosta. Vaikka lähdetkö jatkoille tv:stä tutun, humalaisen julkkiksen kanssa, joka on bongannut sinut kadulta kävelemästä.

Ei kenelläkään ole oikeutta sinua kosketella mutta kyllähän jokainen terve ihminen omistaa vähän tilannetajua ja ymmärtää lukea myös viivojen välistä.

No ehkä olen jotenkin sinisilmäinen, mutta kyllä mielelläni voisin monessakin tilanteessa lähteä mukaan vaikka sitten kadultakin. Ajattelisin, että on jännittävää tutustua ihmiseen julkisuuden takana, jutella vaikka siitä haitarin soitosta. Ja minä sentään olen aikuinen ihminen enkä todellakaan osaa aina ajatella että "varmaan tuolla toisella ihmisellä onkin mielessä jotain muuta mitä sanoo". Sitten 17-vuotiaan pitäisi muka osata.

Ajattelisin myös, että julkkiksen luo on turvallisempaa mennä, koska tuskinpa hän tuhoaisi mainettaan millään rikollisella. Mutta ei ole tullut mieleen että julkkikselle lait eivät ehkä ole aina samat, ja sitten on aina näitä että "kyllä tiesit mitä olit hakemassa kun kerran _julkkiksen_ luo menit". Eli muuttuukin omaksi syyksi kuten tässä.

Niinpä, ei julkkista osaa pelätä, varsinkaan tuollaista, joka jossain perheohjelma Putouksessa on heilunut.

Vierailija
84/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Siis alaikäisiä (tai yleensä naisia) saa väkisin vetää syliin ja kosketella takapuolta ja se ei.ole seksuaalista AHDISTELUA.

Olivatko tuomarit miehiä? Itse olen nainen ja kokisin tuollaisen ahdistavana ja ahdisteluna.

No mitä varten ne tytöt meni sinne Akun kämpille? Onko kerrottu julkisuudessa? Ehkä menivät ilmaisen viinan toivossa? Tai halusivat panna julkkista, eikä tämä innostunut kuin hiplailemaan? Me ulkopuoliset emme voi tietää totuutta.

Vierailija
85/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Siis alaikäisiä (tai yleensä naisia) saa väkisin vetää syliin ja kosketella takapuolta ja se ei.ole seksuaalista AHDISTELUA.

Olivatko tuomarit miehiä? Itse olen nainen ja kokisin tuollaisen ahdistavana ja ahdisteluna.

Mä kokisin kanssa. Mutta en mä noin pienestä silti poliisille soittais tai lähtis käräjöimään. Olisin vaan lähtenyt pois tilanteesta.

Vierailija
86/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti edes Akun duunit loppuu niin sen laulajaheebonkin.

Vierailija
87/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräjäoikeuden ja poliisin aika on pois r'iskauksista ja våkivallanteoista, kun aika menee tämmösen kanssa. Outoa muuten, että juttu edes eteni näin pitkälle. Olivatko jonkun silmäätekevän lapsosia?

Vierailija
88/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis muuten hyvä kosto ex-vaimolta, jos olis tämmösen järkännyt kavereidensa kanssa.

Vierailija
89/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti seuraa jatkoa, eli oikeudenkäynti aiheettoman ajojahdin käynnistäneille.

Vierailija
90/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesta pääsi lähtemään pois,ei tarvinnut jäädä hiveltäväksi. Päätös ihan oikea, antaa osviittaa sille,ettei kannata kaikkia silittelyitä oikeuteen vetää!

Vierailija
91/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo nyt tosiaan varmaan mikään maailman traumaattisin tapahtuma ole ollut, mutta ei voi se silti olla väärin.

Ahdistelu voi olla myös lievää. Eihän varastaminenkaan ole ok, vaikka se olisi vaan ihan pientä varastamista.

Suhtautuminen ahdisteluun ja kehon koskemattomuuteen pitäisi pitäisi olla ihan yhtä jyrkkää kuin toisen omaisuuden ottamiseen luvatta. Jos ei ole lupaa, niin ei sitten ei, oli kyse miten pienestä hyvänsä.

Vierailija
92/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti seuraa jatkoa, eli oikeudenkäynti aiheettoman ajojahdin käynnistäneille.

Poliiseja kohtaan vai? Poliisithan tästä oli rikosilmoituksen tehneet.

Vierailija
93/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunisnainen-- kirjoitti:

Oikea päätös pikemmiten huonoa käytöstä. Ei nyt takapuolen koskeminen housujen päältä ole mikään maata mullistava asia eikä ketään loppuelämän kriisiin aja eikä siinä ole aina seksuaalinen kaiku . Huonoa käytöstä oli myös tytöiltä lähteä asunnolle. Kaikki käyttäytyi tuossa huonosti.

Kyllä se voi olla maata mullistavaa. Olen nuori nainen, ja jos ala-asteella ollessani tätini mies aina halatessaan puristi minua perseestä. Olen vältellyt sitten heidän tapaamistaan, koska tiedän, että puristamisen voi aina laittaa vahingon piikkiin ja minut laitetaan tyhmän asemaan. Puristelu jatkuu siis edelleen. Kerroin asiasta vasta vähän aikaa sitten miehelleni, ja mieheni ei ymmärrä, miksen ole nostanut haloota näissä tilanteissa. Ehkäpä ensi kerralla uskallan tokaista että nyt loppuu se perseen puristelu, vaikkakin toivon että ensi kertaa ei enää tule. Myös töissä olen tullut asiakkaiden taholta seksuaalisesti häirityksi, mutta objektiivisesti tarkasteltuna häirintää ei ole tapahtunut, kun olen tehnyt rikosilmoituksen. On se kumma, kun minun henkilökohtaisia rajojani ei kunnioiteta.

Näissähän on miehiltä aina sekin kommentti, että miksi et pistänyt vastaan, miksi et sanonut mitään.

No, voisihan sitä sanoakin, jos vaarana ei olisi sitä, että päätyy "nyt loppuu!" kommentista miehen toimesta ruumispussiin.

Tämä klassinen asetelma; "Miehen suurin pelko naisissa on, että nainen tavattuaan miehen nauraa hänelle ja pitää häntä naurettavana. Naisen suurin pelko miehissä on, että mies tavattuaan naisen tappaa tai r*iskaa hänet."

Vierailija
94/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luen ihan silmät pyöreinä näitä "kyllä 17-vuotias tietää mitä varten miehen luo mennään jatkoille". Ihan oikeasti, ihmiset eivät ole ajatustenlukijoita ja meitä, jotka menemme jatkoille juttelemaan ja juomaan on vaikka kuinka paljon myös. Itse olen käynyt 16-vuotiaasta asti baareissa ja lähtenyt myös jatkoille, milloin mihinkin. Olen lähtenyt tuntemattomien nuorten miesten ja naisten luo, ja aikuisten miesten ja naisten luo ja porukoiden luo ja julkkisten luo ja vaikka minne. IKINÄ en ole ajatellut, että nyt sitten harrastan seksiä ja tällä hetkellä noita satoja nuoruuden iltoja muistellessa muistan YHDET jatkot joilla olen sitä harrastanut. Mutta ilmeisesti minulla on myös ollut onnea, koska kukaan noista ihmisistä ei ole ahdistellut minua vaan jatkoilla on harrastettu juuri sitä mitä varten niille on mentykin: juotu alkoholia ja jatkettu baarissa alkanutta juttua valomerkin jälkeen. On kuunneltu levyjä ja poltettu tupakkaa, katsottu mummojen ja pappojen valokuvia, soitettu banjoa ja haitaria, kokattu hämmentäviä ruokia, laulettu, luettu saksalaisia filosofeja, saunottu, oltu vaahtokylvyssä, luettu nuoruuden päiväkirjoja, maalattu seinää, nukuttu samassa sängyssäkin. Mutta seksi ei ole ollut koskaan se juttu minkä takia olen mennyt jonkun tuntemattomien luo. Onneksi ei ole ollut noillekaan tapaamilleni jatkoseuralaisille. Kauhea ajatuskin, että jollakulla noista olisi muka ollut oikeus kosketella minua vastoin tahtoani koska "olenhan tiennyt mitä varten olen mennyt jatkoille".

Aika suuri ero siinä, että lähdetkö jatkoille baarissa tapaamasi Jarkon kanssa, jonka kanssa olet keskustellut jo pari tuntia haitarin soitosta. Vaikka lähdetkö jatkoille tv:stä tutun, humalaisen julkkiksen kanssa, joka on bongannut sinut kadulta kävelemästä.

Ei kenelläkään ole oikeutta sinua kosketella mutta kyllähän jokainen terve ihminen omistaa vähän tilannetajua ja ymmärtää lukea myös viivojen välistä.

Minä en oikeastaan ymmärrä mikä suuri ero tuossa on? Vielä vähemmän minä nyt lähtisin seksiaikeisiin suoraan kadulta.

Ja pakko sanoa, että itsellä samat kokemukset kui tässä ekalla. En ole ikinä jatkoille mennyt seksi mielessä!

Vierailija
95/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika naiivia norkoilla kadulla keskellä yötä ja mennä ukkomiesten asuntoon ryyppäämään. Olisivat tilanneet taksin ja meneet kotiin. Niin tekevät kiltit tytöt.

Vierailija
96/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät hyssykät sentään kun maailma on muuttunut. Itse olen jo yli nelikymppinen, mutta kyllä mulla vuodet 17-25 olivat sellaista seksuaalisen kokeilun aikaa ja hyvä että olen saanut elää sen ajan. Oltiin humalassa baarissa, aika intiimiä oli välillä eri ikäisten miesten kanssa, tanssittiin hitaita ja kyllä ne kädet saattoivat hieman vaellella, ilman että lupaa kysyttiin. Joskus olin itse mukana hommassa, joskus en tykännyt ja tilanteesta aina pääsi pois, baarissa, festareilla tai jatkoilla. Se oli kosiskelua ja tietenkin seksin hakua, juu mä tykkään seksistä, kivittäkää. Kyllä sitä tasan tarkkaan tiesi mitä teki ja mielummin mä sitä muistelen kiikkustuolissa kuin jotain metoota Ja sitten oli tilanteita, esim. kesätyöpaikoissa että lähentely ei kuulunut asiaan. Mutta kyllä minun ikäpolven baarireissuihin nuoruudessa kuului asiaan aika rohkeakin flirttailu ja jopa koskeminen, mutta nykymeno taitaa olla toista, onko hyvä vai ei. No ainakaan lapsia ei enää tehdä ja some voittaa seksin :) Oi kultainen 90 luku

Vierailija
97/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika naiivia norkoilla kadulla keskellä yötä ja mennä ukkomiesten asuntoon ryyppäämään. Olisivat tilanneet taksin ja meneet kotiin. Niin tekevät kiltit tytöt.

No kaikki ei ole kilttejä tyttöjä. Silti ei kuulu heitä kouria.

Vierailija
98/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaunisnainen-- kirjoitti:

Oikea päätös pikemmiten huonoa käytöstä. Ei nyt takapuolen koskeminen housujen päältä ole mikään maata mullistava asia eikä ketään loppuelämän kriisiin aja eikä siinä ole aina seksuaalinen kaiku . Huonoa käytöstä oli myös tytöiltä lähteä asunnolle. Kaikki käyttäytyi tuossa huonosti.

Kyllä se voi olla maata mullistavaa. Olen nuori nainen, ja jos ala-asteella ollessani tätini mies aina halatessaan puristi minua perseestä. Olen vältellyt sitten heidän tapaamistaan, koska tiedän, että puristamisen voi aina laittaa vahingon piikkiin ja minut laitetaan tyhmän asemaan. Puristelu jatkuu siis edelleen. Kerroin asiasta vasta vähän aikaa sitten miehelleni, ja mieheni ei ymmärrä, miksen ole nostanut haloota näissä tilanteissa. Ehkäpä ensi kerralla uskallan tokaista että nyt loppuu se perseen puristelu, vaikkakin toivon että ensi kertaa ei enää tule. Myös töissä olen tullut asiakkaiden taholta seksuaalisesti häirityksi, mutta objektiivisesti tarkasteltuna häirintää ei ole tapahtunut, kun olen tehnyt rikosilmoituksen. On se kumma, kun minun henkilökohtaisia rajojani ei kunnioiteta.

Näissähän on miehiltä aina sekin kommentti, että miksi et pistänyt vastaan, miksi et sanonut mitään.

No, voisihan sitä sanoakin, jos vaarana ei olisi sitä, että päätyy "nyt loppuu!" kommentista miehen toimesta ruumispussiin.

Tämä klassinen asetelma; "Miehen suurin pelko naisissa on, että nainen tavattuaan miehen nauraa hänelle ja pitää häntä naurettavana. Naisen suurin pelko miehissä on, että mies tavattuaan naisen tappaa tai r*iskaa hänet."

No voi h... tti jos tädin mies sukujuhlissa on vuosia puristellur persettä niin eikö sitä aikuinen ihminen voi sanoa siinä koko suvun edessä Matti-perkele nyt loppui tuo puristelu. Mikä ihme siinä on että naiset aina alistuvat, en ole koskaan pelännyt että miehet lähtökohtaisesti raiskaavat tai tappavat, lääpiöille olen sanonut suoraan ja se on loppunut siihen. 99,99% miehistä on kunnon ihmisiä, luultavasti useampi.

Vierailija
99/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä oikein odotat alaikäisiltä? Totta kai he ovat naiiveja. Eivät ehkä tämän kokemuksen jälkeen, kun setämies kävi käsiksi. T

Vierailija
100/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on miesten todella vaikea arvioida tyttöjen ikää. Oma 17 v tyttäreni ei näytä alaikäiseltä.

Jatkossa miehet katsokaan paperit ja varmistakaa myös niiden aitous.

Mun 14 v ei näytä alaikäiseltä ja teinien tapaan voi olla hyvinkin ajattelematon, sillä ei ymmärrä mitä paskoja miehet ovat. Tämä koska oma isä on kunnollinen.

Niin millälailla Aku tuossa vahingoitti ja ketä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän