Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Alaselän ja takapuolen koskettelu ei kuitenkaan ole sellasiat teoista, jotka ovat omiaan loukkaamaan asianomistajien seksuaalista itsemääräämisoikeutta "

Vierailija
07.06.2019 |

Alaselän ja takapuolen koskettelua voidaan oikeuden mukaan pitää lähtökohtaisesti seksuaalisina tekoina. Muu koskettelu ei oikeuden mukaan ollut rikoslaissa määritellyllä tavalla seksuaalista.

Tuomion mukaan kyse ei kuitenkaan ollut sellaisista teoista, jotka ovat omiaan loukkaamaan asianomistajien seksuaalista itsemääräämisoikeutta ja siten täyttävät rikoslaissa määritellyn seksuaalisen ahdistelun tunnusmerkistön.

Terv. Käräjäoikeus

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta on seksuaalista ahdistelua niin pitäisi sanoa ei. Jos sen jälkeen koskettelee ns alapäätä edestä tai rintoja niin syyllistyy seksuaaliseen ahdisteluun. Myös suutelu väkisin täyttää tuon merkistön. Jos tekijä koskee esim alapäätä edestä eikä voi mitenkään paeta tilanteesta voi jopa olla pakottaminen seksuaaliseen tekoon. Siis pitää kieltää ja tekijän koskea esim alapäähän tai rintoihin ns seksuaalisessa tarkoituksessa.

Ihan ei täyttänyt merkistöä. Siis tarkoittaa että henkilö kieltää ja sen jälkeen tekijä ihan hieroo rintoja selkeästi eli on seksuaalista.

Vierailija
22/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunisnainen-- kirjoitti:

En ole seksuaalisen ahdistelun puolella enkä minkään seksuaalirikosten mutta käsi sydämellä kun moni on ajatuksissaan koskenut jonkun alaselkää tai takapuolta,?? Joskus siinä on vaan tuttavallinen tai kiusanteko sävy muttei todellakaan aina seksuaalista! Aika moni meistä saa tottua tuohon elämänsä aikana esim minun takapuoleen on koskettu ehkä seksuaalissävytteisesti ehkä kiusantekomielessä ehkä huumorilla. Seksuaalinen ahdistelu ei ihan tuota tarkoita, muutenhan me kaiki oltas tuomiolla.[/quote

Omituista tuttavallisuutta kouria alaikäisten takamuksia. En ole koskaan missään tilanteessa kosketellut muiden ihmisten takamuksia . En vahingossa, leikilläni enkä kiusaamistarkoituksessa. Tietty porukka , joka ei osaa käyttäytyä, ilmeisesti täytyisi pitää häkissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikea päätls, joku raja tuossakin. Kyllähän nyt paritansseissakin aika lähekkäin ollaan ja kosketaan sinne alaselkään ja on sellainen paritteluriitti muutenkin. Pitäisi sekin kieltää

Minua pelottaa, että näissä keskusteluissa on jatkuvasti kommentteja, jotka paljastavat kirjoittajan pitävän suostumusta täysin merkityksettömänä asiana ahdistelun kannalta. Miten kukaan voi edes verrata vapaaehtoista tanssimista ei-toivottuun kosketteluun?

Sanoppa muuta. Lisänä vielä se, että houkutellaan humalaisia alaikäisiä asuntoon ja kouritaan heitä. Kyllä saisi sekä tekijä että oikeus hävetä. Tästedes en katso mitään produktiota jossa kykeinen ahdistelija on mukana.

Hyvä. Siitäs saavat, että tuntuu, kun et katso.

Vierailija
24/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea päätös pikemmiten huonoa käytöstä. Ei nyt takapuolen koskeminen housujen päältä ole mikään maata mullistava asia eikä ketään loppuelämän kriisiin aja eikä siinä ole aina seksuaalinen kaiku . Huonoa käytöstä oli myös tytöiltä lähteä asunnolle. Kaikki käyttäytyi tuossa huonosti.

Kyllä se voi olla maata mullistavaa. Olen nuori nainen, ja jos ala-asteella ollessani tätini mies aina halatessaan puristi minua perseestä. Olen vältellyt sitten heidän tapaamistaan, koska tiedän, että puristamisen voi aina laittaa vahingon piikkiin ja minut laitetaan tyhmän asemaan. Puristelu jatkuu siis edelleen. Kerroin asiasta vasta vähän aikaa sitten miehelleni, ja mieheni ei ymmärrä, miksen ole nostanut haloota näissä tilanteissa. Ehkäpä ensi kerralla uskallan tokaista että nyt loppuu se perseen puristelu, vaikkakin toivon että ensi kertaa ei enää tule. Myös töissä olen tullut asiakkaiden taholta seksuaalisesti häirityksi, mutta objektiivisesti tarkasteltuna häirintää ei ole tapahtunut, kun olen tehnyt rikosilmoituksen. On se kumma, kun minun henkilökohtaisia rajojani ei kunnioiteta.

Nosta oikeasti iso älämölö. Nolaa se juntti perseenpuristelija julkisesti. Kilju kuin tapettava. Ei nämä id.iootit muuten opi. Metoon myötä myötätunto on varmasti puolellasi.

Vierailija
25/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jippii, saatiin lupa pyllylke taputteluun!

Sehän tämä käytännössä on koska oikeus toteaa sen olevan ok. Kannattaa huomata , että jopa alaikäisiä on ok taputella mieli määriin perseelle. Eipä uskoisi divistysvaltiosta tätä.

Vierailija
26/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tyttöjen vika että toinen liikutteli likaisesti alaikäisiä? Just joo.

Kyllä seitsemäntoistavuotias voisi käyttää omaa harkintaansa, kun lähtee miehen mukaan tämän asuntoon, ei varmaan pyydä sinne sukkaa kutomaan?

Ja Hirviniemi voisi lopettaa sen dokailun, ettei tarvitse alaikäisiä lääppiä.

Vierailija
27/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitähän ne tyttelit lähtivät Aku-sedän kämpiltä hakemaan, jos järkyttyivät tuosta niin? Ei keskiverto-17-vuotias ole mikään sinisilmäinen lapsukainen.

Vierailija
28/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töitä ei telkkarista enää löydy, pääseekö ministerin avustajaksi?

Vierailija
29/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikea päätls, joku raja tuossakin. Kyllähän nyt paritansseissakin aika lähekkäin ollaan ja kosketaan sinne alaselkään ja on sellainen paritteluriitti muutenkin. Pitäisi sekin kieltää

Minua pelottaa, että näissä keskusteluissa on jatkuvasti kommentteja, jotka paljastavat kirjoittajan pitävän suostumusta täysin merkityksettömänä asiana ahdistelun kannalta. Miten kukaan voi edes verrata vapaaehtoista tanssimista ei-toivottuun kosketteluun?

Sanoppa muuta. Lisänä vielä se, että houkutellaan humalaisia alaikäisiä asuntoon ja kouritaan heitä. Kyllä saisi sekä tekijä että oikeus hävetä. Tästedes en katso mitään produktiota jossa kykeinen ahdistelija on mukana.

Hyvä. Siitäs saavat, että tuntuu, kun et katso.

Eipä tässä yksittäinen kansalainen voi muuta kuin omalta osaltaan pistää nämä boikottiin. Kyllä se rupeaa siinä kohtaa tuntumaan kun sen yhä useammat tekevät.

Vierailija
30/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitähän ne tyttelit lähtivät Aku-sedän kämpiltä hakemaan, jos järkyttyivät tuosta niin? Ei keskiverto-17-vuotias ole mikään sinisilmäinen lapsukainen.

Kyllä ovat ja varmasti tuo sopimaton lähentely tuli yllätyksenä kun kerta hätäkeskukseen soittivat.

Vierailija
31/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea päätös pikemmiten huonoa käytöstä. Ei nyt takapuolen koskeminen housujen päältä ole mikään maata mullistava asia eikä ketään loppuelämän kriisiin aja eikä siinä ole aina seksuaalinen kaiku . Huonoa käytöstä oli myös tytöiltä lähteä asunnolle. Kaikki käyttäytyi tuossa huonosti.

Kyllä se voi olla maata mullistavaa. Olen nuori nainen, ja jos ala-asteella ollessani tätini mies aina halatessaan puristi minua perseestä. Olen vältellyt sitten heidän tapaamistaan, koska tiedän, että puristamisen voi aina laittaa vahingon piikkiin ja minut laitetaan tyhmän asemaan. Puristelu jatkuu siis edelleen. Kerroin asiasta vasta vähän aikaa sitten miehelleni, ja mieheni ei ymmärrä, miksen ole nostanut haloota näissä tilanteissa. Ehkäpä ensi kerralla uskallan tokaista että nyt loppuu se perseen puristelu, vaikkakin toivon että ensi kertaa ei enää tule. Myös töissä olen tullut asiakkaiden taholta seksuaalisesti häirityksi, mutta objektiivisesti tarkasteltuna häirintää ei ole tapahtunut, kun olen tehnyt rikosilmoituksen. On se kumma, kun minun henkilökohtaisia rajojani ei kunnioiteta.

Nosta oikeasti iso älämölö. Nolaa se juntti perseenpuristelija julkisesti. Kilju kuin tapettava. Ei nämä id.iootit muuten opi. Metoon myötä myötätunto on varmasti puolellasi.

Kiitos. On vain ollut todella vaikeaa, koska näemme vain sukujuhlissa, joissa on paljon porukkaa paikalla... Tiedän, että tätini ja miehensä suhde ei ole ollut vuosiin kovinkaan hyvä, niin pelkään että mitä seuraavaksi tapahtuisi. Tavallaan tunnen, että minun vikanihan tämä on, kun olen antanut kosketuksen tapahtua, enkä ole aiemmin kieltänyt, mutta kun siinä tulee aina se fiilis, että tekeekö hän sen oikeasti tahallaan ja miten ihminen kehtaa! Joka kerta hämmennyn ja pari viime kertaa olen yrittänyt vain kätellä, mutta en ole onnistunut välttämään halausta. Onneksi tiedossa ei ole mitään tapaamista varmaankaan vuoteen, mutta silloin minun on tsempattava, ja toivottavasti mieheni on silloin mukana, niin voi sitten vaikka katsoa että perseellehän se käsi menee.

Vierailija
32/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden Sisäministerin linjauksella "ottaa henkilökohtaisesti vastuun". Pulinat pois.

Vierailija
33/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole seksuaalisen ahdistelun puolella enkä minkään seksuaalirikosten mutta käsi sydämellä kun moni on ajatuksissaan koskenut jonkun alaselkää tai takapuolta,?? Joskus siinä on vaan tuttavallinen tai kiusanteko sävy muttei todellakaan aina seksuaalista! Aika moni meistä saa tottua tuohon elämänsä aikana esim minun takapuoleen on koskettu ehkä seksuaalissävytteisesti ehkä kiusantekomielessä ehkä huumorilla. Seksuaalinen ahdistelu ei ihan tuota tarkoita, muutenhan me kaiki oltas tuomiolla.

64% miehistä, 81% naisista. Perustuu omin empiirisiin havaintoihini.

Vierailija
34/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ovat ja varmasti tuo sopimaton lähentely tuli yllätyksenä kun kerta hätäkeskukseen soittivat.

Aika huolestuttavaa, jos joku sen ikäisenä ei sen vertaa asioista tajua. Ja vielä nykyaikana. Ei ihme, jos joutuu vaaratilanteisiin.

Vierailija
35/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tasa-arvoisen, voimaantuneen, koulutetun ja fiksun suomalaisen naisen täytyy saada lähteä juopuneen miehen mukana asunnolle joutumatta takamukselle taputelluksi.

Vierailija
36/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin nainen ja olen tyytyväinen käräjäoikeuden päätökseen. Joku raja tässä on oltava. Kohta lampaat määkii täällä rivissä, että mies ei saa katsoa naista silmiin, koska seksuaalisuus. 

Ja mikä se juttu oli, että on hätäkeskukseen soitettu? Jos ahdistellaan, niin "näpit irti" ja lähtee tilanteesta pois. 

HYVÄ PÄÄTÖS! 

- Nainen30v

Vierailija
37/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lukuisilla jatkoilla n. 18-22-vuotiaana (omanikäisten kanssa), joilla ei ole harrastettu seksiä. Useimmilla jatkoilla ei ole harrastettu seksiä, vaan on juteltu, pelailtu, juotu, kuunneltu musaa, jne. Että ei jatkot ole mikään oletus seksistä, varsinkaan jos paikalla on enemmän kuin kaksi ihmistä.

Vierailija
38/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saa toista kosketella mihinkään mistä toinen ei halua tulla kosketetuksi. Ensimmäisen kiellon pitää riittää. Kai tytöt kielsivät...

Periaatteessa jokainen saa pukeutua miten pukeutuu ja liikkua missä haluaa. Kuitenkin ihmettelen eivätkö vanhemmat ole tyttöjä ohjeistaneet ettei alkoholia juoda alaikäisenä eikä vieraiden setien luokse mennä, varsinkaan yöaikaan.

Vierailija
39/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalista ahdistelua on esim väkisin suutelu ja esim julkisella paikoilla tisseihin käyminen. Esim selkään tai olkapäähän koskeminen ei ole seksuaalista ahdistelua. Seksuaalinen ahdistelu tapahtuu kun kohde kieltää ja toinen silti tekee esim rinnat, alapää jne joita sen jälkeeb koskettelee silti.

Hätänumeroon voi silti soittaa vaikka on epäselvä

Vierailija
40/106 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. On vain ollut todella vaikeaa, koska näemme vain sukujuhlissa, joissa on paljon porukkaa paikalla... Tiedän, että tätini ja miehensä suhde ei ole ollut vuosiin kovinkaan hyvä, niin pelkään että mitä seuraavaksi tapahtuisi. Tavallaan tunnen, että minun vikanihan tämä on, kun olen antanut kosketuksen tapahtua, enkä ole aiemmin kieltänyt, mutta kun siinä tulee aina se fiilis, että tekeekö hän sen oikeasti tahallaan ja miten ihminen kehtaa! Joka kerta hämmennyn ja pari viime kertaa olen yrittänyt vain kätellä, mutta en ole onnistunut välttämään halausta. Onneksi tiedossa ei ole mitään tapaamista varmaankaan vuoteen, mutta silloin minun on tsempattava, ja toivottavasti mieheni on silloin mukana, niin voi sitten vaikka katsoa että perseellehän se käsi menee.

Mä en sinuna edes kättelisi tuota ihmistä. Pysyisin kaukana. Ja jos väkisin tunkee lähelle, niin joko lähtisin muualle ja/tai kovaan ääneen käskisin pitää näpit irti. Jos joku ihmettelisi, miksi et tervehdi tms, niin sanoosin suoraan, että tyyppi on vuosia lähennellyt. Ihan sama, miten tuo tyyppi suhtautuu tai muut, mutta sä et oo tehnyt mitään väärää! Todella törkeästi on sua kohdellut! Sun mies voisi myös toimia sun turvamiehenä, ettei anna tuon ääliön tulla sun lähelle.