Aloin saada toimeentulotukea ja olen hämilläni
Viime vuoden lopulla kuulin ensimmäistä kertaa että on olemassa sellainen asia kuin toimeentulotuki. Luin siitä sitten netistä ja hain sitä. Nyt olen saanut toimeentulotukea joitain kuukausia. Tämä on hämmentävää. Olen ymmärtänyt, että elämäni olisi useiden vuosien ajan ollut aivan toisenlaista jos olisin tiennyt toimeentulotuesta jo aiemmin. Siis ainakin nämä jutut:
1. En olisi joutunut kodittomaksi. Työttömänä jouduin kerran työttömyystuen karenssiin. Rahani eivät sitten riittäneet vuokran maksamiseen joten jouduin luopumaan asunnostani ja asumaan kadulla useita kuukausia.
2. Minun ei olisi tarvinnut nähdä nälkää ja sairastaa. Työttömänä minulla ei ollut varaa ostaa riittävästi ruokaa eikä käydä lääkärillä eikä hammaslääkärillä eikä ostaa lääkkeitä.
3. Minun ei olisi tarvinnut varastaa. Toimeentulotuen ansiosta minulla on nykyään varaa ostaa välttämättömät vaatteet ym.
4. Minun ei olisi ollut pakko suostua kyseenalaisiin töihin, siis pimeisiin töihin ja töihin jotka rikkoivat lakeja sekä työehtosopimuksia.
Aivan älytöntä miten paljon huonompi elämä minulla on vuosien ajan ollut vain koska en ole tiennyt yhden tuen olemassaolosta. Todella outoa.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on vielä se ryhmä, joka tietää, että tukia on saatavissa, mutta eivät kehtaa hakea.
En kehtaa loisia, kun pärjään muutenkin.
Tarkoitin kylläkin sitä ryhmää, joka ei meinas tulla millään toimeen, mutta vaikka saisi tukia, ei niitä hae, koska se on häpeällistä. Siis heidän omasta mielestään.
Miten ei voi tietää toimeentulotuesta kun sen ongelmista on puhuttu vuosia varsinkin kela uudistuksen aikaan. Ei noin purkissa kasvanutta ihmistä olekaan. Onko meillä muutkin kadulla asuvat ja ruokajonoissa seisojat yhtä uuvatteja?